موضوعات: "فصلنامه نجد شماره 16 زمستان94" یا "لیله القدر" یا "کیهان نوردی وفضانوردی" یا "شهرضا وبزرگان" یا "کلام رهبری" یا "نقش روحانیون در معرفی چهره وهابیت" یا "الگوی نمونه اخلاق" یا "اثرات ذکر یونسیه" یا "آرم ونشانه مسلمانی" یا "مبداتاریخ هجری قمری" یا "هدیه بدهید بدون هزینه!" یا "مزایای ترخون" یا "فلسفه تعدد ازدواج های پیامبر (ص)" یا "بدعت گذار ی یعنی چه؟" یا "فتوت وجوانمردی چیست؟" یا "استرس عاملی دخیل درایجاد دیابت" یا "کودکانه" یا "مصاحبه" یا "اندکی تامل در..." یا "فانوس راه"

ایستگاه تامل - به اندازه خودت برای تو اندازه می گیریم!

به اندازه خودت برای تو اندازه می گیریم!
مرد فقیرى بود که همسرش کره مى ساخت، آن زن کره ها را به صورت دایره های یک کیلویى مى ساخت. مرد آن را به یکى از بقالى های شهر مى فروخت و در مقابل مایحتاج خانه را مى خرید. روزى مرد بقال به اندازه کره ها شک کرد و تصمیم گرفت آنها را وزن کند. هنگامى که آنها را وزن کرد، اندازه هر کره ۹۰۰ گرم بود. او از مرد فقیر عصبانى شد و روز بعد به او گفت: دیگر از تو کره نمى خرم، تو کره را به عنوان یک کیلو، 900 گرم مى فروختى. مرد فقیر ناراحت شد و سرش را پایین انداخت و گفت: ما وزنه ای نداریم و یک کیلو شکر از شما خریدیم و آن یک کیلو شکر را به عنوان وزنه قرار مى دادیم .یقین داشته باش که:به اندازه خودت برای تو اندازه مى گیریم!…

فصلنامهنجد شماره16 زمستان94

 

ایستگاه تامل - ر نج یا موهبت

رنج یا موهبت
آهنگری، با وجود بیماری و رنجهای متعددش، عمیقاً به خدا عشق میورزید. روزی یکی از دوستانش که اعتقادی به خدا نداشت، از او پرسید: تو چگونه میتوانی خدایی را که رنج و بیماری نصیبت میکند، را دوست داشته باشی؟!
آهنگر سر به زیر انداخت و گفت: وقتی که میخواهم وسیله آهنی بسازم، یک تکه آهن را در کوره قرار میدهم. سپس آنرا روی سندان میگذارم و میکوبم تا به شکل دلخواه درآید. اگر به صورت دلخواه درآمد، میدانم که وسیله مفیدی خواهد بود، اگر نه آنرا کنار میگذارم. همین موضوع باعث شده است که همیشه به درگاه خدا دعا کنم که: «خدایا مرا در کوره های رنج قرار ده، اما کنار نگذار!»
همین موضوع باعث شده است که همیشه به درگاه خدا دعا کنم که:
«خدایا! مرا در کورههای رنج قرار ده، اما کنار نگذار!»

فصلنامه نجد شماره16 زمستان94

ایستگاه تامل -نیروی پشتکار

نیروی پشتکار
می¬گویند شخصی سرکلاس ریاضی خوابش برد. وقتی که زنگ را زدند بیدار شد، باعجله دو مسأله را که روی تخته سیاه نوشته بود یادداشت کرد و به خیال اینکه استاد آنها را بعنوان تکلیف منزل داده است به منزل برد و تمام آن روز وآن شب برای حل آنها فکر کرد. آن شب هیچ کدام را نتوانست حل کند، اما تمام آن هفته دست از کوشش بر نداشت. سرانجام یکی را حل کرد و به کلاس آورد. استاد به کلی مبهوت شد، زیرا آنها را بعنوان دونمونه از مسائل غیر قابل حل ریاضی داده بود. اگر این دانشجو این موضوع را می¬دانست احتمالاً آنرا حل نمی¬کرد، ولی چون به خود تلقین نکرده بود که مسأله غیر قابل حل است ،بلکه برعکس فکر می¬کرد باید حتماً آن مسأله را حل کند سرانجام راهی برای حل مسأله یافت.

فصلنامه نجد شماره 16 زمستان94

مزاج شناسی افراد(مصاحبه)

در مورد مزاج های متفاوت در افراد مطالبی از گوشه و کنار شنیده ایم، پیگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای آگاهی بیشتر از یک متخصص طب سنتی اطلاعات کاملتر و دقیق تری در این مورد بیابیم، به همین خاطر مصاحبه ای ترتیب دادیم با جناب آقای دکتر محمدجعفر طالب پور پزشک عمومی و متخصص طب سنتی.
نجد: با سلام، در مورد مفهوم و معنای مزاج توضیحاتی بدهید.
دکتر: در علوم قدیم، اساس آفرینش عالم را از چهار عنصر آتش، هوا، آب و خاک می دانستند و طبق نظر حکما عالم ماده (جماد، نبات، حیوان و انسان) از این چهار عنصر تشکیل شده است و هر کدام از این چهار عنصر دارای دو نوع کیفیت می باشند که به این ترتیب می باشد: عنصر آتش دارای کیفیت گرم و خشک است و عنصر هوا، گرم و تر و عنصر آب سرد و تر و عنصر خاک سرد و خشک. بر اساس میزان مشارکت هر عنصر در هر موجود و از جمله هر انسان، کیفیت مختص به خود از نظر گرمی و سردی از یک سو و از نظر تری و خشکی از سوی دیگر دارد. بر اساس غلبه یک یا دو عنصر در هر موجودی یک کیفیت میانه ای ایجاد می شود که به آن مزاج می گویند.
نجد: می دانیم مزاج ها 9 قسم هستند لطفاً در مورد علائم مزاج های مختلف و تفاوتهای زندگی اجتماعی آنها توضیحاتی بفرمایید.
دکتر: در بدن انسانها چهار خلط وجود دارد منظور از خلط هم رطوبت یا ماده ای است که غذا در مراحل اولیه هضم در کبد به آن تبدیل شده سپس در بدن جریان یافته و جهت رشد بافتها یا سوخت و ساز بدن به کار می رود، هر خلط دارای یک مزاج است: خلط صفرا گرم و خشک است، خلط دم گرم و تر، خلط بلغم سرد و تر و خلط سودا سرد و خشک است.
همانطور که می دانید 9 حالت مزاجی وجود دارد:
1-سرد، 2- گرم، 3-تر، 4-خشک، 5-معتدل، 6-گرم و خشک، 7-گرم و تر، 8-سرد و تر، 9-سرد و خشک که چهار گروه آخر که دارای مزاج مرکب می باشند بیشتر مدنظر می باشد اما کسانی که مزاج گرم و تر دارند افراد دَمَوی مزاج هستند زیرا غلبه خلط دم (خون) در آنها زیاد است.
خصوصیات دموی مزاجها:
از نظر جسمی بدنهای تنومند و عضلانی با پوست گرم و مرطوب و گلگون دارند، دیر عصبانی می شوند و دیر هم آرام می شوند، شجاع، خوش مشرب و اجتماعی هستند، افراد شاد و فعال، بلندپرواز، خوش اخلاق، خوشرو، صبور و با سخاوتند، اشتهای فراوان و علاقه زیاد به گوشت و غذاهای چرب و شیرین دارند.

خصوصیات صفراوی مزاجها:
مزاج گرم و خشک دارند و علائم غلبه صفرا در اینها بروز می کند پس زود عصبانی می شوند، زود هم آرام می گیرند، بعضاً بدخلق هستند، افراد تند و تیز و بی قرارند، بطور آنی تصمیم گرفته و به سرعت کار را به اوج می رسانند و یک دفعه آن را رها کرده و ترک می کنند، ناآرام و مضطربند، گاهی پرجرأت و گاهی آرام هستند، حاضرجواب و باهوش، سریع و چالاک و پرانرژی اند، گاهی با اراده و گاهی سست می شوند.
خصوصیات بلغمی مزاجها:
این افراد مزاج سرد و تر دارند و علائم غلبه خلط بلغم را دارا می باشند. پس افرادی ملایم، آرام، باوقار و کم صحبتند، میانه رو، محتاط و قدرت تهاجم و اعتراض آنها پایین است و خصوصیات عنصر آبی و رطوبت در این افراد غالب است یعنی خود را سریع با شرایط وفق می¬دهند، انعطاف پذیر و سازگارند و به راحتی می توان افکارشان را تغییر داد.
خصوصیات سوداوی مزاجها:
این گروه مزاج سرد و خشک دارند و علائم غلبه سودا در ایشان می باشد و اینها دارای خصوصیات عنصر خاک می باشند و افرادی همه سو نگر، میانه رو و محتاط هستند و عموماً قسمت منفی هر امری را بیشتر از قسمت مثبت آن می بینند، همیشه در حال فکرند و در حالات پیشرفته دارای وسواس و دودلی می باشند، توان ریسک ندارند، فکر و خیال فراوان دارند، افکار بلند و عاطفه عمیق آنها سبب شکوفایی استعدادهای هنری و خلاقیتهای فنی است، تمایل زیادی به تنهایی و گوشه نشینی دارند، انعطاف پذیر نیستند و کینه می ورزند و همانند خاک که هر چیزی را در خود پنهان می کند، خاطرات را در ذهن خود نگه می دارند و پس از سالها آنها را بازگو می کنند.
نجد: مزاج یک فرد چگونه شکل می گیرد و آیا قابل تغییر است؟
دکتر: هر انسان هنگام تولد یک مزاج ذاتی دارد که مزاج پدر و مادر و شیوه زندگی آنها قبل از انعقاد نطفه، نوع تغذیه قبل و بعد از انعقاد نطفه و نیز دوران بارداری و شیردهی، نوع آن مزاج را از لحاظ گرمی و سردی تعیین می کند و مزاج ذاتی و اولیه تقریباً غیرقابل تغییر است ولی در باب خصوصیات روحی و روانی مزاجها که گفته شد، شخص می تواند با خودسازی و تهذیب نفس خصوصیات ناپسند را از خود دور کند مثلاً فرد صفراوی که ذاتاً عصبانی است اگر روحیه قوی داشته باشد می تواند کظم غیظ کند یا حتی شرایط خانوادگی و تربیتی و یا محیط اجتماعی که در آن زندگی می کند می تواند در خصوصیات مزاجی او تأثیر بگذارد و بعضی خصوصیات مزاجی را از او بگیرد.

نجد: با تشکر از جناب دکتر و با امید به اینکه با شناخت ذات و درون خود بتوانیم به خودشناسی و در نهایت به خداشناسی دست یابیم.
ان شاءالله

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

ایستگاه تامل - تعویذ مجرب

تعویذ مجرب
می گویند: در یکی از روستاها زنی برای شکایت از رفتار خشن و کتک کاری شوهرش، شکایت به روحانی محل می برد و از او می خواهد که دعا یا تعویذی برای صلاح رفتار شوهرش بدهد، می گوید هر وقت شوهرم از کار بر می گردد با من دعوا و ناراحتی راه می اندازد. روحانی که فرد زیرکی بوده و علت را می فهمد، سنجاقی به زن می دهد و می گوید: هر وقت شوهرت از کار برگشت و سر و صدا راه انداخت این سنجاق را زیر دندان بگذار و او هر چه بیشتر فریاد کشید تو هم بیشتر به سنجاق فشار بده. زن همین کار را انجام می دهد و بعد از مدتی با خوشحالی نزد روحانی می آید که تعویذ شما کارگر افتاده و شوهرم آرام و مهربان شده است… در حالی که نه دعایی در کار بوده نه تعویذی، آن روحانی فقط خواسته است دهان ناسزاگویی زن را ببندد تا در مقابل شوهرش زبان درازی نکند.

 فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

ایستگاه تامل-بادبادک سیاه.

بادبادک سیاه
در یک شهربازی پسرکی سیاهپوست به مرد بادکنک فروش نگاه می کرد، بادکنک فروش برای جلب توجه، یک بادکنک قرمز را رها کرد تا در آسمان اوج بگیرد و مشتری را به خود جلب کند. بعد یک بادکنک آبی بعد بادکنک سفید، همین طور چند بادکنک رنگی متفاوت را رها کرد که همه به آسمان رفتند. پسرک سیاهپوست همچنان چشم به بادکنک فروش دوخته بود نزدیک آمد و گفت: اگر آن بادکنک سیاه را هم رها می کردید، بالا می رود؟!
مرد بادکنک فروش لبخندی زد و آن را رها کرد. گفت دیدی به اوج رفتن کاری به رنگشان ندارد. مهم چیزی است که درون خود بادکنک است، همانطور که رشد آدمها هم کاری به رنگ و جنسشان ندارد، مهم ذهنیات و اعتقادات ارزشمند درونی آنهاست که باعث رشد و تعالی شان می شود.

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

چند سوال کودکانه+معرفی کتاب

در این شماره  نشریه به معرفی کتابی بسیار مفید برای آموزش مفاهیم دین و قرآن به کودکان می پردازیم
کتاب پرسمان قرآنی کودک نوشته غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات بوستان کتاب می باشد که در آن به پاسخگویی پرسش های قرآنی به صورتی روان و قابل فهم پرداخته و در راه ایجاد انس و الفت فرزندان مسلمان با قرآن و یاد دادن مفاهیم بلند قرآن و آشنایی با معارف زندگی ساز این کتاب گران سنگ گامهایی پس مفید برداشته است. این کتاب شامل هشت فصل که پاسخگوی سوالاتی درباره نکته های تجویدی- تلاوت قرآن- علوم قرآنی- ترجمه و تفسیر قرآن- داستانهای قرآنی و معارف قرآن- فروع دین و احکام عملی- اخلاق در قرآن و دانستنی های قرآن می باشد.
چند نمونه از پرسش و پاسخ های این کتاب:
سوال: بهترین سوره قرآن کدام است؟
پاسخ: هر کدام از سوره های قرآن ویژگی مخصوصی دارد که از آن نظر می توان گفت بهترین سوره قرآن است مثلاً سوره توحید از آن نظر که در چهار آیه خدا را به خوبی معرفی کرده بهترین سوره قرآن است، سوره یوسف هم به علت اینکه داستان زندگی حضرت یوسف را بسیار زیبا و دل نشین بیان می کند بهترین سوره است، سوره عصر هم که راه سعادت ما انسانها را در چند جمله بیان می کند می تواند بهترین سوره قرآن باشد.
قرآن کریم مانند باغ باصفایی است که انواع گیاهان شفابخش و گل های خوشبو و زیبا و میوه های شیرین وپرفایده را می توان در آن یافت. هیچ گل، گیاه و میوه ای در این باغ بیهوده آفریده نشده و برای هر کدام فایده ای در نظر گرفته شده است. همه اینها بهترین اند برای همین است که امامان عزیز به ما سفارش کرده اند که همه سوره های قرآن را بخوانیم و از همه آیه های نورانی این کتاب بزرگ بهره بگیریم البته در یک حدیث، سوره حمد برترین سوره قرآن شمرده شده است این هم به علت آن است که سوره حمد خلاصه همه مطالب قرآن است.
سوال: بهشت و جهنم کجاست؟
پاسخ: به نظر برخی از دانشمندان مسلمان، دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم در دل دنیایی بزرگ تر قرار دارد که بهشت و جهنم در آن دنیای بزرگ تر هستند. بچه ای که در شکم مادرش قرار دارد، تا به دنیا نیامده خیال می کند که همه دنیا شکم مادر اوست اما وقتی به دنیا آمد، با جهانی به مراتب بزرگتر از دنیایی که در آن زندگی می کرده روبرو می شود. دنیای ما هم در مقایسه با دنیای بزرگتر اطراف آن، خیلی خیلی کوچک است همانطور که شکم مادر برای بچه ای که در آن قرار دارد در مقایسه با بیرون شکم، بسیار کوچک است بنابراین طبق نظر این دانشمندان جای بهشت و جهنم در همان جهانی است که بر جهان ما احاطه دارد.
سوال: کدام عبارت قرآن است که اگر آن را از آخر به اول هم بخوانیم همان آیه می شود؟
پاسخ: بخشی از آیه 3 سوره مدثر «ربک فکبّر» که اگر از آخر به اول هم بخوانیم باز هم می شود «ربک فکبّر» که معنای آن می شود: «خدا را به بزرگی یاد کن»
عبارت «کل فی فلک» قسمتی از آیه 40 سوره یس که درباره نظم حرکت خورشید و ماه و پدید آمدن روز و شب است و ترجمه آن «هر یک از اینها در مسیر خود قرار دارند» می باشد که اگر از آخر به اول بخوانیم باز هم این جمله می شود.

سوال: مگر کسی خدا را دیده است که می گویند خدا زیباست؟
پاسخ: وقتی شما گل خوش رنگی را می بینید و می گویید این گل زیباست. هنگامی که شعر دلنشینی را می شنوید می گویید زیباست. وقتی کسی دلش برای فقیران می سوزد می گویید چه احساس زیبایی دارد. خیلی وقت هاست که می¬گویید صبر زیباست، مهربانی زیباست پس برای اینک بگوییم چیزی زیباست حتماً نباید آن را با چشم ببینیم.
زیبایی خدا همان مهربانی و بخشندگی و بقیه صفات خوب اوست. آیا هنرمندی خدا در آفرینش این همه موجود زیبا، زیبا نیست؟ آیا گذشت او از بندگان خطاکارش زیبا نیست؟ آیا روزی رساندن او به این همه جانداری که در دنیا زندگی می کنند زیبا نیست؟ آیا عظمت و بزرگی او در اداره جهانی به این بزرگی زیبا نیست؟ پس باید گفت خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

استرس عاملی دخیل در ایجاد دیابت

استرس زمینه ساز ایجاد دیابت نوع دو می باشد و قرار گرفتن در برابر آلودگی هوا به همراه استرس باعث افزایش این بیماری در جامعه شده است. دکتر علي كچويي متخصص غدد و متابوليسم با بيان اينكه ديابت به عنوان بيماري شايع قرن اما قابل كنترل شناخته شده است، افزود: در سال ۱۹۸۵ تنها ۳۰ ميليون نفر در دنيا به اين بيماري مبتلا بودند اين در حالي است كه پيش بيني مي‌شود در سال ۲۰۳۰، ۴۰۰ ميليون نفر به اين بيماري مبتلا شوند، بنابراين افزايش اين بيماري در جامعه ضرورت آگاه‌سازي را دوچندان كرده است.
دکتر حمیدرضا فرشچی نیز برای کنترل استرس در دیابت به نکات خوبی اشاره کرده اند از جمله اینکه استرس ها را درون خود محبوس نکنید و اگر نمی خواهید با نزدیکان خود در مورد آنها بحث کنید، مشاوران و افراد حاذقی هستند که بتوانند بصیرت ها و حمایتهایی را برای شما به ارمغان آورند. ایشان همچنین افزود: با ورزش کردن می توان علائم استرس را کاهش داد یا حتی یک پیاده روی ساده و یا قدری نرمش می تواند روحیه را بازسازی کند و از استرس بکاهد، فرشچی در ادامه گفت: استراحت و تجدید قوا در روز و داشتن خواب کافی و مناسب در شب نقش بسیار مهمی در بهبود خلق و خو و توانایی بدن برای مقابله با استرس ها بازی می کند.

دکتر پیمان ادیبی فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ابتلا به دیابت خود یک تنش است و ذهن فرد را درگیر می کند گفت: بخش عمده ای از اختلالات گوارشی زمینه روان تنی دارد یعنی اینکه فرد دائم به فکر بیمار بودن است سبب بروز مشکلات متعدد گوارشی می شود. ایشان عنوان کرد بسیاری از داروهایی که برای بیماران دیابتی استفاده می کنیم دارای عوارضی در سیستم گوارشی هستند که با استفاده صحیح می توان این عوارض را کاهش داد.*

* مجله درمان اصفهان شماره 4

مزایای ترخون+ آش ترخون

آش ترخون
با توجه به بیان خواص ترخون یک نوع غذا که در آن از ترخون استفاده شده  آموزش می دهیم.
مواد لازم:
بلغور گندم 1 پیمانه
برنج نصف پیمانه
نخود، لوبیا سفید، عدس، ماش هر کدام یک پیمانه
ترخون و تره 500 گرم
ماست 2 پیمانه
پیاز 3 عدد
زردچوبه 1 قاشق مرباخوری
نمک و فلفل و روغن مایع به میزان لازم
ابتدا حبوبات و بلغور را خیس کرده تا یک ساعت بماند بعد بلغور را با آب و نمک می پزیم و برنج و نخود و لوبیا سفید را اضافه کرده و بعد از گذشت نیم ساعت ماش و عدس را اضافه می کنیم. بعد از پخته شدن کامل حبوبات، ترخون و تره را که از قبل خرد کرده ایم به آش اضافه می کنیم. پیازها را که قبلا سرخ کرده ایم و زردچوبه زده ایم به آش می افزاییم و کاملاً فرصت می دهیم تا آش کاملاً جا بیفتد نمک و فلفل و روغن را به میزان نیاز اضافه می کنیم. سپس آش آماده شده را در ظرفی کشیده و با یک ظرف ماست داخل سفره قرار می دهیم.
امیدواریم از این آش مقوی و خوشمزه خوشتان بیاید.
آموزش خانم عیوضی از شبکه سه سیم

فصلنامه نجدشماره16 زمستان 94

فتوت وجوانمردی چیست؟

جوانمردی از آن صفت هایی است که هر کسی دوست دارد مردم او را به آن صفت بشناسند چرا که این صفت بزرگی و عزت می آورد.
فتوت در لغت به معنی جوانمردی و سخاوت همراه با بزرگواری و بزرگ منشی است و در اصطلاح جریانی است که دارای شرایط، مراسم و آداب مخصوص بوده و اهداف خیرخواهانه انسانی را توأم با خدمتگزاری صادقانه به فرد و جامعه دنبال می کرده است1 از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: پیامبر خدا(ص) فرمودند: جوانمردی امت مرا ده علامت است. گفتند آنها کدام علامت است فرمودند: راستگویی، وفای به عهد، ادای امانت، ترک درغگویی، بخشودن بر یتیم، دستگیری نیازمند و بخشش آنچه به او رسیده، بسیاری احسان و دعوت کردن مهمان و حیا داشتن از علامتهای جوانمردی است2
معروف شدن غلامرضا تختی به جوانمردی و فتوت نه تنها به قهرمانی او در مسابقات کشتی و مدال آوردن او برای کشور بود بلکه او خدمت به خلق را چون یک وظیفه و تکلیف بر دوش خود حس کرد و پذیرفت و از آن پس مردم هم او را بر دوش خود پذیرفتند، او در خانواده ای مذهبی بزرگ شد و از همان جوانی، انسانی مومن و پرهیزکار بود و نماز و روزه اش ترک نمی شد و ارادات خاصی به ائمه خصوصاً ثامن الحجج داشت.
ساده زیستی و قناعت و مناعت طبع از صفات بارز او بود و همیشه از نیازمندان دستگیری می کرد و به هر نحو ممکن در رفع حوایج آنها می کوشید. جوانمردی او ریشه در اعتقاداتش داشت و او مدال مردم را گرفت و مرام او مرام و اخلاق مولی علی(ع)، شاه مردان و جوانمرد حقیقی و کامل بود همان شخصی که همه سلسله های فتوت اسلامی به او می پیوندند و همان که منبع عین فتوت و معدن جود و مروت و قطب مدار فتوت شمرده می شود3همان شخصی که در روز جنگ احد هاتفی درباره او صدا زد: «لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار» و این همان شعار جوانمردان در سرتا سر عالم گردید.

1- الرائد، جبران مسعود، ص1103
2- الفتوه، ابن معمار حنبلی، ص 3-132
3- رساله فتویه، میرسید علی همدانی- مقدمه

فصلنامه نجدشماره16 زمستان94

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

مزایای ترخون

ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می باشد این سبزی همچنین دارای پتاسیم ، منیزیم و ویتامین های A و C است.
 ترخون باعث پیشگیری از بیماریهای قلبی و چاقی می شود.
 این گیاه مخصوصاً اگر به شکل دم کرده مصرف شود برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار سودمند است به همین دلیل برای افراد بیش فعال مفید است.
 تولید صفرا بوسیله کبد را افزایش می دهد و به این ترتیب به هضم و گوارش غذا کمک می کند و موجب افزایش سرعت فرایند سم زدایی در بدن می شود.
 افرادی که فشار خون بالایی دارند می توانند از این سبزی به جای نمک در غذا استفاده نمایند.
 ترخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم های روده ای نیز دارد.
 اثر ضد روماتیسم دارد.
 روغن های فرار ترخون نمی گذارد که اسید اوریک در اندامهای بدن جمع شود.
 ترخون ترشح شیره های گوارشی معده را تحریک می کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می شود.
 روغن های فرار موجود در ترخون گردش خون و مخاط را بهبود می بخشد و به توزیع مناسب مواد مغذی، اکسیژن، هورمون ها و آنزیم ها در سراسر بدن کمک می کند.
 موجب مهار رشد میکروب های روی پوست نیز می شود و به این ترتیب موجب کاهش بیشتر بوی بدن می شود.

 قاعدگی را آسان تر و آن را منظم می کند. علاوه بر این باعث تسکین مشکلاتی چون دردهای شکمی، حالت تهوع، خستگی و دیگر آزار و اذیت های این دوران خواهد شد.
 ترخون موجب تحریک مغز، سیستم عصبی، سیستم گوارشی، سیستم گردش خون و سیستم هورمونی (اندوکرینی) می شود. به عبارتی این گیاه به نوبه خود همه سیستم های متابولیکی را تحریک می کند و در نتیجه رشد و ایمنی بدن را ارتقا می بخشد.
 در حد مصرف معمولی خوراکی عارضه جانبی ندارد. از مصرف زیاد ترخون باید خودداری کرد زیرا حاوی درصد بالایی استراگول است که می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. خانم های باردار به مقدار کم و با احتیاط از ترخون استفاده کنند.

- زبان خوراکی ها، غیاث الدین جزایری
- سایت راسخون

فصلنامه نجد شماره16 زمستان94

 

بدعتگذار کیست؟

بدعت به چیز نو پیدا و بی سابقه، آیین نو، رسم تازه و عقیده تازه بر خلاف دین گفته می شود1.
پیامبر(ص) در تفسیر آیه 159 سوره انعام که می فرماید: «آنان که دین خود را فرقه فرقه کردند و گروه گروه شدند.» فرمودند: اینان همان بدعت گذاران و فرقه گرایانند، توبه آنها پذیرفته نیست، من از آنان بیزارم و آنان از من دور2.
امام علی(ع) فرموده اند: هیچ بدعتی نهاده نشده مگر آنکه به آن سبب سنتی ترک شد و بدعت گزاران کسانی هستند که با فرمان خدا و کتاب او و پیامبرش مخالفت می ورزند و بر اساس رأی و گرایش های خود عمل می کنند3.
عمربن خطاب از قبلیه بنی عدی بود و سالها بعد از بعثت رسول خدا به حضرت ایمان آورد و زمانی که دختر او حفصه به عقد پیامبر در آمد، رفت و آمد او با پیامبر بیشتر شد، او شخصیتی تندمزاج و از نظر فکری افراطی بود. درباره چوب دستی او گفته شده که ترسناک تر از شمشیر حجاج بوده است و در مورد زنان بسیار سختگیر بود او بدعتهای زیادی در دین اسلام وارد کرد که هنوز هم برجاست از جمله سهم «مولفه قلوبهم» را که رسول خدا از زکات پرداخت می کرد را قطع کرد و گفت: اسلام هراسی از آنان ندارد. او از تیمم متنفر بود و می گفت فرد جنب اگر آب پیدا نکند نباید نماز بخواند. سه طلاقه کردن زن در یک مجلس را سه طلاق می دانست. متعه حج و متعه نساء که از مشهورترین امور شرعی است و رسول خدا حلال می شمردند، عمر آنها را نامشروع اعلام کرد. او اولین کسی است که قیام رمضان را باب کرد و به همه شهرها نوشت تا چنین کنند که این همان نماز تراویح است که نوافل ماه رمضان را به جماعت می خوانند و در هر چهار رکعت به اندازه خواندن یک نماز استراحت می کنند.
عمر از نقل حدیث و کتابت آن نهی کرد او معتقد بود تنها قرآن است که می تواند ثابت باشد اما حدیث چنین وضعیتی ندارد و هر زمان حاکم می تواند به نحوی که مصلحت می داند، عمل کند. تکتُف (دست روی دست گذاشتن در نماز) را هم عمر باب کرد، او وقتی دید اسرای ایرانی در برابر خلیفه برای احترام به خلیفه مسلمین دست روی دست می گذارند دستور داد مسلمانان هم در نماز برای احترام چنین کنند4.
آمین گفتن در نماز بعد از سوره حمد نیز یکی دیگر از بدعتهای عمر بود و بسیار بدعتهای دیگر که توسط خلیفه دوم (عمربن خطاب) در دین گذاشته شد و همچنان به آنها عمل می شود. عمر در روزهای پایانی عمر خود که مجروح در بستر افتاده بود گویا از زندگی دنیای خود چندان رضایتی نداشت.5

1- فرهنگ فارسی معین، محمد معین، ص191
2و3- ترجمه میزان الحکمه، ری شهری، ج1، ص513
4- فقه مقارن ، جعفر الهادی
5- تاریخ تحلیلی تاریخ خلفا (از رحلت پیامبر تا زوال امویان) ، رسول جعفریان

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

هدیه بدهیدبدون هزینه!

همه ما درباره هدیه دادن و آثار آن مطالب زیادی می¬دانیم و یا به عبارت دیگر تجربه های زیادی داریم. وقتی برای جشن تولد کودکتان، اسباب بازی مورد علاقه او را می خرید دنیایی از شادی در چهره او موج می زند و شما با دیدن این صحنه سرشار از انرژی و نشاط می شوید. از فایده های دیگر هدیه دادن جلب محبت دیگران است.
گاهی یک هدیه به قدری مشکل گشاست که اگر همه ریش سفیدهای فامیل را برای حل یک مسئله خانوادگی جمع می کردید ممکن بود چنین نتیجه پرباری نمی گرفتید. با وجود تمام محاسنی که برای هدیه دادن و هدیه گرفتن وجود دارد امروزه با وجود مشکلات اقتصادی دادن هدیه کمی مشکل شده است که البته با کمی تأمل می توان هدیه هایی بی هزینه را به آنها که دوستشان داریم بدهیم.

طلا بدهید
«وقت طلاست» این بار این طلای باعیار بالا را به همسرتان هدیه کنید، برای او وقت بگذارید و با خانواده به نزدیکترین فضای سبز اطراف منزلتان بروید، همان غذایی را که قرار بود در منرل بخورید این بار چند قدم دورتر از خانه نوش جان کنید، با بچه ها بازی کنید و خود اسباب بازی آنها شوید. این لحظه های شاد هیچگاه از خاطرات همسر و فرزندانتان پاک نخواهد شد به پیاده روی بروید و در حال قدم زدن با حوصله و آرامش به حرف های یکدیگر گوش کنید.

یک جرعه تبسم هدیه بدهید
خوش رویی سبب ساز محبت می شود. می توانید با تغییر مثبتی که در رفتار و گفتارتان پدی می آورید بهترین هدیه را به خانواده خود تقدیم کنید. یک تبسم زیبا و یک نگاه محبت آمیز از صدها هدیه ای که محبتی آن را همراهی نکند، بهتر و دلنشین تر است.

استراحت هدیه کنید
بهترین هدیه به همسرتان درک بیشتر و توجه به نیازهای روحی و روانی اوست می توانید گاهی با پذیرش بخشی از مسئولیت های همیشگی اش، استراحت را به او هدیه کنید. چه مانعی دارد این بار شما غذا بپزید و یا نگهداری از بچه را قبول کنید.

هدیه های صوتی بدهید
هدیه دادن شادی می آفریند اما شادی آفرینی منحصر در هدیه دادن نیست. گاهی یک تماس تلفنی از محل کار به منزل هم این معجزه را می آفریند. حتی می توانید این بار که در منزل هستید برای تماس تلفنی با بستگان همسرتان پیش قدم شوید و اولین سلام را شما به مادرخانم یا دیگر بستگان عرض کنید. هدیه های ارزان ولی بزرگ بدهید
یک شاخه گل زیبا پول زیادی نمی خواهد اما پیام های بسیاری برای آنکه دوستش دارید به ارمغان می آورد حتی یک بسته کوچک شکلات هم همینطور. کافی است به یاد آنکه دوستش دارید باشد تا او هم به یادتان باشد.

ذوقتان را فعال کنید
خیلی وقت ها شیرینی برخی کارهایی که با هنر ذوق لطیف شما پدید می آید از بسیاری هدایای مادی، ماندگاری بیشتری دارد فقط کافی است اندکی لطافت به خرج دهید کمی تأمل.

این بار نون سنگک بخرید
گاهی با ایجاد تنوع ساده ای می توانید زندگی تان را با نشاط و شاد کنید، اگر مدتی است برای منزل نان لواش می خرید این بار حوصله کنید و کمی بیشتر در صف بمانید و با نان سنگک یا نان دیگری که مورد علاقه خانواده تان است وارد منزل شوید از نظر مالی تفاوت چندانی نمی کند تنها تفاوت آن اهمیتی است که به خانواده تان داده اید. گاهی خرید یک وسیله کوچک آشپزخانه می تواند تنوع و شادابی خاصی به خانه بدهد و نیازهای متعددی را برطرف کند.

از سفیر محبت کار بکشید
«زبان» می تواند سفیر محبت گردد. از او بخواهید که سفیر شما در دل همسرتان باشد آنگاه خواهید دید که استوار نامه اش با رضایت کامل از سوی همسرتان امضا خواهد شد، از این سفیر محبت کار بکشید و از او فعالیت جدی بخواهید و از گفتن «دوستت دارم» دریغ نورزید. تشکر از تلاش های همسرتان، بهترین رفع خستگی و منبع انرژی فراوان برای کارهای بعدی اوست.

ابراهیم اخوی- ماهنامه خانه خوبان

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

چرا پیامبر زنان متعدد داشتند؟

فلسفه تعدد ازدواج های پیامبر

معاندین اسلام از قدیم و ندیم خواسته‏ اند با طرح تعدّد ازدواج‏هاى پیامبر اسلام (ص) آن را دستاویز شدیدترین حملات مغرضانه، و تهمت‏هاى ناروا قرار دهند، و از آن با آب و تاب و رنگ و لعاب افسانه‏ ها بسازند، و به پندار خود با این گونه ترفندها و شگردها، به اسلام ضربه بزنند، و گاهى بى شرمى را به جایى رسانده ‏اند که آن حضرت را داراى حرم سرا با زن‏هاى متعدد دانسته و وانمود کنند که آن بزرگوار به امور جنسى اهمیت بسیار مى‏داد، و بخشى از زندگیش در این راستا خلاصه مى‏ شد. و با القاء چنین شبه ه‏اىی حریم پاک‏ترین و زاهدترین و کامل‏ترین انسان‏ها را لکه دار ساخته اند در صورتی که اتاق های محقر گلین خانه به هیچ وجه به حرم سرا شباهت نداشته است.
و اما ازدواج های متعدد پیامبر(ص) بر اثر یکی یا چندی از شرایط و مصالح زیر بوده است.
1- پیامبر (ص) در 25 سالگى با بانویى 40 ساله ازدواج نمود، و تا آخر عمر او یعنى 25 سال تنها همسرش بود، و پس از پنجاه سالگى که دوران کهولت را مى‏ گذراند، با زنان متعدد ازدواج نموده است، و این خود حاکى است که جنبه‏ هاى دیگر غیر از امور جنسى مد نظر آن حضرت بوده است.
2- در میان همسرانش تنها یکى از آنها (عایشه) باکره بوده است، و ازدواج با او جنبه سیاسى داشته است.
3- ازدواج او با همسرانى مانند ام حبیبه دختر ابوسفیان، یا حفصه دختر عمر، به خاطر تقویت اسلام، و حمایت قبیله آنها از آن حضرت، و ایجاد اختلاف در بین صفوف دشمنان و تضعیف آنها بوده است.

4-بعضى از ازدواج‏هاى آن حضرت جنبه ترحّم و حفظ کرامت و شخصیت زنان بوده است.
5- و بعضى دیگر به عنوان سرپرستى زن‏هایى که شوهرشان به شهادت رسیده، و بچه‏ هایى داشتند، جهت سرپرستى آنها و یتیمانشان بوده است.
6- بعضى انتظار افتخار یافتن بر اثر ازدواج با آن حضرت را داشتند، و وضع آنها به گونه‏اى بود که جواب منفى آن حضرت در آنها عقده حقارت ایجاد مى‏ کرد و از زندگى فلج مى‏ نمود، خداوند این محدودیت را از او برداشته بود، و با ازدواج ایشان، موجبات رفع مشکلات این زنان فراهم مى‏شد.
7- بعضى از این ازدواج‏ها به خاطر شکستن سنت‏هاى جاهلى بوده است.
8- بعضى صرفاً در مراسم عقد یا خوستگارى متوقف شده، و همین موجب آثار مثبت براى آن زنان شده است.
9- بعضى از ازدواج‏هاى آن حضرت براى رفع یک سلسله مشکلات و گره گشایى اقتصادى فرهنگى و اخلاقى و سیاسى بوده است، محیط عصر پیامبر(ص)، و سایه افکندن بعضى خرافات جاهلى نیز مى‏طلبید که پیامبر(ص) با سرپنجه تدبیر از جمله ازدواج، به تبدیل محیط جاهلى بپردازد.
10- بعضى از ازدواج‏ها، براى کاستن عداوت و طرح دوستى با اقوام، یا گسترش اسلام و جذب دشمنان بود چنانکه در ازدواج با جویریه از طایفه بنى مصطلق رخ داد.
دراینجا گفتنی است که در آن عصر، ازدواج‏ها بسیار ساده و خودمانى، و دور از هرگونه تشریفات و دست اندازها انجام مى‏شد و تعدد زن براى افراد یک امر عادى بود به طورى که گاهى همسر اول به خواستگارى همسر دوم مى‏رفته است.

نام تعدادی از همسران پیامبر
حضرت خدیجه(س)- سوده- عایشه- ام سلمه- حفصه- ام حبیبه- جویریه- ماریه قبطیه- میمونه- ام شریک- زینب

ازدواج پیامبر(ص) با خدیجه(س)
پیامبر اکرم (ص) در میان قوم خود و مردم جزیره العرب، زیباترین، با وقارترین، پاک‏ترین و خوش قامت‏ترین انسان‏ها بود، چنان که پدرش عبدالله و مادرش آمنه، از نظر جمال و کمال زبانزد همه مردم بودند. آن حضرت پانزده سال قبل از هجرت در حالى که بیست و پنج سال از عمرش گذشته بود، با بانویى به نام خدیجه (س) که بنا به مشهور قبلاً دو شوهر کرده و از دنیا رفته بودند و چهل سال از عمرش مى‏گذشت ازدواج کرد.
خدیجه بانویی خردمند، دوراندیش و شرافتمند بود و از نظر نسب از زنان قریش برتر بود. او در اثر امتیازات اخلاقی و اجتماعی متعددی که داشت در زمان جاهلیت (طاهره) و (سیده قریش) نامیده می شد. مردان نامداری همچون ابوجهل و ابوسفیان- عقبه بن ابی معیط از او خواستگاری کرده بودند و او موافقت نکرده بود و با توجه به این که حضرت خدیجه(س) در سال 10 بعثت در 65 سالگی از دنیا رفت پیامبر(ص) 25 سال با او زندگی کرد و تا او بود با هیچ زنی ازدواج نکرد. بنابراین تا 50 سالگی تنها یک زن داشت.
در منابع تاریخی و روایی، این نکته مورد اجماع است که اولین ایمان آورنده به رسول خدا(ص)، همسرش خدیجه(س) بود. و ایشان از همان آغاز رسالت، بهترین مشوق و مونس پیامبر(ص) بود و از جان و مال خود برای پیشبرد دعوت آن حضرت مایه گذاشت و به مدت سه سال در شعب ابی طالب در سخت ترین شرایط در کنار پیامبر بود و چنان در راه اسلام پایداری کرد و از جان و مال خود مایه گذاشت تا لایق آن شد که خداوند به وسیله جبرئیل به او سلام رساند و پیامبر(ص) در دوران حیاتش، خانه ای را در بهشت به او بشارت می داد و او را به همراه حضرت مریم و آسیه همسر فرعون و حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از چهار زن برتر عالم می دانستند.*

* تاریخ اسلام، مهدی پیشوایی
فروغ ابدیت، جعفر سبحانی
پرسش ها و پاسخ های دانشجویی،ش9   

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

نامگذاری ماه های قمری


نامگذاری ماه های قمری
هر سال قمری 12 ماه دارد که چهار ماه آن ماه های حرام است که سه ماه آن یعنی ذی القعده، ذی الحجه و محرم پشت سر هم و ماه رجب جداست، بعضی از مفسران تحریم جنگ در این چهار ماه را از زمان حضرت ابراهیم خلیل می دانند که در عصر جاهلیت عرب نیز به عنوان یک سنت به قوت خود باقی بود و اعراب جاهلی هم حرمت این ماه ها را رعایت کرده اند به گونه ای که اگر قاتل پدر خود را در این فاصله زمانی مشاهده می کردند به او کاری نداشتند. (تفسیر مجمع البیان، التبیان فی تفسیر القرآن محمد بن الحسن الوسی، ج5، ص214)
و اما معنی ماه های قمری در کتاب عادل اشکبوس چنین آمده:
محرم: به معنی حرام شده می باشد، پیش از اسلام در این ماه؛ جنگ و ستیز بین مردم حرام بوده است.
صفر: به معنی خالی شدن می باشد چرا که بعد از سه ماه حرام شهرها خالی می شد برای رفتن به جنگ.
ربیع الاول: اولین باری که این نامگذاری برای این ماه انجام گرفت زمان رویش گل و گیاه بوده و به نام بهار اول نامیدند.
ربیع الثانی: در ادامه ربیع نخست آمده و هنوز سرسبزی ادامه داشته و این ماه را چنین نامیدند.
جمادی الاول: جماد به معنی جامد و یخبندان است و نخستین بار با فصل سرما همراه بوده و پیش از اسلام به آن جمادی خمسه می گفتند.
جمادی¬الاخر: بدنبال ماه قبل آمده دنبال یخبندان اول آمده است.
رجب: به معنای عظیم و بزرگ و توقف جنگ است و برای اعراب پیش از اسلام گرامی بوده و جنگ حرام بوده است.
شعبان: در این ماه گروهی متفرق می شوند و به دنبال آب ذخیره کردن می رفتند و یا اینکه شعبه شعبه می شدند تا جنگی تازه آغاز کنند.
شوال: به معنی زیاد شدن شتران یا آبستن شدن آنها یا قطار کردن شتران جهت سفر بوده است در ماههایی که جنگ نبوده مردم می توانستند با آرامش بیشتری شروع به سفر کنند.
ذی قعده: ذو از اسمهای خمسه است به معنای صاحب و دارنده است. قعده: جای نشستن یک نفر. چون در این ماه از مسافرت و نبرد و جمع آوری آذوقه خودداری می کردند به این نام خوانده شده.
ذی الحجه: در قبل از اسلام هم مراسم حج در این ماه انجام شده است. *

*
ویکی پدیا

 

 

 

فصلنامه نجد شماره16 زمستان94

مبدا تاریخ هجری قمری

سالی که پیامبر اسلام از مکه به مدینه هجرت کردند مبدأ سال قمری شد اما سوالی که مطرح است چرا سال هجرت مبدأ تاریخ گردید؟ جواب: دین اسلام کاملترین شرایع آسمانی است، با اینکه مسیح(ع) و میلاد او در نظر مسلمانان محترم است. میلاد وی برای مسلمانها مبدأ تاریخ نگردید زیرا مسلمانان ملتی مستقلند مدتها عام الفیل نزد عرب مبدأ تاریخ بود، میلاد پیامبر نیز نخستین صفحه تاریخ اسلام نشد زیرا در آن روز اثری از اسلام و ایمان نبود و سال بعثت هم آغاز تاریخ مسلمانان قرار نگرفت چون در آن روز تعداد مسلمانان بیش از سه نفر نبود اما در نخستین سال هجرت، پیروزی بزرگی نصیب اسلام و مسلمانان گردید و حکومت مستقلی در مدینه پدید آمد و مسلمانان از آوارگی بیرون آمده و در محلی آزادانه تمرکز یافتند و برای همین پیروزی، آن سال را مبدأ تاریخ خود قرار دادند. اگر هجرت رخ نمی داد اسلام در همان محیط مکه دفن می گردید و جهان بشر از این فیض بزرگ محروم می ماند. پیامبر نخستین کسی است که هجرت خویش را مبدأ تاریخ شناخت و نامه ها و مکاتبات خود را با سران قبایل و روسای عرب و شخصیت های بارز، با آن مورخ می ساخت.
مبدأ تاریخ هجری قمری
از زمان هجرت پیامبر تاكنون 1437 سال مي گذرد و سرآغاز تقويم هجري قمري، روز اول محرم سالي است كه پیامبر هجرت نمودند، سال قمري برحسب گردش 12 دور كره ماه به دور زمین است كه مدت آن 355 روز و 8 ساعت و 48 دقيقه و 24 ثانيه است.اما درباره مبدأ تاریخ هجری شمسی باید گفت که در زمان سلطنت ملکشاه سلجوقی توسط عمر خیام نیشابوری و عبدالرحمن خازنی و عده ای دیگر از ریاضیدانان و منجمان ایران تعیین و تنظیم شده است و مدت آن 365 روز و 6 ساعت و 48 دقیقه و 51 ثانیه می باشد که البته هر 4 سال یکبار ماه اسفند 30 روز است که به آن کبیسه می گویند و مدت آن 366 روز می شود. در سال 1304 هجری شمسی همزمان با آغاز سلطنت رضاشاه پهلوی هجری شمسی تاریخ رسمی ایران شد.
تفاوت سال قمری و سال شمسی
هر سال قمري تقريبا 10 روز و 21 ساعت از سال شمسي كوتاه تر است و چون سال شمسی با سال قمری تقریباً یازده روز تفاوت دارد بنابراین سال هجری شمسی همواره تقریباً 11 روز از سال هجری قمری عقب می ماند و در نتیجه تقریباً هر 34 سال یک سال، سال قمری از خورشیدی جلو می افتد و به تعبیر دیگر تقریباً هر سی و سه سال شمسی سی و چهار سال قمری است. در نتيجه بر مبناي محاسبه سال قمري، از مبدأ تاريخ اسلام يعني هجرت حضرت رسول اكرم(ص) تاكنون، در مقايسه با سال شمسي 43 سال بيشتر گذشته است.
تاریخ میلادی
مبدأ تاریخ میلادی یا گریگوری، تولد حضرت عیسی(ع) در زمان اکتاوآگوست امپراطور روم و سلطنت فرهاد پادشاه اشکانی می باشد. با توجه به برخی از کتب سیره هجرت پیامبر در سال 622 میلادی و وفات آن حضرت در سال 632 میلادی و در سن 60 تا 63 سالگی رخ داده است، پس تولد حضرت در حدود سال 569 تا 570 میلادی می باشد.
سال تکلیف
درباره به حد تکلیف رسیدن بچه ها باید بدانید که سال قمری مدنظر است که بر اساس محاسبات انجام گرفته رسیدن به حد بلوغ و تکلیف و مکلف شدن پسران 15 سال قمری است که این سن 163 روز و 6 ساعت از پانزده سال شمسی کمتر است یعنی یک پسر باید سن شمسی خود را که در شناسنامه نوشته شده را بداند آنگاه این تعداد روز و ساعت را از آن کم کند تا بفهمد چه روزی به تکلیف رسیده است. تکلیف دختران 9 سال قمری که 97 روز و 22 ساعت و 48 دقیقه از سال شمسی کمتر است.

فصلنامه نجد شماره16 زمستان94

 

آرم ونشانه مسلمانی

بسم الله آرم و نشانه‏ی مسلمانی است و باید همه‏ ی کارهای او رنگ الهی داشته باشد.
در هر قوم و ملتی رسم است که کارهاي مهم و با ارزش را به نام بزرگي از بزرگان خويش که مورد احترام آنهاست، شروع ميکنند تا آن کار ميمون و مبارک گردد و به انجام رسد.
‏«بسم الله الرحمن الرّحيم» سرآغاز تمام کتابهای آسمانی بوده و سرلوحه¬ی کار و عمل همه انبیاء قرار داشته است و در شروع هر کاری اعم از خوردن و خوابیدن و نوشتن و سوار شدن بر مرکب و مسافرت و بسیاری کارهای دیگر سفارش شده است.
بسم الله نشانگر رنگ و صبغه ی الهی و بیانگر جهت توحیدی ماست و رمز عشق به خدا و توکل به حی لایزال و رمز خروج از تکبر و اظهار عجز به درگاه الهی می باشد. حضرت علی(ع) فرمودند: بسم الله مایه برکت کارها و ترک آن موجب نافرجامی است و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فرموده اند: بسم الله و به اسم اعظم الهی، از سیاهی چشم به سفیدی آن نزدیک تر است.
در تفسیر عرفانی خواجه عبدالله انصاری درباره بسم الله آمده است که (باء) برّ او بر بندگانش، (سین) سرّ او با دوستانش، (میم) منّت او بر مشتاقانش می باشد.
ایشان در ادامه تفسیر عرفانی از بسم الله علت اینکه چرا تنها سه نام الله، رحمان و رحیم در این جمله آمده است چنین نگاشته که معانی تمام نام های خدا در این سه نام جمع شده و آن معانی سه قسم است، قسمی جلال و هیبت است که در نام الله تعبیه شده و قسمی نعمت و تربیت که در نام رحمان آمده و قسمی رحمت و مغرفت که در نام رحیم آمده و اما حکمت آنکه ابتدا به الله کرد پس به رحمان پس به رحیم آن است که این بر وفق احوال بندگان فرو فرستاد و ایشان را سه حال است: اول آفرینش، پس پرورش، پس آمرزش که الله اشاره است به آفرینش در ابتدا به قدرت، رحمان اشاره به پرورش در دوام نعمت، رحیم اشاره به آموزش در انتها به رحمت. چنان است که خداوند گفته است: اول بیافریدم به قدرت، پس بپروردیدم به نعمت، آخر بیامرزیدم به رحمت.
درباره بسم الله الرحمن الرحیم ختوم و اذکار متعددی بیان شده از جمله در کتاب هزار و یک ختم حجه الاسلام نصراللهی بروجردی آمده هفتصد و هشتاد و شش مرتبه که تعداد ابجد بسم الله الرحمن الرحیم است این ذکر را بگوید و بعد آن 132 مرتبه صلوات بفرستد برای رسیدن به حاجت مفید است. *

* تفسیر عرفانی خواجه عبداله انصاری
تفسیر نور حجه الاسلام قرائتی
هزار و یک ختم حجه الاسلام نصراللهی

 

اثرات ذکر یونسیه

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند: هر بیمار مسلمانی که این دعا را بخواند، اگر در آن بیماری بمیرد، پاداش شهید به او داده می‏شود و اگر بهبودی یافت، خوب شده در حالی که تمام گناهانش آمرزیده شده است.
همچنین از حضرت رسول اکرم(ص): روایت است که فرمودند: آیا به شما خبر دهم از دعایی که هرگاه غم و گرفتاری پیش آمد آن دعا را بخوانید گشایش حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آری ای رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعای یونس که طعمه ماهی شده بود را بخوانید:
«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»
امام صادق(ع) فرمودند: عجب دارم از کسی که غم زده است چطور این دعا را نمی‏خواند «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» چرا که خداوند به دنبال آن می‏فرماید:«فاستبجنا له و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المؤمنین»
از بسیاری از بزرگان این ختم با عدد 400 مرتبه در سجده خصوصاً در میان نماز مغرب و عشاء و یا قبل از اذان صبح و یا بین الطلوعین جهت افاضات روحانی نقل شده است و این یکی از ختم هایی است که معمولاً اساتید در ابتدای سلوک به شاگردانشان توصیه می کنند و اثر بسیار عجیبی در رفع غم و اندوه دارد. البته تعداد 700، 1001، 3000، 4000 و 7000 مرتبه هم برای این ذکر بیان شده که بستگی به دستور استاد و قابلیت طالب دارد و گفتن این ذکر برای دیدن حالات برزخی و تقویت نفس و قلب و مکافات و همچنین رفع حجابها و پیدا کردن نورانیت و استجابت دعا و نجات مومنین مفید است.
از مرحوم آخوند ملا حسنقلی همدانی نقل شده که هر قدر در هر وقت بتوانید این ذکر را بگوئید.
از حضرت رضا(ع) نقل شده جهت ادای قرض و بدهی 442 بار آیه 78 سوره انبیا را بخوانید.
شرایط ختم ذکر یونسیه
از آیت الله کشمیری نقل شده که کسی که این ختم را انجام می دهد باید ایمان به یگانگی خدا داشته باشد و خداوند را در در همه حال ناظر بر اعمال خود بداند و نسبت به کوتاهی در کارهای گذشته خود پشیمان باشد چرا که این ذکر نوعی توبه به درگاه خداوند است و در وقت مناسب که همان بعد از نماز عشاء (حدود ساعت ده شب به بعد) است این ذکر را بگوید و از 400 مرتبه شروع کند و کم کم آن را زیاد کند که هر چه تعداد این ذکر بیشتر باشد بهتر است.*

* گنجهای معنوی
* راهنمای گرفتاران
* کلیدهای حل مشکلات و دستیابی به آرزوها
* عصر انتظار به روایت بحار، ج3

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

الگوی نمونه اخلاق

چنانچه می دانیم، یکی از موضوعات بسیار مهم در زندگانی هر انسانی، اخلاق است . این موضوع در سیره معصومین علیهم السلام بویژه رسول گرامی اسلام«ص» به نحو بارزی جلوه گر می باشد تا آنجا که خداوند خطاب به ایشان فرمود: «انک لعلی خلق عظیم» (قلم/4)
انسان به عنوان اشرف مخلوقات زمانی انسانی شایسته است که همواره دارای اخلاق و تربیت انسانى باشد، در غیر این صورت همچون موجود خطرناکى است که با بهره گیری از هوش انسانى، دنیای امن و آباد را نابود مى‏سازد و به آتش مى‏کشد.
انسان از آغاز تا پایان زندگی خویش به طور فطری به ارزشهای اخلاقی گرایش دارد و هر کس در این سنجش به امتياز بالاتری دست یابد در خاطر مردمان و نزد خدای خود، جایگاهی رفيع و ارزشمند خواهد داشت.
اخلاق برای تمام افراد جامعه بشر چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی لازم است اما برای کسانی که بار مسئولیت رهبری و هدایت جامعه را بر عهده دارند ضروری تر می باشد زیرا در درجه نخست چنین فردی باید خود نمونه ای از اخلاق باشد تا بتواند آلودگی های اخلاقی را از لوح دل مردم بشوید و ثانیاً مسئولیت هدایت جامعه به قدری سنگین است که انسان بدون داشتن اخلاق کامل نمی تواند آن را تحمل کند. از این رو خداوند پیامبران خود را از میان افرادی انتخاب کرد که دارای صفات کامل اخلاقی بودند و در مورد پیامبر اسلام در قرآن فرموده است: لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه (احزاب/21) یعنی کاملترین و بهترین الگوی شما پیامبر است پس رفتار و کردار و گفتار او را سرمشق خود در تمام مراحل زندگی قرار دهید.
با درونی شدن سیره نبوی شرایطی فراهم می شود که افراد خودجوش بر گرایش های فطری اخلاق پا می فشارند و با تغییر شرایط زمانی و مکانی رنگ عوض نمی کنند، به منظور کاربردی کردن مفاهیم اخلاقی باید شرایط رشد و شکوفایی قابلیت فردی را فراهم کرد که نقش اساسی در مرحله نخست توسط والدین می باشد و سپس محیطهای آموزشی و بعد از آن محیطهای اجتماعی. باید شرایطی فراهم شود که شخص با میل درونی و از روی نیاز، الگوهای مورد نظر خود را کشف کند، البته معرفی الگوهای برتر توسط والدین و محیط های آموزشی و اجتماعی لازم است اما نه بصورت اجبار و تحمیل بلکه باید اینها فقط زمینه ترغیب را فراهم کنند تا افراد به الگوهای متعالی عشق بورزند. امروزه زبان رفتار بسیار موثرتر از زبان گفتار است، بنابراین قبل از اینکه بخواهیم فضایل اخلاق نبوی را برای دیگران بازگو کنیم حتی الامکان سعی نماییم تا حدی آن فضایل را در خود به صورت ملکه اخلاقی در آوریم و آنها را با توجه به زمان و مکان مناسب در صحنه عمل به نمایش گذاریم و صرفاً شعار دهنده نباشیم.
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی                   به عمل کار بر آید به سخندانی نیست
اطرافیان و خصوصاً بچه ها قبل از اینکه به گفتار ما گوش دهند، اعمال ما را زیر نظر می گیرند و اگر ما خود الگوهای خوب داشته باشیم و رفتارهای خوب را بروز دهیم دیگران نیز سعی می کنند چون ما باشند و مثل ما عمل کنند ما باید با رفتار خود سیره و اخلاق ائمه را به دیگران یادآوری کنیم البته در مورد نوجوانان و جوانان باید بدانیم تا چه اندازه آمادگی دریافت مفاهیم اخلاقی را دارند آنگاه با انتقال مفاهیم اخلاقی با شیوه های نوین تربیتی آنها را به طریق اهل بیت رهنمون شویم، می توان با شیوه طرح مسأله و ایجاد روحیه پرسش گری، آنها را به خودشان رجوع دهیم تا بفهمند نیازشان چیست و دنبال چه باید بگردند و بعد ما با بیان رفتارهای پیامبر(ص) در قرآن و روایات و خصوصیات ایشان همچون تواضع و فروتنی- امانت داری- صداقت- همدردی با نیازمندان- مهرورزی و گشاده رویی- زهد و تقوایی- انضباط و برنامه ریزی و صبر و مقاومت و… و هزاران خصوصیت برتر ایشان، الگوی نمونه اخلاق را به آنها معرفی کنیم تا انشاءاله جزء رهروان و ره پویان حقیقی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام شوند.

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

شما هم بیایید کیهان نوردی

25اسفند روز کیهان نوردی

چندساعتی می گذشت که در راه بودم.مرتب به ساعتم نگاه می کردم. باید سروقت به پایگاه فضایی می رسیدم. دقیقاً سر وقت! شور و شوق عجیبی داشتم. انتظار چند ساعته من تا دقایقی دیگر به پایان می رسید. شوق پرواز به بیکران آسمان ها و گشت و گذار در فضا، بین کهکشان ها و کیهان ها، لحظه ای آرامم نمی گذاشت…
به دشت سرسبز و زیبایی رسیدم. یک بار دیگر به ساعتم نگاه کردم. چند دقیقه ای می توانستم این جا توقف کنم و از این هوا لذت ببرم. پیاده شدم. نسیم ملایمی می وزید در میان طبیعت زیبا ایستادم و به دور و برم نگاه کردم. چشمه ای زلال و شفاف از لابلای تخته سنگی به آرامی می جوشید. با خود گفتم خوب است قبل از رفتن وضو بگیرم، پس وضو گرفته، به سرعت به راه افتادم. ده دقیقه بعد روی زمین پایگاه فضایی ایستاده بودم. پیاده شدم. چادرم را مرتب کردم. کیف دستی ام را برداشتم که ناگاه اهنگ دلنشین اعلام پرواز مرا با ذوق و شوق به سمت سفینه ام کشاند. چراغ هایش روشن بود، سرم را بالا آوردم. عجب عظمتی!!! الله اکبر
با بسم الله پای راستم را داخل سفینه گذاشتم، سپس از زمین بلند شد، با سرعت بالایی حرکت می کرد. این را از پشت سر گذاشتن سریع ابرها فهمیدم. حمد و سپاس خدای را به جا آوردم. دیوارهای دور تا دورش همه شفاف بود و فضای بیرون به خوبی دیده می شد. خیلی زود به آن بالاترها رسید. خداوندا چقدر دلم می خواست بار دیگر از دیدن کهکشان ها و در نوردیدن کیهان ها در فضا لذت ببرم. تا چشم کار می کرد سیاره بود و ستاره و کرات در گرداگرد یکدیگر.
الله اکبر! اگر یک هزارم میلی متر یکی از آنها به هم می خورد چه اتفاقی می افتاد؟! از این همه عظمت در پیشگاه خداوند تعظیم و زمزمه کردم «سبحان الله»، پاک و منزه است خداوندی که این همه بزرگ و با عظمت است. ستایش فقط سزوار اوست.
سفینه بازهم بالاتر رفت، نمی دانم آسمان چندم بود، اجرام آسمانی و جایگزینی آن همه کرات متعدد در مدارهای موازی و بیضی شکل داشت مرا از تعجب دیوانه می کرد. به سجده

افتادم: «پاک و منزه است خداوندی که بلندمرتبه است… به راستی ستایش فقط مخصوص اوست»
از خودم خجالت کشیدم، چقدر روی زمین پیش پای افرادی ناتوان تنها به خاطر داشتن یک قدرت اندک، خم و راست می شویم! عظمت، شوکت، اینجاست… در آسمان ها و در جود حاکمی چنین با عظمت!!!…
الله اکبر! کاش همه دوستانم با من بودند. می دانستم که وقتی برگردم هیچ کس حرف هایم را باور نخواهد کرد. الحمدلله خدا را شکر که باز به آرزویم رسیده بودم. گهگاه شهابی به سرعت از کنارم می گذشت. سفینه من از کنار کراتی عبور می کرد که میلیون ها برابر زمین بود و حتی هزاران برابر خورشید. پروردگارا! این همه نظم… این هماهنگی بی بدیل… گرداننده ای بس توانا و قدرتمند می خواهد کار انسان و هیچ موجود ناتوان دیگری چون من نیست؛ پس شهادت می دهم که خدایی جز تو نیست و محمد بنده و فرستاده توست…
ناگهان فضا رنگ دیگری به خود گرفت. همه چیز تغییر کرد، سفینه من با شتاب به هاله ای از نور وارد شد. یا الله! چه می بینم! با دیدنشان غرق در سرور و خوشحالی زمزمه کردم «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته… السلام علینا و علی عباده الله الصالحین» همه لبخند زدند: «و علیک السلام» اشک شوق از چشمانم سرازیر بود… به سجده افتادم «شکراً لله… شکراً لله… شکراً لله» و در این ذکر و آن کیهان و فضاها غرق شده بودم که ناگهان صدایی مرا به خود آورد:
-دخترم اگر نمازت تمام شده بیا با هم سفره ناهار را پهن کنیم…

 فصلنامه نجد شماره16زمستان94

نقش روحانیون در معرفی چهره وهابیت

علماو روحانیون در سنگر دفاع از اسلام و تشیع، در مکتب اهل‌بیت علیهم السلام تربیت شده‌اند. امام حسن عسکری علیه السلام می¬فرمایند: علمای ما محافظان دین هستند و به صیانت از ارزش‌های اسلام و تشیع می‌پردازند.
علمای جهان اسلام بیش از این در قبال انکار و رفتار به دور از عقل و منطق وهابیت تکفیری که سبب بدنامی دین مبین اسلام در جهان شده است، نباید سکوت کنند. وظایف خود را در مقابله با شبهات وهابیت دانسته و در مقابل این فرقه های نوظهور و اهداف شوم و پلید آنها هشیار باشند زیرا همه آنها زائیده دست استکبار بوده و به هر نحوی سعی در استعمار دارند.
روحانیت به عنوان سنگربان اسلام لازم است این گونه تهدیدها را به درستی رصد کند، برای از بین بردن و مقابله با آن طرح و برنامه داشته باشد و مردم را از این آسیب‌ها آگاهی بخشد. روحانیون باید ثابت کنند که وهابیون نسبت به تعالیم اسلامی ناآشنا هستند همچنین نشان دهند که اکثر مسلمانان با فعالیت‌های این گروه مخالف می‌باشند، تا دنیا حساب آنها را از اسلام و مسلمین جدا بداند. گروهی از اساتید و نخبه‌های برجسته حوزه علمیه باید شناخته شوند که فقط مشکلات و شبهات ایجاد شده را به‌درستی پاسخ بدهند. همچنین خطر این جریان های تکفیری را برای اسلام و بشریت تبیین نموده و راههای مقابله با آن را بیابند.روحانیون می‌بایست علاوه بر دنیای حقیقی، به دنیای مجازی نیز روی آورده تا گستره تأثیرشان را افزایش دهند و اگر روحانیون می‌خواهند با جامعه خصوصاً جوانان مرتبط بمانند، باید در فضای مجازی ورود کنند و نمی‌توانند دنیای مجازی را نادیده بگیرند تا اسلام ناب محمدی(ص) را به جهانیان بشناسانند. باید سایت های وهابی‌ستیزی ایجاد شود و هر شبهه‌ای که بیان می‌شود، در این سایت ها توسط اساتید برجسته حوزه علمیه پاسخ داده شود. همان‌طوری که آنها سلاح‌های تبلیغی روز دنیا را دارند، ما هم باید به این سلاح‌های تبلیغی مجهز شویم.
ترویج آموزه‌های دین، ، مجهز شدن به انواع علوم و پاسخگویی به شبهات و حضور مستمر در تمام مناطق کشور، برگزاری دوره های تخصصی ویژه نقد وهابیت، همکاري دو جانبه روحانيون توانمند اهل سنت و حوزه هاي نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، تدوين جزوات، کتب و لوح هاي فشرده مختلف، متنوع و جذاب در خصوص مسايل و مواردي که مورد هجمه ي سلفيت قرار گرفته است با استفاده از منابع موثق نقلي اهل تسنن و منابع عقلي اهل تشيع تحت عنوان پاسخ علماي اسلام از جمله وظایف روحانیت است.
عالمان و مراجع تقليد در حقيقت مرزبانان اعتقادي اسلام هستند و اجازه ندهند كه دشمنان و شياطين بتوانند در عقايد مردم نفوذ كنند؛ طلاب و روحانيون براي گام برداشتن در چنين مسيري بايد بياني شيوا و قلمي روان داشته باشند تا بتوانند قدرت تاثيرگذاري بر ديگران را به دست بياورند.

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

رهبری:مواظب نفوذی ها باشید

در یک سال که همان سال 58 باشد امام چهار بار از آراء مردم برای امور گوناگون استفسار کرد: برای اصل نظام، برای قانون اساسی نظام که قانون اساسی یک بار خبرگانش انتخاب شدند یک بار خود قانون اساسی به رأی گذاشته شد، برای ریاست جمهوری و برای تشکیل مجلس شورای اسلامی. امام به معنای واقعی کلمه معتقد به آراء بود یعنی آنچه را که مردم می خواهند و آراءشان بر آن متمرکز می شود. البته در این کارها هیچ وقت سررشته کار را هم به دست سیاست بازان نمی داد. مردم، غیر از سیاست بازانند به غیر از مدعیان سیاستند، غیر از مدعیان طرفداری مردم اند. امام به مردم اعتماد داشت. (سخنرانی تاریخ 14/3/78)
آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور در تاریخ 14/10/94 درباره حضور مردم در انتخابات پیش رو فرمودند: اولاً مردم مانند همیشه حضور حداکثری در انتخابات خواهند داشت. ثانیاً به لیست های انتخاباتی توجه کنند و فقط به آن ها که قابل اعتمادند رأی دهند.ثالثاً اینکه حرکت خود راچه در این انتخابات و چه در هر مسئله مهم دیگر اجتماعی درست ضدّ خواست دشمن انجام بدهند و نهایتاً اینکه مراقب ورود عنصر نفوذی به مجلس باشند که اگر فرض کنیم عنصر نفوذی به شکلی وارد مجلس خبرگان بشود یا در ارکان دیگر نظام نفوذ بکند، مثل موریانه از داخل می جود و پایه ها را سست می کند و فرو می ریزد. *

* نشریه خبری- تحلیلی نمازهای جمعه، مساجد و هیأت های مذهبی

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

زندگینامه مترجم ومفسر بزرگ شهرضایی"حکیم الهی قمشه ای"

حکیم محی الدین مهدی الهی قمشه ای
ایشان فرزند مرحوم ابوالحسن هستند که در سال 318 هـ.ق در شهرضا (قمشه) متولد شدند. اجدادشان ساکن بحرین بودند و همگی از زهّاد زمان خویش به حساب می آمدند، حکیم الهی قمشه ای شرح حال خود را در کتاب توحید هوشمندان به نظم درآورده و یادآور شده است که اجدادشان در زمان نادرشاه افشار از بحرین کوچ کرده و در شهرضا رحل اقامت افکنده اند و این منزل را از نقطه نظر استعداد و روحیه مردمش بر سایر نقاط ترجیح داده اند.
ایشان در اوج جوانی برای کسب علم و دانش به اصفهان هجرت نمودند و پس از آن به مشهد مقدس رفته و تحصیلات خود را در فقه و اصول و عرفان و فلسفه به پایان رساندند وو سپس در تهران در دانشکده معقول و منقول به تدریس و فلسفه و حکمت اشتغال پیدا کردند، ایشان ضمن تدریس با جملاتی شیوا، شیرین و پرجاذبه، مفاهیم دشوار فلسفی را بیان می نمودند و در تأیید اظهارات علمی خود از اشعار شاعران بزرگ شاهد می آوردند و در محفل ایشان دانشوران فاضلی پرورش یافتند از جمله عبدالله جوادی آملی، حسن حسن زاده آملی و سیدمحمدباقر حجتی و….
از جمله آثار باقی مانده از ایشان به جز رساله های متعدد در فلسفه و سیر و سلوک و مراتب عشق و مراتب ادراک و دیوان شعر، ترجمه قرآن و تصحیح و تحشیه تفسیر ابوالفتوح رازی می باشد که ترجمه قرآن ایشان از نخستین ترجمه های امروزی قرآن در زبان و ادبیات فارسی بود که مورد توجه روشنفکران و دانشجویان و نسل جدید همان دوره قرار گرفت. ایشان اولین کسی بودند که قرآن را بر خلاف عادت قدما که ترجمه تحت اللفظی می کردند، روش جدیدی در ترجمه و تفسیر قرآن به کار بردند و قرآن را به زبان فارسی روان و سلیس بدون هیچ دخل و تصرفی در معنا و بصورت قابل فهم برای همه ارائه دادند. ایشان دارای چهار دختر و چهار پسر می باشد به نام های حسین الهی قمشه ای، عارف و ادیب. نظام الدین الهی قمشه ای، استاد فلسفه و رئیس کتابخانه دانشگاه تهران. کمال الهی قمشه ای، پزشک. مرتضی الهی قمشه ای ریاست انجمن جئوترمال کاداتا و مهدیه الهی قمشه ای شاعر و محقق و سه دختر دیگر یکی مشاور در کشور کانادا و دیگری استاد روانشناسی دانشگاه رودهن و دیگری دبیر ادبیات در کرج می باشند.
محل دفن این عالم وارسته گورستان خاک فرج قم می باشد.
از حجت الاسلام شیخ نعمت اله جعفری نقل شده که ایشان خدا را در همه چیز می دید و از هر چیز لذت می برد بلافاصله قدرت الهی را متذکر می شد.*
نثار روح بزرگوارشان صلوات
* کتاب روانشناسی یادها، ص214
- ویکی پدیا
- علمای شهرضا

 فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

لیله القدرکیست؟

سخن گفتن از فاطمه زهرا«س»، فراتر از اندیشه بشرى است، لذا باید شناخت او را در کلام الهی یافت و اگر معانى در قالب الفاظ بیان می‌شود، به منزله تنزیل حقیقت بلند پایه اوست. از این‌رو در این فرصت وجوه تشابه حضرت فاطمه«س» و لیله القدر را بر اساس مدارک بیان می کنیم.
«انا انزلناه فی لیله القدر »: علامه مجلسی از امام صادق نقل می کند: مقصود از شب، فاطمه زهرا (س) و مقصود از قدر خداوند است. پس هر کس فاطمه (س) را درست بشناسد، قطعاً شب قدر را درک کرده است و همانا او فاطمه نامیده شده است؛ زیرا خلایق از شناختش درمانده شده اند.1
«و ما ادرئک ما لیله القدر»: شناخت و حقیقت واقعی حضرت زهرا همچون شب قدر بر عموم مردم امکان پذیر نیست یا دشوار است. «لیله القدر خیر من الف شهر»: شب قدر از هزار ماه برتر است و حضرت زهرا بر همه زنان عالم برتری دارد.
«تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر»: امام باقر(ع) می فرمایند: خانه علی(ع) و فاطمه (س) حجره رسول خدا(ص) و سقف خانه شان عرش پروردگار عالمیان است. ژرفای خانه آنها شکافی دارد به عرش که معراج وحی است که ملائکه در هر صبح و شام و در هر ساعت و زمانی نازل شده و کلامی از وحی برای آنها می آورند این فوج ملائکه قطع نمی شود، فوجی از آسمان فرود می آید و فوجی به بالا می رود.2
به راستی چرا فاطمه(س) لیله القدر نباشد و حال آن که یازده قرآن ناطق در این لیله نازل شده، فاطمه، شب است و شب بیانگر پوشیدگی و مستوری و حجاب و عفت و حیاست. زمان غسل و کفن و دفن فاطمه زهرا (س) بنابر وصیت حضرت در دل شب متناسب با لیله القدر است و قرن هاست که قبر مجهول و ناپیدای ایشان نیز حاکی از تناسب وجود مقدسشان با لیله القدر دارد. ممکن است سالها بگذرد و کسی از شب قدر، جز ظاهری بیش درک نکند اما اگر از حقیقت آن، ذره ای درک نماید چنان آگاهی و بیداری به او می بخشد که مسیر زندگی اش عوض می شود و به خدا نزدیک می گردد و شناخت فاطمه(س) نیز چنین است با درک زندگی و ابعاد گوناگون حیات واقعی فاطمه(س) چنان جرقه ای در دل می درخشد که مسیر سرنوشت را عوض می کند.
ایام فاطمیه، فهرست غم، سند مظلومیت و ادعانامه شیعه تسلیت باد.

1. بحارالانوار، ج43، ص13
2. تأویل الایات، ج2، ص818، سیدشرف الدین

فصلنامه نجد شماره 16 زمستان 94