موضوعات: "فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96" یا "كلام رهبري" یا "فانوس راه" یا "شهرضا وبزرگان" یا "گفته ها ونكته ها" یا "وقار سپيدي"

وحدت حوزه ودانشگاه چگونه؟

 به همه حوزویان این مسأله را یادآوری می کند که باید در دانشگاه ها حضور فعال و اثرگذار داشته باشد. آیت اله حائری شیرازی می فرمایند:

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه مثل دانشگاه اروپا و آمریکا نشود و فارغ التحصیل دانشگاه در پیله خودش نمیرد و دلش خوش باشد که از او ابریشم گرفتند، از او معلومات گرفتند. نه! از پیله تعلقات و آرزوها پرواز کند و انسان بشود و دانشگاه جایگاه انسان سازی بشود. فرق بشر و انسان همین است، بشر دوره کرمی انسان است و انسانیت دوره کمال و پروانگی است. دانشگاه را به حوزه وصل می کنند تا رشد روح و رشد حیات به آن منتقل بشود. علم باشد اما در خدمت تقوا، مثل دانشگاه های خارج نباشد که علم در خدمت هوا و هوس و توسعه

طلبی است. علم وقتی در خدمت توسعه طلبی شد، دانشمندان و دانش، وسیله هلاکت مردم می شوند. با دانشگاه بمب اتمی بوجود می آید و جنگ بوجود می آید و شهرها خراب می شود.

وحدت حوزه و دانشگاه این است که دانشگاه، دانش کشور اسلامی را رشد بدهد، سلاح بسازد برای جلوگیری از جنگ، برای اصلاح دادن بهم. قدرت پیدا کند برای گرفتن قدرت از دست اشرار تا آنها که می خواهند انسانها را به جنگ همدیگر بیندازند از بین بروند. دانشگاهی، راه رفع فتنه و راه اصلاح انسانها و آشتی انسانها با هم را بیاموزد. انسانها در دوره کرمی شان همدیگر را می خورند در دوره پروانه ای شان با هم پرواز دست جمعی می کنند تا انسانها پروانه نشوند با هم صلح نمی کنند. قلب انسانها با هم در صلح است اما نفسانیت انسانها با هم در جنگ است.

قلب از عالم روح است، از پیش خداست، از یکجا آمده و همه را به یک جا دعوت می کند تا بشرها به مقام انسانیت نرسند دعواهایشان تمام نمی شود. حوزه می خواهد بیاید در دانشگاه تا صلح و آشتی و وحدت و حیات را به دانشگاه عرضه کند، پس هم باید از طریق دانشگاه تخصص را کسب کرده و هم از طریق حوزه تعهد را کسب نمود و با آن ضمیمه کرد.

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

 

زيباترين مرگ

حجة الاسلام موسوي در ضمن سخنراني خود در علميه معصوميه درباره اينكه چرا امثال یاران امام حسین علیه السلام و شهدای مدافع حرم کرامت خود را در شهادت می بینند چنین فرمودند: اینها با سه چیز کنار آمده اند: 1- اینکه مرگ سرنوشت قطعی و حتمی است. 2- برای این سرنوشت قطعی و حتمی باید آماده شد. 3- زیباترین استقبال از این سرنوشت شهادت است. در آیات متعددی از قرآن از جمله آیه 78 سورهنساء، 16 سوره احزاب، 8 سوره جمعه، 168 سوره آل عمران وآیات متعدد و بیشتری خداوند بیان می کند که هیچ راه فراری برای مرگ نیست و همه روزی طعم مرگ را خواهند چشید. پس حتمی بودن مرگ چیزی کاملاً واضح است اما اینکه چطور برای این امر حتمی باید آماده شد.

مسأله ای که امروزه در جامعه هست و وظیفه علما و طلاب است اینکه باید بیشتر هوشیار باشند اینکه رسانه های شیطانی می خواهند کاری کنند که مخاطبانشان فکر همه چیز باشند غیر از مرگ. یک طلبه باید یادآوری کند، باید مقابله با رسانه شیطان کند، باید با بیان تفسیر آیات این گردنه مهم را یادآوری کند «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ » (سوره بلد)؛ امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به یاران خود چنین فرمودند که «فما الموت الا قنطره» یعنی مرگ یک پل است که شما را از سختی دنیا عبور می­دهد و به نعمت های آخرت می راسند. سخنران در ادامه بیان داشتند که مرگ مثل دارویی است که به بچه می دهند، مرگ نابودی نیست مرگ انتقال از مرحله ای به مرحله بالاتر است و ما چون فکر می کنیم این مرحله آخر استمی ترسیم، چون برای مرگ آماده نشده ایم، می ترسیم. ما همیشه موت داریم همان خواب، مرگ موقت است ولی مرگ موت دائمی.

گاهی این خواب همچون حرف قاسم بن الحسن، احلی من العسل است البته آن خوابی که بسترش خوب آماده کرده باشیم و بتوانیم بدون مزاحمت و در کمال آرامش و آسایش بخوابیم مرگ هم همینطور است. اگر ما خود را برای این سرنوشت قطعی آماده کرده باشیم به استقبال آن می رویم و زیباترین استقبال از مرگ، شهادت است. در قرآن آیاتی درباره ارزش شهید و شهادت داریم از جمله اینکه فرموده اند: شهدا از این نعمتی که خدا به آنها داده خوشحالند (فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ ) یا اینکه شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می خورند. (وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ) شاهد، همان آخرین حرفی که محسن حججی به علی کوچولوی خود گفت: علی جان نگران نباش، هرجا که رفتی با تو هستم. یا کارنامه امضاء شده بعد از شهادت توسط شهید سیدمجتبی صالحی که در موزه آثار شهدا در تهران موجود است که اینها و نمونه های دیگر نشان از زنده بودن شهدا دارد و اینکه همچنان حضور دارند و آخرین نکته درباره شهید اینکه فرموده اند: شهید مغفور است یعنی با جاری شدن اولین قطره خون همه گناهانشان بخشیده می شود.

اینجا سخن امام خمینی (ره) روشن می شود که فرمودند: ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد یعنی ملتی که فرهنگ شهادت دارد، ملتی است که خودش را آماده کرده و راحت گناه نمی کند. ملتی است که ابدی باقی می ماند و اگر این ملت امثال محسن حججی ها را سرمشق بگیرد و راهشان را ادامه دهد هرگز ذلیل و خوار در برابر دشمنان نخواهد شد و همیشه به نیروهای انتظامی اش افتخار می کند و وقتی دشمن، سپاه این کشور را تحریم می کند همه پروفایل من یک سپاهی ام را برای خود انتخاب کرده و به دشمن می فهماند که ما ملت همیشه برای مجاهدت در راه خدا آماده ایم و از آرمان های اسلامی و انقلابی دفاع خواهیم کرد و علیه طاغوتهای زمانه مبارزه می کنیم.

خدایا شهادت در راه ولی عصر را نصیب و روزی همه ما بگردان.آمین

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

والدين بخوانند

سرعت پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات سبب شده است که معمولاً فرزندان در استفاده از این تکنولوژی ها از والدین پیشی بگیرند این سبب شده که والدین نسبت به بسیاری از خطرات دنیای مجازی آگاهی کافی نداشته باشند، حتی در صورت آگاهی، پیشگیری از خطرات احتمالی، ظرافت خاصی دارد که سواد رسانه ای شامل این دو موضوع می شود یعنی آشنایی با دنیای مجازی و پیشگیری از خطرات احتمالی، در یک کلام والدین باید آگاهانه و ایمن همراه فرزندانشان در فضای مجازی باشند.

برای همراهی کردن خوب فرزندان در فضای مجازی این نکات را رعایت کنید:

1- قوانین و دستورالعمل های منطقی وضع کنید: در وضع قوانین استفاده از فضای مجازی سختگیری نکنید و غیرمنطقی نباشید.

2- زمان و مکان را کنترل کنید: کامپیوتر را در یک اتاق معمولی، جایی که در معرض دیدتان است نگه دارید!

3- در اداره هر موقعیتی با تدبیر باشید: هیجان زده شدن یا سرزنش کردن کمکی به موقعیت نمی کند بلکه به دنبال راه حل مناسب باشید.

4- فعالیت خانوادگی را مورد توجه قرار دهید: افزایش فضای عاطفی در خانواده احتمال هرگونه مشکل را به شدت کاهش می دهد.

5- هوشیار باشید: فضای مجازی مدام در حال پیشرفت است شما باید همیشه یک قدم از فرزندتان جلوتر باشید.

6- از به کارگیری کامپیوتر نترسید: هرچه اطلاعات شما از فناوری های روز بیشتر باشد امکان نظارت و جلب اعتماد فرزندان بیشتر می شود.

7- استفاده از برنامه های ارزیابی محتوای سایت ها: این سرویس ها به والدین اختیار می دهد تا انواع سایت ها را که نامناسب هستند مسدود نمایند.

8- قول دهید و سر قولتان بمانید: به کودکتان قول بدهید در صورت بروز مشکل، عصبانی نشوید.

9- یک سرمشق باشید: همان انتظاری که از فرزندان دارید، خودتان عمل کنید، همانند رعایت نکات ایمنی و عدم استفاده زیاد از فضای مجازی.

10- دیگر علایق کودکان را تشویق کنید: همه علایق فرزند فضای مجازی نشود، ورزش، هنر و تفریح هم وجود دارد.يك قدم جلوتر ازبچه ها

 

طرز تهيه اوماج شلغم

با توجه به بیان خواص شلغم در این شماره طرز تهیه یک غذای سنتی شهرضایی معجزه آسا در درمان سرماخوردگی را بیان می کنیم.

مواد لازم:

آرد: یک کیلو        شلغم: نیم کیلو                       اسفناج: یک کیلو                   گوشت چرخ کرده: 250 گرم

پیاز داغ: 5 قاشق غذاخوری        عدس پخته: یک پیمانه      نمک، فلفل، زردچوبه، روغن به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا آرد را با مقدار کمی آب و نمک خمیر می کنیم البته خمیر نباید یکدست شود. خمیری سفت که آماده شد بوسیله رنده ریز آن را رنده می کنیم و بعد خمیرهای رنده شده را کنار گذاشته. شلغم و اسفناج را بعد از تمیز کردن و شستن ریز خرد می کنیم و داخل ظرف آب جوش ریخته و صبر می کنیم تا کاملاً پخته شود بعد خمیرهای رنده شده را به ظرف اضافه می کنیم و همچنان هم می زنیم تا به هم نچسبد و کاملاً پخته شود و در آخر گوشتهای چرخ کرده را نمک و زردچوبه می زنیم و بصورت گلوله های کوچک همراه با عدس و پیاز داغ می ریزیم و اگر لازم بود نمک و روغن و فلفل هم اضافه کرده و زیر ظرف را کم می کنیم تا اوماج جا بیفتد. این آش غذایی کاملاً سازگار و مفید برای انواع مزاجهاست.                     نوش جان

فصلنامه نجدشماره بيست ويكم پاييز96

 

بهترين دوست

پاسخ جالب شهید باخی به سوال جاهل

شهید بلخی شاعر و حکیم معروف، معاصر محمد زکریای رازی بود و با او مناظراتی داشت روزی نشسته بود شخصی نزد او آمد و سلام کرد و گفت: ای آقا! چرا تنها نشسته ای. شهید پاسخ داد: تنها نبودم اکنون که تو آمدی و مرا از مطالعه کتاب بازداشتی تنها شدم.

جوامع الحکایات، محمد عوفی، ص 290                            داستانهای کوتاه تبلیغی، منصور سهروردی، ص88

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

خواص شلغم

شغلم، ریشه سبزی معروفی است که انواع گوناگونی دارد و مرغوبترین آنها نوع بستانی و پرورش یافته آن است که سفید و دوکی شکل و کوچک می باشد. این سبزی از انواع سبزی های نادری است که دارای ارسنیک و گوهر شب چراغ روبیدیم است و این دو عنصر با کمک گوگرد در جلوگیری از مرض جذام (خوره) نقش مهمی را ایفا می کنند چنانکه در کتاب وسایل الشیعه از امام صادق حدیث آمده که فرموده اند شغلم بخورید زیرا که رگ جذام را از بین می برد و آب می کند.

فواید این سبزی بسیار زیاد است و در این مجال به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

1. شلغم دارای یک ماده ضدعفونی کننده قوی است و به همین جهت در درمان سرماخوردگی و بیماریهای عفونی تأثیر بسیار زیادی دارد.

2. شلغم حاوی فسفر، کلسیم، آهن و ویتامین های B و C است و باعث افزایش نیروی جنسی و تقویت عمومی بدن می شود.

3. آب شغلم را می توان در انواع گلودرد و بخصوص عوارض سرماخوردگی غرغره کرد.

4. خوردن شلغم باعث تقویت بینایی می شود.

5. آب شلغم بدلیل داشتن انسولین گیاهی و ویتامین­های مفید برای درمان مرض قند و سنگ مثانه مفید است.

 

6. مصرف شلغم در درمان کم خونی، تجویز شده است زیرا در افزایش گلبول های قرمز خون بسیار موثر است.

روشهای مصرف

- برای معالجه سرماخوردگی، ورم لوزتین، آنژین شدید و گلودرد می توان از شربت شلغم استفاده نمود که برای تهیه شربت شلغم ابتدا وسط یک شلغم را خالی می کنند و در آن کمی شکر می ریزند پس از مدتی آب در آن جمع می شود آب آن را با قاشق برداشته و مصرف می کنند.

- برای ورم طحال و سوزش ادرار، ریشه های باریک شلغم را تمیز شسته و بعد از خشک نمودن بسایید و همرا به کمی عسل مصرف کنید.

- برای تسکین خارش و دردهای مفصلی، سرمازدگی و نقرس شغلم را در مقدار کمی آب پخته و بصورت مرهم در محل مورد نظر قرار دهید.

- برای رفع سرفه، سیاه سرفه و آسم، ریشه شلغم که اثر نرم کنندگی دارد را بصورت جوشانده های غلیظ و مخلوط با عسل استفاده کنید.

- برای زیاد شدن اشتها، شلغم را در ظرف دربسته یا درون خمیر بپزید و مصرف کنید.

* خواص سبزی های خوراکی (سبزی درمانی)، مرتضی نظری  * شفابخش بیماران، محیی الدین کمیلی محصل خراسانی   * بحارالانوار * وسائل الشیعه

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

درمان ضعف حافظه

درباره درمان ضعف حافظه حدیثی ازامام رضا عليه السلام هست که فرموده اند: «کسانی که به ضعف حافظه دچارند، بهتر است همه روزه هفت مثقال کشمش سیاه (مویز) ناشتا بخورند و روزانه هم سه تکه زنجبیل در عسل خوابنده (زنجبیل پرورده) با کمی خردل ضمن غذای روزانه  خود بخورند، هم چنین برای تقویت نیروی فکری خوب است همه روزه سه هلیله با نبات کوبیده بخورند.»

چه بخوريم وچگونه

از امام رضا علیه السلام درباره روش غذا خوردن احادیث بسیاری در کتابهای عیون اخبار الرضا، طب الرضا و طب الصادق و بحارالانوار به دست ما رسیده که تعدادی از آنها را از کتاب صحیفه صحت، محمدعلی رضایی اصفهانی بیان می کنیم.

امام رضا علیه السلام فرمودند: هنگام شروع به طعام به سبک ترین غذا بپرداز. خوراکی هایی که بدنت می تواند از آنها تغذیه کند به مقداری که عادتت بر آن جاری شده و مزاج و معده ات تحمل آن را دارد و خوشی و نشاطت به آن باقی است.ایشان به نقل از پدرانشان فرموده اند: «هرکس غذا را با نمک آغاز کند هفتاد بیماری از او رفع می شود.»همچنین فرموده اند: «دست از طعام بردار در حالی که هنوز اشتهایت باقی است.»

و نیز فرموده اند: «آشامیدن آب سرد بعد از طعام گرم و شیرینی دندانها را فاسد می کند.»

از ایشان نقل شده که: «کسی که می خواهد به درد دل (معده) مبتلا نشود در بین غذا آب نیاشامد زیرا آشامیدن آب میان غذا بدن را مرطوب و معده را ضعیف می گردانددر نتیجه عروق خاصیت غذا را جذب نمی کنند و ریختن آب بر غذا معده را دچار اختلال می کند.»

روایت شده که فرمودند: «بدان هرکس غذا را بیش از حد لزوم بخورد، جسدش را صحیح تغذیه نکرده است پس بایدغذا را به اندازه نیاز خورد نه کم نه زیاد، آب هم به همین اندازه باید خورده شود پس بهترین طریق برای غذا خوردن این است که به مقداری که برای یک روز کفایت می کند قانع شوی و هنگامی که کاملاً  سیر نشده از غذا دست بکشی. البته در وجود تو نسبت به غذا شهوت و میل هست ولی نباید در پیروی از این میل کاذب افراط کنی بلکه میانه روی در غذا خوردن، معده و بدن تو را سالم نگه می دارد، عقل را پاک می کند و جسمت را نیرومند می سازد.»

و همچنین فرمودند: «پس به درستی که صلاح بدن و پایداری آن به خوردنی و نوشیدنی است و فسادش نیز به آنهاست پس اگر آن دو را نیکو تغذیه کنی بدن سالم می­شود و اگر بد تغذیه کنی بدن بیمار می گردد.»

«کسی که می خواهد سالم باشد و بدنی سبک و کم گوشت داشته باشد از غذای شب بکاهد

«خوردن گوشت خام در معده تولید کرم می کند.»

صحیفه صحت* گزیده حلیه المتقین علامه مجلسی* طب الرضا(ع) و طب الصادق(ع)* خدایا چه بخورم، زیبنده خدایی* غذا و تغذیه در آموزه های دینی و یافته های علمی

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

دريادلان حوادث

یک، دو، پنج یا همان 125 شماره ای آشنا برای همه است، شماره ای که در مواقع بحرانی بلافاصله با آن تماس می گیریم و دریادلان حوادث را برای رفع مشکل می طلبیم. کسانی که با عشق کار می کنند، شاغلانی که شغلی همراه با اضطراب و استرس و نگرانی به همراه تلخی و شیرینی های خاص دارند.

روز هفتم مهرماه روز آتش نشان است، کسانی که طبق حدیث پیامبر(ص) که فرمودند: «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیله» برای بدست آوردن رزق و روزی خانواده شان در جهاد هستند، همان هایی که هم از سلامت افراد حفاظت می کنند هم برای حفاظت اموال شخصی و عمومی افراد جامعه در تلاشندو چه بسا همچو شهدای حادثه 30 دی 95 می سوزند تا دیگران سالم بمانند و جان خود را در راه خدا برای خدمت به خلق خدا فدا می کنند.

آتش نشانی در ایران حدود 150 سال قبل تأسیس شده و در زمان قاجاریه به آتش نشانی اطفائیه و به آتش نشان اطفائیه چی می گفتند. آتش نشان ها با عشق به وظیفه شان عمل می کنند و در هر حادثه ای اعم از اینکه کسی در ته چاه دچار گازگرفتگی شود یا در آسانسور گیر افتد یا حیوان وحشی و موذی به محل زندگی انسانها وارد شود یا خودرویی دچار حریق و آتش سوزی شود و یا اینکه عده ای در سیل گیر افتند و یا اینکه عده ای دچار زلزله شوند و یا هر جایی دیگر که نیاز به امداد و نجات باشد، حضور دارند و یاری می رسانند.      يادشهداي آتش نشان بخير

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

زمزم احكام

سوال: در حسینیه ها و مساجد بیشتر مناطق به خصوص روستاها مراسم شبیه خوانی به اعتبار اینکه از سنت های قدیمی است برگزار می شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارد؟

جواب:همه مراجع: اگر مراسم شبیه خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق نشود، اشکال ندارد ولی در عین حال بهتر است به جای آنها مجالس وعظ وارشاد و ذکر مصایب حسینی و مرثیه خوانی برپا شود.

آیت اله صافی: اگر مراسم تعزیه و شبیه خوانی مشتمل بر محرمات نباشد اشکال ندارد.

سوال: استفاده از علم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) یا قرار دادن آن در مجالس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟

جواب: آیات عظام امام، تبریزی، فاضل، مکارم، سیستانی: اشکال ندارد.

آیت اله خامنه ای: فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید این امور جزء دین شمرده شود.

آیت اله صافی: حمل عَلَم بعید نیست از تعظیم شعائر محسوب شود و بی اشکال باشد.

آیت اله نوری: استفاده از آن در حد متعارف اشکال ندارد.

سوال: آیا نواختن شیپور، نی و فلوت در تعزیه اشکال دارد؟

جواب: آیات عظام امام، خامنه ای و فاضل: نواختن آلات موسیقی به صورت «مطرب» و «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوشگذرانی حرام است.

تبصره: بنابر نظر مراجع ] به جز صافی و بهجت[ تفاوتی میان مراسم جشن و عزاداری نیست. لذا اگر نواختن به صورت لهوی باشد حرام است اما اگر به صورت غیرلهوی باشد اشکال ندارد.

سوال: مرثیه خوانی و مداحی زنان در مجالس زنانه اگر به گوش مردان رهگذر برسد چه حکمی دارد؟

جواب: همه مراجع (به جز مکارم) اگر صدای آنها در معرض ریبه، تلذذ و تهییج شهوت باشد جایز نیست شنیدن صدایشان.

آیت الله مکارم: شنیدن صدای آنها جایز نیست.

* پرسشها و پاسخ­های دانشجویی، احکام عزاداری، ص 325

 فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

توصيه هاي تغذيه اي

مسأله تغذیه در زندگی همه موجودات و آفریده ها و بطور ویژه برای انسان ها مطرح و مورد نیاز است به همین دلیل روز 24 مهرماه را به نام روز جهانی تغذیه نامگذاری کرده اند. سلامتی جسم و به تبع آن سلامتی روح به تغذیه صحیح وابسته است.

به تغذیه انسانها در آیات و روایات متعددی اشاره شده از جمله آیه 24 سوره عبس که خداوند می فرماید: «فلینظر الانسان طعامه» انسان باید به غذای خویش بنگرد، به خالق موادغذایی، به چگونه تهیه شدن آنها، به چگونه بدست آوردن آنها و… که دقت در هر کدام از این موارد در زندگی مادی و معنوی او اثرگذار خواهد بود زیرا انسان موجودی است. دو بعدی، مادی و غیرمادی که برای زندگی و ادامه حیات در هر دو بعد نیازمند به تغذیه سالم دارد و این نیاز شامل تمام افراد بشر حتی پیامبران و اولیای الهی نیز می شود چنانکه خداوند در آیه 8 سوره انبیاء فرموده: «و ما جعلناهم جسدالا یاکلون الطعام» یعنی آنها نیز نیاز به آب و غذا دارند. از جمله دغدغه های انسان معاصر سلامتی جسمی اوست، با وجود این همه تغییر و تحول و دخل و تصرف در بخش خوردنی ها و آشامیدنی ها در غوغای نوآوری صنایع غذایی و آشپزی مدرن راهی جز پناهندگی به پروردگار علیم و حکیم و رازق نیست که باید خاضعانه و خالصانه از او طلب کنیم: «اللهم رزقنا رزقاً حلالاً طیباً واسعاً»دعای رزق از مفاتیح الجنان

در بخشی از رساله ذهبیه منتسب به امام رضا علیه السلام نکاتی بیان شده در زمینه چگونه خوردن و چرایی خوردن و اینکه فرموده اند: وقتی که بدن را با غذا و مشروبات گوارا تغذیه و مراقبت کردی سالم می ماند و همه اعضای آن وظایف خود را به خوبی انجام می دهند، پس نگاه کن ببین چه چیزی موافق معده ات می باشد و بدنت را تقویت می کند همان را بخور و بهترین راه برای غذا خوردن این است که به مقداری که برای روز تو کفایت می کند قانع شوی و کامل سیر نشده از آن غذا دست بکشی. «طب الرضا(ع)»  و این اشاره به همان حدیث امیرمومنان(ع) است که فرموده اند: کسی که می خواهد طعام به او زیان نرساند، تا گرسنه نشود و معده پاک نگردد چیزی نخورد و چون می خواهد بخورد بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و نیکو بجود و آن گاه که هنوز خواهش طعام دارد دست از آن بکشد (حلیه المتقین) امام رضا در جای دیگر فرمودند: صلاح و سلامتی بدن و پایداری آن و نیز تباهی و بیماری بدن به غذا و نوشیدنی می باشد. در مورد تغذیه و اثرگذاری غذا بر اخلاق و رفتار انسانها و حمله به سنتهای گذشته و جایگزین کردن غذاهای غربی وبی فایده بر جامعه ها و از بین بردن سلامتی افراد جامعه و ضعیف کردن آنها توسط فرعونیان عصر حاضر جهت استثمار ملت ها سخن بسیار است که انشاءاله در فصل های بعدی نشریه در مورد آنها مواردی را بیان خواهیم کرد.

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

وقار سپيدي

امام صادق علیه السلام فرمودند:در روزگاران گذشته موی [سر وریش] مردم سفید نمی شد. ابراهیم علیه السلام، اولین کسی بود که موی سپیدی در محاسن خود دید عرض کرد: پروردگارا این چیست؟ خداوند فرمود: این وقار است. ابراهیم عرض کرد پروردگارا بر وقار من بیفزای1.

امام علی علیه السلام فرمودند: موی سپید، برای هشداردهی [مرگ]بس است. همچنین از ایشان است که فرمودند: وقار پیری، نزد من دوست داشتنی تراز خرمی جوانی است2.

ده مهرماه روز جهانی سالمند است و امام صادق علیه السلام درباره احترام به سالمند می فرمایند: از ما نیست کسی که به بزرگسالان ما حرمت ننهد و با خردسالانان مهربان نباشد.

و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودنده اند: احترام نهادن به مسلمان سالخورده، احترام به خداوند است3.

در قرآن کریم خداوند در سوره اسراء آیه 23 درباره والدینی که به سن پیری رسیده اند می فرماید: آنها را از خود مرنجان و کوچکترین بی احترامی به آنها روا مدار و دلیل آن در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده که ایشان در جواب کسی که از حق پدر و مادر بر فرزند سوال کرد فرمودند: «هما جنتک و نارک»4 «آن دو بهشت و جهنم تو هستند»، یعنی احسان به آنها و رعایت حقوقشان باعث داخل شدن در بهشت و عدم رعایت احترام و حقوق آنها باعث ورود به آتش جهنم است و قول امام صادق علیه السلام در کتاب الکافی، ج 2 به یکی از یاران که عرض کرد: پدرم به حدی پیر و ناتوان شده که او را برای قضای حاجت به پشت می بریم، امام فرمودند: اگر می توانی خودت این کار را انجام دهی، انجام بده و خودت برایش لقمه کن تا سپر آتش فردایت باشد، این گفتار نشان می دهد که خدمت به والدین تضمین کننده بهشت و سپری برای آتش جهنم است.

* میزان الحکمه       1. علل الشرایع         2. غرر الحکم          3. الکافی                 4. کنزل العمال

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

نكته هاي قابل تامل

 

اتحاد

کاروانی از مردمان کاشان به حاکم شکایت بردند که دو راهزن، کاروان صدنفری ما را غارت کردند. حاکم به تعجب پرسید: چگونه صد نفر از عهده دو نفر بر نیامده اند؟! یکی از آنان در پاسخ گفت: آنها دو نفر بودند و همراه، ما صد نفر بودیم و تنها.

تواضع پیامبر دروغین

شخصی ادعای  پیامبری می کرد، مردم از او معجزه خواستند او گفت: به درخت می گویم پیش بیاید پیش می آید. او را پیش درخت بردند، هر چه به درخت گفت: پیش بیا درخت سخنش را نپذیرفت. او گفت: پیغمبران متواضع هستند من خودم نزد او می روم.

مثبت اندیشی

از مادربزرگ پرسیدم هیچ وقت بابابزرگ برایت گل خرید؟ مادر بزرگ می گوید: همه دامن هایی که برایم خرید گلدار بود.

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

 

نگاه وگناه

از عالمی پرسیدند: چه اشکالی دارد که انسان به جنس مخالف نگاه کند و لذت ببرد؟ گفت:

1. می بینی، می خواهی، به وصالش نمی رسی، دچار افسردگی می شوی!

2. می ­بینی، شیفته می­شوی، عیبها را نمی­بینی، ازدواج می­کنی، طلاق می­دهی!

3. می بینی، دائم به او فکر می کنی، از یاد خدا غافل می شوی، از عبادت لذت نمی بری!

4. می­ بینی، با همسرت مقایسه می­کنی، ناراحت می شوی، بداخلاقی می کنی!

5. می بینی، لذت می بری، به این لذت عادت می کنی، چشم چران می شوی، در نظر دیگران خوار می گردی!

6. می ­بینی، لذت می­بری، حب خدا در دلت کم می­شود، ایمانت ضعیف می­شود!

7. می بینی، عاشق می شوی، از راه حلال نمی رسی، دچار گناه می شوی!

به همین دلیل اسلام در یک کلمه می گوید: نگاهت را از جنس مخالف بپوشان.

 فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

زمستان بهار مومن

یلدا واژه ای سریانی و به معنای میلاد است و چون شب یلدا را با تولدحضرت مسیح تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می دانسته اند آن را یا تلفظ سریانی اش یعنی یلدا پذیرفته اند و در واقع یلدا با نوئل (noel) اروپایی که در بیست و پنج دسامبر تثبیت شده، معادل است بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چله ایرانی است. «لغت نامه دهخدا، واژه یلدا»یلدا یا شب چله بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود که این شب را ایرانیان و بسیاری اقوام دیگر جشن می گیرند. این شب در نیمکره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاه تر می شود.امام صادق علیه السلام فرمودند: زمستان بهار مومن است، شبهایش طولانی است برای عبادت و روزهایش کوتاه است برای روزه گرفتن.

ایرانیان در شب یلدا که بلندترین شب سال است دور هم جمع می شوند و اکثراً به خانه بزرگ خانواده می روند و پدربزرگ و مادربزرگ را گرامی می دارند و مسأله صله رحم که در اسلام و روایات بسیار تأکید شده را بصورت عملی انجام می دهند. مهمانی می روند که هم دیدارها تازه شود هم هر کدام چیزی با خود می برند تا فشاری هم به صاحب خانه نیاورند، دیوان حافظ که برگرفته از آیات قرآن است را می خوانند و بعضی ها برای رفع کدورت ها هدیه می دهند و یا اینکه به دیدار بیماران می روند، قصه های قرآنی را برای بچه ها می گویند تا از بلندی این شب نهایت استفاده صحیح را ببرند و شبی به یاد ماندنی برای خود، خانواده و فرزندان به یادگار بگذارند. امیدواریم روی شما به سرخی انار، شب شما به شیرینی هندوانه، لبتان مانند پسته خندان، عمرتان به بلندای شب یلدا و غم هایتان به کوتاهی روزش باد.

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

حساسيت

فرمانده شهید مهدی زین الدین به بوی کباب حساسیت داشت حالش خیلی بد می شد. یکبار اصرار کردیم چرا به بوی کباب حساسی؟ گفت: اگر در میدان مین بودی و به خاطر یک اشتباه چاشنی مین فسفری عمل می کرد و دوستت برای این که عملیات لو نره مین را می گرفت زیر شکمش و ذره ذره می شد و حتی دادی هم نمی زد و فقط بوی گوشت کباب شده به مشامت می رسید تو به این بو حساس نمی شدی؟

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

حكيم صهبا كه بود؟

حکیم متأله عارف بی بدیل مرحوم آقا میرزا محمدرضا قمشه ای (حکیم صهبا) فرزند شیخ ابوالقاسم قمشه ای در سال 1241 هجری قمری در شهر قمشه (شهرضا) چشم به جهان گشود. مقدمات را در قمشه نزد پدر و دیگر فضلای شهر آموخت و سپس عازم اصفهان شد و نزد بزرگان و اساتید حکمت و عرفان بهره ها جست. در قحطی و گرسنگی سال 1288 هجری قمری تمام آنچه به میرات برده بود را فروخت و صرف حوائج نیازمندان و بالاخص طلاب بی بضاعت نمود و بنا به دلایلی عازم تهران شد و در آنجا به تدریس معارف عرفانی و حکمی مشغول شد. هر که از این حکیم متأله سخن به میان آورده وی را به خصائل نیکوی باطنی و صاحب مقامات عالیه ستوده است. از جمله اینکه: وی فردی ساده زیست و بی ادعا و خارج از زیّ علمایی بود و در قید و بند مال دنیا و تعلقات دنیایی نبود. آقا محمدرضا فقه و اصول را در حد نیاز آموخت و به محضر میرزا سیدرضی استاد بزرگ عرفان و حکمت راه یافت و پس از مدتی جای استاد را پر نمود. اکثر آثار حکیم متأله آقا محمدرضا قمشه ای تحقیق و تنقیح شده و در کتابی با عنوان «آثار حکیم متأله آقا محمدرضا قمشه ای (صهبا)» به کنگره بزرگداشت ایشان عرضه شده است.

ایشان از محضر استادان بزرگی چون حاج محمدجعفر لاهیجی- میرزا حسن نوری- آقا سیدرضی لاهیجی به فراگیری علم پرداخته و در کتاب مجموعه آثار حکیم صهبا هم نام کتابهای ایشان آمده هم سخنان بزرگانی چون امام خمینی- شهید مطهری- علامه حسن زاده آملی و… درباره این حکیم زعیم و پرچمدار صداقت و پاکی و بی تعینی و سادگی.

ایشان در سال 1306 هجری قمری به سرای جاودان پرواز کرده و روح پاکش در جوار قرب الهی مأوا گزید در مورد محل دفن ایشان اختلاف است بعضی محل دفن ایشان را ابن بابویه (شیخ صدوق) در تهران نزدیک آرامگاه حاج آخوند محلاتی می دانند و برخی معتقدند جنازه ایشان در سر قبر آقا (مقبره امام جمعه تهران) دفن شده است*.

* مجموعه آثار حکیم صهبا، حامد ناجی اصفهانی و خلیل بهرامی قصرچمی

* روشنای یادها، نعمت اله جعفری قمشه ای

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

كرامتي ازشهيد ابراهيم هادي

گزیده ای از کرامات شهید ابراهیم هادی برگرفته از کتاب سلام بر ابراهیم

خاطره ای از شفا یافتن فرزند یک راننده نیسان

نقل کننده می گوید: در سال 93 که یک راننده نیسان برای مرکز ما بار آهن آورد وقتی وارد اتاق کار من شد برای گرفتن فاکتور، عکس ابراهیم هادی را که دید گفت: خدا رحمتت کنه آقا ابراهیم. من گفتم با آقا ابراهیم جبهه بودید یا بچه محلتون بود؟ راننده گفت: هیچکدوم. ماجراش طولانیه و باورش هم سخت. من پرسیدم جریان چیه؟ راننده گفت من ساکن ورامین هستم حدود پانزده سال قبل بار زده بودم برای خیابان 17 شهریور تهران. وقتی آمدم خانه با صدای همسایه ها متوجه شدم دخترم افتاده داخل استخر کشاورزی که در زمین مجاور ما بود. بلافاصله او را به بیمارستان رساندیم. حال دخترم اصلاً خوب نبود. دکتر گفت: ما تلاش خودمان را انجام می دهیم اما از ریه اش که عکس گرفتند گفتند: آبهای آلوده وارد ریه اش شده و بعید است این مشکل حل شود خیلی ناراحت شدم و برای رساندن بار مشتری به خیابان 17 شهریور تهران رفتم و در حوالی پل اتوبان شهید محلاتی که در حال تخلیه بار بودم نگاهم به چهره یک شهید افتاد. چهره جذاب و ملکوتی داشت. به تصویر شهید نگاه کردم و گفتم یقین دارم شما پیش خدا مقام دارید از شما می خواهم برای دخترم دعا کنی و از خدا بخواهی او را به ما برگرداند. از پایین عکس نام شهید را دیدم نوشته بود شهید ابراهیم هادی. آن شب در بیمارستان بودیم و در نمازخانه از فرط خستگی لحظاتی خوابم برد که جوانی خوش سیما وارد شد و گفت: دختر شما حالش خوب شده پیش دخترت برو.

بیدار شدم و با عجله به طرف بخش مراقبت های ویژه رفتم، همه در تکاپو بودند دخترم هوش آمده بود و گریه می کرد پرستارها بودند، دکتر بخش هم آمد. دوباره از ریه اش عکس گرفتند و گفتند آب داخل ریه جذب بدن شده و از بین رفته. اما من می دانستم آن جوانی که در خواب دیدم همان ابراهیم هادی بود فقط چهره اش نورانی بود و شلوار کردی پایش بود. و از دعا و کرامت او دخترم شفا گرفت. از آن به بعد ما ارادت عجیبی به ایشان داریم و خانه ما پر از تصاویر این شهید است و از پانزده سال پیش تا حال عکس های ریه دخترم را نگه داشته ام که عکس اول نشان می دهد که ریه پر از آب است و در عکس بعدی اثری از آب در ریه نیست. من پرسیدم دخترت الان چکار می کنه؟ راننده گفت دانشجوی رشته مهندسی است.

کانال کمیل

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز 96

 

وحدت حوزه ودانشگاه چگونه؟

 به همه حوزویان این مسأله را یادآوری می کند که باید در دانشگاه ها حضور فعال و اثرگذار داشته باشد. آیت اله حائری شیرازی می فرمایند:

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه مثل دانشگاه اروپا و آمریکا نشود و فارغ التحصیل دانشگاه در پیله خودش نمیرد و دلش خوش باشد که از او ابریشم گرفتند، از او معلومات گرفتند. نه! از پیله تعلقات و آرزوها پرواز کند و انسان بشود و دانشگاه جایگاه انسان سازی بشود. فرق بشر و انسان همین است، بشر دوره کرمی انسان است و انسانیت دوره کمال و پروانگی است. دانشگاه را به حوزه وصل می کنند تا رشد روح و رشد حیات به آن منتقل بشود. علم باشد اما در خدمت تقوا، مثل دانشگاه های خارج نباشد که علم در خدمت هوا و هوس و توسعه

طلبی است. علم وقتی در خدمت توسعه طلبی شد، دانشمندان و دانش، وسیله هلاکت مردم می شوند. با دانشگاه بمب اتمی بوجود می آید و جنگ بوجود می آید و شهرها خراب می شود.

وحدت حوزه و دانشگاه این است که دانشگاه، دانش کشور اسلامی را رشد بدهد، سلاح بسازد برای جلوگیری از جنگ، برای اصلاح دادن بهم. قدرت پیدا کند برای گرفتن قدرت از دست اشرار تا آنها که می خواهند انسانها را به جنگ همدیگر بیندازند از بین بروند. دانشگاهی، راه رفع فتنه و راه اصلاح انسانها و آشتی انسانها با هم را بیاموزد. انسانها در دوره کرمی شان همدیگر را می خورند در دوره پروانه ای شان با هم پرواز دست جمعی می کنند تا انسانها پروانه نشوند با هم صلح نمی کنند. قلب انسانها با هم در صلح است اما نفسانیت انسانها با هم در جنگ است.

قلب از عالم روح است، از پیش خداست، از یکجا آمده و همه را به یک جا دعوت می کند تا بشرها به مقام انسانیت نرسند دعواهایشان تمام نمی شود. حوزه می خواهد بیاید در دانشگاه تا صلح و آشتی و وحدت و حیات را به دانشگاه عرضه کند، پس هم باید از طریق دانشگاه تخصص را کسب کرده و هم از طریق حوزه تعهد را کسب نمود و با آن ضمیمه کرد.

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

 

سخنان رهبردرديدار نخبگان

بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی

یک نکته این است که نخبگان عزیز خودشان از خودشان مراقبت کنند… این عنوان تقوا که از اول قرآن تا آخر قرآن این همه تکرار شده به همین معناست. تقوا به معنی محافظت از خویشتن است، خودنگهداری است باید مراقب بود که دانشمند ایرانی اسیر و ترور مغزی و فکری دشمن نشود…

دشمن اصلی ایران و ایرانی رژیم آمریکاست زیرا که سالهای متمادی صاحب این کشور بوده اما انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی این سلطه را از آنها گرفته لذا از روز اول عصبانی بودند و ناراحت و تحریم کردند و توطئه و درشت گوئی کردند زیرا که ما توانسته ایم سلطه آمریکا را به کلی قطع کنیم. سلطه سیاسی، امنیتی، اقتصادی. دست آمریکا را قطع کردیم پس عصبانی و ناراحت است…

من نمی خواهم وقت را صرف پاسخگویی به یاوه گویی های این رئیس جمهور بی چاک دهن آمریکا بکنم فقط می خواهم بگویم: دشمن را بشناسید، دشمن را بشناسید… روش های دشمنی اش را بشناسید. دچار غفلت نشویم که غارت خواهیم شد، اگر غفلت کردیم شبیخون به ما زده خواهد شد، غفلت نکنیم…

این را به شما عرض بکنم دشمن ما دچار عقب افتادگی ذهنی است… اینها می خواهند ایران جوان مومن انقلابی فعال پیشرفته را به عقب برگردانند به پنجاه سال قبل، خب نمی شود دیگر… چهل سال است اینها دارند دشمنی می کنند با ما، توی دهنشان می خورد، شکست می خورند، چرا؟ چون محاسباتشان غلط است چون درکشان غلط است درک درست ندارند…

ریشه ناامنی منطقه نظام آمریکا، رژیم آمریکاست… شریک جرم اصلی صهیونیست ها در جنایاتی که کردند آمریکاست… بوجود آورنده داعش و این جریان تکفیری فعال اسلحه به دست، آمریکاست…آمریکا عصبانی است زیرا هم دستشان از کشور ما کوتاه شده هم به خاطر اینکه جمهوری اسلامی توانسته نقشه های آمریکا را در خاورمیانه به هم بزند…

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96