موضوع: "السلام عليك يا بقية ا..."

ذكر سند وعجل فرجهم

بعضی افراد می گویند این ذکر را علاقه مندان و ارادتمندان به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) از خودشان بعد از صلوات اضافه کرده اند. در صورتی که در حدیث از امام صادق (علیه السلام) آمده است: هر کس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید:«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» از دنیا نمی­رود مگر این که قائم آل محمد را درک کند.                 

«بحارالانوار،ج 53، ص 176»

نشریه نجدشماره25 زمستان 97

چرا به امام زمان بقية الله ميگويند؟

در کتاب «اکمال الدین» از امام باقر(علیه السلام)  نقل شده:نخستین سخنی که مهدی(علیه السلام) پس از قیام خود می گوید، این آیه است: («بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» سوره هود، آیه 86). سپس می گوید: منم بقیۀ الله و حجت و خلیفه او در میان شما. سپـس هیـچ کس بر او سـلام نمی کندمگر این که می گوید: السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه.

هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، بقیۀ الله محسوب می شود و از آنجا که مهدی موعود(علیه السلام) آخرین پیشوا و بزرگ ترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) است، یکی از روشن ترین مصادیق «بقیۀ الله» می باشد. و از همه به این لقب شایسته تر است. به خصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان (علیهم السلام) است.      

«تفسیر نمونه، ج 9، ص 204 »                            نشریه نجدشماره25 زمستان 97