موضوع: "اثرات ذکر یونسیه"

اثرات ذکر یونسیه

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند: هر بیمار مسلمانی که این دعا را بخواند، اگر در آن بیماری بمیرد، پاداش شهید به او داده می‏شود و اگر بهبودی یافت، خوب شده در حالی که تمام گناهانش آمرزیده شده است.
همچنین از حضرت رسول اکرم(ص): روایت است که فرمودند: آیا به شما خبر دهم از دعایی که هرگاه غم و گرفتاری پیش آمد آن دعا را بخوانید گشایش حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آری ای رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعای یونس که طعمه ماهی شده بود را بخوانید:
«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»
امام صادق(ع) فرمودند: عجب دارم از کسی که غم زده است چطور این دعا را نمی‏خواند «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» چرا که خداوند به دنبال آن می‏فرماید:«فاستبجنا له و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المؤمنین»
از بسیاری از بزرگان این ختم با عدد 400 مرتبه در سجده خصوصاً در میان نماز مغرب و عشاء و یا قبل از اذان صبح و یا بین الطلوعین جهت افاضات روحانی نقل شده است و این یکی از ختم هایی است که معمولاً اساتید در ابتدای سلوک به شاگردانشان توصیه می کنند و اثر بسیار عجیبی در رفع غم و اندوه دارد. البته تعداد 700، 1001، 3000، 4000 و 7000 مرتبه هم برای این ذکر بیان شده که بستگی به دستور استاد و قابلیت طالب دارد و گفتن این ذکر برای دیدن حالات برزخی و تقویت نفس و قلب و مکافات و همچنین رفع حجابها و پیدا کردن نورانیت و استجابت دعا و نجات مومنین مفید است.
از مرحوم آخوند ملا حسنقلی همدانی نقل شده که هر قدر در هر وقت بتوانید این ذکر را بگوئید.
از حضرت رضا(ع) نقل شده جهت ادای قرض و بدهی 442 بار آیه 78 سوره انبیا را بخوانید.
شرایط ختم ذکر یونسیه
از آیت الله کشمیری نقل شده که کسی که این ختم را انجام می دهد باید ایمان به یگانگی خدا داشته باشد و خداوند را در در همه حال ناظر بر اعمال خود بداند و نسبت به کوتاهی در کارهای گذشته خود پشیمان باشد چرا که این ذکر نوعی توبه به درگاه خداوند است و در وقت مناسب که همان بعد از نماز عشاء (حدود ساعت ده شب به بعد) است این ذکر را بگوید و از 400 مرتبه شروع کند و کم کم آن را زیاد کند که هر چه تعداد این ذکر بیشتر باشد بهتر است.*

* گنجهای معنوی
* راهنمای گرفتاران
* کلیدهای حل مشکلات و دستیابی به آرزوها
* عصر انتظار به روایت بحار، ج3

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94