موضوع: "اثرات سجده بربدن"

اثرات سجده بر بدن

امام صادق(ع) فرمودند: گروهی خدمت رسول خدا(ص) آمده و عرض کردند ای رسول خدا برابر پروردگارت بهشت را برای ما ضمانت کن، پیامبر فرمودند به شرط آنکه شما نیز با سجده های طولانی مرا یاری دهید. (بحارالانوار 85/164/12)
امام علی(ع) فرمودند: اگر نمازگزار می دانست که چه هاله ای از جلالت خدا او را فرا می گیرد دوست نداشت که سر از سجده اش بر دارد. (منتخب میزان الحکمه، 266)
برخی کارشناسان معتقدند عبادت و به خصوص نماز خواندن فقط غذای روح انسان نیست بلکه همچنین در مبارزه با مشکلات روزمره یاری دهنده است. اسلام دین همه بشریت است و برای سعادت و بهتر زیستن او برنامه ویژه ای دارد و هیچ یک از دستورات و آموزه هایش بی حکمت و دلیل نیست.
در مورد نماز علاوه بر فواید معنوی و قرب به خداوند بزرگ برای تمام اعمال و حرکات نماز هم فواید جسمی فراوانی به مرور زمان ثابت شده که در این مطلب گوشه ای از آنها بالخصوص فواید جسمی سجده اشاره می¬کنیم.
در نماز ثابت ماندن چشم ها باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.
ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد. نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را هم تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد. تقویت احشاء و ماهیچه های شکم، حفظ سلامتی دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.
در حالت رکوع، ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در متعادل و آرام کردن سمپاتیک مؤثر است. مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن، ساق پا و ران ها می شود. به این ترتیب به جریان خون در قسمت ها ی مختلف بدن سرعت می بخشد.تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماری ها از بدن، کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز و بهبود ناراحتی های تناسلی و نارسایی های تخمدان، از دیگر خواص رکوع در نماز است .
سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند و علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می¬کند.
سجده همچنین باعث افزایش جریان خون می شود که در هنگام سجده با متمایل شدن سر به سمت پایین، جریان خون به سمت مغز افزایش می یابد. همچنین خم شدن بدن بر روی خود در هنگام سجده به جهت گیری خون از اطراف بدن به سمت اعضای درونی و مغز کمک می کند.

اضافه بر این هنگام سجده معدل دی اکسید کربن در خون به شکل فیزیولوژیک افزایش می یابد این حالت در نتیجه فشار اعضای دستگاه گوارشی بر ریه پدیده می آید، بالا رفتن نسبت دی اکسید کربن در خون باعث اضافه شدن جریان خون به سمت مغز خواهد شد و این امر با تغذیه مرتبط به حالت روانی غدد باعث حفظ شادابی ، زیبایی و طراوت پوست می شود.
حالات سجده به واسطه باز شدن مهره ها از یکدیگر باعث کشیده شدن اعصابی که قسمت های مختلف بدن را به مغز وصل می کند شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این امر برای سلامتی انسان بسیار حائز اهمیت است. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها در سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد.

به گزارش شیعه نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروفسور محمد ضیاءالدین حامد از اساتید علوم بیولوژیک و از مسوولان پژوهشگاه مرکز تکنولوژی قاهره با اعلام این خبراظهارداشت: در قرن حاضر که انسان از هر جهت در معرض الکترومغناطیس‌ها قرار دارد و هم‌چنین نیاز انسان به تخلیه اشعه‌های زائد وجود دارد، دریافتیم که تخلیه این اشعه‌ها از طریق سجده کردن صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: براساس یافته‌های موجود هر اندازه که محور طولی انسان کاهش یابد میزان در معرض اشعه‌های الکترومغناطیسی قرار گرفتن او نیز کم می‌شود، در زمان سجده کردن هم محور طولی انسان و هم به دنبال آن میزان تاثیرگذاری الکتریسیته‌ها کم می‌شود و سپس عمل تخلیه از طریق تماس پیشانی با زمین صورت می‌گیرد و چون در هنگام سجده هفت عضو هم زمان روی زمین قرار می گیرد عمل تخلیه بارهای الکتریسیته به آسانی انجام می گیرد.
دکتر ضیاء الدین افزود برای اینکه تخلیه بارها به صورت صحیح انجام شود لازم است که در حالت سجده به سمت مکه- کعبه- توجه زیاد شود زیرا که شهر مکه مرکز زمین است و کعبه درست مرکز زمین قرار گرفته بنابراین سجده بهترین راه برای تخلیه سیگنال های مضر از بدن است.
وی پیرامون مزیت پرداختن به نمازهای پنجگانه به صورت صحیح می گوید: حقیقتاً نمازهای پنجگانه مفروضه برای خارج کردن تمام بارها کافی است.
من معتقدم که در این واجبات فلسفه و اعجاز علمی وجود دارد، مثلاً در مدتی که ما در خوابیم، ما از ناحیه جسمی تحت عوامل شیمیایی و اکسیده شدن قرار می گیریم، فرا رسیدن نماز صبح این روند را از بین می برد و انسان، با نشاط، سرحال و سر زنده روزش را آغاز می کند؛ سپس نماز ظهر برای از بین بردن خستگی ها و فشارهای عصبی و روحی که ناشی از فعالیت و مشغله کاری است، وارد عمل می شود، همچنین نماز عصر نیز، بقایایی که از این فشار جسمی و روحی بجای مانده را، پاکسازی می کند. اما به نسبت به مغرب باید گفت که هر چیز ناشناسی که مخل سیستم و مکانیزم جسمی انسان باشد از بین می رود و اینگونه منظومه ی پاکسازی جسم با نماز عشاء تکمیل و به پایان می رسد و انسان با انجام دادن این نمازهای پنجگانه در طول مدت شبانه روز با شعف و آرامش و سکونت روحی، بخواب می رود، بطوریکه از هیچ یک از نواحی جسمی و روحی احساس بی خوابی، خستگی و کوفتگی و آشفتگی و پریشانی نمی کند*.

* عبادت و سلامت، نادر صادقیان
سایت مهرطب، سایت ایسنا- سایت خیبر آنلاین

فصلنامه نجد شماره15 باییز94