موضوع: "پزشکی"

تامین سلامت بدن با حجامت

رسول اکرم(ص) فرمودند: حجامت داروی تمام بیماری هاست.
همچنین امام صادق(ع) فرمودند: پیامبر خدا می فرمود سه نوع حجامت داریم یکی حجامت در سر و آن را رها کننده می نامیدند و یکی حجامت بین دو کتف و آن را نافع می نامیدند و دیگری حجامت چاربند و آن را نجات بخش می نامیدند.
در فصل بهار غلیان و جوشش خون و ‏جمع شدن مواد سمی در خون شدت پیدا می‌کند به‌طوری که در این فصل بسیاری از بیماری‌ها به‌دلیل آن جوششی که در بهار دارد ‏شدت پیدا می‌کند و مواد زائد خون که باید دفع گردند نیز افزایش می‌یابند. به همین دلیل در فصل بهار سفارش زیادی به انجام حجامت شده است. طبق فرموده امام رضا برای حجامت بهترین زمان هفتم و چهاردهم ماه حزیران است که اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد می باشد و بهترین تاریخ ها برای انجام حجامت 17 یا 19 یا 21 یا 22 هر ماه قمری می باشد و بطور کلی نیمه دوم هر ماه قمری برای حجامت خوب است.
تعریف حجامت
روشی از خونگیری که تأمین کننده سلامتی بدن است و دارای سابقه 7 هزار ساله است و به عنوان یک سنت الهی در روایات و سیره پیامبران و ائمه اطهار مطرح گردید و جزء احکام سنتی و عرفی اسلام است و در طب سنتی نیز از ارکان درمان ها و پیشگیری ها به حساب می آید.

کسی که نباید حجامت کند
کسانی که بیش از حد کم خون هستند، کسی که بلغم (سردی) بر او غلبه دارد، کسی که بیماری خونی دارد یا حساسیت نسبت به خون گیری دارد نباید حجامت کند ولی انجام حجامت برای بقیه افراد در سن های مختلف بلامانع است.
توصیه های غذایی قبل و بعد از حجامت و همچنین توصیه های بهداشتی توسط متخصصین مربوطه ارائه خواهد شد که در این نوشتار فرصت اشاره به آنها نیست.

فصلنامه نجد شماره 17 بهار95