موضوع: "فصلنامه نجد شماره23بهار97"

سه عیدی گرانبها

حجت الاسلام ماندگاری در برنامه سمت خدا همزمان با سالروز ولادت امام حسین ععلیه السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و امام سجاد علیه السلام سه عیدی و هدیه از این سه بزرگوار به همه دادند که مطالعه کردن خلاصه به تحریر در آمده قسمتی از این برنامه خالی از لطف نیست. ایشان فرمودند: همه می­دانیم که امام حسینعلیه السلام در شکم مادر با ایشان سخن می­گفتند همچنان که فاطمه زهراسلام الله علیها هم در شکم مادر با مادر خود حرف می­زدند اما از نظر علوم پزشکی و مجامع علمی این امر نشدنی و غیر ممکن است که یک جنین در شکم مادر بتواند سخن بگوید اما ما با قرآن می گوییم «اذا اراد الله شیئاً ان یقول له کن فیکون» یعنی اگر خدا بخواهد هر ناممکنی، ممکن می شود. ما در زندگی ومشکلاتمان نمی­شود و غیرممکن است، زیاد می­گوییم ولی من می خواهم بگویم کار با خدا نمی شود و غیرممکن است، ندارد. اینکه می گوییم نمی شود امر به معروف کنیم، نمی شود حجاب راحت داشته باشیم، نمی شود ازدواج راحت بگیریم، نمی شود بچه زیاد داشته باشیم معلوم می شود اتصال این کارهای ما با خدا قطع شده پس اگر متصل به خدا شدیم نشدنها، ممکن می شود و این اولین عیدی به مناسبت میلاد امام حسین علیه السلام که کار با خدا نشد نداره.

اما همه می دانند ابوالفضل علیه السلام باب الحوائجه یعنی دستش برای باز کردن گره ها باز است من فکر کردم؛ ذهنم رسید به آیه 30 سوره بقره که خداوند می فرماید: «انی جاعل فی الارض خلیفه»خداوند انسان را جانشین و خلیفه خود قرار داده، اصلاً هدف خلقت این بوده که همه انسانها باب الحوائج شوند و به اعتقاد من باب الحوائج شدن جایگاه انسان است به شرطی که انسان عبدالهی شود، عبدالله بشود، بنده گوش به فرمان خدا بشود. در حدیث قدسی داریم که خدا فرموده «ای بنده تو عبادت و اطاعت من را بکن من تو را مِثل و مَثَل خودم می کنم».

حضرت اباالفضل العباس نگذاشت دستور ولی خدا زمین بماند، عبدصالح خدا بود. آی مردم اگر در انجام واجبات، ترک محرمات، کمک به مخلوقات نگذاریم حرف خدا زمین بماند آن وقت همه ما می شویم باب الحوائج این هم عیدی میلاد اباالفضلعلیه السلام.  همه مردم به امام سجاد پشت کردند اما امام در آن موقع رو به طرف خدا کردند، با مردم نتوانستند حرف بزنند، با خدا حرف زدند یعنی آی مردم اگر همه به شما پشت کرده و کم محلی کنند، خدا که شما را فراموش نمی کند. امام سجاد این راه را به ما نشان دادند که دعا کنیم، دعا باعث می شود دیگر در جامعه افسردگی و پژمردگی نداشته باشیم. این هم عیدی امام سجادعلیه السلام.

 فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

 

فرصت کوتاه

یک شب سرد پروانه ای پشت پنجره دخترک آمد و خود را به شیشه زد. دخترک که سرش گرم بود فقط نگاهی به پروانه کرد و هر چه پروانه خود را به پنجره کوبید تا پنجره را بر او باز کند دخترک اهمیتی به حرکات پروانه نداد. پروانه رفت. شب بعد دخترک منتظر بود تا دوباره پروانه را ببیند ولی هرچه کنار پنجره نشست، پروانه نیامد. دخترک که شب قبل پنجره را برای پروانه باز نکرده بود پشیمان نزد پدرش رفت و داستان را گفت. پدر به او گفت دخترم! عمر پروانه ها بیشتر از یک یا دور روز نیست. اشک در چشم های دخترک جمع شد و برای همیشه به یادش ماند که برای دوست داشتن فرصت کوتاهی دارد و نباید کوچکترین فرصت ها را از دست بدهد.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

خلاصه تحقیق پایانی

مطالب پیش رو گزیده­ای است از تحقیق پایانی سطح دو سرکار خانم مرضیه جلالی با عنوان «تأثیرات تغذیه و خواب بر صحت بدن از دیدگاه اسلام» که در تابستان 95 با رتبه عالی پذیرفته شده و در جشنواره علامه حلی سال 95 شایسته تقدیر کشوری گردید.

اسلام پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی انسان در مسیر رشد و کمال و جامع دستورالعمل هایی است که در پرتو آن می توان به سعادت دنیوی و اخروی نائل شد همچنین بیانگر این است که خداوند توجه زیادی به سلامتی بندگان خود دارد و این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش است که تغذیه و خواب چه تأثیراتی بر صحت و سلامت بدن دارد؟

دستاورد حاصل از این پژوهش دستیابی به این مهم است که تغذیه و خواب دو عامل اساسی برای ارتقای سلامت انسان بوده و تأثیر بسزایی در روند تکامل انسان و صحت بدن او دارد.

در قرآن کریم و کلام معصومین علیهم السلام برای تأمین سلامتی انسان در زمینه تغذیه و خواب -که دو رکن اصلی سلامتی است- سفارش هایی شده است. اسلام نه تنها با خوردن غذاهای خوب و سازگار و لذت بردن از آن مخالف نیست بلکه با اختصاص دادن آن به مومنین، چنین تغذیه ای را مورد ترغیب قرار داده است. همچنین خواب به عنوان مهمترین آرامش دهنده برای انسان در روایات مورد تأکید واقع شده است.

بر اساس نظر نویسنده این تحقیق، نیاز به تبیین فرهنگ اسلامی در قالب روایات وتطبیق این مسایل بر علوم جدید روز به روز بیشتر احساس می شود. امروزه دسترسی به اطلاعات جامع، آسان و امکان پذیر است بویژه با نظر به اینکه بسیاری از دشمنان اسلام در صددند با کمرنگ جلوه دادن آموزه های اسلام در زمینه سلامت انسان ها، اقشار جامعه را به این سو هدایت کنند که اسلام مربوط به 1400 سال پیش است و در زمان کنونی کارآیی ندارد. این در حالی است که علوم جدید در مواردی به نتایجی دست یافته­اند که اسلام در همان زمان بیان کرده است.

 فصلنامه نجد شماره23بهار97

فواید خواب کافی وانواع خواب

فواید به موقع خوابیدن و خواب کافی

سلامت جسمانی، کاهش درد، کاهش افسردگی و اضطراب، شاداب تر شدن، داشتن وزن مناسب، بهتر شدن اشتها، کم شدن فراموشی و قوی تر شدن حافظه و داشتن ظاهری آراسته تر، زیاد شدن قدرت استدلال و تفکر، افزایش تعداد سلول های مغز و بهتر شدن کارآیی مغز.

غلامرضا کردافشاری، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشته اند که خواب سپیده دم عیلوله نام دارد و جایز نیست، خواب بعد از طلوع آفتاب موجب کدورت حواس است و خواب عصر هنگام حیلوله نامگذاری شده که به بدن ضرر وارد می کند و خواب غروب و قبل از اذان مغرب غیلوله که بسیار مضر است و خواب مرگ نام دارد و فقط خواب قبل از اذان ظهرقیلوله نام دارد که بهترین خواب و مفیدترین خواب در روز است که بیش از نیم‌ساعت هم نباید باشد و بطور کلی خواب در طول روز باعث بدبویی دهان، بزرگی طحال، ضعف حافظه، دیدن کابوس، افزایش ترشحات پشت حلق و سکته می شود.

استاد افزودند: خوابیدن زیر نور آفتاب موجب سردرد، سنگینی بدن و آشفتگی می‌شود زیرا که خون را در بدن به جریان انداخته و بدن را با یک شوک مواجه می کند.

عرق کردن در خواب نشانه ازدیاد مواد زائد در بدن است که باید درمان شود و مصرف شکلات تلخ و قهوه هنگام شب موجب خستگی مغز شده و بی خوابی به همراه می آورد و مصرف عرق بهارنارنج و استوقدوس به میزان کم موجب بهبود خواب و مصرف زیاد آن سبب بی خوابی می شود. 

دکتر کردافشاری اضافه کردند به اینکه افرادی که نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند و آب سرد می‌خورند باعث سرد شدن اعضای بدن خود می شوند و گرمی حاصل از خواب را از بین می برند و این کار اشتباه است و این ها باید به جای آب از شربت عسل یا آب سیب یا آب انار شیرین یا سکنجبین متناسب با مزاجشان استفاده کنند.

در روایات از ائمه اطهار علیهم السلام آمده است برای اینکه هنگام خواب شیطان بر شما مسلط نشود رو به قبله بخوابید با وضو و طهارت باشید و قبل از خواب قرآن بخوانید مخصوصاً سوره توحید و آیت الکرسی.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: خوابیدن چهار قسم است، پیامبران بر پشت دراز کشیده می خوابند در حالی که چشمهایشان برای دریافت وحی پروردگار نمی خوابند، مؤمن روبه قبله بر پهلوی راست می خوابد، پادشاهان و فرزندانشان برای گوارایی غذا بر پهلوی چپ می خوابند و ابلیس و برادرانش و دیوانگاه و آسیب دیدگان عقلی بر روی شکم می خوابند. «عیون اخبار الرضا، ج1، ص246- مفاتیح الحیاه، ص192»

 منابع* سلامت نیوز        پرشین وی       پزشکان ایران        نمناک       دکتر سلام

فصلنامه نجد شماره23بهار97

خواب مایه آرامش

ادامه مباحث شماره قبل درباره خواب

خواب و بیداری از نیازهای اساسی انسان می باشند که می بایست به درستی تنظیم شوند. خواب مایه قوت و پایداری جسم و جان است و اختلال در آن، روند زندگی عادی انسان را برای انجام وظایف در بیداری با مشکل روبرو می‌کند.

امام باقر«ع» فرمودند: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله (خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است. «الفقیه، ج1، ص502، مفاتیح الحیاه فصل 11»

خواب مهمترین فرصت بدن برای ترمیم و بازسازی است و عملکرد تمام اعضای داخلی بدن از جمله مغز، قلب، کبد، سیستم گوارشی و سیستم ایمنی به کیفیت خواب وابسته است از این رو متخصصان حوزه بهداشت، خواب کافی را مهمترین رکن سلامتی قلمداد می کنند.

به گزارش گروه وب­گردی باشگاه خبرنگاران جوان، خواب کافی درساعت مناسب یکی از مهمترین مولفه های سلامت روح و جسم است و مغز به عنوان فرمانده بدن، تنها در صورت خواب کافی عملکرد درستی خواهد داشت.

 

میزان خواب مورد نیاز

هر فرد بطور متوسط در شبانه روز به 7 تا 8 ساعت خواب نیازمند است و تحقیقات نشان داده خواب کمتر از 3 ساعت و نیم و بیشتر از 8 ساعت و نیم احتمال مرگ ومیر را تا 15 درصد افزایش می دهد. بنابراین کم خوابی و پرخوابی هر دو می تواند خطرساز باشند و خواب بیش از حد عوارض جسمی و روانی زیادی بر انسان می گذارد. «باشگاه خبرنگاران جوان»

فصلنامه نجد شماره23بهار97

آشپزی «خورشت کرفس»

باتوجه به بیان شدن خواص کرفس در این شماره طرز تهیه خورشت کرفس را شرح می دهیم:

مواد لازم:

گوشت: 250 گرم               پیاز : 1 عدد

لوبیا چیتی: 1 پیمانه           رب گوجه: 2 قاشق غذاخوری

کرفس: 500 گرم               جعفری خرد شده: 100 گرم

نمک، زردچوبه، فلفل، آبلیمو، روغن: به میزان لازم                                         طرز تهیه:

پیاز را ریز خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت، فلفل، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید سپس مقداری آب اضافه کرده و بعد از جوش آمدن زیر حرارت را کم کنید و صبر کنید تا گوشت ها بپزد. بعد از نیم پز شدن گوشت، جعفری و کرفس خرد شده را به گوشت اضافه کنید و نمک را هم بیفزایید. در آخر لوبیا چییتی که قبلاً پخته اید را بکوبید و به خورشت اضافه کنید و با همان حرارت ملایم بگذارید خورشت خوب بپزد و جا بیفتد. اگر مایل بودید می توانید برای تغییر طعم، آبلیمو را هم اضافه کنید.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

برخی نشانه های خانواده خوشبخت

1. در بین سخنان اعضای این خانواده تعبیراتی چون: «به من چه» و «به تو چه» وجود ندارد، چون همه احساس مسئولیت می کنند.

2. نسبت به یکدیگر شرم مسموم ندارند، یعنی خواسته های طبیعی خود را بدون نگرانی یا خشونت ابراز می کنند.

3. نسبت به سلامتی روحی و جسمی یکدیگر مراقبت دارند و دائماً جویای احوال و سلامت یکدیگرند.

4. همه افراد خانواده مثبت اندیشند و احساس پیروزی دارند.

5. افراد این خانواده علاقه، عشق و صفا را به یکدیگر هدیه می دهند و دائماً به فکر خوشحال کردن یکدیگرند.

6. در صورت بروز مشکل به جای دنبال مقصر و گناهکار گشتن، به دنبال راه حل هستند.

7. زن و مرددرکنار یکدیگر نه روبروی یکدیگر و یکدیگر را یار می دانند نه رقیب.

8. یکدیگر را در نزدیکی به خدا و بندگی یاری می رسانند.

9. افراد یکدیگر را محرم اسرار خود می دانند و از یکدیگر انتظار بی جا ندارند.

10. خاطرات تلخ را فراموشمی کنند و بیشتر لحظات شیرین زندگی خود را مرور می کنند.*

* مدیریت خانواده 3، مهدی نیلی پور

 

                                               فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

 

شهید مدافع حرم شهرضا

شهید محمد مرادی تنها شهید مدافع حرم شهرضا که در گروه 22 توپخانه ارتش مشغول به خدمت بود و در اول تیرماه 1395 به سوریه اعزام شد. او در مدتی که در مأموریت سوریه بود به حدود 30 نفر از سربازانی که تازه شیعه شده بودند نماز آموزش داد و در تاریخ 10 مرداد 1395 در دفاع از حرم بانو حضرت زینب سلام الله علیها به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

وصیت نامه شهید محمد مرادی:    بسم رب الشهداء والصدیقین           راه ما راه حسین است.

خدا را شاکرم که به این بنده رحم نمود و مورد لطف و عنایت خود قرار داد و این موقعیت را فراهم نمود تا به وظیفه خود عمل کنم . حالا که ائمه اطهار و حضرت زینب (س) مرا برای دفاع از حریم اهل بیت پذیرفته اند و من به چنین افتخاری نائل شده ام با تمام وجود و مشتاقانه آماده ام تا جان ناقابل خود را فدای آنها نمایم. خدارا شکر میکنم که عشق علی (ع) و ائمه اطهار را در وجود من قرار دارد و چنین نعمت بزرگی را به من عطا نمود. دوستان و همکاران و هم وطنان ما باید شاکر چنین نعمتی باشیم که ما را در چنین کشوری قرار داد که از هر نظر ممتاز می باشد. اگر می خواهیم این امنیت و ثبات بر قرار باشد باید گوش به فرمان ولی فقیه خود امام خامنه ای (مدظله) باشیم و با تمام وجود از او حمایت کنیم و با تمام توان در مقابل استکبار جهانی مخصوصاً آمریکا و اسراییل بایستیم، زیر بار ظلم و ستم آنها نرویم ، ما شیعه هستیم غیرت داریم ،نباید اجازه دهیم هرگز کشورمان بازیچه دست آنها قرار بگیرد مکتب ما مکتب حسین (ع) است .ما فرزندان عاشوراییم و فریاد آزادی خواهی را سر می دهیم  هرجا مظلومی به کمک ما احتیاج داشت به کمک او میشتابیم. از مردن باک نداریم. اجازه نمیدهیم تکفیری های پلید به نیت شیطانی خود دست پیدا کنند. همان طوری که مولای ما علی (ع) آنها را در خوارج ریشه کن کرد با امید به خدا و صاحب و آقایمان امام زمان (عج) نسل شان را از روی زمین ریشه کن خواهیم کرد و آخرین دعایم

«اللهم عجل لولیک الفرج»بنده خدا: محمد مرادی

فصلنامه نجد شماره23بهار97

احکام پوشش بانوان

به حجاب و پوشش زن در آیات قرآن سفارش های زیادی شده و دین مبین اسلام نیز برای حفظ احترام و نشاط و آزادی بیشتر زن احکام مربوط به پوشش را برای زنان و مردان بیان دشته و در کتاب هیجدهم پرسش و پاسخ های دانشجویی به تعدادی از سوالات مربوط به حجاب و پوشش پاسخ داده شده که در زیر مطالعه می فرمایید.

پوشش بدن برای زنان چگونه باید باشد؟

همه مراجع (به جز صافی): زن باید تمام بدن و موی خود را (به جز گردی صورت و دستها تا مچ) در برابر مرد نامحرم بپوشاند.

آیت اله صافی: زن باید تمام بدن و موی خود را برابر نامحرم بپوشاند و بنابراحتیاط واجب باید دست و صورت را نیز بپوشاند.

آیا زیر چانه نیز باید از نامحرم پوشانده شود؟

همه مراجع (به جز سیستانی): آری، زیر چانه جزء گردی چهره نیست و باید در برابر نامحرم پوشانده شود.

آیت اله سیستانی: آن قسمت از چانه و زیرچانه که در هنگام پوشیدن مقنعه به طور معمول پوشانده نمی شود، حکم گردی صورت را دارد.

آیا پوشاندن پشت و روی پا در مقابل نامحرم واجب است؟

همه مراجع: آری، باید آن را از نامحرم بپوشاند.

تبصره: لازم نیست پشت و روی پا به وسیله جوراب پوشانده شود بلکه اگر به وسیله چادر و مانند ان نیز پوشانده شود، کافی است.

پوشیدن جوراب نازک چه حکمی دارد؟

همه مراجع: اگر ظاهر پا در آن پیدا باشد، پوشیدن آن جایز نیست.

طپش قلب وراه علاج

تعدادی از سوالات مطرح شده از سوی بینندگان برنامه روزی بهتر شبکه قران و پاسخ های طب سنتی و اسلامی از زبان دکتر اکبری:

سوال: دلیل طپش قلب چیست و راههای درمان را بیان کنید؟

جواب دکتر اکبری: خفقان یا همان طپش قلب به دلیل ضعف قلب ایجاد می شود. وقتی سوخت کافی به سلول های قلب نرسد قلب تندتر می زند تا این کمبود را جبران کند و این افزایش ضربان قلب بیان کننده حاجت قلب است و بوسیله دارویی مثل پروپرانول حاجت قلب برآورده نمی شود بلکه این دارو باعث کند شدن ضربان قلب می شود. ما باید نیاز سلول های قلب را برآورده کنیم و به سلول ها سوخت کافی برسانیم و قلب را تقویت کنیم بوسیله روغن های حیوانی که بهترین آن روغن زرد گاوی است که به آن تریاق عام می گویند و جناب رازی در طب الفقراء می فرماید: «روغن پی گاو همین خاصیت را دارد» استفاده از زرده عسلی تخم مرغ محلی هم تقویت کننده خوبی برای قلب است. همچنین کباب کردن دل گوسفند بوسیله ذغال نیز مفید است. استفاده از دمنوش هایی چون گل گاو زبان، بادرنجبویه، دمنوش سیب و کمپوت سیب و دمنوش به و گلابی و خود اینمیوه ها به گفته ابوعلی سینا درمان های خوبی برای طپش قلب هستند.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

 

 

تقدم آرامش برآسایش

آرامش هدیه ای آسمانی و روحانی است که در آشیانه قلب جای می گیرد ولی آسایش نعمتی است زمینی که مربوط به جسم است، اولی روح نواز است و دومی جسم نواز، یکی ارمغان معنویت است و دیگری سوغات مادیت، یکی ماندگار و پایدار است ودیگری موقت و ناپایدار، یکی ریشه در درون دارد و دیگری ریشه در برون. قرآن کریم پس از بیان قانون زوجیت بین انسانها، عنوان می کند که ثمره این پیوند سکونت و آرامش است.

«سوره روم، آیه 21» به همین دلیل، اصل اولیه و حاکم و قابل احترام در نظام خانوادگی باید اصل حاکمیت آرامش باشد و در صورتی که انسان مطالبه آسایش می کند، بداند آسایشی مطلوب است که در پی آن آرامش باشد، چرا که آسایش بدون آرامش ارزشی ندارد و بسیاری از خواسته ها، ایده ها، اختلافات و حتی اهداف کوچک و بزرگ با توجه به این اصل دستخوش تغییر و تحول قرار می گیرد و چه بسیار خانواده های آرام و خوشبختی که به خاطر رسیدن به آسایش و رفاه بیشتر، خود را در دریای پر تلاطم ناامنی و ناآرامی ­فرو برده ­اند، چه ­بسیار خواسته­ های محدود رفاه طلبانه ای کـه روح آرام و متانت زندگانی را به­ یغما برده است و چه بسیار مشاجرات و اختلافات خانوادگی ظاهری و منفی که تنها به خاطر تحصیل آسایش بیشتر روی داده است.

آرامش و خوشبختی با فقر، تنهایی، هجرت، گرسنگی، بی خانمانی و حتی با تحمل بداخلاقی سازگار است، یعنی یک خانواده می تواند

در اوج فقر با کمال آرامش و در اوج خوشبختی زندگی کند و در طرف مقابل چه بسیار خانواده هایی که در ثروتی کلان و خوشی وافری غوطه ورند و بهترین امکانات، تفریحات و خوشی ها برای آنها فراهم است اما روح هایی پریشان و ناآرام دارند. پس باید مراقب بود امنیت و آرامش خود را فدای رفاه و آسایش ظاهری نکنیم.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

عمل به قرآن عامل سعادت همه

حضرت آیت الله خامنه ای در یکی ازسخنرانیهای خودبا تاکید بر اینکه عمل به قرآن موجب عزت خواهد شد، فرمودند: جمهوری اسلامی ایران، چهل سال است که در مقابل زورگویی های استکبار ایستاده و به کوری چشم دشمنانی که می خواستند این نظام را نابود کنند، پیشرفت و توانایی و قدرت او روزافزون شده است.

همچنین   با توصیه به جوانان بیان داشتند:

اگر تلاوت و حفظ قرآن، مقدمه عمل به آن باشد، قطعاً فردای دنیای اسلام از امروز آن بهتر خواهد بود و دیگر، آمریکا نخواهد توانست برای کشورها و امت اسلامی، خط و نشان بکشد و آنها را تهدید کند.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

درمان سنتی هموروئید

تعدادی از سوالات مطرح شده از سوی بینندگان برنامه روزی بهتر شبکه قران و پاسخ های طب سنتی و اسلامی از زبان دکتر اکبری:

سوال: برای درمان هموروئید، شقاق، واریکوسل چه راههای درمانی وجود دارد؟

جواب دکتر اکبری: این بیماری ها در اثر اختلال در دریچه های لانه کبوتری سلول های این نواحی بوجود می آید و باعث برجسته و پرخون شدن بیش از حد این نواحی می شود. اولین و مهمترین درمان، رعایت مثلث سلامت و رعایت تغذیه صحیح برای درمان ریشه سلولی این بیماری است و استفاده از روغن بنفشه، ضماد کوهان شتر، ضماد تره و خوردن تره برای هموروئید مفید است. همچنین بادکش کردن اطراف آن ناحیه و استفاده از زالو نیز موثر است و در صورتی که بیماری خیلی پیشرفته باشد تنها راه فقط جراحی است.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

جشن های مذهبی وچگونگی برگزاری

در ایام جشن و سرو و شادی هستیم و بعضی ها نمی دانند این جشن ها را چگونه برگزار کنند تا به گناهی آلوده نشود و چه بسا به جای استفاده از شعرهایی در مدح و ثنای اهل بیت و ذکر و صلوات، در مجلس از آلات لهو و لعب استفاده می کنند و با زدن سوت و کف مجلس ائمه علیهم السلام را از شأنیت خود خارج می کنند.

در اسفتائات جدیدی که از مراجع تقلید شده مبنی بر اینکه آیا دست زدن در مولودی ها اشکال دارد یا نه؟

بطور مجموع و خلاصه فرموده اند: بهتر است این جشن ها که منسوب به اهل بیت علیهم السلام می باشد به ذکر صلوات و مدح ایشان معطر شود و کف زدنی که به حد لهو برسد یا اینکه موجب وهن ائمه شود حرمت آن خالی از وجه نیست.

بهتر است ما به عنوان مبلغان دین این جشن ها رابه گونه ای که در شأن اهل بیت علیهم السلام باشد تغییر دهیم.

مثلاً با چاپ شعرها و مدایح مستند در مدح ائمه معصومین و قرار دادن در اختیار همه حاضرین در جلسات جشن، شعرها را همه با هم همخوانی کنند تا هم مجلس پر شور و نشاطی داشته باشیم هم مرتکب گناهی در این ایام نشویم و هم اینکه احترام معصومین علیه السلام را هم حفظ نماییم.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

درمان خستگی مزمن

 تعدادی از سوالات مطرح شده از سوی بینندگان برنامه روزی بهتر شبکه قران و پاسخ های طب سنتی و اسلامی از زبان دکتر اکبری: 

سوال: شخصی هستم 40 ساله که خستگی مزمن دارم و همیشه حالت خواب آلوده ام و بدنم انرژی ندارد. راه درمان من چیست؟

جواب دکتر اکبری: کسی که بی حال است حتماً باید به آب مصرفی خود چیزی بیفزاید مثلاً شربت عسل بخورد یعنی یک قاشق عسل را در یک لیوان آب حل کرده و بنوشد و آنهایی که مرض قند دارند و مصرف عسل برایشان مضر است آبجوش بخورند چرا که هم باعث پایین آمدن قند خون می شود و هم انرژی زاست و در روایات داریم که آب سرد، بیماری و آب گرم دوا و انرژی زا است.

رعایت مثلث سلامت هم در رفع­ خستگی­ مفرط­ مفیدمی ­باشد.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

راهکار حل مشکلات

حجه الاسلام قرائتی فرمودند: گاهی افراد می پرسند که حاج آقا ! ذکری و ختمی و وِردی برای حل مشکلات به ما یاد بده! من از قرآن و حدیث برایشان می گویم.

قال الصادق «علیه السلام» : «مَن كانَ في حاجَهِ أخيهِ المؤمنِ المسلمِ ، كانَ اللّه ُ في حاجَتِهِ ما كانَ في حاجَهِ أخيهِ؛ هر کس در پی حل مشکل برادر دینی خود باشد تا مادامی که به این کار مشغول است خداوند در پی حل مشکل اوست.» (امالی شیخ طوسی، ص97)

عالَم، عالَم بده بستان است، قرآن می فرماید: «زاغو اَزاغ» (صف/ آیه 5) از حق منحرف شدند. خداوند قلوبشان را منحرف ساخت. «وَلیَعفوا، یَغفِر الله» (نور/ آیه22) دیگران را بخشیدند، خداوند آنها را بخشید. «فافسحوا یفسح الله» (مجادله/ آیه11) برای دیگران جا باز کنید تا خداوند به شما گشایش دهد. «تنصروا الله یَنصرُکُم» (محمد/ آیه7) اگر شما خدا را یاری کنید، او نیز شما را یاری می کند.

 اگر می خواهید مشکلاتتان حل شود، گره از مشکلات دیگران باز کنید.

فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

خواص کرفس

کرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر که ساقه ای منشعب دارد. برگ های آن شفابخش و ضخیم و گلهای آن کوچک و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز می­باشد. این گیاه دارای ریشه ای دراز به طول 6 تا 7 سانتی متر است و قسمت مورد استفاده آن ریشه، ساقه و برگ هایش می باشد و در بسیاری از مناطق ایران از جمله سیستان، خوی و بندرعباس می روید.

دانشمندان خواص متعددی برای کرفس بیان کرده اند که از جمله:

1. کرفس­تقویت­کننده­معده واعصاب است و دفع کننده سموم کبد، کلیه­ها و ریه می­باشد.

2. خوردن کرفس حافظه را زیاد و قلب را پاک می کند و دیوانگی، جذام و پیسی را برطرف می نماید.

3. آب کرفس خام درمان خوبی برای گرفتگی صداست که مخلوط آن را با آب لیموترش در روز باید چند بار غرغره کرد تا گلو درد و لوزه های ورم کرده را درمان کند.

4. برگهای­کرفس بعلت دارا بودن مقدارزیادی­ویتامین C برای ضداسکوربوت بکار می­رود.

5. از ریشه کرفس برای آب آوردن نسوج، بیماری نقرس، روماتیسم، زیاد شدن اسیداوریک خون،­سنگ کلیه، زردی(یرقان)، آسم،ضعف اعصاب، نفخ و بیماریهای مثانه استفاده می شود.

6. از ساقه ها و برگهای خشک شده کرفس می توان برای خوشمزه کردن آش و سوپ و دوغ استفاده نمود.

7. کرفس دارای کلسیم و سایر املاح معدنی ارگانیکی می باشد که به اعاده تعادل دستگاه عصبی کمک می نماید.

8. کرفس مدّر (ادرار آور) بسیار قوی و ضدخونریزی سینه است و دارای خاصیت پاک کنندگی دستگاه ادراری تناسلی می باشد.

9. کرفس، ضدسنگ مثانه ولی محرک صرع می باشد و مبتلایان به این بیماری (صرع) باید از مصرف آن خودداری کنند.

10. از شیره برگ کرفس به مقدار 30 تا 60 گرم در روز به عنوان مدر و 100 تا 200 گرم بعنوان تب بر مصرف می شود.

11. تخم کرفس و نشادر عسل در از بین بردن زگیل ها بسیار موثر است.

12. ریشه و برگ کرفس کوبیده و حل شده در عسل برای تقویت معده مفید است.

13. مالیدن آب تخم کرفس کوبیده با روغن گل سرخ و سرکه بهترین دارو برای پاک کردن لکه های قهوه ای و سفید پوست است. (لکه های قارچی)

14. کرفس سرشار از سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین های A,B,C می باشد.

پیامبر«ص» فرمودند: به خوردن کرفس عادت کنید زیرا این سبزی خوراک پیغمبران خدا بوده است.*

 

منابع* خواص سبزی های خوراکی، مرتضی نظری، ص 155                  نسخه های شفابخش، ص281

خوردنی ها و آشامیدنی ها، ص107                                                   گیاهان دارویی، هانس فلوک، ص193

انرژی مواد خام، وسوزانا کنتس، ص383                                            نسخه شفا، صفدر صانعی، ص144

فصلنامه نجد شماره23بهار97

 

امنیت وآرامش چگونه؟

از روایات اهل بیت علیهم السلام آنچه باعث کسب امنیت و آرامش می شود از این قرار است:

1. داشتن حلم و بردباری              2. احسان و نیکی کردن به دیگران    3. عدالت محوری و پرداخت حقوق مردم

 4 داشتن ذکر و یاد خداوند در همه حال   5. تسلیم بودن در برابر مقدرات الهی  6. حسن خلق و متانت شخصیت داشتن

 7. قناعت و بی رغبتی به دنیا     8. هدفمند بودن در زندگی و کسب پیروزی های معنوی  9. ذخیره داشتن به مقدار کفاف زندگی

 10. داشتن کار، تلاش و تکاپو       11. از همه مهمتر پرهیز از رقابت های منفی، حسادت و رذائل اخلاقی

فصلنامه نجد شماره23بهار97

                                        

کلاه گیس به جای روسری

پوشیدن لباس های تنگ و تحریک کننده که برجستگی­های بدن در آن پیدا است چه حکمی دارد؟

همه مراجع: پوشیدن این نوع لباسها جایز نیست و باید آنان را باچادر یا مانتوی مناسب­و گشاد بپوشاند.

آیا حفظ حجاب در سفر به کشورهای غیرمسلمان واجب است؟

همه مراجع: آری، حفظ حجاب کامل بر زن در برابر مرد نامحرم واجب است، خواه مسلمان باشد یا کافر و یا در کشورهای اسلامی باشد یا غیراسلامی.

 آیا استفاده از کلاه گیس به جای روسری کفایت می کند؟

آیات عظام امام خامنه ای، فاضل: بنابراحتیاط واجب، باید کلاه گیس را از نامحرم پوشاند.

آیات عظام بهجت، وحید: اگر باعث مفسده شود جایز نیست.

آیات عظام تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم، نوری: خیر،کلاه گیس خود یک نوع زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.

فصلنامه نجد شماره23بهار97