فتوت وجوانمردی چیست؟

جوانمردی از آن صفت هایی است که هر کسی دوست دارد مردم او را به آن صفت بشناسند چرا که این صفت بزرگی و عزت می آورد.
فتوت در لغت به معنی جوانمردی و سخاوت همراه با بزرگواری و بزرگ منشی است و در اصطلاح جریانی است که دارای شرایط، مراسم و آداب مخصوص بوده و اهداف خیرخواهانه انسانی را توأم با خدمتگزاری صادقانه به فرد و جامعه دنبال می کرده است1 از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: پیامبر خدا(ص) فرمودند: جوانمردی امت مرا ده علامت است. گفتند آنها کدام علامت است فرمودند: راستگویی، وفای به عهد، ادای امانت، ترک درغگویی، بخشودن بر یتیم، دستگیری نیازمند و بخشش آنچه به او رسیده، بسیاری احسان و دعوت کردن مهمان و حیا داشتن از علامتهای جوانمردی است2
معروف شدن غلامرضا تختی به جوانمردی و فتوت نه تنها به قهرمانی او در مسابقات کشتی و مدال آوردن او برای کشور بود بلکه او خدمت به خلق را چون یک وظیفه و تکلیف بر دوش خود حس کرد و پذیرفت و از آن پس مردم هم او را بر دوش خود پذیرفتند، او در خانواده ای مذهبی بزرگ شد و از همان جوانی، انسانی مومن و پرهیزکار بود و نماز و روزه اش ترک نمی شد و ارادات خاصی به ائمه خصوصاً ثامن الحجج داشت.
ساده زیستی و قناعت و مناعت طبع از صفات بارز او بود و همیشه از نیازمندان دستگیری می کرد و به هر نحو ممکن در رفع حوایج آنها می کوشید. جوانمردی او ریشه در اعتقاداتش داشت و او مدال مردم را گرفت و مرام او مرام و اخلاق مولی علی(ع)، شاه مردان و جوانمرد حقیقی و کامل بود همان شخصی که همه سلسله های فتوت اسلامی به او می پیوندند و همان که منبع عین فتوت و معدن جود و مروت و قطب مدار فتوت شمرده می شود3همان شخصی که در روز جنگ احد هاتفی درباره او صدا زد: «لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار» و این همان شعار جوانمردان در سرتا سر عالم گردید.

1- الرائد، جبران مسعود، ص1103
2- الفتوه، ابن معمار حنبلی، ص 3-132
3- رساله فتویه، میرسید علی همدانی- مقدمه

فصلنامه نجدشماره16 زمستان94

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.