موضوع: "سيره فاطمه "س""

ثواب جوابدهي به سوالات مردم

به نقل ازحضرت علی (علیهالسلام) روزی زنی به حضورحضرت زهرا (سلام الله علیها) رسیدوعرض کرد: مادرناتوانی دارم که درباره نمازمسائلی رانمی داند،مرانزدشمافرستادتاآن مسائل رابپرسم. سوالات اوبه 10 سوال رسیدوازبسیاری سوال شرمنده شدوعرض کرد: ای دختررسول خدا،بیش ازاین به شمازحمت نمیدهم. حضرت فرمودند: آنچه رانمیدانی بپرس،آیاکسی راسراغ داری که دربرابرصدهزارمثقال طلااجیرشودکه یکروزبارسنگینی رابه بالای بام ببردواظهارخستگی کند؟اوعرض کردنه.

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: من نیزاجیرشده ام که دربرابرهرمساله ای که به توپاسخ دهدم زدی بگیرم که اگربین زمین تاعرش راپرازمرواریدکنندبازآن مزدبیشتراست؛بنابراین من سزاوارترازآن اجیرم کهاظهارخستگی نکنم. من ازپدرم شنیدم که فرمودند:«علمای شیعه ماوقتی درقیامت محشورمی شوندبه قدرعلمشان وبه اندازه تلاشی که درارشادمردم کرده ­اندبه آنهاخلعت وجایزه میدهند…».1                         

1-منیه المریدشهیدثانی،ص 12 به نقل ازکتاب رفتارعلوی کردارفاطمی

فصلنامهنجدشماره25 زمستان 97

اگر فاطمه"س" در زمان بودند!!!

بنا به گفته خانم دکتر حاج عبدالباقی کارشناس مذهبی برنامه آفتاب شرقی، طبق روایات معصومین (علیهم السلام)افراد نسبت به دنیا به سه گروه تقسیم می­شوند:راغب، زاهد و صابر. اگر ما نسبت به آنچه در دست دیگراناست کلمه خوش به حالش را به کار نبریم و بی رغبت به مال دنیا باشیم، آنوقت زاهد می شویم؛ وقتیبه راحتی های دنیا پشت کردیم و مثل فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که با وجود داشتن خدمتکار، کارِخانه را بین خودشان و فضه خادمه تقسیم کردند باشیم، به زهد فاطمی نزدیک می شویم.بر اساس روایات وارده، معرفت به نقص دنیا و گذرا بودن آن و همچنین اکتفا کردنبه لایه روئین دنیا وفرونرفتن در بطن آن و یاد مرگ و آخرت و عقل زیادداشتن، سبب زاهد شدن افراد می شود.ایشان در ادامه بیان داشتند: اگر فاطمه (سلام الله علیها) اکنون و در زمان  ما بودند، با فرزندآوری و تحمل سختی های تربیت فرزنـد،بدون تجمـل گرایی واشرافی گری که امروزه تمام جامع  را دچار کرده زندگی می کردند و باز هم برای تمام افراد الگو می شدند.

 فصلنامهنجدشماره25 زمستان 97