موضوع: "اقرا باسم ربک ..."

اقرا باسم ربک الذی خلق

 الهام ورپشتی
پدران محمد (ص) یکتاپرست وخاندان او خاندان پاکی بودند. او علاوه بر پاکی نسب وخاندان، از تربیت بالایی برخوردار بود واز کودکی به زشتی ها وپلیدی ها ی بت پرستی واخلاق فاسد مردم مکه آلوده نبود .او از کودکی مورد توجه وعنایت خداوند وتحت تربیت ویژه ی او بود . حضرت علی علیه السلام درباره ایشان چنین می گویند : از وقتی که ازشیر باز گرفته شد، خداوند متعال بزرگترین فرشته از فرشتگان خود را همراه اوکرد تا شب وروز اورا به راه بزرگواری وخوی های پسندیده جهان رهنمون سازد .
حضرت محمد(ص)وقتی به اوج رشد فکری وعقلی رسید از محیط آلوده ی خویش رنج می برد واز مردم کناره می گرفت از سی وهفت سالگی حالاتی روحانی داشت و احساس می کرد دریچه ای ازغیب به رویش باز شده ، آنچه بارها از اعضای خاندانش ونیز دانشمندان اهل کتاب ودیگران شنیده بود در حال رخ دادن بود ، زیرا نور مخصوصی می دید و اسراری بر او فاش می شد وبارها سروش غیبی به گوشش می رسید ولی کسی را نمی دید ! مدتی در خواب صدایی می شنید که او را پیامبر خطاب می کرد .
روزی در بیابانهای اطراف مکه شخصی اورا رسول الله صدا کرد .پرسید :کیستی ؟در پاسخ شنید «جبرئیلم ، خداوند مرا فرستاده تا تورا به پیامبری مبعوث گرداند »
وقتی این خبر را به همسرش خدیجه داد، اوبا خوشحالی گفت :امیدوارم چنین باشد.
محمد (ص) هر سال چند روزی را در غار حرا خلوت می گزید و به عبادت ونیایش پروردگار یکتا می پرداخت .در سن چهل سالگی که به غار رفته بود پیک وحی نزدش فرود آمد و نخستین آیات قران را در گوش جانش فرا خواند:
بسم الله الرحمن الرحیم اقرأ باسم ربک الذی خلق …
حضرت علی (ع) در خطبه قاصعه می فرمایند : هنگامی که وحی بر آن حضرت نازل شد ، صدای ناله شیطان را شنیدم به پیامبر(ص) عرض کردم : این ناله چیست؟ فرمودند ناله شیطان است و علت ناله اش است که او از اینکه در روی زمین اطاعت شود، ناامید گشته است .آنچه را من می شنوم تو نیز می شنوی وآنچه را من می بینم تو نیز می بینی جز اینکه تو پیامبر نیستی بلکه وزیر من و بر خیر و نیکی هستی .1-2

 

1-تاریخ اسلام؛مهدی پیشوایی
2-سیره پیشوایان ؛مهدی پیشوایی
فصلنامه ‌نجد ، شماره یازدهم، بهار 93