موضوع: "پزشكي"موادموردنياز بدن""

آنچه براي بدن لازم است.

  کلسیم برای رشد و تقویت استخوان، انعقاد خون، انقباض عضلانی و انتقال سیگنال های عصبی برای بدن لازم است که این ماده در شیر، ماست، پنیر سفت، غلات غنی شده و اسفناج به مقدرا زیاد وجود دارد.برای رشدوتقویت استخوان،انعقادخون،انقباض عضلانی وانتقال سیگنالهای عصبی برای بدن لازم استکه این ماده درشیر،ماست،پنیرسفت،غلات غنی شده واسفناج به مقدرازیادوجوددارد.

•کولین نقش مهمی در تولید سلول ها و نوروترنس میترها دارد که در شیر، جگر، تخم مرغ و بادام زمینی به وفور یافت می شود.

کروم به کنترل سطح خون کمک می کند و در گوشت، ماکیان، ماهی و برخی از غلات موجود می باشد.

  مس در متابولیسم آهن بدن نقش دارد و منابع غذایی غنی از مس شامل غذاهای دریایی، مغزها، بذرها، غلات گندم سبوس دار و غلات کامل است.

  فلوراید برای پیشگیری از تشکیل کرم خوردگی دندان و تحریک رشد استخوان نیاز است و آب فلوردار، برخی ماهی های دریایی، برخی خمیردندان ها و دهان شویه ها دارای فلوراید هستند.

ید در تولید هورمون های تیروئیدی بدن لازم است و غذاهای فراوری شده و نمک های یددار دارای این ماده معدنی هستند.

   فسفر به عملکرد طبیعی سلول ها و تولید انرژی در بدن کمک می کند و همچنین عنصر کلیدی در رشد استخوانی است و این ماده معدنی در شیر و دیگر محصولات لبنی، نخودفرنگی، گوشت، تخم مرغ و برخی غلات و نان ها وجود دارد.

پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات طبیعی بدن و کنترل فشار خون و کاهش سنگ های کلیوی نیاز است که سیب زمینی          شیرین، موز، ماست، ماهی تن و لوبیای سویا دارای پتاسیم هستند.

 روی در تولید مثل، همچنین حمایت از سیستم ایمنی و اعصاب بدن مهم می باشد که گوشت های قرمز، برخی غذاهای       دریایی و غلات غنی شده دارای این ماده معدنی مورد نیاز بدن هستند.

   آهن عنصر کلیدی برای گلبول های قرمز خون و بسیاری از آنزیم های بدن می باشد، حبوبات، عدس، گوشت گوساله،         غلات غنی شده و تخم مرغ دارای آهن هستند.

منیزیم کمک به ریتم قلبی، کمک به عملکرد عضلانی و عصبی و تقویت استخوان ها؛ لوبیای سویا، ماهی هالیبوت، سبزیجات         برگ سبز، آجیل و بادام دارای منیزیم می باشند

فصلنام نجدشماره25 زمستان 97.