لیله القدرکیست؟

سخن گفتن از فاطمه زهرا«س»، فراتر از اندیشه بشرى است، لذا باید شناخت او را در کلام الهی یافت و اگر معانى در قالب الفاظ بیان می‌شود، به منزله تنزیل حقیقت بلند پایه اوست. از این‌رو در این فرصت وجوه تشابه حضرت فاطمه«س» و لیله القدر را بر اساس مدارک بیان می کنیم.
«انا انزلناه فی لیله القدر »: علامه مجلسی از امام صادق نقل می کند: مقصود از شب، فاطمه زهرا (س) و مقصود از قدر خداوند است. پس هر کس فاطمه (س) را درست بشناسد، قطعاً شب قدر را درک کرده است و همانا او فاطمه نامیده شده است؛ زیرا خلایق از شناختش درمانده شده اند.1
«و ما ادرئک ما لیله القدر»: شناخت و حقیقت واقعی حضرت زهرا همچون شب قدر بر عموم مردم امکان پذیر نیست یا دشوار است. «لیله القدر خیر من الف شهر»: شب قدر از هزار ماه برتر است و حضرت زهرا بر همه زنان عالم برتری دارد.
«تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر»: امام باقر(ع) می فرمایند: خانه علی(ع) و فاطمه (س) حجره رسول خدا(ص) و سقف خانه شان عرش پروردگار عالمیان است. ژرفای خانه آنها شکافی دارد به عرش که معراج وحی است که ملائکه در هر صبح و شام و در هر ساعت و زمانی نازل شده و کلامی از وحی برای آنها می آورند این فوج ملائکه قطع نمی شود، فوجی از آسمان فرود می آید و فوجی به بالا می رود.2
به راستی چرا فاطمه(س) لیله القدر نباشد و حال آن که یازده قرآن ناطق در این لیله نازل شده، فاطمه، شب است و شب بیانگر پوشیدگی و مستوری و حجاب و عفت و حیاست. زمان غسل و کفن و دفن فاطمه زهرا (س) بنابر وصیت حضرت در دل شب متناسب با لیله القدر است و قرن هاست که قبر مجهول و ناپیدای ایشان نیز حاکی از تناسب وجود مقدسشان با لیله القدر دارد. ممکن است سالها بگذرد و کسی از شب قدر، جز ظاهری بیش درک نکند اما اگر از حقیقت آن، ذره ای درک نماید چنان آگاهی و بیداری به او می بخشد که مسیر زندگی اش عوض می شود و به خدا نزدیک می گردد و شناخت فاطمه(س) نیز چنین است با درک زندگی و ابعاد گوناگون حیات واقعی فاطمه(س) چنان جرقه ای در دل می درخشد که مسیر سرنوشت را عوض می کند.
ایام فاطمیه، فهرست غم، سند مظلومیت و ادعانامه شیعه تسلیت باد.

1. بحارالانوار، ج43، ص13
2. تأویل الایات، ج2، ص818، سیدشرف الدین

فصلنامه نجد شماره 16 زمستان 94

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.