زمزم احكام

سوال: در حسینیه ها و مساجد بیشتر مناطق به خصوص روستاها مراسم شبیه خوانی به اعتبار اینکه از سنت های قدیمی است برگزار می شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارد؟

جواب:همه مراجع: اگر مراسم شبیه خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق نشود، اشکال ندارد ولی در عین حال بهتر است به جای آنها مجالس وعظ وارشاد و ذکر مصایب حسینی و مرثیه خوانی برپا شود.

آیت اله صافی: اگر مراسم تعزیه و شبیه خوانی مشتمل بر محرمات نباشد اشکال ندارد.

سوال: استفاده از علم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) یا قرار دادن آن در مجالس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟

جواب: آیات عظام امام، تبریزی، فاضل، مکارم، سیستانی: اشکال ندارد.

آیت اله خامنه ای: فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید این امور جزء دین شمرده شود.

آیت اله صافی: حمل عَلَم بعید نیست از تعظیم شعائر محسوب شود و بی اشکال باشد.

آیت اله نوری: استفاده از آن در حد متعارف اشکال ندارد.

سوال: آیا نواختن شیپور، نی و فلوت در تعزیه اشکال دارد؟

جواب: آیات عظام امام، خامنه ای و فاضل: نواختن آلات موسیقی به صورت «مطرب» و «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوشگذرانی حرام است.

تبصره: بنابر نظر مراجع ] به جز صافی و بهجت[ تفاوتی میان مراسم جشن و عزاداری نیست. لذا اگر نواختن به صورت لهوی باشد حرام است اما اگر به صورت غیرلهوی باشد اشکال ندارد.

سوال: مرثیه خوانی و مداحی زنان در مجالس زنانه اگر به گوش مردان رهگذر برسد چه حکمی دارد؟

جواب: همه مراجع (به جز مکارم) اگر صدای آنها در معرض ریبه، تلذذ و تهییج شهوت باشد جایز نیست شنیدن صدایشان.

آیت الله مکارم: شنیدن صدای آنها جایز نیست.

* پرسشها و پاسخ­های دانشجویی، احکام عزاداری، ص 325

 فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.