وقار سپيدي

امام صادق علیه السلام فرمودند:در روزگاران گذشته موی [سر وریش] مردم سفید نمی شد. ابراهیم علیه السلام، اولین کسی بود که موی سپیدی در محاسن خود دید عرض کرد: پروردگارا این چیست؟ خداوند فرمود: این وقار است. ابراهیم عرض کرد پروردگارا بر وقار من بیفزای1.

امام علی علیه السلام فرمودند: موی سپید، برای هشداردهی [مرگ]بس است. همچنین از ایشان است که فرمودند: وقار پیری، نزد من دوست داشتنی تراز خرمی جوانی است2.

ده مهرماه روز جهانی سالمند است و امام صادق علیه السلام درباره احترام به سالمند می فرمایند: از ما نیست کسی که به بزرگسالان ما حرمت ننهد و با خردسالانان مهربان نباشد.

و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودنده اند: احترام نهادن به مسلمان سالخورده، احترام به خداوند است3.

در قرآن کریم خداوند در سوره اسراء آیه 23 درباره والدینی که به سن پیری رسیده اند می فرماید: آنها را از خود مرنجان و کوچکترین بی احترامی به آنها روا مدار و دلیل آن در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده که ایشان در جواب کسی که از حق پدر و مادر بر فرزند سوال کرد فرمودند: «هما جنتک و نارک»4 «آن دو بهشت و جهنم تو هستند»، یعنی احسان به آنها و رعایت حقوقشان باعث داخل شدن در بهشت و عدم رعایت احترام و حقوق آنها باعث ورود به آتش جهنم است و قول امام صادق علیه السلام در کتاب الکافی، ج 2 به یکی از یاران که عرض کرد: پدرم به حدی پیر و ناتوان شده که او را برای قضای حاجت به پشت می بریم، امام فرمودند: اگر می توانی خودت این کار را انجام دهی، انجام بده و خودت برایش لقمه کن تا سپر آتش فردایت باشد، این گفتار نشان می دهد که خدمت به والدین تضمین کننده بهشت و سپری برای آتش جهنم است.

* میزان الحکمه       1. علل الشرایع         2. غرر الحکم          3. الکافی                 4. کنزل العمال

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.