آرشیو برای: "دی 1396"

چه بخوريم وچگونه

از امام رضا علیه السلام درباره روش غذا خوردن احادیث بسیاری در کتابهای عیون اخبار الرضا، طب الرضا و طب الصادق و بحارالانوار به دست ما رسیده که تعدادی از آنها را از کتاب صحیفه صحت، محمدعلی رضایی اصفهانی بیان می کنیم. امام رضا علیه السلام فرمودند: هنگام… بیشتر »

دريادلان حوادث

یک، دو، پنج یا همان 125 شماره ای آشنا برای همه است، شماره ای که در مواقع بحرانی بلافاصله با آن تماس می گیریم و دریادلان حوادث را برای رفع مشکل می طلبیم. کسانی که با عشق کار می کنند، شاغلانی که شغلی همراه با اضطراب و استرس و نگرانی به همراه تلخی و شیرینی… بیشتر »

زمزم احكام

سوال: در حسینیه ها و مساجد بیشتر مناطق به خصوص روستاها مراسم شبیه خوانی به اعتبار اینکه از سنت های قدیمی است برگزار می شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارد؟ جواب:همه مراجع: اگر مراسم شبیه خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد… بیشتر »

توصيه هاي تغذيه اي

مسأله تغذیه در زندگی همه موجودات و آفریده ها و بطور ویژه برای انسان ها مطرح و مورد نیاز است به همین دلیل روز 24 مهرماه را به نام روز جهانی تغذیه نامگذاری کرده اند. سلامتی جسم و به تبع آن سلامتی روح به تغذیه صحیح وابسته است. به تغذیه انسانها در آیات و… بیشتر »

وقار سپيدي

امام صادق علیه السلام فرمودند:در روزگاران گذشته موی [سر وریش] مردم سفید نمی شد. ابراهیم علیه السلام، اولین کسی بود که موی سپیدی در محاسن خود دید عرض کرد: پروردگارا این چیست؟ خداوند فرمود: این وقار است. ابراهیم عرض کرد پروردگارا بر وقار من بیفزای1. امام… بیشتر »

نكته هاي قابل تامل

  اتحاد کاروانی از مردمان کاشان به حاکم شکایت بردند که دو راهزن، کاروان صدنفری ما را غارت کردند. حاکم به تعجب پرسید: چگونه صد نفر از عهده دو نفر بر نیامده اند؟! یکی از آنان در پاسخ گفت: آنها دو نفر بودند و همراه، ما صد نفر بودیم و تنها. تواضع پیامبر… بیشتر »

نگاه وگناه

از عالمی پرسیدند: چه اشکالی دارد که انسان به جنس مخالف نگاه کند و لذت ببرد؟ گفت: 1. می بینی، می خواهی، به وصالش نمی رسی، دچار افسردگی می شوی! 2. می ­بینی، شیفته می­شوی، عیبها را نمی­بینی، ازدواج می­کنی، طلاق می­دهی! 3. می بینی، دائم به او فکر می کنی، از… بیشتر »

زمستان بهار مومن

یلدا واژه ای سریانی و به معنای میلاد است و چون شب یلدا را با تولدحضرت مسیح تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می دانسته اند آن را یا تلفظ سریانی اش یعنی یلدا پذیرفته اند و در واقع یلدا با نوئل (noel)… بیشتر »

حساسيت

فرمانده شهید مهدی زین الدین به بوی کباب حساسیت داشت حالش خیلی بد می شد. یکبار اصرار کردیم چرا به بوی کباب حساسی؟ گفت: اگر در میدان مین بودی و به خاطر یک اشتباه چاشنی مین فسفری عمل می کرد و دوستت برای این که عملیات لو نره مین را می گرفت زیر شکمش و ذره… بیشتر »

حكيم صهبا كه بود؟

حکیم متأله عارف بی بدیل مرحوم آقا میرزا محمدرضا قمشه ای (حکیم صهبا) فرزند شیخ ابوالقاسم قمشه ای در سال 1241 هجری قمری در شهر قمشه (شهرضا) چشم به جهان گشود. مقدمات را در قمشه نزد پدر و دیگر فضلای شهر آموخت و سپس عازم اصفهان شد و نزد بزرگان و اساتید حکمت… بیشتر »

كرامتي ازشهيد ابراهيم هادي

گزیده ای از کرامات شهید ابراهیم هادی برگرفته از کتاب سلام بر ابراهیم خاطره ای از شفا یافتن فرزند یک راننده نیسان نقل کننده می گوید: در سال 93 که یک راننده نیسان برای مرکز ما بار آهن آورد وقتی وارد اتاق کار من شد برای گرفتن فاکتور، عکس ابراهیم هادی را که… بیشتر »

وحدت حوزه ودانشگاه چگونه؟

 به همه حوزویان این مسأله را یادآوری می کند که باید در دانشگاه ها حضور فعال و اثرگذار داشته باشد. آیت اله حائری شیرازی می فرمایند: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه مثل دانشگاه اروپا و آمریکا نشود و فارغ التحصیل دانشگاه در پیله خودش نمیرد و دلش خوش… بیشتر »

سخنان رهبردرديدار نخبگان

بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی یک نکته این است که نخبگان عزیز خودشان از خودشان مراقبت کنند… این عنوان تقوا که از اول قرآن تا آخر قرآن این همه تکرار شده به همین معناست. تقوا به معنی محافظت از خویشتن است، خودنگهداری است باید مراقب بود که دانشمند ایرانی… بیشتر »