موضوع: "گفته ها ونکته ها"

به عمل کار برآید

این داستانی است در مورد چهار شخصیت: همه، بعضی، هرکس، هیچ کس. شغل مهمی وجود داشت که (همه) می توانستند آن را انجام دهند. (همه) مطمئن بودند که (بعضی) آن کار را انجام خواهند داد. (هرکس) از عهده آن بر می آمد، اما (هیچ کس) آن را انجام نداد. (بعضی) از این موضوع ناراحت شدند زیرا این شغلی بود که (هرکس) می توانست آن را برگزیند. (همه) فکر می کردند که (هرکس) می تواند آن را انجام دهد، اما (هیچ کس) درک نکرد که ممکن است (همه) از زیر بار آن شانه خالی کنند.

خلاصه داستان اینگونه تمام شد که (همه) (بعضی) را ملامت می کردند، در حالیکه در واقع (هیچ کس) از (هرکس) نخواست آن را بر عهده بگیرد.

 فصلنامه نجد شماره13زمستان93

شمارش

چند مرد اسب سوار می خواستند از رودخانه ای عبور کنند آنها به سراغ قایقرانی رفتند. صاحب قایق با صدای بلند پرسید: چند نفرید؟ یکی از آن سواران گفت بگذار بشمارم. او افراد را شمرد و با صدای بلند گفت: ما نه نفریم. قایقران پرسید: جدی؟ من که شما را شمردم ده نفرید. دوباره بشمارید. آن مرد اسب سوار دوباره شمرد و گفت: نه نفریم. صاحب قایق، قایق را به کنار ساحل برد و با عصبانیت به او گفت: تو را چه می شود هر دفعه که تو می شماری به عدد نه می رسی، چون فراموش می کنی خودت را به حساب بیاوری. مرد دستپاچه شد و گفت: مگر قرار است من خود را به حساب بیاورم؟

فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

پند های عارفانه

درکتاب آیت بصیرت از آیت الله بهاءالدینی چنین آمده

 
   
 
   

ارزش حسن خلق

اعتقاد به تقدیرات الهی زمینه های خیری برای انسانها فراهم می کند. بسیاری از حوادث که اطراف ما اتفاق می افتد، موجب خیر و صلاح ماست؛ هرچند در ظاهر تلخ و ناگوار باشد عمده این است که با حسن ظن به آن حوادث بنگریم. اگر حسن ظن به مصائب و بلاها داشته باشیم، خداوند خیری بیشتر بر ایمان قرار می دهد، خیری که فکرش را نمی کنیم و باورش نداریم.

نیت خود را دریابیم !

کارها انجام می شود و روزگار می گذرد، اما آنچه برای ما می ماند منویات ماست. انسان در گروه نیات خویش است. مواظب باشیم نیت کار خلاف، حرف خلاف و اندیشه خلاف نداشته باشیم، اگر کاری که در ظاهر بد بود انجام دادیم اما نیت ما خیر بود، خداوند جبران می کند. هرچه نیت خیر و درست باشد، کارها هم صحیح و بی عیب خواهد بود و ان شاءاله مورد رضایت پروردگار قرار خواهد گرفت.

تهذیب نفس

با تهذیب نفس علم به بار می نشیند و ثمره می دهد. قدرت، مفید می شود و خدمت، ارزش می یابد، ارج و بهای افراد به خودسازی، تهذیب نفس و توجه به خداست.

هرچه تهذیب افزایش یابد، مشکلات و نابسامانی ها آسان و قابل تحمل می شوند و در پی آن تأیید الهی مسائل را حل می کند و اگر خدای ناکرده این وظیفه اصلی فراموش شد، تمامی زحمات هدر می رود. آری، تهذیب نفس است که مسئولین را صالح و دلسوز، روحانیت را موفق و موثر و سرانجام جامعه را پاک و باصفا می کند.فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

خویشاوند خدا

در هوای سرد زمستان پسر شش ساله ای جلوی ویترین مغازه ای ایستاده بود. او کفش به پا نداشت و لباسهایش پاره پاره بودند، زن جوانی از آنجا می گذشت، چشمش به پسرک افتاد، آرزو و اشتیاق را در چشم های او خواند، دست کودک را گرفت  داخل مغازه برد و برایش یک جفت کفش و یک دست لباس گرمکن خرید. آنها بیرون آمدند و زن جوان به پسرک گفت: حالا به خانه برگرد.

پسرک سرش را بالا آورد، نگاهی به او کرد و پرسید: خانم شما خدا هستید؟ زن جوان لبخندی زد و گفت: نه پسرم من فقط یکی از بندگان او هستم. پسرک گفت: مطمئن بودم که با او نسبتی دارید.

فصلنامه نجدشماره13زمستان93

دستورالعمل انسان قرآن

 

دستورالعمل از آیت اله حسن زاده آملی

از این کمترین دستورالعمل خواسته اید به عرض می رسانم که دستورالعمل انسان، قرآن است «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» (سوره اسراء/ آیه 17)

مراقبت را حفط بفرمایی یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید ]مراقب از نفس و اخلاق و رفتارها و ورود و خروج های ذهن خود باشید[.

آقای من در نزد اولیاء الله مجرب است که ذکر (یا حی و یا قیوم یا من لا اله الا انت) موجب حیات عقل و روح است. وقتی را با خدای خود خلوت کن آن وقتی که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی به در آمده و در حال گرسنگی و تشنگی نباشد در آن حال با کمال حضور و مراقبت و ادب، خداوند سبحان را به این ذکر شریف می خوانی عدد ندارد مدت هم با خود جنابعالی است و بهتر اینکه کمتر از چهل روز نباشد.

قرائت قرآن مجید در شب و روز ترک نشود و هرچند به قدر پنجاه آیه بوده باشد، طهارت را حفظ کنید حتی با طهارت بخوابید. جسارتا عرض می کنم که هیچ چیز از خدا جز خدا مخواه که چون صد آمد نودهم پیش ماست1.

1-تازیانه سلوک، ص29

 فصلنامه نجد شماره13زمستان93

چرا از مرگ می ترسیم؟

سوال: چرا از مرگ می ترسیم؟

جواب: راننده زمانی در جاده می ترسد که یا بنزین ندارد یا قاچاق حمل کرده یا اضافه سوار کرده یا با سرعت غیرمجاز رفته یا جاده را کم کرده یا در مقصد جایی را آماده نکرده و یا همراهانش نااهل باشند.

اگر انسان برای بعد از مرگ خود، زاد و توشه برداشته باشد، کار خلاف نکرده باشد، راه را بداند، در مقصد جایی را در نظر گرفته باشد و دوستانش افراد صالح باشند و حرکتش طبق مقررات و مجاز باشند نگرانی نخواهد داشت.

سوال: چرا بعضی دعاها مستجاب نمی شود؟

جواب: اگر به جای بنزین مخصوص، گازوئیل یا آب در باک هواپیما بریزیم، پرواز صورت نمی گیرد، دعای کسانی مستجاب می شود که در شکم آنان لقمه حرام نباشد چنانچه در بحارالانوار، ج90، ص373،  حدیثی داریم که می فرماید: هرکس دوست دارد دعایش مستجاب شود، درآمد و لقمه خود را پاکیزه و حلال کند.

گذشته از اینکه دعا به معنای طلب خیر است و بسیاری از خواسته های ما خیر نیست.

سوال: چه کنیم تا در دنیا راحت زندگی کنیم؟

جواب: قرآن می فرماید: «لکیلا تأسوا علی ما فاقکم و لا تفرحوا بما آتاکم» (سوره حدید/ آیه 33)آنگونه باشید که اگر چیزی را از دست دادید، تأسف نخورید و اگر چیزی به شما دادند، شاد نشوید.

راستی آیا می شود انسان اینگونه متعادل باشد که دادن و گرفتن ها در او اثری نگذارد؟آری، انسان های بزرگ به خاطر سعه صدری که دارند، مسائل جزئی در روحشان اثر چندانی ندارد.

برگرفته از کتاب تمثیلات محسن قرائتی

فصلنامه نجدشماره13زمستان93