پند های عارفانه

درکتاب آیت بصیرت از آیت الله بهاءالدینی چنین آمده

 
   
 
   

ارزش حسن خلق

اعتقاد به تقدیرات الهی زمینه های خیری برای انسانها فراهم می کند. بسیاری از حوادث که اطراف ما اتفاق می افتد، موجب خیر و صلاح ماست؛ هرچند در ظاهر تلخ و ناگوار باشد عمده این است که با حسن ظن به آن حوادث بنگریم. اگر حسن ظن به مصائب و بلاها داشته باشیم، خداوند خیری بیشتر بر ایمان قرار می دهد، خیری که فکرش را نمی کنیم و باورش نداریم.

نیت خود را دریابیم !

کارها انجام می شود و روزگار می گذرد، اما آنچه برای ما می ماند منویات ماست. انسان در گروه نیات خویش است. مواظب باشیم نیت کار خلاف، حرف خلاف و اندیشه خلاف نداشته باشیم، اگر کاری که در ظاهر بد بود انجام دادیم اما نیت ما خیر بود، خداوند جبران می کند. هرچه نیت خیر و درست باشد، کارها هم صحیح و بی عیب خواهد بود و ان شاءاله مورد رضایت پروردگار قرار خواهد گرفت.

تهذیب نفس

با تهذیب نفس علم به بار می نشیند و ثمره می دهد. قدرت، مفید می شود و خدمت، ارزش می یابد، ارج و بهای افراد به خودسازی، تهذیب نفس و توجه به خداست.

هرچه تهذیب افزایش یابد، مشکلات و نابسامانی ها آسان و قابل تحمل می شوند و در پی آن تأیید الهی مسائل را حل می کند و اگر خدای ناکرده این وظیفه اصلی فراموش شد، تمامی زحمات هدر می رود. آری، تهذیب نفس است که مسئولین را صالح و دلسوز، روحانیت را موفق و موثر و سرانجام جامعه را پاک و باصفا می کند.فصلنامه نجد شماره13 زمستان93

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظرات مطلب بسته است.