چرا از مرگ می ترسیم؟

سوال: چرا از مرگ می ترسیم؟

جواب: راننده زمانی در جاده می ترسد که یا بنزین ندارد یا قاچاق حمل کرده یا اضافه سوار کرده یا با سرعت غیرمجاز رفته یا جاده را کم کرده یا در مقصد جایی را آماده نکرده و یا همراهانش نااهل باشند.

اگر انسان برای بعد از مرگ خود، زاد و توشه برداشته باشد، کار خلاف نکرده باشد، راه را بداند، در مقصد جایی را در نظر گرفته باشد و دوستانش افراد صالح باشند و حرکتش طبق مقررات و مجاز باشند نگرانی نخواهد داشت.

سوال: چرا بعضی دعاها مستجاب نمی شود؟

جواب: اگر به جای بنزین مخصوص، گازوئیل یا آب در باک هواپیما بریزیم، پرواز صورت نمی گیرد، دعای کسانی مستجاب می شود که در شکم آنان لقمه حرام نباشد چنانچه در بحارالانوار، ج90، ص373،  حدیثی داریم که می فرماید: هرکس دوست دارد دعایش مستجاب شود، درآمد و لقمه خود را پاکیزه و حلال کند.

گذشته از اینکه دعا به معنای طلب خیر است و بسیاری از خواسته های ما خیر نیست.

سوال: چه کنیم تا در دنیا راحت زندگی کنیم؟

جواب: قرآن می فرماید: «لکیلا تأسوا علی ما فاقکم و لا تفرحوا بما آتاکم» (سوره حدید/ آیه 33)آنگونه باشید که اگر چیزی را از دست دادید، تأسف نخورید و اگر چیزی به شما دادند، شاد نشوید.

راستی آیا می شود انسان اینگونه متعادل باشد که دادن و گرفتن ها در او اثری نگذارد؟آری، انسان های بزرگ به خاطر سعه صدری که دارند، مسائل جزئی در روحشان اثر چندانی ندارد.

برگرفته از کتاب تمثیلات محسن قرائتی

فصلنامه نجدشماره13زمستان93

 


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.