گفته ها ونکته ها

توبیخ خبرچین
دوخبر چین برای فرعون خبر آوردند که مومن آل فرعون، تو را پروردگار خویش نمی داند. فرعون دستور داد او را نزد وی بیاورید. پس از آنکه مومن آل فرعون را نزد فرعون آوردند، فرعنون از آن دوخبر چین پرسید: پروردگار شما دو نفر کیست؟ آن دو پاسخ دادند «انت ربنا» (تو پروردگار ما هستی). سپس به مومن آل فرهون رو کرد و پرسید: پروردگار تو کیست؟ او پاسخ داد «ربی و ربهما» پروردگار منت پروردگار آن دو نفر است. در این حال فرعون که مقصود مومن آل فرعون را نفهمیده بود، آن دو خبرچین را توبیخ و مومن را اکرام کرد.

خوردنی ها
ابوطالب مکی در کتاب قوت القلوب گفته است خداوند در آیه 51 سوره مومنون فرموده: ای پیامبران از چیزهای پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید.
خوردن پاکی ها و پاکیزگی ها را بر عمل صالح مقدم داشته است زیرا عمل صالح نتیجه خوردنی های پاک و پاکیزه است.

سهم مومنان دیگر
مسکینی به نزد خلیفه آمد و گفت: به مقتضای آیه (انما المومنون اخوه) یعنی مومنان برادر یکدیگرند «حجرات/10» مرا در مال تو سهمی است چرا که برادرت هستم. امیر دستور داد یک دینار به او دادند. مسکین گفت: ای امیر این مبلغ کم است. امیر گفت: ای درویش، تنها تو برادر من نیستی بلکه همه مومنان عالم برادر من هستند پس اگر مال مرا به همه ایشان قسمت کنند به تو بیش از این نمی شود.

فصلنامه نجدشماره15باییز94

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.