پزشکی -قاروقورکردن شکم

همه افراد در طول عمر خود یک بار هم که شده با مشکل قار و قور کردن شکم مواجه شده اند، در این نوشتار طبق مطالب جمع آوری شده دلیل آن را متوجه می شویم.
آیا صدای معده نگران کننده است؟
صدای طبیعی که داخل معده شنیده می‌شود، کاملا بی‌خطر است و علت خاصی ندارد و فرآیند طبیعی بدن در هضم غذا محسوب می‌شود. یکی ا زعلل اصلی صدای شکم گرسنگی است. در زمانی که فرد احساس گرسنگی می کند یا میل به غذا خوردن دارد، سیستم گوارش به مغز پیام می‌فرستد تا به تمام سیستم‌های مربوطه سیگنال فرستاده و آنها را آماده دریافت غذا کند. این عمل باعث می‌شود ماهیچه‌هایی که در جهت معده و روده‌ها قرار دارند، شروع به حرکت کرده، مایعات هضم‌کننده را ترشح کنند که پس از آن با هوا و گاز ایجاد شده در روده تقابل می‌یابند. بیشتر مواقع این فرآیند بدون صدا و آرام است، ولی گاهی سر و صدای آن بلند می‌شود و این صداها از بیست دقیقه تا دو ساعت بعد از غذا خوردن هم ممکن است ادامه داشته باشد.
افزایش و کاهش حرکات روده و در نتیجه صدای معده و روده اکثراً نیاز به درمان خاصی ندارد اما بعضی مواقع به دلیل بیماری های روده باید پیگیری شود.
آیا می توان مانع تولید گاز معده شد؟
مصرف نکردن مواد غذایی که باعث نفخ می شوند باعث کم شدن صداها می شود و همچنین نداشتن استرش، چرا که اضطراب باعث بلع هوا و در نتیجه صدای معده و روده می شود.
چه غذایی باعث نفخ وتولیدگاز درمعده و روده می شود؟
گل کلم، کلم بروکلی، لوبیا، ذرت، پیاز، سویا، انواع فست فودها، جویدن آدامس، آبنبات های سخت مخصوصاً آنهایی که حاوی سوربیتول هستند، خوردن سبزی، سالاد، دوغ، نوشابه و آب همراه با غذا، خوردن غذا با عجله کامل نجویدن آنها از جمله عوامل ایجاد گاز در معده می باشند.
علاوه بر غذاها چه چیز دیگری باعث تولید گاز معده و روده می شود؟
داشتن دندان مصنوعی، سندرم روده تحریک پذیر، ضعف سیستم هضم، خوردن غذا در حال سیری، بیماریهایی که باعث انسداد روده ها می شوند و بعد از بعضی از اعمال جراحی نیز مشکل نفخ و گاز معده بوجود می آید.
آیا درمان گیاهی برای این مشکل وجود دارد؟
دکتر ریحانه معینی متخصص طب سنتی می فرماید تغییر رژیم غذایی و مصرف گلاب گرم در زمان شدت علایم موثر است همچنین دم کرده زیره سبز، سردی روده ها را بهبود می بخشد و از نفخ می کاهد. ایشان بیان می کند همراهی مشکلات سردی کبد، اشکال در تولید و ریزش صفرا به روده و گاهی بروز یبوست در کنار ابتلا به رطوبت و سردی معده و روده ها باعث قار و قور کردن شکم می شود*.

* وب سایت رژیم سلامتی
سایت تک فارس
سایت جام جم آنلاین
سایت افکار نیوز

فصلنامه نجد شماره15 پایز94

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.