کار وکارگر

امام خمینی (ره) درباره کارگران فرموده اند اینها از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه ها هستند، چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است. حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر است. کار خلاصه نمی شود به جنبش مخصوص و کارگر خلاصه نمی شود به گروهی خاص؛ و به این انگیزه، روز کارگر روز همه ملت است نه بخش خاصی از آن. از این عموم استثنا می شود کارهای تخریبی و کارگران مخرب که این روز آنها نیست و از دشمنان آنهاست1.

دین مبین اسلام برای کارگران ارزش زیادی قائل شده تا آنجا که امام صادق«ع» فرموده اند: کسی که برای کسب درآمد و برای عیال خود کار و تلاش کند همچون مجاهد در راه خداست2.

هنگامی که رسول خدا از جنگ تبوک بازگشتند، سعد انصاری به استقبال آن حضرت شتافت، پیامبر با او مصافحه کردند و چون زبری و خشنی دست های او را احساس کردند پرسیدند چرا دستهایت این چنین کوفته و خشن است؟ سعد گفت: ای رسول خدا با بیل و طناب کار می کنم و هزینه زندگی خانواده ام را تأمین می کنم. پیامبر دست او را بوسیده و فرمودند: این دستی است که آتش جهنم به آن نخواهد رسید3.

پیامبر«ص» درباره مزد کارگران نیز سفارش های زیادی کرده اند و فرموده اند هرگاه خواستید کارگری را به کار بگیرید مزدش را به او بگویید و دستمزد کارگر را پیش از خشکیدن عرق او بپردازید4.

ایشان همیشه افرادی را که مشغول به کار بودند را دوست می داشتند ومی فرمودند: از جمله کسانی که دعایشان اجابت نمی شود کسی است که تن سالم دارد و گوشه خانه نشسته و برای گشایس روزی دعا می کند5.

تن پروری، تنبلی، بیکاری و تکدی گری در اسلام مذمت شده و پیامبر خدا فرمودند: صدقات برای افراد بی نیاز حرام است6 و به گفته امام خمینی هیچ کشور و ملتی با بیکاری و تن پروری و بی اعتنایی به کار به جایی نخواهد رسید.

1. صحیفه امام خمینی (ره)    2. وسایل الشیعه، ج12، ص43.      3 اسد الغالبه، ج2، ص185.      4 الجامع الصغیر، ج1      5. الکافی، ج5، ص84   6. وسائل الشیعه، ج9، ص233

 فصلنامه نجد شماره14 بهار94

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.