فرزندان ،انعکاسی ازمادرانند

دختران امروز                           مادران فردا


دختر پیش از اینکه دختر باشد انسانی است که درسایه تربیت وعمل ، عبادت وتقوا می تواند خلیفه خدا گردد وبه درجه ای برسد که خداوند اورا عزیز خود به حساب آورد و بر بسیاری از انسان های دیگر برتری بخشد .
ضرورت تربیت برای دختران بیش از پسران است ازآن باب که می خواهند در آینده ای نزدیک مادر شوند وعهده دار حفظ ورشد امانت خدا یعنی فرزند گردند .
مادر شخصیت بزرگ ومقدسی است واینکه امانت الهی به دست او سپرده می شود خود نشانه بزرگی وتقدس اوست.
پاکدامنی وعفت برای مرد ضروری است ولی برای زن ضروری تر؛ چراکه او به غیر از خود درباره فرزندان هم مسولیت بیشتری دارد .
مادران امروز که دختران دیروزاندمی توانند با نفوذ الهی خود زمام خرد مردان را در دست داشته باشند واو را جهت دهند، کودکان را بسازند وبپرورانند وبه راه حق وعدل جهت دهند                               فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

.

مادر نقش فوق العاده ای در امر سازندگی واصلاح جامعه دارد این مادر است که باید نهال تربیت کودک را بپروراند وآن را از کج ومعوج شدن نگه دارد ، مادر است که کودک رفتار واخلاق او را خواهد گرفت واگر او تربیت وساخته نشود ، فرزند او به هدر رفته است .سلامت فکر وجسم ، نمو بد وقوای عقلانی نسل همه مرهون تربیت آنهاست و مادر نخستین مربی ومعلم کودک است.

درباره احترام به والدین خصوصا مادر آیات وروایات فراوانی داریم ازجمله آیه 15 سوره احقاف که خداوند متعال می فر مایند:ما انسان را به احسان در حق پدر و مادر خود سفارش کردیم، مادر که با رنج و زحمت او را حمل می کند و باز با درد و مشقت وضع حمل می کند ومدت حمل وشیر باز گرفتن فرزند سی ماه است.
سخنی از امام باقر علیه السلام که فرموده اند :(پس از اینکه خلقت جنین در رحم مادر تکمیل شد) خداوند به دو فرشته امر می کند که اکنون سرنوشت «قضا و قدر » او را بنویسید و برای من شرط بداء قرار دهید ، یعنی صفاتی را که می نویسید سرنوشت قطعی نیست بلکه در شرایطی قابل تغییر است .آن دو فرشته می گویند :پروردگارا چه بنویسیم .به آنان گفته می شود سربردارید وپیشانی مادرش را بنگرید ، در پیشانی او لوحی است که صورت و مقدار عمر و عهد و پیمانهای زندگی وسعادت و شقاوت وتمام شئون زندگی کودک را می بینید .فرشتگان آنچه را در لوح پیشانی مادر ثبت است می نویسند وقابلیت تغییر را درآن قید می کنند. اصول کافی ج 6ص14
در حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم داریم که شخصی نزد ایشان آمد و عرض کرد: ای رسول خدا به چه کسی نیکی کنم ؟حضرت فرمودند : به مادرت. عرض کرد سپس به چه کسی ؟ فرمودند: به مادرت. عرض کرد بعداز آن، باز حضرت فرمودند :به مادرت. دفعه چهارم پیامبر(ص) درجواب او فرمودند به پدرت .
اصول کافی ج2ص
159

1-کتاب چهل حدیث-کتاب اسلام وتربیت دختران                        فصلنامه نجد ، شماره یازدهم، بهار 93

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.