حدیث دوات وقلم

به مناسبت 24صفر روز درخواست  دوات وقلم توسط پیامبر

محبوبه آفرین

سیل اشک همچون رشته ی مروارید بر گونه های ابن عباس جاری گشته بود، در حالی که گوهر ناب و تابناک سخن رسول خدا«ص» بر زبانش جاری بود: برای من کاغذ و قلمی بیاورید تا برای شما نوشته ای بنگارم «پس از آن هرگز گمراه نشوید». صحیح مسلم، کتاب الوصیه، باب 6،ح7
با شنیدن این خواسته ی رسول هدایت و مهربانی اصحاب باید با شوق و علاقه ی فراوان قلم و دوات حاضر می کردند تا در این لحظات آخر از انوار الهی وجود ایشان بهره برند، زیرا از یکسو اطاعت فرمان رسول خدا واجب است و از سوی دیگر این نوشته به هدایت جاویدان و ترک ضلالت آنان پیوند می خورد و از سوی سوم پیامبر«ص» در بستر بیماری و رحلتشان نزدیک بود و طبعاً کلماتی جامع و هدایت ویژه ای را عرضه می نمودند. از این رو باید برای دریافت این دستورالعمل از سوی «رحمه للعالمین» و پیشوای خود، سر از پا نشناسند و بدون فوت وقت قلم ودوات حاضر کنند اما امان از نفسهای پلید و دنیاطلبانی که برمرکب شرارت سوار شده بودند و با سخنان بیهوده و نسبت ناروا بر مسجود ملائکه، آن واسطه میان خدا و خلقش، فضا را تیره و تار نمودند و «نعوذ بالله» گفتند: پیامبر«ص» بیمار است و هذیان می گوید و کتاب خدا ما را کافی است.
اگر به راستی کتاب خدا شما را کفایت می کند پس گوش فرا دهید که جوابتان این است: قرآن کریم در شأن رسول خدا«ص» می فرماید:
«و ما ینطق عن الهوی» (نجم/3) - «او هرگز از روی هوای نفس سخن نمی گوید»
و نیز می فرماید: «و ما ءاتاکم ا لرسول فخذوه و مانهاکم عنه فانتهوا» (حشر/7) - «آنچه رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید) و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید.»
و نیز «فلیحذ الذین یخالیفون عن أمره أن تصیبهم فتنه أو یصیبهم عذاب ألیم» (نور/63) - «آنان که فرمان
او را مخالفت می کنند باید بترسند از اینکه فتنه ای
دامنشان را بگیرد یا عذابی دردناک به آنها برسد» .
آری نزاع و کشمکش آنان در محضر رسول خدا«ص» شایسته نبود و هذیان گویی از ایشان محال بود زیرا آن حضرت در سلامت و بیماری شان معصوم اند. در این حال بود که ابن عباس آنقدر گریست که قطرات اشک
چشمش روی سنگریزه های زمین افتاد و همواره می گفت:
«مصیبت و خسارت سنگین و حقیقتاً خسارت تام آن است که آنان به سبب اختلاف، هیاهو و کشمکش مانع شدند تا رسول خدا«ص» آن نامه را بنویسد. علت آن، مسأله¬ی بسیار مهمی بود که اگر به آن عمل می شد هرگونه گمراهی و اختلاف ناشی از آن برطرف می گشت و این امر خوشایند بعضی از حاضران نبود این امر مهم چیزی نبود جز مسأله ولایت و جانشینی علی بن ابیطالب (علیه السلام)
همان گوهر گرانبهایی که تا دنیا دنیاست باید بدان چنگ زنیم و هرگز خود را جدای از آن ندانیم.
قال الله تبارک و تعالی: «ولایت علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»1

1. برگرفته از کتاب حدیث دوات و قلم ، نوشته سعید داودی

فصلنامه نجد شماره10زمستان92

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.