جواب چرا های ما از زبان امام صادق(ع)

امام صادق علیه السلام دائماً مردم را به این ده «چرا» موعظه می کردند:

(1)  إِنْ کَانَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَدْ تَکَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُکَ لِمَاذَا؟اگر خداوند رازق و متکفل رزق است پس تلاش بیش از حد برای رزق و روزی برای چی؟ و چرا بیش از حد برای به دست آوردن رزق و روزی تلاش می کنید تا باعث فوت کارهای دیگر در زندگی شود و ترک وظایف دیگر. به مقدار وظیفه باید کار و تلاش کرد و به کارهای دیگر زندگی هم برسیم خدا رزق انسان را می رساند.

(2) وَ إِنْ کَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَاذَا؟ و اگر رزق از طرف خداوند قسمت شده است پس چرا انسان باید حرض بزند؟

(3) وَ إِنْ کَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَاذَا؟ و اگر حساب و کتاب اعمال حق است پس جمع کردن مال برای چیست؟

(4) وَ إِنْ کَانَ الخَلف مِنَ الله حَقاَ فَالبُخل لِمَاذَا؟و اگر انسان انفاق کند و خداوند چند برابر پاداش می دهد پس بخل کردن در انفاق مال و علم و وقت و جان برای چه؟ البته مالی را باید انفاق کرد در راه خیر که از راه خیر هم بدست آمده و حلال باشد.

(5) و إِن كان العقوبة من الله عزَّ وجلَّ النار فالمعصية لماذا؟ و اگر عقوبت کردن از طرف خداوند آتش دوزخ است پس گناه کردن چرا؟

(6) و إِن كان الموت حقاً فالفرح لماذا؟و اگر مردن حق است پس خوشحالی که انسان را از یاد مرگ و قیامت غافل کند برای چی؟

(7) و إِن كان العرض على الله حقاً فالمكر لماذا؟و اگر اعمال بر خداوند عرضه می شود و در محضر او به سر می بریم پس مکر و حیله زدن به مومنان و مسلمانان برای چی؟

(8) و إِن كان المَمَرُّ على الصراط حقاً فالعجب لماذا؟و اگر عبور از پل صراط حق است پس عجب و خودپسندی برای چی؟

(9) و إِن كان كل شيء بقضاء و قدر فالحزن لماذا؟و اگر هر چیزی به قضا و حکم خداوند و قدر و اندازه خداوند است پس غم و اندوه چرا؟

(10) و إِن كانت الدنيا فانية فالطمأنِينَة إليها لماذا؟و اگر دنیا فانی و از بین رفتنی است پس اطمینان و دلبستگی به آن برای چه؟

 

1. عیون الحکم و المواعظ (اللیثی)؛ص 344

برگرفته از سخنرانی دکتر علی حق شناس ، استاد مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون (س)

 فصلنامه نجد شماره19 زمستان95

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.