موضوع: "کاروکارگر"

کار وکارگر

امام خمینی (ره) درباره کارگران فرموده اند اینها از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه ها هستند، چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است. حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر است. کار خلاصه نمی شود به جنبش مخصوص و کارگر خلاصه نمی شود به گروهی خاص؛ و به این انگیزه، روز کارگر روز همه ملت است نه بخش خاصی از آن. از این عموم استثنا می شود کارهای تخریبی و کارگران مخرب که این روز آنها نیست و از دشمنان آنهاست1.

دین مبین اسلام برای کارگران ارزش زیادی قائل شده تا آنجا که امام صادق«ع» فرموده اند: کسی که برای کسب درآمد و برای عیال خود کار و تلاش کند همچون مجاهد در راه خداست2.

هنگامی که رسول خدا از جنگ تبوک بازگشتند، سعد انصاری به استقبال آن حضرت شتافت، پیامبر با او مصافحه کردند و چون زبری و خشنی دست های او را احساس کردند پرسیدند چرا دستهایت این چنین کوفته و خشن است؟ سعد گفت: ای رسول خدا با بیل و طناب کار می کنم و هزینه زندگی خانواده ام را تأمین می کنم. پیامبر دست او را بوسیده و فرمودند: این دستی است که آتش جهنم به آن نخواهد رسید3.

پیامبر«ص» درباره مزد کارگران نیز سفارش های زیادی کرده اند و فرموده اند هرگاه خواستید کارگری را به کار بگیرید مزدش را به او بگویید و دستمزد کارگر را پیش از خشکیدن عرق او بپردازید4.

ایشان همیشه افرادی را که مشغول به کار بودند را دوست می داشتند ومی فرمودند: از جمله کسانی که دعایشان اجابت نمی شود کسی است که تن سالم دارد و گوشه خانه نشسته و برای گشایس روزی دعا می کند5.

تن پروری، تنبلی، بیکاری و تکدی گری در اسلام مذمت شده و پیامبر خدا فرمودند: صدقات برای افراد بی نیاز حرام است6 و به گفته امام خمینی هیچ کشور و ملتی با بیکاری و تن پروری و بی اعتنایی به کار به جایی نخواهد رسید.

1. صحیفه امام خمینی (ره)    2. وسایل الشیعه، ج12، ص43.      3 اسد الغالبه، ج2، ص185.      4 الجامع الصغیر، ج1      5. الکافی، ج5، ص84   6. وسائل الشیعه، ج9، ص233

 فصلنامه نجد شماره14 بهار94