موضوع: "پزشكي"

توصيه هاي تغذيه اي

مسأله تغذیه در زندگی همه موجودات و آفریده ها و بطور ویژه برای انسان ها مطرح و مورد نیاز است به همین دلیل روز 24 مهرماه را به نام روز جهانی تغذیه نامگذاری کرده اند. سلامتی جسم و به تبع آن سلامتی روح به تغذیه صحیح وابسته است.

به تغذیه انسانها در آیات و روایات متعددی اشاره شده از جمله آیه 24 سوره عبس که خداوند می فرماید: «فلینظر الانسان طعامه» انسان باید به غذای خویش بنگرد، به خالق موادغذایی، به چگونه تهیه شدن آنها، به چگونه بدست آوردن آنها و… که دقت در هر کدام از این موارد در زندگی مادی و معنوی او اثرگذار خواهد بود زیرا انسان موجودی است. دو بعدی، مادی و غیرمادی که برای زندگی و ادامه حیات در هر دو بعد نیازمند به تغذیه سالم دارد و این نیاز شامل تمام افراد بشر حتی پیامبران و اولیای الهی نیز می شود چنانکه خداوند در آیه 8 سوره انبیاء فرموده: «و ما جعلناهم جسدالا یاکلون الطعام» یعنی آنها نیز نیاز به آب و غذا دارند. از جمله دغدغه های انسان معاصر سلامتی جسمی اوست، با وجود این همه تغییر و تحول و دخل و تصرف در بخش خوردنی ها و آشامیدنی ها در غوغای نوآوری صنایع غذایی و آشپزی مدرن راهی جز پناهندگی به پروردگار علیم و حکیم و رازق نیست که باید خاضعانه و خالصانه از او طلب کنیم: «اللهم رزقنا رزقاً حلالاً طیباً واسعاً»دعای رزق از مفاتیح الجنان

در بخشی از رساله ذهبیه منتسب به امام رضا علیه السلام نکاتی بیان شده در زمینه چگونه خوردن و چرایی خوردن و اینکه فرموده اند: وقتی که بدن را با غذا و مشروبات گوارا تغذیه و مراقبت کردی سالم می ماند و همه اعضای آن وظایف خود را به خوبی انجام می دهند، پس نگاه کن ببین چه چیزی موافق معده ات می باشد و بدنت را تقویت می کند همان را بخور و بهترین راه برای غذا خوردن این است که به مقداری که برای روز تو کفایت می کند قانع شوی و کامل سیر نشده از آن غذا دست بکشی. «طب الرضا(ع)»  و این اشاره به همان حدیث امیرمومنان(ع) است که فرموده اند: کسی که می خواهد طعام به او زیان نرساند، تا گرسنه نشود و معده پاک نگردد چیزی نخورد و چون می خواهد بخورد بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و نیکو بجود و آن گاه که هنوز خواهش طعام دارد دست از آن بکشد (حلیه المتقین) امام رضا در جای دیگر فرمودند: صلاح و سلامتی بدن و پایداری آن و نیز تباهی و بیماری بدن به غذا و نوشیدنی می باشد. در مورد تغذیه و اثرگذاری غذا بر اخلاق و رفتار انسانها و حمله به سنتهای گذشته و جایگزین کردن غذاهای غربی وبی فایده بر جامعه ها و از بین بردن سلامتی افراد جامعه و ضعیف کردن آنها توسط فرعونیان عصر حاضر جهت استثمار ملت ها سخن بسیار است که انشاءاله در فصل های بعدی نشریه در مورد آنها مواردی را بیان خواهیم کرد.

فصلنامه نجد شماره بيست ويكم پاييز96