موضوع: "مصاحبه"

مصاحبه

مصاحبه پیش رو با مسئول پژوهش حوزه علمیه معصومیه«س» شهرضا، سرکار خانم صدیقه فخار می باشد. ایشان که متولد سال 44 هستند به مدت 16 سال است که در این حوزه  بعنوان معاون پژوهش مشغول فعالیت می باشند.

نجد: با سلام و خدا قوت. ابتدا بفرمایید چند سال قبل و چطور شد که وارد حوزه علمیه شدید؟

- از نوجوانی علاقه به تعلیم و تعلم آموزه های دینی داشتم اما در سال 73 خداوند تعالی این توفیق را به من عنایت کرد و شرایط وارد شدن به این عرصه فراهم شد که در طی سالهای اخیر توفیق ادامه تحصیل در رشته فقه و اصول را یافته و در مقطع سطح سه به اتمام رساندم و ان شاءاله با استعانت الهی تحصیلات حوزوی را ادامه خواهم داد.

نجد: چه مسئولیت هایی در حوزه علمیه به عهده شماست؟

- از سال 78 مشغول تدریس در موضوعات تاریخ، فقه، تفسیر، علوم قرآنی و ادبیات عرب و فقه شدم و سال 80 علاوه بر تدریس، مسئولیت معاونت پژوهش را پذیرفتم و از سال 88 تا حال علاوه بر معاونت، مشغول تدریس فقه و ادبیات عرب در مدرسه علمیه دهاقان و شهرضا می باشم و همچنین راهنمایی (استاد راهنما) تعدادی از تحقیقات پایانی طلاب را بعهده گرفته ام.

نجد: در زمینه تحقیق، همکاری لازم از طرف طلاب صورت می گیرد؟ برای بیشتر شدن رغبت به مقوله پژوهش در بین طلاب چه پیشنهادی دارید؟

- از آنجا که پژوهش حوزه ها نوپا و ادامه دار است امید می رود در آینده با برنامه ها و طرح هایی که معاونت پژوهش مرکز مدیریت قم در نظر دارند شاهد پیشرفت کمی و کیفی تحقیقات طلاب باشیم و اولین گام برای این مهم تقویت کردن انگیزه های پژوهش در طلاب است که اگر در طلبه تشنگی فعالیت پژوهشی ایجاد شود آن وقت به نتیجه خوبی می رسیم.

- باید به طلبه ها یاد بدهیم برای چه می خواهند فعالیت پژوهشی انجام دهند و در حقیقت هدف و غایت پژوهش برای آنها روشن شود و علایق طلاب در موضوعات پژوهشی در نظر گرفته شود، آموزش ها و کارگاه های لازم در طول تحصیلات طلاب فراهم شود، حضور هیئت علمی در موضوعات مختلف برای جذب و راهنمایی و مشاوره طلاب و همچنین تشویق برترین مقاله ها با اهداء جوایز بطور مستمر در حوزه مفید خواهد بود.

نجد: لطف کنید گزیده ای از فعالیت هایی که به عنوان معاون پزوهش انجام می دهید را برایمان بیان کنید.

- تشکیل پرونده پژوهشی برای طلاب، تشکیل کارگاه ها و کلاسهای مهارت افزایی، تشکیل گروه های پژوهشی، تشویق و ترغیب طلاب جهت شرکت در جشنواره های رشد علامه حلی و بانو کرامت، شناسایی استاد راهنماها، پیگیری مراحل تدوین تحقیقات پایانی، تشکیل کانون پژوهش، برگزاری کرسی های آزاداندیشی، برگزاری وبرنامه ریزی ساعات پژوهش.

نجد: در پایان اگر نکته ای باقی مانده بیان بفرمایید.

- با تشکر از خدمات و همکاری معاونت پژوهش مرکز و استان و مدیر محترم مدرسه. به امید روزی که شاهد پویایی طلاب پژوهشگر باشیم.

نجد: از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاسگزاریم. انشاءاله همیشه موفق و موید باشید.

 

 فصلنامه نجد شماره بيست ودوم زمستان 96