موضوع: "مشاوره"

مشکلات خانواده ودوپرسش

در کتاب گلبرگ زندگی 3 از استاد حسین دهنوی سوالاتی پرسیده شده جهت رفع مشکلات خانواده ها که در این بخش از مجله دو سوال که شاید بیشتر مبتلا باشد به همراه پاسخ هایش مطرح می شود.
سوال: پس از ورود به زندگی مشترک متوجه شده ام که در موارد گوناگون با شوهرم اختلاف سلیقه دارم و این مسأله مشکلاتی را پدید آورده است. آیا باید از سلیقه های خود چشم پوشی کنم و با او سازش کنم؟
جواب: اختلاف سلیقه بین زن و شوهر کاملاً طبیعی است و حتی گاهی در ویژگی های اخلاقی و شیوه رفتار هم با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلاف ها غیر از تربیت، محیط و ژن لطف خداوند است. حضرت علی(ع) فرمودند: خیر مردم پیوسته در تفاوت های آنان است و اگر مساوی بودند، نابود می شدند. (امالی شیخ صدوق، ص446)
همین سلیقه های مختلف و روحیه های متفاوت است که انسان ها را به کارهای متنوع می کشاند نیازهای جامعه برآورده می شود؛ پس این تمایزها مفید است و البته سبب اختلاف هم می شود که باید راه تنش را بست.
راه پیشگیری از اختلاف، این نیست که از سلیقه های خود صد در صد دست بردارید و سازش را به این معنا برگزینید؛ چرا که رفتار پسندیده ای نیست و در روایات ما با تعبیر «مداهنه» از آن نهی شده است. بطور مثال اگر زنی می داند درامد همسرش از راه حرام است، چشم پوشی مطلوب نیست.
راه درمان یا پیشگیری از اختلاف، سازگاری است که در احادیث با تعبیر رفق و مدارا آمده است این همان قدرت انطباق است به این معنا که انسان بتواند خود را با زندگی تطبیق دهد و تا حد امکان، خود را با خواسته ها و سلیقه های همسرش هماهنگ کند و اجازه ندهد اختلاف سلیقه ها، کشمکش های جدی را رقم بزند. این انطباق باید به وسیله هر دو طرف صورت گیرد و زن و مرد، هر دو باید در این مهم بکوشند.
خصلت مدارا آنقدر مهم است که روایات زیادی در این زمینه وارد شده از جمله: امام کاظم فرمودند: سازگاری نیمی از زندگی است. (کافی، ج2، ص120)


سوال: با این که شب و روز برای رفاه و آسایش همسرم می کوشم، نمی دانم چرا در زندگی نشاط کافی ندارد به نظر شما علت چیست؟
جواب: انسان ها نیازهای گوناگونی دارند. در طبقه بندی ها از جمله طبقه بندی مزلو (پدر روان شناسی انسان گرا) یکی از نیازهای جدی انسان در کنار نیازهای فیزیولوژیک مانند آب، غذا، هوا و غریزه جنسی، نیاز به امنیت و محبت است که در زن بیشتر وجود دارد. شاید شما به همان نیازهای دسته اول توجه کرده و از نیازهای دسته دوم یعنی محبت غافل شده اید. تأمین نیازهای مادی زن، برای او رفاه و آسایش می آورد اما آرامش نمی آورد و آسایش با آرامش بسیار متفاوت است.
آسایش، با تأمین نیازهای مادی ایجاد می شود و آرامش با علاقه ورزیدن و تأمین نیاز زن به محبت. جالب است بدانید که برای زن، رفاه و آسایش در کنار آرامش معنا می یابد؛ یعنی اگر دنیا را به پایش بریزید ولی احساس کند که او را دوست ندارید، این همه نعمت برایش هیچ ارزشی نخواهد داشت. زن حاضر است با بسیاری از کمبودهای مادی زندگی بسازد اما احساس کند شوهرش به او علاقه مند است؛ پس اگر می خواهید همسر با نشاطی داشته باشید، به این نیاز قلبی او توجه کنید. برنارد شاور می گوید: اگر زن در چهل سالگی جوان است به این علت است که شوهرش او را دوست دارد.
سفارش ما به آقایان این است که اگر می خواهید همسرتان به پیری زودرس، سردمزاجی و جذب مرد بیگانه و… دچار نشود، به او محبت کنید چرا که بی توجهی شما باعث فشار روحی و فشار روحی سبب کاهش هورمون های جنسی و در نتیجه سردمزاجی می شود و امکان دارد همسرتان با کم ترین توجه عاطفی مرد بیگانه به خطا رود.

فصلنامه نجد شماره 12 پاییز93