موضوع: "کاملترین دین"

کاملترین دین

مطالب پیش روی شما خلاصه ای است کوتاه از تحقیق پایانی سطح دو خانم فاطمه امینی شهرضا (مردادماه 1393) با عنوان «بررسی وراثت و ژنتیک از نظر قرآن و روایات» که در جشنواره بانوی کرامت قابل تقدیر شده است.

علم ژنتیک یا ژن شناسی یکی از مهمترین شاخصه های علم پزشکی نوین است. قوانین علم ژنتیک از بدو خلقت بشر بر زندگی انسان و حیوانات و گیاهان جاری بوده اما بشر قادر به کشف و درک آن نبوده است. با پیشرفت علم و شناخت واحدهای انتقال صفات یعنی کروموزوم­ها و ژن­ها تحولی شگرف در راه شناخت بیماری های ژنتیکی و ارثی و راه تشخیص و پیشگیری بسیاری از بیماری های لاعلاج و پرهزینه فراهم گشته و به طبع آن سلامت فرد و جامعه بهبود کمی و کیفی یافته است.دین حیات بخش اسلام با اشارات و پیشگویی هایش از طریق وحی الهی سال ها قبل از شکوفایی علمی انسان وبه دست آمدن قوانین مندلی و شناخت چگونگی انتقال صفات از والدین به فرزندان، از طریق آیات قرآن   و روایات معصومین«ع» به بیان و تبیین بسیاری از حقایق علمی پرداخته است.

در این تحقیق پژوهشگر به دنبال یافتن این سوال بود که یافته های علمی دانشمندان در مورد علم ژنتیک تا چه حد بر آموزه های دین اسلام تطابق دارد؟ آنچه از بررسی یافته های علمی جدید در علم ژنتیک و زیرشاخه های آن و سپس بررسی عمیق آیات قرآن کریم و روایات در این زمینه دریافته آن است که مطالب بدست آمده در هر دو حوزه علم و دین کاملاً بر یکدیگر منطبق و در یک راستا قرار دارند، تفاوت تنها در عناوین است نه محتوا و بدون شک با تعمق و تدبیر بیشتر صاحبان عقل و بصیرت در قرآن کریم مسلماً بشر ظرایف علمی بیشتری در همه ابعاد علمی بدست خواهد آورد.

با توجه به اینکه اسلام دین انسان سازی و زندگی است باید بر اساس رسالت جهانی اش و جاودانگی معجزه خاتم پیامبرانش بتواند بر تمام سوالات در همه اعصار و قرون همگام با پیشرفت همه علوم پاسخ دهد و با توجه به تحولات اجتماعی و سیاسی جهان امروز باید محققان و پژوهشگران و علمای اسلام هم پای محققان علمی و اجتماعی جامعه حرکت کنند تا خدای نکرده همان بلایی که به دلیل ناکاآمدی مسیحیت و عدم پاسخگویی کلیسا به نیازمندی های انسان همگام با پیشرفت علوم و فناوری جهان و سودجویی مغرضان و دین ستیزان به وجود آمد تکرار نشود و به بهانه عدم کفایت دین در رفع مشکلات جامعه شعار جدایی دین از سیاست سر داده نشود و به این بهانه دین در محدوده شخصی و خصوصی افراد محدود نگردد. چه بسا اشارات علمی که در آیات قرآن بیان شده اما فهم و درک انسان هنوز قادر به تجزیه و تحلیل و فهم آن نیست.

و نتیجه این پژوهش این که از مطالعه یافته های علم ژنتیک و مقایسه آن با اشارات قرآنی در می یابیم که قرآن 1400 سال پیش بر یافته های امروز دانشمندان صحه نهاده است و تمام اکتشافات بشر در طی قرون متمادی به اشارتی در کتاب خدا و روایات آمده و کاملاً منطبق بر یکدیگر هستند.

فصلنامه نجد شماره بیستم بهار 96