موضوع: "بزشکی"

هشدار وجود لخته خونی

بیشتر اوقات لخته های خون چیز خوبی هستند. زمانی که دچار آسیب دیدگی می شوید، خون شما باید به شکل جامد در بیاید و کنار همدیگر قرار بگیرد تا بتواند از بروز خونریزی های بیشتر و از دست رفتن خون جلوگیری نماید. اما برخی از مواقع نیز وجود لخته خون می تواند آسیب جبران ناپذیری به سلامت بدن وارد کند. زمانی که چنین لخته هایی در رگ های نزدیکی عضلات تشکیل می شوند، موضوع بدتر می شود. زمانی که لخته های خون در قسمت های عمیق تر تشکیل می شود، می تواند دردناک تر و خطرناک تر باشد. این نوع لخته شدن را ترومبوز ورید عمقی (DVT) می نامند.

دی وی تی ها همانند وسایل انسداد جاده در بزرگراه خونی شما عمل می کنند. این موارد می توانند ترافیکی را در گردش خون شما ایجاد کنند و از جریان خون به قسمت های دیگر بدن جلوگیری نمایند. موضوع زمانی بدتر می شود که DVTها از موقعیت اصلی و ابتدایی خود جدا شوند و به سایر قسمت های بدن همچون ریه حمل گردند. در چنین شرایطی لخته های خونی به آمبولی ریوی (PE) تبدیل می شوند. آمبولی ریوی لخته ای است که از رسیدن اکسیژن به اندام های حیاتی جلوگیری می کند و اجازه خون رسانی به آنها را نمی دهد. این موضوع می تواند به ریه و سایر اندام های بدن آسیب وارد کند. برخی از افراد نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به DVT هستند. به همین خاطر باید فاکتورهای خطر آن را بشناسید و در مورد نشانه های هشدار دهنده اطلاعاتی داشته باشید. شناسایی سریع نشانه ها بسیار مهم است زیرا اغلب اوقات نادیده گرفته می شود.

در چنین مواردی درمان باید به سرعت انجام شود:

1- تورم در یک اندام: پا یا بازوی پف کرده یکی از نشانه های DVT است.

2- درد در بازو یا پا : درهای حاصل از DVT هنگام پیاده روی یا بالا بردن پا بدتر می شود.

3- رگه های قرمز بر روی پوست: به خاطر داشته باشید در DVT رگه های خونی قرمز در امتداد رگه های خونی قرمز در امتداد رگه های خونی ایجاد می شود و همین امر موجب می شود بازو یا پای شما گرم تر به نظر برسد.

4- درد قفسه سینه: گاهی دردهای قفسه سینه نشانه آمبولی ریه یا همان PE می باشد که درد در PE تیزتز و بیشتر است و هنگام نفس عمیق کشیدن بیشتر می شود.

5- تنگی نفس یا افزایش ضربان قلب: لخته خون در ریه باعث بالا رفتن ضربان قلب و همچنین احساس ضعف می شود.

6- سرفه های غیرقابل توضیح: وجود سرفه های بدون دلیل نشانه PE می باشد این سرفه ممکن است خشک باشد اما در برخی موارد، سرفه به همراه مخاط یا خون خواهد بود.

 فصلنامه نجد شماره بیستم بهار96