موضوع: "خواص فوق العاده مفید نخود"

خواص نخود

پیشگیری از سرطان: نخود حاوی فیتوکمیکال هایی به نام ساپونین است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و این ماده از تکثیر و گسترش سلول های سرطانی در سراسر بدن جلوگیری می کند. فولات موجود در نخود نقش مهمی در پیوند و ترمیم DNA داشته و از تشکیل سلول های سرطانی ناشی از تغییر DNA جلوگیری می کند. نخود همچنین حاوی سلنیوم، ماده معدنی است که معمولاً در میوه ها و سبزیجات پیدا نمی شود. سلنیوم عملکرد آنزیم های کبد را بهبود داده و به از بین بردن ترکیبات سرطان زا در بدن کمک می کند. سلنیوم همچنین از التهاب جلوگیری کرده و میزان رشد تومور را کاهش می دهد. محتوی بالای فیبر در نخود با کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد.

سلامت قلب: مقدار بالای فیبر به کاهش مقدار کلسترول در خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را پایین می آورد. مصرف منظم نخود می تواند سطح کلسترول بد خون را پایین بیاورد. وجود فیبر کمک به حرکات منظم روده می کند و در نتیجه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می دهد.

سلامت استخوان: نخود حاوی آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی، ویتامین K است و همه این ویتامین ها و مواد معدنی به ساخت و حفظ ساختار استخوان و قدرت دادن به آن کمک می کند

کاهش التهاب: نخود حاوی یک ماده غذایی مهم به نام کولین است که به خواب بهتر، حرکات ماهیچه ها و عملکرد شناختی کمک می کند همچنین به حفظ ساختار غشای سلولی کمک کرده و در انتقال تکانه های عصبی نقش مهمی را بازی می کند و جذب چربی را بهبود داده و التهاب مزمن را کاهش می دهد.

کنترل وزن: فیبر بالا و شاخص گلوکز پایین در نخود، آن را یک ماده غذایی عالی برای کاهش وزن می کند. فیبر غذایی به کنترل و کاهش وزن به عنوان یک حجیم سازی در دستگاه گوارش کمک می کند. این ماده اشتها را کم کرده و باعث می شود احساس سیری کنید و در نتیجه مصرف کالری کم شود. مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر به کاهش خطر شرایط بد سلامتی مثل چاقی مرتبط است.

چگونه نخود را به رژیم غذایی تان اضافه کنید؟

نخود پخته می تواند در کنار غذای اصلی یا به عنوان میان وعده مصرف شود همچنین می توان نخود را پوره کرده و استفاده کنید یا آن را به سالادهای مختلفی بیفزایید و یا اینکه از نخود در انواع سوپها استفاده کنید.

 

سایت تبیان–سایت ارگا–سایت همشهری آنلاین

فصلنامه نجد شماره19 زمستان95