موضوع: "جنگ نرم:هجوم بر دین ،ارزشهاوفرهنگ"

جنگ نرم :هجوم بر دین ،ارزشها وفرهنگ

دین یکی از موانع مهمی است که دشمنان را در رسیدن به نقشه هایشان ناکام می گذارد. لذا طبیعی است که آنان نیز در صدد کنار زدن آن باشند. آنها توسط شبکه های ماهواره ای، به انواع تهاجمات و تخریب ها علیه دین اقدام می کنند که فهرست وار اشاره می شود:
مماشات در امور دینی:
از آنجا که مردم باورهای دینی و اعتقادی خود را بسیار دوست می دارند، به این سادگی از آن دست نخواهند کشید، لذا برنامه سازان در قدم اول نه تنها توهین و تحقیری نسبت به دین ندارند بلکه به آن احترام گذاشته و حتی ممکن است در مناسبات مختلف دینی به متدینان تبریک و تسلیت نیز بگویند به طور مثال شبکه فارسی وان مدتی ایام شهادت ائمه را تسلیت می گفت تا مخاطب مسلمان ایرانی را داشته باشد.

حمله به مقدسات در قالب نقد:
در قالب برنامه های مختلف سعی در نقد و زیر سؤال بردن اعتقادات دارند و به نام بحث های علمی و دینی، دین را مورد تخطئه و نقد قرار می دهند بدون آنکه فرصت دفاع را به مدافعان و کارشناسان دینی بدهند.

دین هراسی:
با ساخت بازی ها و فیلم هایی که جنبه سرگرمی داشته و برای کودکان جذاب است، نمادهای دینی را به عنوان دشمن انسانیت معرفی کرده، و بدین ترتیب کودکان را از دین متنفر و با آن دشمن می سازند
در بخشی از شبکه های سیاسی گروه های تندرو سلفی که ساخته و پرداخته استکبار است به عنوان نماد مسلمین معرفی می شود.

تمسخر آموزه های دینی:
در فرازهای مختلفی از فیلم ها، باورها و اعمال دینی را به عنوان رسوم خرافی و عقب مانده، به تمسخر گرفته و مخاطبان خود را به گریز از دین می خوانند.

ترکیب حلال و حرام:
باورها و اعمال دینی را در کنار کارهای غیردینی و حتی ضددینی به مخاطب نشان داده و بدین ترتیب از قبح اعمال خلاف دین و نیز از حساسیت مخاطبانشان نسبت به محرمات می کاهند. مانند اینکه در کنار زنان مثلاً با حجاب، از زنان بی حجاب و دارای لباس های بسیار زننده استفاده می کنند یا بر سر سفره ها شراب می نشانند.
یا در یکی از مشهورترین برنامه های ماهواره ای دختری محجب برنده مسابقه خوانندگی می شود و مدت ها بر روی او تبلیغ می کنند تا بگویند میتوان به بخشی از ظواهر دینی اعتقاد داشت و در عین حال کار غیر دینی کرد.

قرائت های مختلف:
پلورالیسم و دفاع از حقانیت باورهای همگان، گام بعدی است. آنان به صراحت به مخاطب القاء می کنند که: هرکسی در دین خود محق است و کسی را نرسد که دین خود را حق و دیگران را باطل بداند. آنان بدین وسیله ابهت و قطعیت دین را از مخاطب می گیرند و حتی او را به سوی ادیان ساختگی و تحریف شده سوق می دهند.

اعتقاد قلبی کافی است:
با ترویج دین بدون فقه، مردم را از اعمال عبادی و رعایت حلال و حرام باز می دارند. آنان به انحاء مختلف تأکید می کنند که دین چیز خوبی است اما لازم نیست حتما به همه دستورات آن عمل کنیم بلکه همین که به خدای واحد و پیامبر و معاد اعتقاد داشته باشیم، کافی است.

تحریف و ایجاد آیین های کذایی:
تحریف ادیان و باورهای دینی و دادن باورهای غلط، شاید آخرین گام آنان باشد. چون راههای پیش گفته به طور کامل پاسخگو نبوده و نتوانسته است دین را از زندگی مردم حذف کند، لذا به این فکر افتاده اند که یک دین ساختگی را به خورد مردم بدهند و آنان را به نام دین، با خرافات و دروغ سرگرم کنند تا مردم کمتر و کمتر به سراغ متون واقعی و اصیل دینی بروند ساختن و تبلیغ عرفانهای انحرافی در این راستا انجام می گیرد.

* جزوه ماهواره یا دجالواره
* وبلاگ حوزه علمیه شهید مطهری

فصلنامه نجد شماره17 بهار 95