موضوع: "مصاحبه"

مصاحبه

صدقات جاریه و به خصوص وقف یکی از بهترین و موثرترین شیوه های انفاق است، که موجب می شود تا برای همیشه زمان، آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم، به ویژه محرومان و نیازمندان شامل حال واقف شده، از بهره های معنوی و اخروی آن سود برد. در میان انواع روشها و شیوه های انفاق و بخشش و خرج مال در راه خداوند هیچ شیوه ای مثل وقف دارای خیر و برکت بسیار و همیشگی نیست.

وقف، یعنی منفعت حاصل از مالی را در راه به خصوصی خرج کردن. وقف در اسلام ثواب بسیاری دارد و پس از مرگ به عنوان صدقه جاریه، دائماً به شخص وقف کننده می رسد و ائمه اطهار«ع» هم در اجرای سنت وقف پیش قدم بوده اند.

پیامبر اکرم«ص» می فرمایند: با مردن انسان، طومار زندگی او پیچیده شده و برای همیشه ارتباط او با دنیا قطع می گردد، مگر سه گروه:

1- دانشمندی که اثری علمی برای هدایت مردم از خود به یادگار گذاشته باشد.

2- صدقات و خیرات مستمری که مردم به آنها سود برند.

3- فرزند صالح و نیک کرداری که پدر و مادر را به دعای خیر یاد کند.

حسب تأکید پیامبر «ص» از همان آغاز اسلام مسلمانان وقف را مورد عمل خود قرار دادند. در کتب تاریخ و حدیث آمده است اغلب صحابه به پیامبر«ص» از خود موقوفاتی را به یادگار گذاشته اند تا آنجا که جابربن عبداله انصاری می گوید: از یاران پیامبر«ص» کسی نبود که توانایی مالی داشته وچیزی را وقف نکرده باشد. البته بعد از واقعه عظیم عاشورا نیز موقوفاتی توسط دوستداران خاندان اهل بیت«ع» جهت برپایی یاد حضرت سیدالشهدا وقف شده است.

به مناسبت هفته وقف مصاحبه ای ترتیب دادیم با رئیس اوقاف شهرستان شهرضا حجه الاسلام و المسلمین آقای رضا براهیمی

نجد: سلام علیکم و رحمه الله. لطفاً بفرمایید اداره اوقاف شهرضا از چه سالی فعالیت خود را آغازکرده و اولین واقف در شهر چه کسی بوده و اکنون تعداد موقوفات در شهر چقدر می باشد؟

 و علیکم السلام و رحمه الله. اداره اوقاف از سال 42 شروع به فعالیت کرده و اولین وقف مربوط به سال 1007 قمری توسط رئیس جلال الدین شاهزاده علی اکبر«ع» می باشد. تعداد واقفین 545 نفر است که 400 موقوفه وقف منفعت و 425 رقبه وقف انتفاع می باشد.

نجد: منظور از وقف انتفاع و وقف منفعت چیست؟

 وقف انتفاع وقفی است که مستقیاً از خود آن رقبه استفاده می شود مثل بعضی مدارس یا درمانگاه ها که در راه استفاده مردم وقف شده اند و فقط از مکان آنها استفاده می شود و وقف منفعت وقفی است که از سود و منفعت حاصل از آنها در راه خیر صرف می شود مثل زمین های کشاورزی که درآمد حاصل از برداشت محصول آنها صرف امور خیریه می شود.

نجد: از نظر تعداد موقوفات، رتبه استان و شهر ما چگونه است؟

 استان اصفهان در کشور از نظر تعداد موقوفات جزء سه استان اول می باشد و شهرضا در استان اصفهان رتبه چهارم را در تعداد موقوفات از آن خود دارد.

نجد: بیشترین میزان وقف در شهر در چه زمینه و با چه نیتی می باشد؟

 با توجه به عقیده مذهبی مردم شهر بیشترین آمار موقوفات یا نیّت روضه خوانی و تعزیه داری ثبت گردیده است.

نجد: از اموال موقوفه در شهر چه استفاده هایی  می شود؟

 از منفعت موقوفات در موردی که واقف نیت کرده باشد مصرف می شود در غیر این صورت از درآمد زمین ها و اموال موقوفه در امور خیریه مصرف خواهد شد که البته کاربری زمین ها را شهرداری مشخص می کند.که املاک با کاربری مزروعی- یا مسکونی و یا تجاری خواهد بود که اجاره بدست آمده  از این املاک صرف امور خیر می شود.

نجد: اداره اوقاف غیر از رسیدگی به موقوفات و صرف کردن هزینه های آنها در موارد مشخص شده چه فعالیت دیگری در شهر دارد؟

اداره اوقاف فعالیتهای فرهنگی و قرآنی متعددی در سطح شهر و امامزاده های شهر و روستاهای اطراف دارد که قابل شمارش نیستند و هربار به مناسبت برگزاری مراسم های ملی، مذهبی کارهای فرهنگی متعددی توسط اداره اوقاف انجام می گیرد.

نجد: به نظر شما وقف کردن در چه زمینه ای می تواند بیشتر برای جامعه مفید باشد؟

 وقف در هر زمان با توجه به مقتضیات آن عصر در زمینه ای مفید است و در زمان حاضر وقف کردن با نیت ایجاد بستر مناسب برای ازدواج حوانان و ایجاد اشغال بر آنها مناسب تر از هر زمینه دیگری می تواند باشد.

نجد: با تشکر از شما که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید

من الله توفیق

 فصلنامه نجد شماره13 زمستان93