چرا پیامبر زنان متعدد داشتند؟

فلسفه تعدد ازدواج های پیامبر

معاندین اسلام از قدیم و ندیم خواسته‏ اند با طرح تعدّد ازدواج‏هاى پیامبر اسلام (ص) آن را دستاویز شدیدترین حملات مغرضانه، و تهمت‏هاى ناروا قرار دهند، و از آن با آب و تاب و رنگ و لعاب افسانه‏ ها بسازند، و به پندار خود با این گونه ترفندها و شگردها، به اسلام ضربه بزنند، و گاهى بى شرمى را به جایى رسانده ‏اند که آن حضرت را داراى حرم سرا با زن‏هاى متعدد دانسته و وانمود کنند که آن بزرگوار به امور جنسى اهمیت بسیار مى‏داد، و بخشى از زندگیش در این راستا خلاصه مى‏ شد. و با القاء چنین شبه ه‏اىی حریم پاک‏ترین و زاهدترین و کامل‏ترین انسان‏ها را لکه دار ساخته اند در صورتی که اتاق های محقر گلین خانه به هیچ وجه به حرم سرا شباهت نداشته است.
و اما ازدواج های متعدد پیامبر(ص) بر اثر یکی یا چندی از شرایط و مصالح زیر بوده است.
1- پیامبر (ص) در 25 سالگى با بانویى 40 ساله ازدواج نمود، و تا آخر عمر او یعنى 25 سال تنها همسرش بود، و پس از پنجاه سالگى که دوران کهولت را مى‏ گذراند، با زنان متعدد ازدواج نموده است، و این خود حاکى است که جنبه‏ هاى دیگر غیر از امور جنسى مد نظر آن حضرت بوده است.
2- در میان همسرانش تنها یکى از آنها (عایشه) باکره بوده است، و ازدواج با او جنبه سیاسى داشته است.
3- ازدواج او با همسرانى مانند ام حبیبه دختر ابوسفیان، یا حفصه دختر عمر، به خاطر تقویت اسلام، و حمایت قبیله آنها از آن حضرت، و ایجاد اختلاف در بین صفوف دشمنان و تضعیف آنها بوده است.

4-بعضى از ازدواج‏هاى آن حضرت جنبه ترحّم و حفظ کرامت و شخصیت زنان بوده است.
5- و بعضى دیگر به عنوان سرپرستى زن‏هایى که شوهرشان به شهادت رسیده، و بچه‏ هایى داشتند، جهت سرپرستى آنها و یتیمانشان بوده است.
6- بعضى انتظار افتخار یافتن بر اثر ازدواج با آن حضرت را داشتند، و وضع آنها به گونه‏اى بود که جواب منفى آن حضرت در آنها عقده حقارت ایجاد مى‏ کرد و از زندگى فلج مى‏ نمود، خداوند این محدودیت را از او برداشته بود، و با ازدواج ایشان، موجبات رفع مشکلات این زنان فراهم مى‏شد.
7- بعضى از این ازدواج‏ها به خاطر شکستن سنت‏هاى جاهلى بوده است.
8- بعضى صرفاً در مراسم عقد یا خوستگارى متوقف شده، و همین موجب آثار مثبت براى آن زنان شده است.
9- بعضى از ازدواج‏هاى آن حضرت براى رفع یک سلسله مشکلات و گره گشایى اقتصادى فرهنگى و اخلاقى و سیاسى بوده است، محیط عصر پیامبر(ص)، و سایه افکندن بعضى خرافات جاهلى نیز مى‏طلبید که پیامبر(ص) با سرپنجه تدبیر از جمله ازدواج، به تبدیل محیط جاهلى بپردازد.
10- بعضى از ازدواج‏ها، براى کاستن عداوت و طرح دوستى با اقوام، یا گسترش اسلام و جذب دشمنان بود چنانکه در ازدواج با جویریه از طایفه بنى مصطلق رخ داد.
دراینجا گفتنی است که در آن عصر، ازدواج‏ها بسیار ساده و خودمانى، و دور از هرگونه تشریفات و دست اندازها انجام مى‏شد و تعدد زن براى افراد یک امر عادى بود به طورى که گاهى همسر اول به خواستگارى همسر دوم مى‏رفته است.

نام تعدادی از همسران پیامبر
حضرت خدیجه(س)- سوده- عایشه- ام سلمه- حفصه- ام حبیبه- جویریه- ماریه قبطیه- میمونه- ام شریک- زینب

ازدواج پیامبر(ص) با خدیجه(س)
پیامبر اکرم (ص) در میان قوم خود و مردم جزیره العرب، زیباترین، با وقارترین، پاک‏ترین و خوش قامت‏ترین انسان‏ها بود، چنان که پدرش عبدالله و مادرش آمنه، از نظر جمال و کمال زبانزد همه مردم بودند. آن حضرت پانزده سال قبل از هجرت در حالى که بیست و پنج سال از عمرش گذشته بود، با بانویى به نام خدیجه (س) که بنا به مشهور قبلاً دو شوهر کرده و از دنیا رفته بودند و چهل سال از عمرش مى‏گذشت ازدواج کرد.
خدیجه بانویی خردمند، دوراندیش و شرافتمند بود و از نظر نسب از زنان قریش برتر بود. او در اثر امتیازات اخلاقی و اجتماعی متعددی که داشت در زمان جاهلیت (طاهره) و (سیده قریش) نامیده می شد. مردان نامداری همچون ابوجهل و ابوسفیان- عقبه بن ابی معیط از او خواستگاری کرده بودند و او موافقت نکرده بود و با توجه به این که حضرت خدیجه(س) در سال 10 بعثت در 65 سالگی از دنیا رفت پیامبر(ص) 25 سال با او زندگی کرد و تا او بود با هیچ زنی ازدواج نکرد. بنابراین تا 50 سالگی تنها یک زن داشت.
در منابع تاریخی و روایی، این نکته مورد اجماع است که اولین ایمان آورنده به رسول خدا(ص)، همسرش خدیجه(س) بود. و ایشان از همان آغاز رسالت، بهترین مشوق و مونس پیامبر(ص) بود و از جان و مال خود برای پیشبرد دعوت آن حضرت مایه گذاشت و به مدت سه سال در شعب ابی طالب در سخت ترین شرایط در کنار پیامبر بود و چنان در راه اسلام پایداری کرد و از جان و مال خود مایه گذاشت تا لایق آن شد که خداوند به وسیله جبرئیل به او سلام رساند و پیامبر(ص) در دوران حیاتش، خانه ای را در بهشت به او بشارت می داد و او را به همراه حضرت مریم و آسیه همسر فرعون و حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از چهار زن برتر عالم می دانستند.*

* تاریخ اسلام، مهدی پیشوایی
فروغ ابدیت، جعفر سبحانی
پرسش ها و پاسخ های دانشجویی،ش9   

فصلنامه نجد شماره16 زمستان 94

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.