شيوه هاي تبليغي پیامبر اعظم "صلی الله علیه وآله وسلم"بعداز بعثت


درآیه 21 سوره احزاب آمده است كه” لقدكان لكم في رسول الله اسوه حسنه”یعنی هرآینه برای شما درخصلتها وروشها، پیامبر خدا نمونه وسرمشق پسندیده ای است. پیامبر رحمتی که از طرف خدا مامور ابلاغ دستور ات الهی بود ووظیفه داشت همگان را به دین اسلام دعوت کند وبر اساس آیه 3سوره شعرا آنچنان در اندیشه هدایت خلق بود که خدا فرمود :ای پیامبر شاید تو می خواهی جان عزیزت رااز غم اینکه مردم ایمان نمی آورند هلاک سازی!
حضرت محمد بن عبدالله"صلی الله علیه وآله وسلم” درراه دعوت به اسلام از هیچ راهی فروگذار نکردند، دعوتشان هم از طریق بیان بود هم اخلاق ورفتار اما شیوه های بیانی دعوت حضرت"صلی الله علیه وآله وسلم” :دعوت با حکمت و اندرز نیکو وجدال احسن که براساس آیه 125 سوره نحل می باشد “ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه وجادلهم بالتی هی احسن".که ختم مرسلان رسول مکرم اسلام"صلی الله علیه وآله وسلم"هرکدام از این روشها ی تبلیغی خود رابرای یک گروه از مخالفان دعوتشان متناسب با نوع ومیزان مخالفت آنها به کار می بردند.
روش دیگر دعوت بشارت وانذار بود چرا که درآیه 105 سوره اسراءآمده “وما ارسلناک الا مبشرا ونذیرا".
پیامبر خدا “صلی الله علیه وآله وسلم” در فراخوانی ودعوت خود از شیوه بلاغت وبیان متین استفاده می کردندزیرا درآیه 82 سوره نحل آمده “فانما علیک البلاغ المبین” .
ایشان آیات الهی را پیوسته وبه تدریج می خواندند تا مستمعین فرصت تفکر داشته باشند وبا فهمیدن اینکه سرمنشا’ اين آيات وحي الهي است به دين اسلام روي آورند.
پیامبر خدا"صلی الله علیه وآله وسلم” گاهی دعوت خود را با استفهام انجام می دادند ” هل ادلکم هل تجارة تنجيكم من عذاب اليم” أيه10سوره صف یعنی آیا شما را به یک تجارت سودمند که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات بخشد، راهنمایی کنم ؟ از این طریق دلهای آماده را به پرستش خدای یکتا وایمان به او دعوت می کردند وپرده های تاریک جهل را با روشنگری و بیان شیوا ی خود کنار می زدند وبا گفتار محکم(قول سدید) پیوسته دعوت خود را تکرار می کردند. طلب آمرزش برای گنه کاران از شیوه های تبلیغی کارآمد رسول خدا"صلی الله علیه وآله وسلم” است که این نحوه دعوت برای منافقان ، مشرکان وکفاری بوده که هر گونه آزار واذیت را درباره پیامبر انجام داده بودند .آیه 64 سوره نساء خطاب به پیامبر میگوید: اگر گروهی که برخود ستم کردند پیش توآمدند واظهار ندامت کردند توهم برای آنها آمرزش بخواه که دراین صورت اين افراى قوت قلب پیدامي كنند وبه دعوت تو ايما ن مي اورند .

اینها تعدادی ازشیوه های بیانی پیامبر در تبلیغ دین اسلام بود واما از جمله شيوه هاي اخلاقي ورفتاري پيامبر درتبليغ ، دعوت با نرمي ومحبت است كه در سوره توبه ایه 128 نهایت محبت پیامبر را نسبت به مردم بیان می کند.وصبرو استقامت پیامبر وعفو وگذشتشان از خطا کاران باعث جذب بیشتر افراد به دین عزیز اسلام می شد همچنین پیامبر رنج هجرت وجهاد در راه خدا را به جان خردیدند واخلاص وفروتنی وپرهیز از امتیاز طلبی شان دلیل شده بود که دعوت ایشان موثرتر واقع شود.پیامبر “صلی الله علیه وآله وسلم” برای اینکه دعوتشان روی کره خاکی گسترده وجهانی شود به اعزام مبلغان شایسته به نقاط مختلف پرداختند وازاين طریق دين مبين اسلام را به همگان معرفي كردند.*
*کتاب قران حكيم
* کتاب شيوه هاي دعوت پیامبر اعظم

نشریه الکترونیک نجد

  • نظر از: مدیریت استان مازندران
    1395/02/15 @ 10:11:24 ق.ظ

    مدیریت استان مازندران [عضو] 

    با سلام
    ما هم مبعث روز برافراشته شدن پرچم رسالت پیامبر رحمت و مهربانی را به شما تبریم می گوییم
    امیدواریم بتوانیم رهروان خوبی برای پیامبر (ص) باشیم.

  • حضرت زینب سلام الله علیها میناب [عضو] 

    با سلام شهادت امام کاظم را به شما تسلیت می گم .از مطالب شما استفاده کردیم خیلی خوب بود.

  • نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ
    1395/02/14 @ 02:34:37 ق.ظ

    پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
    موفق باشید.

  • نظر از: رحیمی
    1395/02/13 @ 02:14:25 ب.ظ

    رحیمی [عضو] 

    با سلام و صلوات برخاتم رسولان شهادت مظلومانه ی هفتمین مولای غریب شیعیان تسلیت باد.

    آهسته گذاريد روي تخته تنش را
    تا ميخ اذّيّت نكند پيرهنش را

    اصلاً بگذاريد رويِ خاك بماند
    زشت است بيارند غلامان بدنش را

    اين ساق ِبهم ريخته كِتمان شدني نيست
    ديدند روي تخته ي در ، تا شدنش را

    اين مرد الهي مگر اولاد ندارد
    بردند چرا مثل غريبان بدنش را

    اين مرد نگهبان كه حيا هيچ ندارد
    بد نيست بگيرد جلوي آن دهنش را

    اين هفت كفن روضه ي گودال حسين است
    اي كاش نيارند برايش كفنش را

    نه پيرهني داشت حسين نه كفني داشت
    مديون حصيرند مرتب شدنش را
    علی اکبر لطیفیان

    یا علی علیه السلام

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.