موضوع: "گفته ها ونكته ها"

نكات تربيتي از پيامبر<ص>

ناامید مباش

در زندگی «امید» شاه کلید پیروزی است و انسان های امیدوار یک گام به کامیابی نزدیکترند و انسانهای ناامید اگرچه به ظاهر زنده اند و نفس می کشند ولی سالهاست که مرده اند و خود بی خبرند. اصلاً چرا ناامیدی، چرا یأس، مگر امید رمز حرکت و اکسیر تلاش نیست و یأس طلسم عقب کرد پس چرا مأیوس باشیم. پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند: گناهکار امیدوار، به رحمت خدا نزدیکتر است تا عابد ناامید. «میزان الحکمه، ج10، ص5046»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 پول های خوب

پول ها هم توفیق دارند، پول هایی که در کارهای خیر مثل کمک به نیازمندان، ساختن بیمارستان، تأسیس مدرسه، حتی نفت چراغ یک پیرزن و… مصرف می شوند. پول هایی هم بی توفیقند، در  عیاشی، لهو و لغو و خلاصه در راههای بیهوده صرف می شوند. به نظر شما پول هایی که صرف خانواده می شود از کدام تبار است؟! پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بهترین پولها، پولی است که انسان آن را خرج خانواده و عیال خود کند. «نهج الفصاحه، ص 76، ح399»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

 صدقه

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بر هر مسلمانی لازم است هر روز صدقه بدهد پرسیدند چه کسی توان آن را دارد؟ فرمودند: لبخند زدن به روی مردم صدقه است، نشان دادن یک آدرس صدقه است، عیادت بیمار صدقه است، جواب سلام دادن صدقه است، امر به معرف و نهی از منکر صدقه است، برداشتن یک سنگ، یک خار از سر راه مردم صدقه است، آب دادن به مردم صدقه است و فرمودند هر کار نیکی صدقه است. «میزان الحکمه، ج7، ص3040»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

هدیه

گاهی با یک نصیحت کینه ها رخت می بندد و صفا بر می گردد. گاهی با یک هدیه لبخند جایگزین کدورتها می شود و مهربانی بر می گردد و کار به نصیحت و پا در میانی نمی کشد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: به هم هدیه بدهید تا رشته محبتتان استوار بماند زیرا هدیه محبت را افزایش می دهد و کدورت را از بین می برد. «نهج الفصاحه، ص238، ح1189»

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96

مسابقه بندگي

فرصتي به نام عمر

عمر فرصتی است برای یک مسابقه، مسابقه ای به نام بندگی و زندگی میدان این مسابقه است. از لحظه تولد شمارش معکوس شروع می شود و هر لحظه که می گذرد فرصت کمتر می شود. خیلی ها قبل از تمام شدن فرصت، به پایان مسابقه یعنی بندگی می رسند و خیلی ها هم آنقدر گرفتار دنیا می شوند که نرسیده به نقطه پایان، فرصت تمام می شود و برای همیشه بازنده می مانند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مدت زندگی محدود است و هیچ کس بیش از عمرش زنده نمی ماند، پس قبل از سرآمدن عمر، آن را مغتنم بشمارید. (میزان الحکمه، ج8)برگرفته از كتابکوله پشتی زندگی، قنبرعلی تیموری

فصلنامه نجد شماره بیست ودوم زمستان96