موضوع: "كودكانه"

والدين بخوانند

سرعت پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات سبب شده است که معمولاً فرزندان در استفاده از این تکنولوژی ها از والدین پیشی بگیرند این سبب شده که والدین نسبت به بسیاری از خطرات دنیای مجازی آگاهی کافی نداشته باشند، حتی در صورت آگاهی، پیشگیری از خطرات احتمالی، ظرافت خاصی دارد که سواد رسانه ای شامل این دو موضوع می شود یعنی آشنایی با دنیای مجازی و پیشگیری از خطرات احتمالی، در یک کلام والدین باید آگاهانه و ایمن همراه فرزندانشان در فضای مجازی باشند.

برای همراهی کردن خوب فرزندان در فضای مجازی این نکات را رعایت کنید:

1- قوانین و دستورالعمل های منطقی وضع کنید: در وضع قوانین استفاده از فضای مجازی سختگیری نکنید و غیرمنطقی نباشید.

2- زمان و مکان را کنترل کنید: کامپیوتر را در یک اتاق معمولی، جایی که در معرض دیدتان است نگه دارید!

3- در اداره هر موقعیتی با تدبیر باشید: هیجان زده شدن یا سرزنش کردن کمکی به موقعیت نمی کند بلکه به دنبال راه حل مناسب باشید.

4- فعالیت خانوادگی را مورد توجه قرار دهید: افزایش فضای عاطفی در خانواده احتمال هرگونه مشکل را به شدت کاهش می دهد.

5- هوشیار باشید: فضای مجازی مدام در حال پیشرفت است شما باید همیشه یک قدم از فرزندتان جلوتر باشید.

6- از به کارگیری کامپیوتر نترسید: هرچه اطلاعات شما از فناوری های روز بیشتر باشد امکان نظارت و جلب اعتماد فرزندان بیشتر می شود.

7- استفاده از برنامه های ارزیابی محتوای سایت ها: این سرویس ها به والدین اختیار می دهد تا انواع سایت ها را که نامناسب هستند مسدود نمایند.

8- قول دهید و سر قولتان بمانید: به کودکتان قول بدهید در صورت بروز مشکل، عصبانی نشوید.

9- یک سرمشق باشید: همان انتظاری که از فرزندان دارید، خودتان عمل کنید، همانند رعایت نکات ایمنی و عدم استفاده زیاد از فضای مجازی.

10- دیگر علایق کودکان را تشویق کنید: همه علایق فرزند فضای مجازی نشود، ورزش، هنر و تفریح هم وجود دارد.يك قدم جلوتر ازبچه ها