موضوع: "فصلنامه نجد شماره24پاييز97"

کرامتی از حضرت معصومه«سلام الله علیها»

حضرت آیت اله مکارم شیرازی می فرمود: «بعد از فروپاشی شوروی و آزاد شدن جمهوری های مسلمان نشین، مردم شیعه نخجوان تقاضا کردند که عده ای از جوانان خود را به حوزه علمیه قم بفرستند تا برای تبلیغ در آن منطقه تربیت شوند.

مقدمات کار فراهم شد و استقبال عجیبی از این امر به عمل آمد. از بین سیصد نفر داوطلب، پنجاه نفری که معدل بالایی داشتند و جامع ترین آن ها بودند برای اعزام به حوزه علمیه انتخاب شدند. در این میان جوانی که با داشتن معدل بالا، به سبب اشکالی که در یکی از چشمانش وجود داشت، انتخاب نشده بود، با اصرار فراوان پدر ایشان، مسئول مربوطه ناچار از قبول ایشان شد. ولی هنگام فیلمبرداری از مراسم بدرقه از کاروان علمی، مسئول فیلم برداری دوربین را روی چشم معیوب این جوان متمرکز کرده و تصویر برجسته ای از آن را به نمایش می گذارد.

جوان با دیدن این منظره بسیار ناراحت و دل شکسته می شود. وقتی کاروان به قم رسید و در مدرسه مشخص شده ساکن شدند، این جوان به حرم مشرف شده و با اخلاص تمام متوسل به حضرت می شود و در همان حال خوابش می برد. در خواب عوالمی را مشاهده کرده و بعد از بیداری می بیند چشمش سالم و بی عیب است.

او بعد از شفا گرفتن به مدرسه بر می گردد. دوستان او با مشاهده این کرامت و امر معجزه آسا، دسته جمعی به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرف شده و ساعت ها مشغول دعا و توسل     می شوند. وقتی این خبر به نخجوان می رسد، آن ها مصرانه خواهان این می شوند که این جوان بعد از شفا یافتن و سلامتی چشمش به آن جا برگردد که باعث بیداری و هدایت دیگران و استحکام عقیده مسلمین گردد»*

* ویکی فقه، دانشنامه حوزوی                         سایت اندیشه قم برگرفته از مقاله کرامت حضرت معصومه، ش27

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

چرا رغبت به انجام تحقیق کم است؟

 سردبير

از سال 1379 در کشور به منظور ترویج پژوهش بیست و پنجم آذرماه روز تحقیق و پژوهش نامگذاری شد و چون نظام آموزشی توانمند مبتنی بر پژوهش وجود ندارد ما هنوز در مقوله تحقیق با مشکل مواجه هستیم و خیلی از تحقیقات بدون نیازسنجی انجام می شود و به پژوهش های مورد نیاز اولویت داده نمی شود.یکی از راه های رسیدن به خودکفایی در کشور و رسیدن به پیشرفت وتوسعه و رفاه عمومی، پژوهش و تحقیق های دقیق و مورد نیاز و بکارگیری تحقیقات در امور اجرایی کشور می باشد.

اما اینکه چرا اکثر دانشجویان و طلاب نسبت به انجام تحقیق بی انگیزه و بی میل هستند، به عوامل متعددی بستگی دارد؛ بیشتر آنها اهمیت موضوع تحقیق را درک نمی کنند، یا اینکه موضوع انتخاب شده خیلی سنگین و دشوار و از عهده آنها خارج است و یا اینکه محقق در انجام کار و تحقیق، جدیت و بردباری و تلاش لازم را ندارد و یا تحقیق هزینه بردار و زمان بر است و تأمین مخارج تحقیق درتوان محقق نیست و پشتیبانی مالی هم ندارد و یا استاد راهنما، مشاور و ناظر همراهی مناسب و مفید با محقق را ندارند.اگر محقق ثمرات انجام تحقیق را بداند و نتیجه ها برایش ملموس، قابل پیش بینی و در دسترس باشد و همچنین اعتماد به نفس خود از ابتدا با انجام تحقیقات ساده و کارهای کم بالا ببرد و تحقیق زمان مند باشد و در هر مرحله استاد راهنمای متخصص و با تجربه و آشنا به مشکلات او را تشویق و راهنمایی لازم را بنماید و از سرگردانی و بلاتکلیفی نجات دهد و پشتیبانی مالی لازم برای محقق فراهم شود، انگیزه محقق برای انجام تحقیق بیشتر می شود و با ذوق و شوق و کنجکاوی و عدم خستگی، دنبال تحقیقات جدید می رود و در کارخود هم موفق خواهد بود.

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

حتما سيب بخوريد

یکی از ثروتمندترین میوه های موجود در عالم هستی سیب است که با داشتن انواع ویتامین و املاح معدنی، اثر اکسیری شگفت آوری بر سلامتی و سرور انسان دارد. امام باقر علیه السلام فرمودند: موقعی که خواستی سیب بخوری قبلاً آن را استشمام و بو کن سپس بخور زیرا در این صورت آنچه به روح تو ناراحتی عارض نموده ساکت می کند. (بحارالانوار، ج66، ص171)

سیب یکی از سلامت بخش ترین خوراکی های اطراف ما محسوب می شود و بیش از 7500 گونه سیب شناخته شده وجود دارد. سیب نشانه عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوشبختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و… است و با خواص معجزه آسایش همه بافتها را دائماً زنده و شاداب و جوان نگه می دارد و از این راه سلامتی کامل بدن را تأمین می کند و بر طول عمر آدمی می افزاید. ضد سم، ضدزهر و ضدتوکسین میکروب هاست،

مقوی معده، کبد، قلب، اعصاب، نیرو دهنده عضلات و یکی از بهترین مفرحات است و از سکته قلبی جلوگیری می کند. سیب خوراکی که همیشه و همه فصول در همه جا یافت می شود به دلیل بی خبری مردم از خواص آن معمولاً از مصرف آن خودداری می کنند. سیب خواص دارویی متعددی دارد از جمله اینکه مقوی کبد و اشتهاآور است و برطرف کننده خستگی مفرط و درمان خوبی برای درمان زخم ها و اسهال و دل بهم خوردگی و درمان بیماری های دستگاه اداری و درمان عفونت های بدن و برطرف کننده سرفه و تنظیم کننده قند و فشار خون و هزاران خاصیت دیگر که خود سیب و پوست آن دارد و در کتابهای متعدد به آن اشاره شده.

در پایان تهیه چند دارو بوسیله سیب و برای دردهای مختلف بیان می شود.

درمان کم خونی، تهیه آب سیب، هویج و چغندر موثرترین درمان کم خونی­های شایع است.

درمان اضطراب و وسواس و تقویت قلب و کبد و تقویت سیستم اعصاب با فالوده سیب که به اینصورت آماده می شود، هر روز یک عدد سیب قرمز تازه را با پوست رنده کرده و یک استکان عرق بیدمشک و یک قاشق عسل به آن افزوده و میل شود و تا چهل روز این برنامه را ادامه دهید.

برای طراوت و شادابی پوست، یک سیب را رنده کرده و با عسل مخلوط کنید و آن را روی پوست بمالید و بگذارید 10 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

برای کاهش وزن تهیه و مصرف سیب و دارچین به این صورت که بعد از جوش آمدن آب، سیب های شسته و خرد شده را به آن اضافه کرده و بعد از جوشیدن به مدت 5 دقیقه مقداری دارچین وعسل به آن اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس استفاده کنید.

دم کرده برک درخت سیب ادرار آور است و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه می باشد.

شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد و برای تهیه این شربت یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کرده ودر یک لیتر آب می پزند سپس آن را با پارچه نازکی صاف کرده و چند تکه قند به آن افزوده و دوباره روی آتش ملایم قرار می دهند تا قوام بیاید و هر روز سه تا چهار فنجان این شربت را برای درمان سرفه بنوشید.

سایت کوکا              سایت دکتر روازاده      سایت نمناک           سایت بیتوته  آسمان طب             کتاب خدایا چه بخورم؟

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

منظور از عدالت

منظور از عدالت

در تفسیر قمی می خوانیم: وقتی یکی از منکرین از ابوجعفر احول درباره تفاوت دو آیه 3 و 129 سوره نساء پرسید و او نتوانست جواب دهد، خدمت امام صادق علیه السلام رسید و از آن دو آیه پرسید. حضرت فرمودند: در آیه اول که می فرماید اگر ترسیدید از انجام ندادن عدالت بین زنانتان فقط یک زن بگیرید، منظور عدالت در خرج و نفقه است و در آیه دوم که می فرماید هرگز نمی توانید عدالت بین زنانتان روا دارید گرچه خیلی مایل باشید، رعایت عدالت در مورد محبت است زیرا هیچ کس نمی تواند در محبت بین دو زن عدالت روا دارد.

    (احتجاجات، ج2، ص184)

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

 

كودكانه

 مجید ملامحمدی

جمعه ها دوست داشتنی اند. پر از عطر بهشت اند، بوی تو را می دهند. با آمدنشان دل ها، سراغ شما را می گیرند و غروب آن، به خاطر نیامدنتان چه قدر دلگیر است!

جمعه روز عید است، روز خداست، روز چشم روشنی و دیده بوسی مومنان خدا و دید و بازدید پر مهرشان. جمعه روز امام زمان(عج) است، روز انتظار آمدن مهربان دوست داشتنی. در این روز خواندن زیارت امام زمان و دعا برای تعجیل در ظهورشان هم چنین قرائت دعای ندبه ثواب زیادی دارد زیرا امید به ظهورشان در این روز بیشتر از روزهای دیگر است. شیعیان معتقدند که حضرت مهدی آخرین حجت خدا روی زمین اند، به همین خاطر در بیشتر سخنانشان به آن حضرت می گویند: «حجت بن الحسن العسکری علیه السلام».

از امام رضا پرسیده شد: آیا زمین هیچ وقت از حجت خالی خواهد شد؟ ایشان فرمودند: اگر زمین (به اندازه یک چشم بر هم زدن) از حجت خالی باشد اهالی خود را در خود فرو خواهد برد.

به نقل از ماهنامه ملیکا، ش61

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

 

 

كوكو سيب درختي

با توجه به بیان خواص عجیب سیب در صفحات گذشته و ضرب المثل معروف که اگر شما هر روز یک سیب بخورید از دکتر بی نیاز می شوید.تهیه کمپوت، مربا، دسر، سالاد، ژله و انواع غذاها بوسیله سیب درختی را به شما توصیه می کنیم و تهیه یک غذای کاملاً متفاوت و جدید و مفید را برای شما آموزش می دهیم.

مواد لازم:

سیب درختی (گلاب): 3 عدد     تخم مرغ: 4 عدد          کره: 2 قاشق غذاخوری عسل: 1 قاشق غذاخوری                    دارچین: یک هشتم قاشق غذاخوری              شکر، نمک، روغن، زعفران به میزان لازم

طرز تهیه:سیب ها را بعداز پوست گرفتن رنده کرده و نیمی از آب آن  را جدا می کنیم. سپس دارچین، شکر، نمک، زعفران و تخم مرغ را به سیب ها اضافه کرده و خوب هم می زنیم، بعد از داغ شدن روغن در ماهی تابه، مایه کوکو را داخل آن ریخته و پس از سرخ شدن دو طرف کوکو روی آن عسل می ریزیم و بوسیله قطعه های سیب کوکو را تزئین می کنیم.

نوش جان

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

آفرینش بر اساس علم

جعدبن درهم در شیشه ای مقداری خاک و آب ریخت، بعد از مدتی کرم هایی در آن به وجود آمد، پس از آن به دوستان خود گفت: من این ها را آفریده ام، چون من وسیله وجود آنها شده ام. این خبر به حضرت صادق علیه السلام رسید، فرمود: به او بگویید تعداد آن ها چقدر است و چند عدد آن نر و چند عدد ماده است؟ اگر او بوجود آورده وزن هر کدام چه اندازه است و اگر او آن ها را به این صورت آفریده، دستور دهد به صورت دیگری درآیند. (بحارالانوار، ج10، ص163)

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

 

عذاب پوست جديد؟

پوست جدید

حفص بن غیاث گفت: خدمت امام صادق علیه السلام بودم. ابن ابی العوجاء که مردی ملحد و کافر بود خدمت آنجناب رسید و گفت: درباره این آیه چه می فرمایید که هر چه پوستشان بریان گردد پوست های دیگری بر جایش نهیم. (سوره نساء، آیه 56) قبول کردیم این پوست ها گنه کارند و عذاب می شوند، اما چرا غیر آن، پوستهای جدید عذاب شوند. امام علیه السلام فرمودند: آن ها ]پوست های جدید[ همان پوست اولند با این حال غیر آنهایند. ابن ابی العوجاء گفت: این سخن را برایم توضیح بدهید. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر شخصی یک خشت خاک را تکه تکه کند، بعد آب را روی آن بریزد و گل کند، باز آن را در قالب بریزد و مثل خشت اول در آورد، مگر این همان خشت اول نیست؛ در حالی که غیر آن خشت است. ابن ابی العوجاء گفت: صحیح است، خدا عمرت را بیفزاید. (احتجاجات، ج2، ص206)

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

چرا صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام ميفرستيم؟

صلوات ما بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دارای جنبه های مختلفی است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

1. صلوات دستور خداوند متعال در آیه 56 سوره احزاب است که می فرماید: «خدا و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند. ای کسانی که ایمان آورده اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید». پس بندگان خدا وظیفه دارند امر خداوند را اطاعت کرده و بر آنها درود بفرستند.

2. صلوات و درود بر پیامبر، در حقیقت تقدیر و تشکر اززحمات و تلاش­های پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام او است که سال ها با راستی و درستی در بین جامعه زیسته و همه سختی ها و ناملایمات را در راه هدایت بشر تحمل کرده و اسوه و نمونه انسان کامل شدند. بر این اساس آنان قطعاً مستحق تقدیر و تشکر می باشند که کمترین درجه این تشکر ذکر صلوات بر آن حضرت می باشد که حتی اگر ایشان به این صلوات نیازی نداشته باشند ما به عنوان کسی که از زحمات آنان بهره مند هستیم وظیفه داریم که قدرشناس باشیم.

3. فایده صلوات بر خاندان پیامبر چیست؟ آن ها که نیازی به درود و صلوات ما ندارند.

مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله علیه به فردی که چنین سوالی از ایشان پرسیده بود پاسخ لطیفی داده­اند؛ مبنی بر این که صلواتی که ما می­فرستیم، اولاً از خودمان چیزی اهدا نمی کنیم بلکه به خداعرض می­کنیم و از اومی­خواهیم که بر پیامبر و خاندانشان رحمت فرستد و ثانیاً اگرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده ایم. بعد در ضمن مثالی فرموده اند: اگر باغبانی در باغی که همه گل ها و میوه هایش ملک صاحب باغ است، کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا این عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت می کند و الا ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسألت می کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید و همین عرض ادب برای ما باعث تقرب است.

به نقل از مجله نسیم وحی،ش 48، ص20

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

 

 

شهرضا و بزرگان

حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسن عرفان از سخنرانان معروف کشور و استاد حوزه علمیه قم که در رشته های معانی و بیان و بدیع صاحب نظر و دارای آثار ارزشمندی بودند. در سال 1336 در خانواده ای مذهبی در شهرضا چشم به دنیا گشود. پدرش یک خیاط مذهبی و مادرش سیده ای از تبار سادات طبائیان (طباطبائی). شش کلاس ابتدائی را در مدرسه خیام شهرضا به پایان رساند و سپس به حسینیه سادات این شهر رفت تا دروس دینی را بیاموزد. در محضر حجج الاسلام حاج سید محمدعلی طبائیان (طباطبائی)، زارعان، محمدحسین رهایی، حاج شیخ علی تاکی و… زانوزده و سپس در اصفهان از استادانی چون حاج آقا حسن امامی و آقای فقیهی و آقای ابراهیمی بهره گرفت و سپس به قم رفت و از فروغ علم گسترانی چون حضرات اعلام طالقانی، تهرانی، خسروشاهی، پیشوای تهرانی، زاهدی اعتمادی، کریمی جهرمی، ابطحی، آیت اله شیخ جواد تبریزی و آیت اله اسماعیل پور استفاده برد و سالیانی چند ادبیات فارسی، حاشیه، لمعه، معالم، مکاسب، مغنی را در مدارس رسالت کرمانی ها، رضویه، حقانی و موسسه امام خمینی در قم باز گفت و چندین پایان نامه را مشاوره یا استاد راهنما بود و به کشورهای عربستان، عراق سوریه، سوئد و امارات سفرهای زیارتی، تحقیقی و تبلیغی داشت.

از جمله آثار تألیفی ایشان: کتاب کرانه ها، شرح جواهر البلاغه، شرح و ترجمه تهذیب البلاغه، پژوهشی در اعجاز قرآن، خاطر و خاطره­ها، پدر و مادر در فرهنگ اسلامی، آرمان غدیر از دیدگاه امیرالمومنین، آفت ها و لطافت های جنسی و فرهنگ غلطهای رایج می باشد.

ایشان در تاریخ 14 شهریور 97 در هنگام سخنرانی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

روحيه شهادت طلبي

دوخاطره از روحیه شهادت طلبانه رزمندگان 8 سال دفاع مقدس

پنجشنبه ای بود که شهید حسین علم الهدی را در بهشت آباد اهواز دیدم. مثل همیشه بر تک تک مزار بچه ها فاتحه می خواند و می گریست دنبالش رفتم. بر مزار شهید اصغر گندمکار غریبانه نشست و صدا در گلویش شکست گوش دادم، دیدم چیزی می گوید، جلو که رفتم شنیدم می گوید: اصغر! برایم دعا کن به میهمانی خدا بروم. (سرودهای سرخ، ص46)

یکی از همرزمان شهید حسین فهمیده می گوید: روزی که حسین شهید شد، دشمن به شدت حمله کرده بود و حسین هم که خوب می جنگید، تیر خورده و مجروح بود.وقتی به طرف او رفتم تا او را عقب ببرم مخالفت کرد و گفت: حالا که قرار است بمیرم، باید چند نفر از عراقی ها را بکشم و بلافاصله نارنجکی به خود بست و زیر یکی از تانک های عراقی که در حال پیش روی بود خوابید و با شهادت خود هم تانک عراقی را منهدم کرد و هم چند نفر عراقی را به درک فرستاد. (صنوبرهای سرخ، ص162)

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

اخلاق امام سجادعليه السلام

رفتار امام با زیردستان و بردگان و تاکتیک تربیتی امام ایشان را بهترین مربی اخلاق برای همه معرفی کرده است.

در ادامه چند نمونه از اخلاقیات امام را از نظر می گذرانیم:

زهری می گوید: شبی سرد و بارانی امام را دیدم که مقداری هیزم بر پشت خویش حمل می کند پرسیدم کجا می روید؟ فرمود: قصد سفری دارم و این زاد و توشه ام می باشد. گفتم این خادم من است اجازه بده تا بار را بردارد نپذیرفت. گفتم خودم کمک کنم؟ فرمودند: خودم به این کار سزاوارترم مرا به حال خود بگذار. چندی گذشت روزی به زیارت امام رفتم، پرسیدم مثل اینکه به سفر نرفتید؟ حضرت فرمودند: منظورم سفر آخرت و مرگ بود2…

زمخشری نقل کرده است: هنگامی که یزیدبن معاویه عامل جنایتکار خود مسلم بن عقبه را به مدینه فرستاد و لشکر وی به قتل و غارت اهل مدینه پرداختند، حضرت زین العابدین علیه السلام چهارصد نفر از بی پناهان را پناه داد و آن حضرت در کمال سخاوت و جوانمردی از آنان پذیرایی نمود. هنگامی که لشکر مسلم بن عقبه از مدینه بیرون رفت، آنان گفتند: به خدا قسم در کنار پدر و مادرمان این چنین زندگی خوش و آرامش روحی وروانی نداشته­ ایم که در سایه عطوفت و محبت این مرد شریف (علی بن الحسین«ع») در این مدت بحرانی این چنین در آرامش و در کمال احترام به سر بردیم.3

خصلت پسندیده عفو، گذشت و جوانمردی امام سجاد علیه السلام نیز باعث محبوبیت ایشان نزد اطرافیان، دوستان، غلامان و کنیزان شده بود، امام در روز عید فطر آن قدر به خدمتگزاران خود جایزه و هدیه می بخشید که از دیگران بی نیاز می شدند و سیره امام چنان بود که هرگاه بنده ای را در اول سال یا وسط سال مالک می شد بعد از یک دوره آموزش و اعمال شیوه های تربیتی صحیح در شب عید فطر آزاد می کرد. آن بزرگوار، بندگان سیاه را که هیچ گونه نیازی به آنان نداشت می خریدو در عرفات بعد از مراسم عرفه، همراه هدایای قابل توجهی آزادشان می ساخت.4

  2 .ناسخ التواریخ حالات امام سجاد(ع)، ج1، ص93      2. منتهی الآمال، ج2، ص8.                               4اقبال الاعمال ، ج1، ص446 به نقل از مجله نسیم وحی، ش46، ص37

 فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

السلام عیک یا بقیة الله

- سلام

- سلام. چه سلامی؟چه علیکی؟ خواهش می کنم برو و دیگر گرد خانه من نچرخ. دوستانم تو را می بینند برای من بد است.

- برای تو بد است؟ فدایت شوم چرا؟ کجا بروم؟ تمام کار و بارم را رها کرده ام و امده ام تا ساعاتی را کنار تو باشم. می خواهی مرا نپذیری؟ من را دیوانه خود کرده ای حال مرا به خانه ات راه نمی دهی؟ من عاشقت هستم. دارم از دوری تو می میرم آخر گناه من چیست؟

- تو؟ تو عاشق من هستی؟ می شود دیگر از این حرف ها نزنی؟ عاشق من هستی آنگاه به صورت فرزند دوستم که مزدش را از تو طلب می کرد و پدرش را هم تازه از دست داده سیلی زدی؟

تو عاشق من هستی آن گاه وقتی یکی از دوستانم به درب

مغازه قصابی ات مراجعه کرد و تقاضای مقدار کمی گوشت نمود با تمسخر به او گفتی با این پول ها که به کسی گوشت نمی دهند و با پولش مقداری چربی و دنبه گوسفند تحویلش دادی و او را ناامید روانه خانه اش کردی؟ تو عاشق من هستی آنگاه نماز صبحت قضا می­شود؟ برو. خواهش می کنم برو، نگذار دشمنان بگویند مهدی عجب دوستانی دارد1!!!

کتاب آن سوی خط، نسرین سادات اسدی

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

خير مقدم به جديد الورودها

آغاز مهـر،آغاز سفر در مسیر دانستن و فهمیدن  به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید

مریم مرادی

به عنوان یک طلبه سال آخر، خیرمقدمی عرض می کنم خدمت طلاب جدیدالورود. خواهرم خوش آمدی، بدان که دعوت شده ای از سوی مولا و صاحبمان یگانه منجی کل عالم که شما را هم به عنوان سرباز خود برگزیده. شاید قبل از آمدن یا همین حالا که وارد این مکان مقدس شده ای در دلت شک و تردید بوجود آمده که آیا راهت را درست انتخاب کرده ای یا نه؟ یا که اطرافیان گوشه و کنایه­ ات می زنند و شاید مسخره ات می کنند.اما من به عنوان کسی که این راه را پشت سر گذاشته­ ام به شما می­گویم بدان که ما تنهانیستیم. همان کسی که ما را به این مکان آورده خودش هم یاری مان خواهد کرد. هر لحظه از بودنت در این جا استفاده ببر، از موعظه ها و سخنرانی ها و کلام ناب اساتید.  تمام همت خود را به­کارگیر تا جرعه­ای از این دریای علم بچشی و بتوانی هنگام فارغ­ التحصیلی­ ات باری گران از علم، ایمان، توکل، توسل و تجربه به همراه ببری و ان­شاءاله همانطور که خود سبکبال شده ای، راهگشای دیگران خصوصاً نزدیکانت باشی.

با امید شروع کن و با توکل ادامه بده خدا هم یاری ات خواهد کرد.

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

كلام رهبري

رهبر انقلاب در آستانه 13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در دید هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان سخنرانی بیان داشتند: ایشان فرمودند: 40 سال است چالش بین آمریکا و ایران ادامه دارد و انواع تحرکات از سوی دشمن اتفاق افتاده از جنگ نظامی و اقتصادی تا جنگ رسانه ای و نرم و نکاتی فرمودند: اول اینکه دشمنی آمریکا را فراموش نکنید و فریب لبخند دشمن را نخورید. دوم اینکه نظریه مقاومت در مقابل دشمن قوی پنجه را تبلیغ کنید. سوم اینکه شما جوانان خود را در قبال مسأله پیشرفت کشور مسئول بدانید، ترس و تنبلی را کنار بگذارید و نوآوری را وظیفه خود بدانید.

ایشان همچنین افزودند: بدانید آینده کشور و آینده ایران اسلامی به مراتب بهتر و درخشان تر از گذشته است و در مناسبات جهانی دست برتر را خواهد داشت و این چیزی است حتمی و قطعی و در آن تردیدی نیست و شما این آینده را به چشم خود خواهید دید.

 

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97

 

اقتصاد مقاومتي

سرمقاله از سردبير          محاصره و تحریم از دیرباز از طرف دشمنان وجود داشته حال چه محاصره نظامی چه فرهنگی و چه اقتصادی و تحریم یک ابزار سیاست خارجی است که توسط یک یا چند بازیگر بین المللی به عنوان مجری تحریم علیه یک یا چند کشور با هدف مجازات آنها یا محروم ساختن آنها از انجام برخی مبادلات یا وادار ساختن آنها به پذیرش هنجارهایی معین از دید مجریان تحریم اعمال می شود. در آیه های متعدد قرآن به اهداف دشمنان از تحریم اشاره شده از جمله آیه 120 سوره بقره یا 7 سوره منافقون یا 75 سوره نساء.

امروزه هدف دشمن جمهوری اسلامی از تحریم اقتصادی محدود کردن تجارت و سرمایه گذاری ایران و وادار ساختن به تغییر نظام و سیاست است و همچنان که طبق آیه 5 سوره نساء اقتصاد مایه قوام اجتماع و ستون اصلی اجتماع است. اگر امنیت غذایی و آسایش مردم فراهم نشود ملت رو به نابودی می­رود و هدف دشمن هم همین است که با نابودی اقتصادی نه ملتی باقی بماند و نه نظام سیاسی.

اما ما ملت بر اساس آیات قرآن که توصیه به صبر و استقامت و توکل بر خدا را میدهد (سوره احزاب، آیات 9 تا 23 و آیه 28 سوره توبه) و همچنین سخنان رهبر بزرگوار کشور امام خامنه ای که فرمودند: اقتصاد مقاومتی علاج همه مشکلات کشور است و باید عمیقاً باور کنیم مشکلات اقتصادی با تکیه بر ظرفیت های فراوان داخل کشور قابل حل است و با اقتصاد دانش بنیان، توجه به جوانان کارآفرین در رسانه ها، تقویت تولید داخل، اهمیت فراوان به کالای ایرانی و خودداری مطلق همه دستگاه ها از خرید محصولات غیرایرانی و از همه مهمتر با استمداد از خداوند متعال بدون تردید توانایی غلبه بر همه مشکلات اقتصادی را خواهیم داشت و طبق گفته رهبر عزیز که فرمودند: ایستادگی شما ملت و نترسیدن از تشر دشمن تحریم های گذشته را هم با شکست مواجه کرد امروز نیز مقاومت   می کنیم.

فصلنامه نجد شماره بیست وچهارم پاییز 97