موضوع: "گفته ها ونکته ها"

گفته ها ونکته ها

مکر شیطانی
عارفی به مریدی گفت: شیطان بر پدر و مادر تو (آدم و حوا) سوگند خورد که نصیحت گر آنان است و دیدی که با ایشان چه کرد. حال که به گمراهی تو قسم خورده است و خطاب به پروردگار گفته (فبعزتک لاغوینهم اجمعین) یعنی به عزت و جلالت قسم که جملگی خلق را گمراه خواهم کرد. (ص82) معلوم است که با تو چه کند. اکنون کمر همت را ببند و خود را از کید و فریبش آزاد کن.

ترس از شکر
روزی شخصی به عیادت مریضی رفت. حال او را سخت یافت به او گفت: خدا را شکر و حمد او را به جای آور. مریض گفت: چطور شکر کنم و حال آن که خداوند فرموده: (لئن شکرتم لازیدنکم) یعنی اگر شکر کنید نعمت ها را بر شما زیاد می کنم. می ترسم شکر کنم و بیماری ام افزون گردد1. ]طبق اینگه گفته شده (الحمدلله علی کل حال) سپاس از خداونددر هر حال، انسان باید شاکر و سپاس گزار خداوند باشد که از آنچه به آن گرفتار شده، بدتر هم وجود دارد.

1- لطیفه های قرآنی، مظفر حاجیان

فصلنامه  نجد شماره15 باییز94

گفته ها ونکته ها

توبیخ خبرچین
دوخبر چین برای فرعون خبر آوردند که مومن آل فرعون، تو را پروردگار خویش نمی داند. فرعون دستور داد او را نزد وی بیاورید. پس از آنکه مومن آل فرعون را نزد فرعون آوردند، فرعنون از آن دوخبر چین پرسید: پروردگار شما دو نفر کیست؟ آن دو پاسخ دادند «انت ربنا» (تو پروردگار ما هستی). سپس به مومن آل فرهون رو کرد و پرسید: پروردگار تو کیست؟ او پاسخ داد «ربی و ربهما» پروردگار منت پروردگار آن دو نفر است. در این حال فرعون که مقصود مومن آل فرعون را نفهمیده بود، آن دو خبرچین را توبیخ و مومن را اکرام کرد.

خوردنی ها
ابوطالب مکی در کتاب قوت القلوب گفته است خداوند در آیه 51 سوره مومنون فرموده: ای پیامبران از چیزهای پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید.
خوردن پاکی ها و پاکیزگی ها را بر عمل صالح مقدم داشته است زیرا عمل صالح نتیجه خوردنی های پاک و پاکیزه است.

سهم مومنان دیگر
مسکینی به نزد خلیفه آمد و گفت: به مقتضای آیه (انما المومنون اخوه) یعنی مومنان برادر یکدیگرند «حجرات/10» مرا در مال تو سهمی است چرا که برادرت هستم. امیر دستور داد یک دینار به او دادند. مسکین گفت: ای امیر این مبلغ کم است. امیر گفت: ای درویش، تنها تو برادر من نیستی بلکه همه مومنان عالم برادر من هستند پس اگر مال مرا به همه ایشان قسمت کنند به تو بیش از این نمی شود.

فصلنامه نجدشماره15باییز94

گفته هاونکته ها

هیچ می دانی ؟
در زندگی ساعت تفریحی نیست
که فقط با بازی
یا با خوردن آجیل و خوراک
بگذرانیم
هیچ می دانی آیا
ساعت بعد چه درسی داریم؟
زنگ اول دینی
آخرین زنگ حساب
«سلمان هراتی»

فصلنامه نجدشماره15 باییز94