موضوع: "پزشکی"

پزشکی -قاروقورکردن شکم

همه افراد در طول عمر خود یک بار هم که شده با مشکل قار و قور کردن شکم مواجه شده اند، در این نوشتار طبق مطالب جمع آوری شده دلیل آن را متوجه می شویم.
آیا صدای معده نگران کننده است؟
صدای طبیعی که داخل معده شنیده می‌شود، کاملا بی‌خطر است و علت خاصی ندارد و فرآیند طبیعی بدن در هضم غذا محسوب می‌شود. یکی ا زعلل اصلی صدای شکم گرسنگی است. در زمانی که فرد احساس گرسنگی می کند یا میل به غذا خوردن دارد، سیستم گوارش به مغز پیام می‌فرستد تا به تمام سیستم‌های مربوطه سیگنال فرستاده و آنها را آماده دریافت غذا کند. این عمل باعث می‌شود ماهیچه‌هایی که در جهت معده و روده‌ها قرار دارند، شروع به حرکت کرده، مایعات هضم‌کننده را ترشح کنند که پس از آن با هوا و گاز ایجاد شده در روده تقابل می‌یابند. بیشتر مواقع این فرآیند بدون صدا و آرام است، ولی گاهی سر و صدای آن بلند می‌شود و این صداها از بیست دقیقه تا دو ساعت بعد از غذا خوردن هم ممکن است ادامه داشته باشد.
افزایش و کاهش حرکات روده و در نتیجه صدای معده و روده اکثراً نیاز به درمان خاصی ندارد اما بعضی مواقع به دلیل بیماری های روده باید پیگیری شود.
آیا می توان مانع تولید گاز معده شد؟
مصرف نکردن مواد غذایی که باعث نفخ می شوند باعث کم شدن صداها می شود و همچنین نداشتن استرش، چرا که اضطراب باعث بلع هوا و در نتیجه صدای معده و روده می شود.
چه غذایی باعث نفخ وتولیدگاز درمعده و روده می شود؟
گل کلم، کلم بروکلی، لوبیا، ذرت، پیاز، سویا، انواع فست فودها، جویدن آدامس، آبنبات های سخت مخصوصاً آنهایی که حاوی سوربیتول هستند، خوردن سبزی، سالاد، دوغ، نوشابه و آب همراه با غذا، خوردن غذا با عجله کامل نجویدن آنها از جمله عوامل ایجاد گاز در معده می باشند.
علاوه بر غذاها چه چیز دیگری باعث تولید گاز معده و روده می شود؟
داشتن دندان مصنوعی، سندرم روده تحریک پذیر، ضعف سیستم هضم، خوردن غذا در حال سیری، بیماریهایی که باعث انسداد روده ها می شوند و بعد از بعضی از اعمال جراحی نیز مشکل نفخ و گاز معده بوجود می آید.
آیا درمان گیاهی برای این مشکل وجود دارد؟
دکتر ریحانه معینی متخصص طب سنتی می فرماید تغییر رژیم غذایی و مصرف گلاب گرم در زمان شدت علایم موثر است همچنین دم کرده زیره سبز، سردی روده ها را بهبود می بخشد و از نفخ می کاهد. ایشان بیان می کند همراهی مشکلات سردی کبد، اشکال در تولید و ریزش صفرا به روده و گاهی بروز یبوست در کنار ابتلا به رطوبت و سردی معده و روده ها باعث قار و قور کردن شکم می شود*.

* وب سایت رژیم سلامتی
سایت تک فارس
سایت جام جم آنلاین
سایت افکار نیوز

فصلنامه نجد شماره15 پایز94

پزشکی-آلرژی غذایی

آلرژی‌ غذایی‌ عبارت‌ است‌ از واکنش‌ بیش‌ از اندازه‌ دستگاه‌ ایمنی‌ به‌ برخی‌ غذاها یا موادی‌ که‌ معمولاً بی‌خطرند. این‌ واکنشهای‌ نامطلوب‌ ممکن‌ است‌ ارثی‌ یا ناشی‌ از یک‌ نقص‌ اکتسابی‌ بیوشیمیایی‌ باشند. و علائم‌ ممکن‌ است‌ در عرض‌ چند دقیقه‌ یا تا 2 ساعت‌ پس‌ از خوردن‌ آن‌ غذای‌ به‌ خصوص بروز‌ کنند. در برخی موارد، امکان‌ دارد علائم‌ تایک الی دو روز بعد نیز ظاهر شود.
علائم
از جمله علائم شایع اسهال‌، درد شکمی‌، بثورات‌ جلدی، نفخ‌ و باد شکم‌، کهیر، تورم‌ صورت‌ (خصوصاً لبها)، خارش،
تورم دستها و پاها، آسم، تهوع و استفراغ، سرفه‌، سردرد میگرنی، غش‌ یا حالت‌ نزدیک‌ به‌ غش می‌باشد.
علل
هرگونه‌ غذا یا ماده‌ای‌ که‌ بلعیده‌ می‌شود می‌تواند باعث‌ بروز واکنش‌ آلرژیک‌ شود و غذاهایی‌ که‌ بیشتر باعث‌ این‌ حالت
‌ می‌شوند: شیر گاو، زرده‌ تخم‌مرغ‌، گندم، سویا، بادام کوهی یا همان‌ پسته شامی‌، ماهی، آجیل‌های‌ درختی‌ مثل‌ گردو‌،صدف دریایی‌، خربزه، کنجد، تخم‌ آفتاب گردان و شکلات‌ می باشند.
پیشگیری
خطر آلرژی برای کسانی که مشکلات آلرژی دیگری نیز دارند بیشتر است و برای پیشگیری باید غذاهایی را که به آنها اآلرژی داریم شناسایی‌ کنیم واز آنها پرهیز داشته باشیم. معلوم شده شیرخورانی‌ که‌ غذای‌ جامد برای‌ آنها دیرتر شروع‌ می‌شود کمتر به‌ آلرژی‌ غذایی‌ دچار می‌شوند.
در کودکان و شیرخواران بعد از 2 الی 4 سالگی آلرژی برطرف می شود اما در بزرگسالان (خصوصاً آلرژی به بعضی مواد غذائی مثل شیر، ماهی، آجیل، صدف دریایی) احتمال دارد این آلرژی تا سال ها برای آنها بماند و برطرف نشود.
تشخیص
کسی که دچار آلرژی غذایی شده باید برای‌ مدت‌ دو هفته‌ یا تا زمانی‌ که‌ علایم‌ آلرژی‌ ناپدید شوند غذاهای مورد شک را از رژیم غذایی خود حذف کند و بعد غذاهای‌ مورد شک‌ به‌ صورت‌ تک‌ تک‌ به‌ رژیم‌ غذایی‌ خود اضافه کند تا مشخص‌ ‌شود حساسیت یا آلرژی از کدام غذا ایجاد شده است و وقتی غذا را شناخت از خوردن آن پرهیز کند.
دارو و درمان
هیچ دارویی بـرای درمــان آلرژی غذایی وجود ندارد و از داروهای موجـود بـرای حساسیت فقط برای تخفیف علائم
استفاده می شود و تنها درمان، اجتناب از غذای مسئول آلرژی می باشد.1

1- نرم افزار اطلاعاتی سالنامه سلامت، صالح غفاری و افشین مشاق طلوعی

فصلنامه نجد شماره15 پاییز94