موضوع: "مصاحبه"

مصاحبه


امامزاده شاهرضا پسر امام موسی کاظم (ع) می باشند، نام مبارکشان جعفر است و برادر احمد بن موسی کاظم معروف به شاهچراغ و امامزاده شاه سید علی اکبر مدفون در روستایی نزدیک شهرضا هستند که ایشان به امر برادر خود امام رضا(ع) برای ارشاد مردم به این دیار سفر کرده و به دست ظالمان در دامنه کوهی در شهرضا در سال 203 هـ.ق به شهادت رسیدند و سر مبارک ایشان را در اصفهان در محله طوقچی به خاک سپردند، مرقد شریف ایشان در ورودی شهرضا می باشد که ما مصاحبه ای با یکی از مسئولان و خادمان این بارگاه ترتیب داده ایم که در این شماره نشریه به حضور شما می رسد.
نجد: باعرض سلام ، ضمن معرفی خودتان لطف کنید مسولیتتان را در امامزاده بفرمائید.
سعید ورپشتی هستم از مسئولان و خادمان آستان مقدس جعفربن موسی کاظم (ع) (امامزاده شاهرضا)
نجد: از اینکه در این امامزاده عظیم الشان مشغول به خدمت هستید چه احساسی دارید؟
خدمت در بارگاه ملکوتی این امامزاده عنایتی است الهی وبی گمان نشانگر توفیقی است که باید شکر آن را بجا آورد.
نجد: با توجه به اینکه همه امامزاده ها را اهل کرم وواسطه فیض الهی می بینند .آیا کرامات امامزاده در جایی ثبت می شود؟
زائرین این امامزاده هرکدام بهر حاجتی به زیارت مشرف می شوند .الحمدالله اعتقاد مردم به این بارگاه همچنان پابرجاست و زائرینی بصورت سالانه به زیارت می آیندکه حاجات خود را گرفته اند .بله کرامات امامزاده آنهائی که قابل استناد می باشند ،ثبت و تصویر برداری نیز می گردد.
نجد: چند نفر خادم افتخاری در امامزاده هست؟ خادمان معمولاً به چه نیتی مسولیت خدمت به امامزاده را به عهده می گیرند؟

تعداد 180 نفر خادم افتخاری خواهر و 120 نفر خادم افتخاری برادر در این مجموعه مشغول خدمت می باشند و مشخص کردن محل خدمت بصورت داوطلبانه است و سعی شده که بصورت تخصصی از توان آنها استفاده شود.
نجد: با توجه به اینکه امامزاده در ابتدای شهر واقع شده حدوداً روزانه چند نفر زائر به زیارت می آیند؟
با توجه به وجود این امامزاده بزرگوار که از لحاظ جغرافیایی در مسیر شمال به جنوب واقع شده است . بحمدالله حضور زائران در این مکان مقدس پرنگ است . و بصورت میانگین سالانه یک میلیون نفر به زیارت آستان مقدس مشرف می شوند.
نجد: در مورد برگزاری برنامه های فرهنگی در ایام مختلف سال در امامزاده بفرمایید.
با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی برنامه های مختلفی در امامزاده در حال اجراست که مهمترین آنها می توان به برنامه ،آرامش بهاری در ایام نوروز ،سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا (السلام علیه) ،برنامه نشاط معنوی به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان عزیز ،ویژه برنامه ضیافت الهی به مدت 30 شب در ماه مبارک رمضان ،برنامه دهه ولایت علوی اکمال دین علوی در ایام دهه ولایت،سوگواره بصیرت عاشورائی در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)،برنامه پیوند آسمانی ویژه زوج های جوان در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و برنامه های مختلف در مناسبت های ملی مذهبی اشاره کرد.
نجد: برنامه های بلند مدت عمرانی که برای آینده برای این مکان مقدس پیش بینی شده چیست؟
در حوزه عمرانی جا دارد از زحمات کلیه مسئولین قبلی هم تشکر ویژه به عمل آید با توجه به موقعیت مکانی امامزاده که در دامنه کوه قراردارد مشکلات زیادی وجود داشته که وضعیت فعلی حاصل زحمات مدیران و مسئولین سابق نیز می باشد در مدت سه سال اجرا ی سوئیت های ضلع جنوبی حرم مطهر ، کف سازی پارکینگ شماره 1 ، تکمیل سرویس های بهداشتی واقع در ضلع شمالی حرم ،تزئین رواق حضرت آیت الله مهدوی ،تکمیل زائر سراهای ضلع جنوبی ، سنک فرش صحن شهدا (نوسازی صحن شهدا) را می توان نام برد و مهمترین کاری که مانع پیشرفت امامزاده در حوزه عمرانی شده است ،عدم اجرای طرح جامع مصوب سال 1382 بوده که هم اکنون توسط شرکت باغتخت تهران در حال طراحی می باشد که انشا الله پس از تصویب طرح توسط مراجع قانونی فعالیت های عمرانی امامزاده قوت خواهد گرفت.
نجد: با توجه به اینکه یکی از سرداران بزرگ دفاع مقدس شهید حاج ابراهیم همت (ره)در این امامزاده به خاک سپرده شده اند آیا برنامه ویژه ای برای سالروز شهادت ایشان دارید؟ از دیگر مراکز استانی خصوصا تهران در این روز مراسمی بر سر مزار ایشان برگزار می شود؟
با توجه به وجود گلستان شهدا در صحن این امامزاده واجب التعظیم و همچنین مزار سردار خیبر شهید حاج ابراهیم همت از سال 91 تا به حال هر ساله ویژه برنامه ای در ایام شهادت این سردار رشید در امامزاده و به همت بسیجیان عزیز و همکاری آستان در سایر مکان هابرگزار می گردد . دیگر همرزمان ایشان از شهرهای مختلف کشور برای زیارت مزار حاج همت در امامزاده حضور می یابند و ضمن بر گزاری مراسم از مسئولین شهر درخواست توسعه یا تغییر وضعیت فعلی مزار را می دهند.و با توجه به اینکه اجرای چنین طرح هائی باید توسط کارگروه گلزار شهدای شهرستان تصویب شود، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا و آستان مقدس امامزاده شاهرضا (ع)آماده همکاری در این زمینه می باشد. لازم به ذکر است متولی و مدیریت گلستان شهدا به عهده بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان می باشند.
نجد: از مهمترین اقدامات فرهنگی که بصورت ابتکاری اجرا شده است چیست؟
با توجه به اینکه احساس نیاز شد که خروجی این امامزاده به عنوان قطب فرهنگی استان برای مردم شهرستان بسیار ضعیف است ، بر آن شدیم که با حضور دانش آموزان و عموم مردم حضور شان را در برنامه های فرهنگی پررنگ کنیم .که از مهمترین این اقدامات دراین زمینه می توان به طرح مدرسه جوانه های حرم اشاره کرد .در این برنامه مدارس می توانند یک یا نیم روز زمان آموزشی خود را در امامزاده برگزار کنند که شامل جشن تکلیف دانش آموزی و… می باشد .تولید محصولات ویژه کودکان انتشار کتاب یک حرم پر از صفا، پازل، مهد آستان و پارک کودک از بهترین برنامه ها بوده است .کیفی سازی برنامه های لیالی قدر،جلسات آموزش خانواده ویژه زوج های جوان ،همکاری در برگزاری اعتکاف دانش آموزی ،دفتر مشاوره و پاسخگوئی به سولات شرعی، استقبال از اجرای برنامه های فرهنگی نهادها، دانشگاه ها و سایر مجموعه های فرهنگی و اجرایی شهرستان در محل امامزاده ،ایجاد نمایشگاه دائمی کتاب و محصولات فرهنگی از جمله اقدامات فرهنگی ابتکاری امامزاده می باشد.
نجد: با تشکر از همکاری شما و وقتی که در اختیار نشریه گذاشتید. انشاءاله ما را هم در کنار این بارگاه منور دعا بفرمایید.

فصلنامه نجد شماره15 پاییز94