موضوع: "فضیلت اشک برحسین(ع)"

فضیلت اشک ...

گاهی در فضای مجازی یا پیامک ها شاهد هدف قرار دادن کاملاً حساب شده ارزشها بطور موذیانه و پنهان هستیم. اگر بدون تعقل و تأمل در این جملات و عبارات دست به نشر و ترویج آنها بزنیم، ناخواسته و ناخودآگاه خدشه ای به ارزشها و دستورات دینی وارد کرده و باعث رواج شبهه افکنی و تلقین آن در اذهان شده ایم. برای مثال این عبارت ها:
«آگاه باشید که حسین تشنه اشک نیست که تشنه لبیک است» «محرم زمان بالیدن است نه فقط نالیدن» «عبرت هایش آموزه است نه موزه، تمرین خوب نگریستن است نه فقط خوب گریستن، نماد شعور مذهب است نه فقط شور،ای منتظران مهدی(عج) به هوش باشیم که حسین(ع) را منتظرانش کشتند!» تقدیم به آنها که پیرو اندیشه حسین اند نه وامانده لب تشنه او.


این عبارات در ایام محرم منتشر شده و دست آویزی برای اشکال تراشان و مروّجان ضد ارزشهاست زیرا هدف آنها زیر سوال بردن و بی ارزش نشان دادن گریه بر مصائب سیدالشهداء می باشد. بسیاری با شنیدن این مطالب آن را تأیید می کنند بدون آنکه نسبت به اهداف مغرضانه و شومی که در آن نهفته است توجه و دقت داشته باشند.
با توجه به تأکید و سفارش های مکرر و متعدد در روایاتی از ائمه اطهار و سخنان بزرگان دین بر اشک توأم با معرفت برای سالار شهیدان و اینکه چه کسی است که منتظر حقیقی باشد و محبوبی که در انتظارش به سر می برد به قتل برساند!، باید مراقب بود که با بازی با کلمات وعبارات، دستورات ظاهری و ابتدائی دین را بی ارزش جلوه ندهیم و به احادیث وارده دقت وتأمل بیشتری کنیم.


از آیت اله میرزا جواد تبریزی پرسیده شد چگونه ممکن است با زیارت امام حسین(ع) یا گریه بر مظلومیت آن امام خداوند متعال تمام گناهان ما را ببخشد؟ ایشان فرمودند: سیدالشهداء امام حسین(ع) هرچه داشت در راه خدا داد و خداوند متعال در مقابل آن همه ایثار که بقاء دین و احیاء سنت رسول گرامی اسلام(ص) مرهون اوست به زائرین و عزاداران و گریه کنندگان بر سیدالشهداء عنایتی ویژه فرموده است.
و اما دو حدیث در بیان فضیلت اشک بر اباعبدالله الحسین(ع):
امام صادق (ع) فرمودند: هر که در مرثیه حسین(ع) شعری بگوید و بگرید یا بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب می گرداند. (منتهی الامال، ج1، ص539)
شیخ صدوق از حضرت رضا(ع) روایت کرده که فرمودند: هر که روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیدگانش در بهشت به نور ما روشن شود. (منتهی الامال، ج1، ص540)
بارخدایا ما را از گریه کنندگان حسین بن علی علیه السلام و عارفان به حق آن بزرگوار و پویندگان راه ایشان و زائران قبر مطهر شان قرار ده. (آمین)

-سایت مسافر کربلا
-سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر

فصلنامه نجدشماره15باییز94