موضوعات: "فصلنامه نجد شماره 15باییز94" یا "کلام رهبری" یا "فضیلت اشک برحسین(ع)" یا "به سوی امام (ع) ، به عشق امام (ع)" یا "راز قیام ورمز دوام" یا "هویت طلبه" یا "فانوس راه" یا "وصیتنامه شهدای روحانی" یا "هفته بژوهش گرامی باد" یا "ابوالمعارف شهرضا" یا "گفته ها ونکته ها" یا "توسل در شروع ترم جدید" یا "ولی خدا علی علیه السلام" یا "توصیه به زوج های جوان" یا "دوست مخلص دردین«شیخ مفید»" یا "توسل به امیر کاروان" یا "اثرات سجده بربدن" یا "آشبزی -شامی هویج" یا "خواص زالزالک" یا "مصاحبه" یا "نکات خانه داری" یا "کودکانه" یا "پزشکی" یا "زمزم احکام"

شروع ترم جدید و توسل

 

به نام خدایی که در کنار تنهایی ام جاری است، خدایی که فرمود: «ان الله یحول بین المرء و قلبه» (انفال/ آیه24)، خداوند مهرگستری که از من به من نزدیکتر است و لحظه ای از من غافل نیست بلکه این منم که از او غافلم و فاصله گرفته ام. نزدیک شدن به خدا، غرق شدن در همه خوبیهاست. اما چگونه؟

مرا توان امر به این مهمی نیست مگر اینکه دست به دامان نزدیک شدگان به خدا گیرم شاید مرا بهره ای باشد و اکنون چه کسی از حجتش نزدیکتر به خدا هست، پس باید به او نزدیک شد و برای نزدیکی به ارباب چه راهی بهتر از خدمتگزاری و سربازی. و امروز شروع دیگریست.
روزگارانی دراز در دل آوای (یا لیتنا کنّا معک) زمزمه می کردیم برای زمانی که ثارالله ندای (هل من ناصر ینصرنی) سر داد و امروز دردناک است و مشقت بار، ندیدن ارباب و شاعر چه زیبا سروده که:
اینهمه آب که جاری است نه اقیانوس است                        عرق شرم زمین است که سرباز کم است
سرخوش شود دلم اگر یار، راه قرب برایم باز کند و جواب به لبیک هل من ناصر ینصرنی را با وارد کردن اسمم در لیست سربازانش اجابت کند. امیدم به اجابت به دل سوخته، قلب شکسته، خاطر آزرده از آنچه همه می بینیم و می شنویم است و چه بدبختم من که وقتی اراده ذکر فراقش می کنم حتی کلمات و الفاظ از دستم می گریزند گویی این بار بر دوششان سنگینی می کند. امروز دلم را به نوای نقاره های ضامن آهو سپردم، شاید کبوتر حرم شود. شاید رئوفی ثامن الحجج چتر حمایتی شود بر سرم تا در این راه از باران گوشه کنایه ها، نیش خنده ها،… مصون باشم. عزم را جزم کرده ام اگر خدا بخواهد به پنجره فولاد رضا علیه السلام گره حاجت زدم که ثابت قدم باشم.
مرا ترسی نیست که چادرم، پوششم، مرامم و رفتارم در تیررس تیر نادانی کوته فکران قرار گیرد. اصلاً مگر نه اینکه همیشه نوش با نیشی همراه است و باورم این است هر نیشی در این راه شیرین است که هرچه از دوست رسد نیکوست؛ پس دست التماس به آستانش دراز می کنم که خدایا کمکم کن که آن گونه¬ای باشم که طبق حدیث «کونوا لنا زینا و لا تکونوا لنا شینا»، زینت سروران عالم و امام باشم، مرا ترسی نیست از سختی راه، ترس از خودم دارم، از نفسم، از شیطان.
پس عاجزانه طلب پناه می کنم از آن که پناه بی پناهان است و می¬گویم: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و بسم الله الرحمن الرحیم» و توسل میجویم از مولود با برکت باب الحوائج موسی بن جعفرعلی ابن موسی الرضا علیه السلام

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

 

 

پزشکی -قاروقورکردن شکم

همه افراد در طول عمر خود یک بار هم که شده با مشکل قار و قور کردن شکم مواجه شده اند، در این نوشتار طبق مطالب جمع آوری شده دلیل آن را متوجه می شویم.
آیا صدای معده نگران کننده است؟
صدای طبیعی که داخل معده شنیده می‌شود، کاملا بی‌خطر است و علت خاصی ندارد و فرآیند طبیعی بدن در هضم غذا محسوب می‌شود. یکی ا زعلل اصلی صدای شکم گرسنگی است. در زمانی که فرد احساس گرسنگی می کند یا میل به غذا خوردن دارد، سیستم گوارش به مغز پیام می‌فرستد تا به تمام سیستم‌های مربوطه سیگنال فرستاده و آنها را آماده دریافت غذا کند. این عمل باعث می‌شود ماهیچه‌هایی که در جهت معده و روده‌ها قرار دارند، شروع به حرکت کرده، مایعات هضم‌کننده را ترشح کنند که پس از آن با هوا و گاز ایجاد شده در روده تقابل می‌یابند. بیشتر مواقع این فرآیند بدون صدا و آرام است، ولی گاهی سر و صدای آن بلند می‌شود و این صداها از بیست دقیقه تا دو ساعت بعد از غذا خوردن هم ممکن است ادامه داشته باشد.
افزایش و کاهش حرکات روده و در نتیجه صدای معده و روده اکثراً نیاز به درمان خاصی ندارد اما بعضی مواقع به دلیل بیماری های روده باید پیگیری شود.
آیا می توان مانع تولید گاز معده شد؟
مصرف نکردن مواد غذایی که باعث نفخ می شوند باعث کم شدن صداها می شود و همچنین نداشتن استرش، چرا که اضطراب باعث بلع هوا و در نتیجه صدای معده و روده می شود.
چه غذایی باعث نفخ وتولیدگاز درمعده و روده می شود؟
گل کلم، کلم بروکلی، لوبیا، ذرت، پیاز، سویا، انواع فست فودها، جویدن آدامس، آبنبات های سخت مخصوصاً آنهایی که حاوی سوربیتول هستند، خوردن سبزی، سالاد، دوغ، نوشابه و آب همراه با غذا، خوردن غذا با عجله کامل نجویدن آنها از جمله عوامل ایجاد گاز در معده می باشند.
علاوه بر غذاها چه چیز دیگری باعث تولید گاز معده و روده می شود؟
داشتن دندان مصنوعی، سندرم روده تحریک پذیر، ضعف سیستم هضم، خوردن غذا در حال سیری، بیماریهایی که باعث انسداد روده ها می شوند و بعد از بعضی از اعمال جراحی نیز مشکل نفخ و گاز معده بوجود می آید.
آیا درمان گیاهی برای این مشکل وجود دارد؟
دکتر ریحانه معینی متخصص طب سنتی می فرماید تغییر رژیم غذایی و مصرف گلاب گرم در زمان شدت علایم موثر است همچنین دم کرده زیره سبز، سردی روده ها را بهبود می بخشد و از نفخ می کاهد. ایشان بیان می کند همراهی مشکلات سردی کبد، اشکال در تولید و ریزش صفرا به روده و گاهی بروز یبوست در کنار ابتلا به رطوبت و سردی معده و روده ها باعث قار و قور کردن شکم می شود*.

* وب سایت رژیم سلامتی
سایت تک فارس
سایت جام جم آنلاین
سایت افکار نیوز

فصلنامه نجد شماره15 پایز94

پزشکی-آلرژی غذایی

آلرژی‌ غذایی‌ عبارت‌ است‌ از واکنش‌ بیش‌ از اندازه‌ دستگاه‌ ایمنی‌ به‌ برخی‌ غذاها یا موادی‌ که‌ معمولاً بی‌خطرند. این‌ واکنشهای‌ نامطلوب‌ ممکن‌ است‌ ارثی‌ یا ناشی‌ از یک‌ نقص‌ اکتسابی‌ بیوشیمیایی‌ باشند. و علائم‌ ممکن‌ است‌ در عرض‌ چند دقیقه‌ یا تا 2 ساعت‌ پس‌ از خوردن‌ آن‌ غذای‌ به‌ خصوص بروز‌ کنند. در برخی موارد، امکان‌ دارد علائم‌ تایک الی دو روز بعد نیز ظاهر شود.
علائم
از جمله علائم شایع اسهال‌، درد شکمی‌، بثورات‌ جلدی، نفخ‌ و باد شکم‌، کهیر، تورم‌ صورت‌ (خصوصاً لبها)، خارش،
تورم دستها و پاها، آسم، تهوع و استفراغ، سرفه‌، سردرد میگرنی، غش‌ یا حالت‌ نزدیک‌ به‌ غش می‌باشد.
علل
هرگونه‌ غذا یا ماده‌ای‌ که‌ بلعیده‌ می‌شود می‌تواند باعث‌ بروز واکنش‌ آلرژیک‌ شود و غذاهایی‌ که‌ بیشتر باعث‌ این‌ حالت
‌ می‌شوند: شیر گاو، زرده‌ تخم‌مرغ‌، گندم، سویا، بادام کوهی یا همان‌ پسته شامی‌، ماهی، آجیل‌های‌ درختی‌ مثل‌ گردو‌،صدف دریایی‌، خربزه، کنجد، تخم‌ آفتاب گردان و شکلات‌ می باشند.
پیشگیری
خطر آلرژی برای کسانی که مشکلات آلرژی دیگری نیز دارند بیشتر است و برای پیشگیری باید غذاهایی را که به آنها اآلرژی داریم شناسایی‌ کنیم واز آنها پرهیز داشته باشیم. معلوم شده شیرخورانی‌ که‌ غذای‌ جامد برای‌ آنها دیرتر شروع‌ می‌شود کمتر به‌ آلرژی‌ غذایی‌ دچار می‌شوند.
در کودکان و شیرخواران بعد از 2 الی 4 سالگی آلرژی برطرف می شود اما در بزرگسالان (خصوصاً آلرژی به بعضی مواد غذائی مثل شیر، ماهی، آجیل، صدف دریایی) احتمال دارد این آلرژی تا سال ها برای آنها بماند و برطرف نشود.
تشخیص
کسی که دچار آلرژی غذایی شده باید برای‌ مدت‌ دو هفته‌ یا تا زمانی‌ که‌ علایم‌ آلرژی‌ ناپدید شوند غذاهای مورد شک را از رژیم غذایی خود حذف کند و بعد غذاهای‌ مورد شک‌ به‌ صورت‌ تک‌ تک‌ به‌ رژیم‌ غذایی‌ خود اضافه کند تا مشخص‌ ‌شود حساسیت یا آلرژی از کدام غذا ایجاد شده است و وقتی غذا را شناخت از خوردن آن پرهیز کند.
دارو و درمان
هیچ دارویی بـرای درمــان آلرژی غذایی وجود ندارد و از داروهای موجـود بـرای حساسیت فقط برای تخفیف علائم
استفاده می شود و تنها درمان، اجتناب از غذای مسئول آلرژی می باشد.1

1- نرم افزار اطلاعاتی سالنامه سلامت، صالح غفاری و افشین مشاق طلوعی

فصلنامه نجد شماره15 پاییز94

 

کودکانه

کتاب خداشناسی قرآنی کودکان که پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا، نوشته غلامرضا حیدری ابهری است. یکی از سوالات این کتاب را در این قسمت نشریه می خوانید به امید اینکه بتوانیم همیشه جوابگوی خوبی برای سوالات کودکان باشیم.
سوال: مگر خدا در آسمان است که ما هنگام دعا، دستانمان را به طرف آسمان بلند می کنیم؟
جواب: چه سوال قشنگی به فکرت رسیده است. خدا را شکر که فرزندی مانند تو دارم و خدا را شکر که بازهم فرصتی پیدا شد تا درباره خدای مهربان با هم گفت و گو کنیم. با آوردن چند مثال، تلاش می کنم که به سوال تو جواب دهم.
عزیز من! وقتی می خواهی در کلاس درس¬حرف بزنی و به معلمت چیزی بگویی، با بلند کردن یک دست، از او اجازه حرف زدن می گیری؛ آن وقت که به حرم امام رضا(ع) می روی، به عنوان احترام به آن حضرت، دستت را روی سینه قرارمی دهی؛ وقتی در روز 22 بهمن،برضد دشمنان کشورمان شعارمی دهی،انگشتان دستت را مشت می کنی تا نشان دهی در مبارزه با دشمن، خیلی جدی هستی؛ وقتی نام امام زمان (عج) برده می شود، دستان کوچکت را بر سرت قرار می دهی تا با این کار، نشان دهی که آن حضرت را خیلی دوست داری؛ گاهی که صدای تلویزیون خیلی زیاد است، دستت را روی گوشت می گذاری تا خواهرت صدای تلویزیون را کم کند؛ هنگامی که حل یک مساله ریاضی برایت سخت می شود؛ دستت را روی چشم هایت قرار می دهی تا راحت تر بتوانی درباره آن مساله فکر کنی. با این مثال ها، حتماً متوجه شدی که ما از دستانمان، برای بیان حالات خودمان استفاده می کنیم و هر شکل دست، معنای مخصوصی دارد موقع دعا هم با بلند کردن دستانمان، می خواهیم نیاز خود را به خدای بزرگ و مهربان نشان دهیم. قرآن کریم می گوید: «به هر طرف که رو کنید، خدا آن جا هم هست» اگر برای دعا دستانمان را به طرف آسمان بلند می کنیم، نمی خواهیم بگوییم که خدا فقط در آسمان است.نه، اصلاً چنین هدفی نداریم؛ بلکه چون این کار، برای دعا کردن مناسب تر است دستان خود را بلند می کنیم؛ یعنی همان طور که مشت کردن دست، علامت جدی بودن و قرار دادن دست روی سر یا سینه، علامت احترام گذاشتن است، بلند کردن دستانمان هنگام دعا هم، علامت گفت و گو با خداست. داشتن این حالت، برای درخواست از خدا مناسب تر است. ما وقتی دستمان را به سوی آسمان می بریم به شکل فقیری در می آییم که از یک شخص بزرگ و مهربان و قدرتمند چیزی درخواست می کند.
ما با این کار، می خواهیم به خدا بگوییم که ای خدا! ما به تو نیاز داریم و از تو کمک می خواهیم. امام حسین(ع) فرموده است: حضرت محمد(ص) موقع دعا کردن، دستانش را مثل یک فقیر که درخواست غذا می کند، بالا می برد.موقع دعا کردن، دستان تو هر شکلی داشته باشند خدا دعایت را گوش می دهد، تو در هر زمان و هر کجا و به هر زبان و هر صورت می توانی با خداحرف بزنی و دعا کنی. اگر پیامبر عزیز ماو امامان خوبمان از ما خواسته اند که در زمان دعا، کارهایی را انجام دهیم برای آن است که این کارها، دل ما را برای دعا آماده تر می سازد و قبول شدن دعایمان را آسانر تر می کند.گفتن بسم الله در اول دعا، صلوات فرستادن در آغاز آن، دعا برای دیگران و دعای دسته جمعی، بعضی از همان کارهایی هستند که بهتر است در زمان دعا انجام دهیم. اگر نمی توانی موقع دعا کردن، همه این کارها را انجام دهی، اشکالی ندارد تا هر اندازه که می توانی انجامشان بده؛ اما فکر نمی کنم که گفتن بسم الله و فرستادن صلوات و بلند کردن دستها در زمان دعا، برایت سخت باشد.تو هم مثل پیامبر، موقع دعا کردن، دستهای کوچکت را به طرف آسمان بگیر و این گونه با خدا حرف بزن. این حالت، حالت آدم های نیازمند است و گفت و گو با خدا و درخواست از او در این حالت، خیلی بهتر و راحت تر و دلپذیرتر است.خدا همه جا هست. در آسمان و زمین، در شمال و جنوب،در شرق و غرب، دور و نزدیک، بالا و پایین و خلاصه هر جا که فکرش را بکنی، خدا حاضر است. موقع دعا دستت را به طرف آسمان بگیر ولی بدان که خدا در کنار دل پاک توست و در کناردستی که بلند کرده ای و لبی که با آن دعا میخوانی نیز حضور دارد و همه جا هست.

فصلنامه نجد شماره15پاییز94

نکات خانه داری

v در بسیاری از غذاها به جای رب گوجه فرنگی می توان از گوجه فرنگی رنده شده استفاده کنید، طعم غذاها خوشمزه تر و خوشرنگ تر می شود.
v برای خوشمزه تر شدن عدس پلو یک عدد هویج را رنده ریز کنید و در کمی روغن تفت دهید و بگذارید همراه عدس بپزد.
v برای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی هنگام تفت دادن گوشت کمی رب گوجه را نیز به آن اضافه کنید و در روغن بچرخانید.
v موز میوه ای است که نمی توانید برای مدت طولانی نگه دارید ولی برای اینکه بهتر بماند می توانید موز را در کاغذ آلومینیومی بپیچید و در یخچال بگذارید.
v برای نگهداری کیوی، آنها را در پاکت کاغذی بپیچید و در یخچال بگذارید. اگرکیوی های شما کال و سفت است در دمای معمولی آشپزخانه یا اتاق بگذارید تا به مرور برسند.
v دانه¬های ذرت را باید همیشه در فریزر نگهداری کنید به این ترتیب نه تنها تازه می¬ماند بلکه انجماد از چروکیده شدن آن جلوگیری
خواهد کرد.
v اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سس مایونز به جوجه کباب می تواند هم طعم جوجه را دلپذیر کند و هم بافت
آن را نرم تر کند*.

* جام نیوز ، آکا ایران ، نکته های خانه داری

فصلنامه نجدشماره15 پاییز94

نکات خانه داری

v برای بدست آوردن یخ پاک و تمیز آب را اول بجوشانید.
v برای جلوگیری از ریزش اشک هنگام پوست کندن پیاز، آدامس بجوید.
v برای امتحان تازه بودن ماهی آن را در یک کاسه آب سرد بگذارید در صورتی که ماهی شناور شود تازه است.
v برای امتحان تازگی تخم مرغ آن را در آب بگذارید اگر به صورت افقی قرار گرفت تازه است اگر به صورت کج قرار گرفت 3-4 روزه است اگر عمودی قرار گرفت 10 روزه است و اگر شناور شد کهنه است.
v اگر چند برگ کاهو اضافه آمده و به اندازه ای نیست که بتوان با آن سالاد درست کرد می توانید که آن را خرد کنید و به کوکوسبزی بیفزایید و یا برای ته دیگ مانند نان کف قابلمه قرار دهید بسیار خوشمزه است.
v اگر مقداری از نان سفید اضافه آمده و مصرف نمی شود چاره این است که آنها را در فر یا توستر برشته کنید و به سوپ بیفزایید در انتها سوپ را در مخلوط کن بریزید و سپس سرو کنید.
v اگر می خواهید شیربرنج شما خوشمزه تر شود برنج را با شیر خیس کنید.
v اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید البته حتماً در سایه باشد زیرا اگر برنج را جلوی نور آفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و وقتی داخل آب جوش بریزید از هم پاشیده می شود.

* جام نیوز ، آکا ایران ، نکته های خانه داری

فصلنامه نجد شماره15 پاییز94

مصاحبه


امامزاده شاهرضا پسر امام موسی کاظم (ع) می باشند، نام مبارکشان جعفر است و برادر احمد بن موسی کاظم معروف به شاهچراغ و امامزاده شاه سید علی اکبر مدفون در روستایی نزدیک شهرضا هستند که ایشان به امر برادر خود امام رضا(ع) برای ارشاد مردم به این دیار سفر کرده و به دست ظالمان در دامنه کوهی در شهرضا در سال 203 هـ.ق به شهادت رسیدند و سر مبارک ایشان را در اصفهان در محله طوقچی به خاک سپردند، مرقد شریف ایشان در ورودی شهرضا می باشد که ما مصاحبه ای با یکی از مسئولان و خادمان این بارگاه ترتیب داده ایم که در این شماره نشریه به حضور شما می رسد.
نجد: باعرض سلام ، ضمن معرفی خودتان لطف کنید مسولیتتان را در امامزاده بفرمائید.
سعید ورپشتی هستم از مسئولان و خادمان آستان مقدس جعفربن موسی کاظم (ع) (امامزاده شاهرضا)
نجد: از اینکه در این امامزاده عظیم الشان مشغول به خدمت هستید چه احساسی دارید؟
خدمت در بارگاه ملکوتی این امامزاده عنایتی است الهی وبی گمان نشانگر توفیقی است که باید شکر آن را بجا آورد.
نجد: با توجه به اینکه همه امامزاده ها را اهل کرم وواسطه فیض الهی می بینند .آیا کرامات امامزاده در جایی ثبت می شود؟
زائرین این امامزاده هرکدام بهر حاجتی به زیارت مشرف می شوند .الحمدالله اعتقاد مردم به این بارگاه همچنان پابرجاست و زائرینی بصورت سالانه به زیارت می آیندکه حاجات خود را گرفته اند .بله کرامات امامزاده آنهائی که قابل استناد می باشند ،ثبت و تصویر برداری نیز می گردد.
نجد: چند نفر خادم افتخاری در امامزاده هست؟ خادمان معمولاً به چه نیتی مسولیت خدمت به امامزاده را به عهده می گیرند؟

تعداد 180 نفر خادم افتخاری خواهر و 120 نفر خادم افتخاری برادر در این مجموعه مشغول خدمت می باشند و مشخص کردن محل خدمت بصورت داوطلبانه است و سعی شده که بصورت تخصصی از توان آنها استفاده شود.
نجد: با توجه به اینکه امامزاده در ابتدای شهر واقع شده حدوداً روزانه چند نفر زائر به زیارت می آیند؟
با توجه به وجود این امامزاده بزرگوار که از لحاظ جغرافیایی در مسیر شمال به جنوب واقع شده است . بحمدالله حضور زائران در این مکان مقدس پرنگ است . و بصورت میانگین سالانه یک میلیون نفر به زیارت آستان مقدس مشرف می شوند.
نجد: در مورد برگزاری برنامه های فرهنگی در ایام مختلف سال در امامزاده بفرمایید.
با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی برنامه های مختلفی در امامزاده در حال اجراست که مهمترین آنها می توان به برنامه ،آرامش بهاری در ایام نوروز ،سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا (السلام علیه) ،برنامه نشاط معنوی به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان عزیز ،ویژه برنامه ضیافت الهی به مدت 30 شب در ماه مبارک رمضان ،برنامه دهه ولایت علوی اکمال دین علوی در ایام دهه ولایت،سوگواره بصیرت عاشورائی در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)،برنامه پیوند آسمانی ویژه زوج های جوان در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و برنامه های مختلف در مناسبت های ملی مذهبی اشاره کرد.
نجد: برنامه های بلند مدت عمرانی که برای آینده برای این مکان مقدس پیش بینی شده چیست؟
در حوزه عمرانی جا دارد از زحمات کلیه مسئولین قبلی هم تشکر ویژه به عمل آید با توجه به موقعیت مکانی امامزاده که در دامنه کوه قراردارد مشکلات زیادی وجود داشته که وضعیت فعلی حاصل زحمات مدیران و مسئولین سابق نیز می باشد در مدت سه سال اجرا ی سوئیت های ضلع جنوبی حرم مطهر ، کف سازی پارکینگ شماره 1 ، تکمیل سرویس های بهداشتی واقع در ضلع شمالی حرم ،تزئین رواق حضرت آیت الله مهدوی ،تکمیل زائر سراهای ضلع جنوبی ، سنک فرش صحن شهدا (نوسازی صحن شهدا) را می توان نام برد و مهمترین کاری که مانع پیشرفت امامزاده در حوزه عمرانی شده است ،عدم اجرای طرح جامع مصوب سال 1382 بوده که هم اکنون توسط شرکت باغتخت تهران در حال طراحی می باشد که انشا الله پس از تصویب طرح توسط مراجع قانونی فعالیت های عمرانی امامزاده قوت خواهد گرفت.
نجد: با توجه به اینکه یکی از سرداران بزرگ دفاع مقدس شهید حاج ابراهیم همت (ره)در این امامزاده به خاک سپرده شده اند آیا برنامه ویژه ای برای سالروز شهادت ایشان دارید؟ از دیگر مراکز استانی خصوصا تهران در این روز مراسمی بر سر مزار ایشان برگزار می شود؟
با توجه به وجود گلستان شهدا در صحن این امامزاده واجب التعظیم و همچنین مزار سردار خیبر شهید حاج ابراهیم همت از سال 91 تا به حال هر ساله ویژه برنامه ای در ایام شهادت این سردار رشید در امامزاده و به همت بسیجیان عزیز و همکاری آستان در سایر مکان هابرگزار می گردد . دیگر همرزمان ایشان از شهرهای مختلف کشور برای زیارت مزار حاج همت در امامزاده حضور می یابند و ضمن بر گزاری مراسم از مسئولین شهر درخواست توسعه یا تغییر وضعیت فعلی مزار را می دهند.و با توجه به اینکه اجرای چنین طرح هائی باید توسط کارگروه گلزار شهدای شهرستان تصویب شود، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا و آستان مقدس امامزاده شاهرضا (ع)آماده همکاری در این زمینه می باشد. لازم به ذکر است متولی و مدیریت گلستان شهدا به عهده بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان می باشند.
نجد: از مهمترین اقدامات فرهنگی که بصورت ابتکاری اجرا شده است چیست؟
با توجه به اینکه احساس نیاز شد که خروجی این امامزاده به عنوان قطب فرهنگی استان برای مردم شهرستان بسیار ضعیف است ، بر آن شدیم که با حضور دانش آموزان و عموم مردم حضور شان را در برنامه های فرهنگی پررنگ کنیم .که از مهمترین این اقدامات دراین زمینه می توان به طرح مدرسه جوانه های حرم اشاره کرد .در این برنامه مدارس می توانند یک یا نیم روز زمان آموزشی خود را در امامزاده برگزار کنند که شامل جشن تکلیف دانش آموزی و… می باشد .تولید محصولات ویژه کودکان انتشار کتاب یک حرم پر از صفا، پازل، مهد آستان و پارک کودک از بهترین برنامه ها بوده است .کیفی سازی برنامه های لیالی قدر،جلسات آموزش خانواده ویژه زوج های جوان ،همکاری در برگزاری اعتکاف دانش آموزی ،دفتر مشاوره و پاسخگوئی به سولات شرعی، استقبال از اجرای برنامه های فرهنگی نهادها، دانشگاه ها و سایر مجموعه های فرهنگی و اجرایی شهرستان در محل امامزاده ،ایجاد نمایشگاه دائمی کتاب و محصولات فرهنگی از جمله اقدامات فرهنگی ابتکاری امامزاده می باشد.
نجد: با تشکر از همکاری شما و وقتی که در اختیار نشریه گذاشتید. انشاءاله ما را هم در کنار این بارگاه منور دعا بفرمایید.

فصلنامه نجد شماره15 پاییز94

خواص زالزالک

خواص زالزالک
زالزالک از خانواده توت هاست و مانند تمام خانواده اش، سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. پاییز و زمستان که از راه می رسد فصل برداشت و عرضه این میوه آبدار، خوشمزه و مغذی هم شروع می شود.
زالزالک و قلب
این میوه علاوه بر ویتامین های A, B , C و دارای کلسیم و مختصری پکتین است که برای تقویت قلب و معده بسیار توصیه می شود. مهمترین اثر زالزالک روی قلب، تنظیم کردن حرکات نامنظم آن است و از تپش قلب و ضربان شدید آن جلوگیری می کند.
ضد آنژین
برخی افراد به دلیل کاهش جریان خون به سمت قلبشان دچار احساس درد در ناحیه قفسه سینه می شوند. نتایج تحقیقات جدید که روی 60 فرد مبتلا به این بیماری انجام شده، نشان می دهد مصرف 180 میلی گرم زالزالک یا آب آن در طول روز به مدت 3 هفته می تواند تا بیش از 50 درصد باعث کاهش درد آنها شود و جریان خونی که به سمت قلبشان روانه می شود، به اندازه قابل قبولی افزایش دهد.
ضد فشار خون
یکی از خواص زالزالک مانند خیلی از توت های دیگر، این است که با پیشگیری از لخته شدن خون و تشکیل پلاک در رگ های خونی، جلوی افزایش فشار خون را می گیرد و با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم کاهش می دهد از این روز مصرف زالزالک در فصل‌آن و به اندازه متعادل، به تمام بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی و فشار خون بالا توصیه می شود.
ضد چربی خون
پژوهش های جدید ثابت کرده اند آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی های فراوان موجود در زالزالک می تواند باعث کاهش کلسترول و چربی بد خون بشود. زالزالک قادر است چربی بد خون را از بدن دفع کند و میزان تولید چربی در کبد را هم کاهش بدهد به همین دلیل مصرف این میوه به افراد مبتلا به کلسترول خون بالا و آنهایی که کبد چربی دارند توصیه می شود.

خواص دیگر
u محققان به این نتیجه رسیده اند که اسید سیتریک موجود در زالزالک با افزایش ترشح اسید معده بعد از مصرف غذا، به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند و حس سنگینی پس از غذا خوردن را از بین می برد.
u زالزالک می تواند به کاهش دردهای عضلانی شکمی، عصبانیت، اسهال و دردهای پیش از قاعدگی هم کمک کند.
u این میوه به خاطر داشتن مقادیر بالایی از مواد آنتوسیانین، بدن ما را از موقعیت های زیان آور مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی و رادیکال های آزاد حفظ می کند.
u مواد موجود در زالزالک قند خون و عملکرد انسولین خون را بهبود می بخشد.
u این میوه به علت غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک نیز در مواقع کم خونی و سل اثر نیکویی دارد.
u میوه تازه زالزالک می تواند به ازدیاد شیر مادران شیرده و افزایش کیفیت آن بیفزاید.
u زالزالک اگر به خوبی خشک شود تنها مقداری از ویتامین c خود را از دست می دهد ولی دیگر ترکیبات شیمیایی خود را حفظ می کند لذا برای نگهداری زالزالک خشک باید آن را در محلی که هوایش دائماً عوض می شود نگه داشت.
احتیاط
از آنجا که زالزالک باعث کاهش فشار خون می شود، خانم های باردار، شیرده، بچه ها، سالمندان و آنهایی که دچار افت فشار مداوم هستند، افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن و آن دسته از بیماران مبتلا به پرفشاری خون که در حال مصرف داروهای کاهنده فشار خون هستند باید در مورد مصرف زالزالک خیلی محتاط باشند و در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنند*.

* سایت تبیان، جام جم، ایسنا
برگرفته از افق خانواده

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

زمزم احکام

برخی سوالات متداول درباره احکام وضو- آیا هنگام شستن صورت در وضو، حتماً باید آب را از رستنگاه (جایی که موی سر بیرون می آید)بریزیم یا اینکه می شود از پایین تر مثلاً بالای ابروها ریخت و بعد دست کشید؟
همه مراجع: در شستن صورت، باید رستنگاه نیز شسته شود ولی لازم نیست آب از رستنگاه ریخته شودبلکه همین اندازه که عرفاً از بالا به پایین شسته شود کافی است.
- آیا می توان برای وضو دست را از بالا به پایین بدون دست کشیدن زیر آب گرفت؟
همه مراجع: آری، رساندن آب به جاهایی که باید شسته شود کافی است.هرچند با گرفتن زیر شیر آب باشد و دست کشیدن لازم نیست.
- اگر دست ها را تا مچ شسته باشیم، آیا شستن دست ها از آنج تا مچ کافی است؟
همه مراجع: خیر، باید بعد از شستن صورت- هنگامی که دست راست و دست چپ را می شوییم- تمام دست تا سر انگشت ها شسته شود و اگر تنها از آرنج تا مچ را بشوییم وضو باطل است.
- آیا در وضو ملاک شستن، تنها آب ریختن است یا باید علاوه بر آن، روی اعضای وضو نیز دست کشید؟
همه مراجع: ملاک شستن در وضو، رساندن آب به جاهایی است که باید شسته شود و دست کشیدن لازم نیست.
تبصره: دست کشیدن که در میان مردم رایج است برای کسب اطمینان می باشد ولی اگر از راه دیگری مثلاً گرفتن دست زیر شیرآب، اطمینان حاصل شود، کافی است.
-آیا شستن سه بار صورت و دست ها، وضو را باطل می کند؟
همه مراجع: شستن سه مرتبه صورت و دست راست، به قصد وضو حرام است ولی وضو را باطل نمی کند و اگر دست چپ را سه مرتبه بشوید مسح او اشکال پیدا کرده و وضو را باطل می کند.

کتاب برسش ها وباسخ های دانشجویی شماره30

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

زمزم احکام

برخی سوالات متداول درباره وضو- آیا مسح سر لازم است با دست راست باشد؟
همه مراجع (به جز آیت الله خامنه ای، صافی، وحید): مسح سر با دست راست واجب نیست ولی بهتر است.
آیات عظام صافی، خامنه ای، وحید: احتیاط واجب آن است که مسح سر با دست راست باشد.
- خانم ها یا کسی که موهای جلوی سرش بلند است و آن را بالای سر جمع می کند چگونه در هنگام وضو مسح کند؟
همه مراجع: یا باید بیخ موها را مسح کند و یا فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نماید.
- آیا لازم است مسح پا بر روی شصت پا انجام گیرد؟
همه مراجع: لازم نیست مسح حتماً بر روی شصت پا انجام شود و مسح از سر یکی از انگشتان دیگر نیز کافی است.
- آیا مسح بر روی جوراب نازک صحیح است؟
همه مراجع: مسح بر روی جوراب نازک باطل است (هر چند نازک باشد)
- اگر در مسح پا سر انگشتان پا مسح نشود آیا این وضو صحیح است؟
همه مراجع: اگر مسح پا شامل سر انگشتان پا نباشد، وضو باطل است1.

1- کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، ش30

فصلنامه نجد شماره 15 باییز94

وصیتنامه شهید خراسانی

حجه الاسلام و الملسمین شهید ابوالفضل خراسانی:
عزیزان امروز ما ملت ایران امانت بزرگی را دارا می باشیم که این امانت از خداوند متعال و با فداکاری و جانبازی هزاران شهید و معلول به دست ما رسیده، امانتی که 1400 سال برای تحقق آن، اولیا و مقربین خداوند تلاش و جهاد کردند، امانتی که علما و فقهای بزرگی به خاطرش بر سردار رفتند و یا توسط دژخیمان شکنجه شدند یا به گونه ای شهید شدند. عزیزانم! امروز جمهوری اسلامی امانتی است که به ما سپرده شده پس سعی کنیم این امانت را که اسلام می باشد خوب نگهداری کنیم.

آشبزی - شامی هویج

شامی هویج
  مواد لازم:
گوشت چرخ کرده 400 گرم …هویج رنده شده 250 گرم…تخم مرغ 3 عدد …..سرکه یک دوم پیمانه
پیاز رنده شده 1 عدد متوسط ……..رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری….آردنخودچی 3 قاشق غذاخوری
شکر 2 قاشق غذاخوری………….نمک، فلفل، زردچوبه، روغن به میزان لازم
روش پخت :
پیاز و هویج رنده شده را داخل ظرفی می ریزیم و گوشت را اضافه می کنیم. زردچوبه، فلفل، نمک را به همراه 3 قاشق آرنخودچی اضافه کرده و 2 عدد تخم مرغ ها را به مواد می افزاییم اگر مواد شل بود تخم مرغ سوم را نیز اضافه می کنیم و مواد را خوب ورز می دهیم. ماهیتابه را روی حرارت گذاشته و روغن را داخل آن می ریزیم سپس مقداری از مواد را به صورت کتلت بر می داریم در دست شکل می دهیم و وسط آن را حفره کوچکی ایجاد می کنیم و داخل روغن کاملاً داغ شده می گذاریم ضخامت شامی باید 1 سانت باشد، طرف دیگر را هم سرخ می کنیم تا هر دو طرف کاملاً طلایی شود.
تهیه سس شامی:
ظرفی را روی حرارت می گذاریم تا داغ شود سپس مقداری روغن داخل آن ریخته و رب را داخل روغن تفت می دهیم بعد شکر را اضافه می کنیم و مهلت می دهیم تا کاملاً حل شود سپس سرکه را اضافه می کنیم تا سس رقیقی بدست آوریم و این مواد را روی شامی های آماده شده می ریزیم. در نوع سنتی این شامی، یک قاشق چای خوری رب انار و یک قاشق غذاخوری پیاز داغ هم به مواد سس اضافه می کنند که خیلی خوشمزه تر می شود. شما هم امتحان کنید.

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

اثرات سجده بر بدن

امام صادق(ع) فرمودند: گروهی خدمت رسول خدا(ص) آمده و عرض کردند ای رسول خدا برابر پروردگارت بهشت را برای ما ضمانت کن، پیامبر فرمودند به شرط آنکه شما نیز با سجده های طولانی مرا یاری دهید. (بحارالانوار 85/164/12)
امام علی(ع) فرمودند: اگر نمازگزار می دانست که چه هاله ای از جلالت خدا او را فرا می گیرد دوست نداشت که سر از سجده اش بر دارد. (منتخب میزان الحکمه، 266)
برخی کارشناسان معتقدند عبادت و به خصوص نماز خواندن فقط غذای روح انسان نیست بلکه همچنین در مبارزه با مشکلات روزمره یاری دهنده است. اسلام دین همه بشریت است و برای سعادت و بهتر زیستن او برنامه ویژه ای دارد و هیچ یک از دستورات و آموزه هایش بی حکمت و دلیل نیست.
در مورد نماز علاوه بر فواید معنوی و قرب به خداوند بزرگ برای تمام اعمال و حرکات نماز هم فواید جسمی فراوانی به مرور زمان ثابت شده که در این مطلب گوشه ای از آنها بالخصوص فواید جسمی سجده اشاره می¬کنیم.
در نماز ثابت ماندن چشم ها باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.
ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد. نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را هم تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد. تقویت احشاء و ماهیچه های شکم، حفظ سلامتی دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.
در حالت رکوع، ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در متعادل و آرام کردن سمپاتیک مؤثر است. مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن، ساق پا و ران ها می شود. به این ترتیب به جریان خون در قسمت ها ی مختلف بدن سرعت می بخشد.تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماری ها از بدن، کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز و بهبود ناراحتی های تناسلی و نارسایی های تخمدان، از دیگر خواص رکوع در نماز است .
سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند و علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می¬کند.
سجده همچنین باعث افزایش جریان خون می شود که در هنگام سجده با متمایل شدن سر به سمت پایین، جریان خون به سمت مغز افزایش می یابد. همچنین خم شدن بدن بر روی خود در هنگام سجده به جهت گیری خون از اطراف بدن به سمت اعضای درونی و مغز کمک می کند.

اضافه بر این هنگام سجده معدل دی اکسید کربن در خون به شکل فیزیولوژیک افزایش می یابد این حالت در نتیجه فشار اعضای دستگاه گوارشی بر ریه پدیده می آید، بالا رفتن نسبت دی اکسید کربن در خون باعث اضافه شدن جریان خون به سمت مغز خواهد شد و این امر با تغذیه مرتبط به حالت روانی غدد باعث حفظ شادابی ، زیبایی و طراوت پوست می شود.
حالات سجده به واسطه باز شدن مهره ها از یکدیگر باعث کشیده شدن اعصابی که قسمت های مختلف بدن را به مغز وصل می کند شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این امر برای سلامتی انسان بسیار حائز اهمیت است. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها در سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد.

به گزارش شیعه نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروفسور محمد ضیاءالدین حامد از اساتید علوم بیولوژیک و از مسوولان پژوهشگاه مرکز تکنولوژی قاهره با اعلام این خبراظهارداشت: در قرن حاضر که انسان از هر جهت در معرض الکترومغناطیس‌ها قرار دارد و هم‌چنین نیاز انسان به تخلیه اشعه‌های زائد وجود دارد، دریافتیم که تخلیه این اشعه‌ها از طریق سجده کردن صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: براساس یافته‌های موجود هر اندازه که محور طولی انسان کاهش یابد میزان در معرض اشعه‌های الکترومغناطیسی قرار گرفتن او نیز کم می‌شود، در زمان سجده کردن هم محور طولی انسان و هم به دنبال آن میزان تاثیرگذاری الکتریسیته‌ها کم می‌شود و سپس عمل تخلیه از طریق تماس پیشانی با زمین صورت می‌گیرد و چون در هنگام سجده هفت عضو هم زمان روی زمین قرار می گیرد عمل تخلیه بارهای الکتریسیته به آسانی انجام می گیرد.
دکتر ضیاء الدین افزود برای اینکه تخلیه بارها به صورت صحیح انجام شود لازم است که در حالت سجده به سمت مکه- کعبه- توجه زیاد شود زیرا که شهر مکه مرکز زمین است و کعبه درست مرکز زمین قرار گرفته بنابراین سجده بهترین راه برای تخلیه سیگنال های مضر از بدن است.
وی پیرامون مزیت پرداختن به نمازهای پنجگانه به صورت صحیح می گوید: حقیقتاً نمازهای پنجگانه مفروضه برای خارج کردن تمام بارها کافی است.
من معتقدم که در این واجبات فلسفه و اعجاز علمی وجود دارد، مثلاً در مدتی که ما در خوابیم، ما از ناحیه جسمی تحت عوامل شیمیایی و اکسیده شدن قرار می گیریم، فرا رسیدن نماز صبح این روند را از بین می برد و انسان، با نشاط، سرحال و سر زنده روزش را آغاز می کند؛ سپس نماز ظهر برای از بین بردن خستگی ها و فشارهای عصبی و روحی که ناشی از فعالیت و مشغله کاری است، وارد عمل می شود، همچنین نماز عصر نیز، بقایایی که از این فشار جسمی و روحی بجای مانده را، پاکسازی می کند. اما به نسبت به مغرب باید گفت که هر چیز ناشناسی که مخل سیستم و مکانیزم جسمی انسان باشد از بین می رود و اینگونه منظومه ی پاکسازی جسم با نماز عشاء تکمیل و به پایان می رسد و انسان با انجام دادن این نمازهای پنجگانه در طول مدت شبانه روز با شعف و آرامش و سکونت روحی، بخواب می رود، بطوریکه از هیچ یک از نواحی جسمی و روحی احساس بی خوابی، خستگی و کوفتگی و آشفتگی و پریشانی نمی کند*.

* عبادت و سلامت، نادر صادقیان
سایت مهرطب، سایت ایسنا- سایت خیبر آنلاین

فصلنامه نجد شماره15 باییز94


وصیتنامه شهید ردانی پور

حجه الاسلام و الملسمین شهید مصطفی ردانی پور:
سپاس خداوندی را که انوار جلال او از افق عقول بندگانش تابان است، خدایی که دوستان خود را از دلبستگی به دنیای فریبا رهانید و به شادی های گوناگون رسانید. در نزد مومنان و شهیدان سروری می بینی که مخصوص دل های گرویده به عالم جاوید است و اثر ترسی مشاهده می کنی که از خطرهای ملاقات حق حاصل آید. اسلام منهای روحانیت، اسلام نیست. این سد دشمن شکن را نگذارید بشکند و این حربه عظیم را از شما نگیرند و در نتیجه، اسلام وارونه را به مردمتان عرضه نکنند. بدون روحانیت کاری از پیش نمی رود. تنها راه سعادت و رسیدن به کمال، بندگی خداست و بندگی او در اطاعت از اوامر و ترک نواهی او می باشد. همه دستورهای اسلام در دو جمله خلاصه می گردد: فرمانبرداری از خدا و نافرمانی از شیطان.
دوستان عزیز! تنها راه رسیدن به سعادت ترک محرمات و انجام واجبات است راه قرب به خدا همین است و بس دست یکدیگر را بگیرید و راه شهدا را که همان راه رسیدن به خدای متعال است ادامه دهید.

فصلنامه نجد شماره15 پاییز94

گفته ها ونکته ها

مکر شیطانی
عارفی به مریدی گفت: شیطان بر پدر و مادر تو (آدم و حوا) سوگند خورد که نصیحت گر آنان است و دیدی که با ایشان چه کرد. حال که به گمراهی تو قسم خورده است و خطاب به پروردگار گفته (فبعزتک لاغوینهم اجمعین) یعنی به عزت و جلالت قسم که جملگی خلق را گمراه خواهم کرد. (ص82) معلوم است که با تو چه کند. اکنون کمر همت را ببند و خود را از کید و فریبش آزاد کن.

ترس از شکر
روزی شخصی به عیادت مریضی رفت. حال او را سخت یافت به او گفت: خدا را شکر و حمد او را به جای آور. مریض گفت: چطور شکر کنم و حال آن که خداوند فرموده: (لئن شکرتم لازیدنکم) یعنی اگر شکر کنید نعمت ها را بر شما زیاد می کنم. می ترسم شکر کنم و بیماری ام افزون گردد1. ]طبق اینگه گفته شده (الحمدلله علی کل حال) سپاس از خداونددر هر حال، انسان باید شاکر و سپاس گزار خداوند باشد که از آنچه به آن گرفتار شده، بدتر هم وجود دارد.

1- لطیفه های قرآنی، مظفر حاجیان

فصلنامه  نجد شماره15 باییز94

گفته ها ونکته ها

توبیخ خبرچین
دوخبر چین برای فرعون خبر آوردند که مومن آل فرعون، تو را پروردگار خویش نمی داند. فرعون دستور داد او را نزد وی بیاورید. پس از آنکه مومن آل فرعون را نزد فرعون آوردند، فرعنون از آن دوخبر چین پرسید: پروردگار شما دو نفر کیست؟ آن دو پاسخ دادند «انت ربنا» (تو پروردگار ما هستی). سپس به مومن آل فرهون رو کرد و پرسید: پروردگار تو کیست؟ او پاسخ داد «ربی و ربهما» پروردگار منت پروردگار آن دو نفر است. در این حال فرعون که مقصود مومن آل فرعون را نفهمیده بود، آن دو خبرچین را توبیخ و مومن را اکرام کرد.

خوردنی ها
ابوطالب مکی در کتاب قوت القلوب گفته است خداوند در آیه 51 سوره مومنون فرموده: ای پیامبران از چیزهای پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید.
خوردن پاکی ها و پاکیزگی ها را بر عمل صالح مقدم داشته است زیرا عمل صالح نتیجه خوردنی های پاک و پاکیزه است.

سهم مومنان دیگر
مسکینی به نزد خلیفه آمد و گفت: به مقتضای آیه (انما المومنون اخوه) یعنی مومنان برادر یکدیگرند «حجرات/10» مرا در مال تو سهمی است چرا که برادرت هستم. امیر دستور داد یک دینار به او دادند. مسکین گفت: ای امیر این مبلغ کم است. امیر گفت: ای درویش، تنها تو برادر من نیستی بلکه همه مومنان عالم برادر من هستند پس اگر مال مرا به همه ایشان قسمت کنند به تو بیش از این نمی شود.

فصلنامه نجدشماره15باییز94

وصیتنامه شهدای روحانی

حجه الاسلام و المسلمین شهید میثمی:
بکوشید با تقوای الهی از منبع اهل بیت علیهم السلام بهره مند شوید. نکند خدای ناکرده در دسته بندی ها و جبهه بندی های مذهبی بیفتید که معنویت روحانیت از شما گرفته می شود که ناگهان می بینید از روحانیت به جز لباسش برایتان نمانده، به این طرف و آن طرف ننگرید فقط به نائب امام زمان تان نگاه کنید تا فریب نخورید. در گرداب غیبت ها و تهمت ها نیفتید؛ خدا گواه است که این بدگویی ها ایمان را می خورد و انسان را از روحانیت خارج می کند، لذت مناجات با خدا را از بین می برد.
حجه الاسلام و الملسمین شهید اکبر اصغری:
ای خواهران! راهنمایی دارید که بهترین زنان و خیرالنساء است. شما رهبری دارید مبارز و شیردل و شجاع اما در عین حال محجبه کامله است او فاطمه زهرا سلام الله علیها است. اوست که به شما رهنمود می دهد. ای زن ها! تقوا داشته باشید، زندگی ایشان را مطالعه کنید و پند بگیرید. خواهران شما هستید که می توانید جامعه را به سوی الهی سیر دهید و شما هستید که می توانید حزب اللهی تحویل جامعه دهید، شما هستید که می توانید امید شیاطین را به ناامیدی مبدل سازید شما بیشتر از این ارزش داری که طعمه یک مرد که خسرالدنیا و الاخره است شوید.

فصلنامه نجد شماره 15 باییز94

ابوالمعارف شهرضا

ابوالمعارف شهرضاعارفی ربانی و حکیمی صمدانی، دل به حق باخته ای و از غیر دوست پرداخته ای که معارف والایش یار راه گردیده نه رهزن دل و شهر و دیار، آنکه زهدش خورشید دل آرای ملک جان گشته نه ابر ظلمت نفس بی جان. عالمی نورانی که آفتاب درخشانش در پهنه حکمت و عرفان و معارف و ایمان بیش از نیم قرن بر طالبان ادب و حکمت وعرفان پرتو افکنده است.
شیخ محمدعلی زاهد در سال 1250 هـ.ش در شهر ادب پرور شهرضا (قمشه) به جهان دیده گشود و پس از کسب معارف قرآنی و اسرار فرقانی و حکمت و فلسفه و علوم اسلامی از دانشمندانی بزرگ چون مرحوم جهانگیرخان قشقائی و آیت اله نجفی و آخوند کاشی رحمه الله علیهم به سیر و سلوک در آفاق و انفس پرداخته و در کویت، بحرین، عراق و عربستان رحل اقامت انداخته و با دانشمندان بزرگ آن دیار بخصوص حوزه علمیه نجف اشرف نرد فحص و فصاحت و بحث و بلاغت باخته است. ایشان پس از کسب تجارب فراوان به دیار خویش رو نهاد و به تدریس و تربیت دانشمندانی چون استاد حکیم و عارف نامی محیی الدین مهدی الهی قمشه ای و دیگر دانشمندان و صدها تن از مهندسین و قضات و پزشکان و استادان و فرهنگیانی که امروز در میهن عزیز منشأ خدمات فراوان می باشند، همت گماشت.
این دانشمند ارجمند چنان در کسب دانش و آموزش و پرورش و تأسیس مدارس جدید در شهرضا در سال 1298 هـ.ش و خدمات فرهنگی کوشید که به ابوالمعارف شهرضا ملقب گشت و اشعار پرمعنی و ژرف دیوان ایشان خود نیکوترین معرف برای معارف نظری و عملی شان می باشد. خورشید روان ایشان در روز جمعه نوزده تیر ماه 1332 هـ.ش در زادگاهشان شهرضا غروب نمود و در ساختمان غربی امامزاده شاهرضا (صحن علما) به خاک سپرده شد1.
دیوان اشعار ایشان توسط فرزندانشان به چاپ رسیده و از حجه الاسلام جعفری نقل شده که بارها دیده بودم که ایشان در آیات قرآن تحقیق و تدبر می کرد و گاهی برای یافتن آیه ای خاص به ملامحمد فرزانه که حافظ قرآن بودند مراجعه می نمود چون در آن زمان کتاب معجم المفهرس نوشته نشده بود. شرح حال ایشان در کتاب منتخب اشعار حکیم زاهد نوشته شده است.2

1- روشنای یادها، شیخ نعمت اله جعفری
2- منتخب اشعار حکیم زاهد ابوالمعارف

فصلنامه نجدشماره15 باییز94

هفته پژوهش گرامی باد

هفته پژوهش، نماد راهی روشن برای دستیابی به حق و حقیقت است و پژوهش در علوم دینی هم فضیلت است و هم ضرورت زیرا بینش آفرین و دانش افزاست، داشتن روحیه پژوهش به همه طالبان علوم سفارش شده زیرا روحیه پژوهش یعنی انگیزه های درونی داشتن و از سر رغبت و اشتیاق پژوهیدن و یک پژوهشگر پرنده ای سبکبال است که از لایه های ابرگرفته آسمان دانش می گذرد و خود را به اوج دانایی و معرفت می رساند و با فداکاری سرمایه عمر خویش را صرف دانایی خود و بشریت می کند.
از امیرمومنان علی علیه السلام روایت است که هر تلاشی که در آن تحقیق و حقیقت جویی نیست بهره ای ندارد. «معجم الفاظ غرر الحکم، ص249» امام خمینی رحمه الله نیز فرموده اند: کوشش نمایید که هر روز بر دقت ها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیق ها افزوده شود و فقه سنتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن ارکان تحقیق و تدقیق است محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات افزوده گردد. «صحیفه امام، ج21، ص393»
مقام معظم رهبری درباره پژوهش بیان داشته اند که کار علمی و کار فکری و کار پژوهشی هم یک بخش از معنویات است و پیشرفت و عزت کشور در گرو تلاش در زمینه علم و پژوهش می باشد و پژوهش و تحقیق در نظام های آموزش دنیا رکن اساسی و مایه بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر می گردد از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن عنایت ویژه شود*
با امید به روزی که مقوله تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه جایگاه خود را بیابند و از طریق تحقیقات بتوانیم راه های بهتر و مفیدتر برای هدایت و جذب بیشتر مردم به سوی دین داشته باشیم.

* دیدار نخبگان 14/7/89- دیدار استادان دانشگاه 9/7/86- دیدار با فضلا و نخبگان حوزه علمیه قم 14/9/74

توسل به امیر کاروان

دستورالعمل های اخلاقی آیت اله حسن حسن زاده آملی


برادرم حرف این و آن را مزن، دم فرو بند و تماشا کن. بنگر و عبرت گیر به فکر خود باش. دست توسل به خاتم اوصیا و اولیاء امام زمان مهدی موعود حجت بن الحسن العسکری- علیه السلام- دراز کن که گردنه های سهمگین و هولناک در پیش داری و آن بزرگوار امیر کاروان است.
از افراط و تفریط بپرهیز «اهدنا الصراط المستقیم» گوی. از پیروی نفس حذر کن. از اُوباش بگریز به مضمون نامه ای که در پیش تقدیم داشتم عمل کن، به آنچه که شفاهاً معروض داشتم اهتمام و اعتنا داشته باش. پاسبان حرم دل باش
           ای سالک ره از خود خبردار                     بس رهزنت هست در هر کمینی
دل را به یاد دلدار یک جهت کن تا از محبین باشی و مناجات امام زین العابدین و سیدالساجدین علیه السلام را فراموش مکن. بسم الله الرحمن الرحیم الهی من ذالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلاً1… «مناجات خمس عشر»

1- تازیانه سلوک، ص89

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

دوست مخلص در دین «شیخ مفید»

نامه ولی عصر (عج) به شیخ مفید
دفتر زندگى شیخ، صفحات نورانی دارد که از جمله نامه‌های مبارک امام زمان حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله فرجه به ایشان است که حضرت در این نامه ها شیخ را مشمول عنایات خاص و الطاف مخصوص خود قرار داده-اند.
از جمله در نامه ای حضرت چنین نوشته اند:
این نامه‏اى است به برادر با ایمان و دوست رشید، شیخ مفید ابوعبداللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان که از جمله پیمان‌هایى است که به ودیعت نهاده شده و از بندگان خدا اخذ گردیده است.
بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم، سلام بر تو اى دوست مخلص در دین که در اعتقاد به ما با علم و یقین امتیاز دارى. ما شکر وجود تو را به پیشگاه خداوند که جز او خدائى نیست برده و از ذات بى‌‏‌زوالش مسألت مى‌‏نمائیم که رحمت پیاپى خود را بر آقا و مولى و پیغمبر ما محمّد و اولاد طاهرین او فرو فرستد، و به تو- که پروردگار توفیقات را براى‏ یارى حق مستدام بدارد و پاداش تو را با سخنانى که از جانب ما مى‏‌‌‌گوئى با صداقت افزون گرداند - اعلام مى‌‏دارم که: به ما اجازه داده شده که تو را به شرافت مکاتبه مفتخر سازیم و موظّف بداریم که آنچه به تو مى‌‏‌نویسیم به دوستان ما که نزد
تو هستند برسانى…
هر چند ما در جایى منزل کرده‏‌ایم، که از محلّ سکونت ستمگران دور است و این هم به علّتى است که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمان ما را تا زمانى که دولت دنیا از آن فاسقان است در این دیده است، ولى در عین حال از اخبار و اوضاع شما کاملا آگاهیم و چیزى از آن بر ما پوشیده نمى‏‌‌ماند، ما از لغزش‌هایى که از برخى شیعیان سر مى‌‏‌زند، از وقتى که بسیارى از آنان میل به‏ بعضى از کارهاى ناشایسته‌‏اى نموده‌‏اند که نیکان گذشته از آنان احتراز مى‌‏نمودند و پیمانى که از آنان براى توجّه به خداوند و دورى از زشتى‌‏ها گرفته شده و آن را پشت سر انداخته‌‏اند اطّلاع داریم، گویا آنان نمى‌‏دانند که ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى‏‌‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌‏‌ایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى به شما رو مى‌‏آورد و دشمنانتان، شما را از میان مى‌‏بردند، تقوا پیشه سازید و به ما اعتماد کنید و چاره این فتنه و امتحان را که به شما رو آورده است از ما بخواهید.

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

 

توصیه به زوج ها

توصیه های حجه الاسلام و المسلمین قرائتی به زوج های جوان
خانم محترم !
۱) به شوهرت افتخار کن !  2) کسی را با او مقايسه نکن !3) اقتدار و غرور او را نشکن !   4) زيبايی او را در عقل او جستجو کن !    5) قناعت پيشه باش !6) زيباييت را به رخ ديگران نکش !  7) ناز کن اما متکبر نباش !  8) دلبری و فريبايی و طنازی پيشه کن !  9) احساسات زيبايت را با انديشه ای متين همراه کن !   10) لجبازی نکن که از چشم شوهرت می افتی !11) تمکين کن تا تاج سرش باشی ! 12) پناهگاه شوهرت باش تا فقط به تو پناهنده بشه ! 13) زيبايی با سادگی و بی آلايشی برای تو آرامش بخش تر خواهد بود ! 14) هوس بازی نکن ولی زيبا دوست باش ! 15) اگر آشپزی را خوب نمی دونی حتماً ياد بگير ! ۱۶) قبل از رانندگی سازندگی را بياموز ! ۱۷) هيچگاه بدون آرايش مقابل شوهرت نشين ! ۱۸) دهانت را مسواک وخوشبو کن ! ۱۹) بدنت هيچ وقت بوی عرق نده ! ۲۰) لباست بوی غذا ندهد ! ۲۱) موقع آشپزی از پيش بند استفاده کن ! ۲۲) قبل از شوهرت چشم بر هم نگذار و پيش از او بيدار شو ! ۲۳)موی تويکی از دو زيبايی توست،ازآن¬مراقبت کن !25 ) توی رنج هات معناهای زيبا پيدا کن !26 ) اگه شوهرت گفت : کسی غير از من با تو ازدواج نمی کرد ! بگو : پس خيلی بايد از تو ممنون باشم !27) اگه بهت گفت : دوستت ندارم ! بهش بگو : عوضش من به تو افتخار می کنم ! ۲۸) اگه گفت :حوصله تو رو ندارم ! بهش بگو : منم غير از تو کسی رو ندارم !29 ) اگه گفت : از خانواده ات خوشم نمياد ! بگو : عوضش من خانواده تو رو دوست دارم ! ۳۰) اگه عصبانی شد ! بگو : منو ببخش !31) گاهی برای مادرشوهرت هديه بخر!32) در خواست هاتو با ناز و دلبری برآورده کن !33) زورگو نباش ! ۳۴) سختی کار شوهرت را درک کن !35 ) او را در مردم داری کمک کن !36) وقتی وارد خونه می شه , به پيشوازش برو ! 37) هيچ وقت بهش نگو : تو بی عرضه ای !38) لباساشو براش اُتو کن که هر وقت خواست عوض کنه معطل نشه !39) وقتی غذا رو سر سفره می ذاری به او بگو : نمی دونم خوشت مياد يا نه ؟!40) لحظه به لحظه از خداوند کمک بگير.

و اما آقای عزیز :
۱) به همسرت بگو : دوستت دارم !2) واژه « دوست داشتن » را فقط براي او هزينه كن !3) همسر تو كريستاله ! مواظب باش او را نشكني !۴) كاري كن كه به تو ايمان بياورد !5) تو بايد تكيه گاه خوبي برای او باشي !6) از عشقت براي او هزينه كن ، نه فقط از ثروتت !7) زيبايي همسرت را ستايش كن !۸) كارهايي كه از توانش بيرونه، به او واگذار نکن !۹) او گل خوشبوي بهاري است ، پژمرده اش نكن !10) انتظار نداشته باش همسرت مثل تو باشه !11) با بحث و جدل او را خسته نكن !12) نسبت به همسرت هميشه وفادار باش!13) اقتدار و صلابت را جايگزين خشونت كن !14) همدردي و همدلي او را آرام مي كند !15) قبل از انتقاد از او تعريف كن !16) سربه سرش نگذار !17) اگه به او احترام بذاري، به زندگي اميدوار می¬شه !18) اگه آزارش بِدی، از تو متنفر می شه !19) از دست پختش تعريف كن !20) نيش او نوشه ، ناراحت نشو !21) دل او را نشکن !22) مسخره اش نکن !23) حسادت او را با تحقير برنيانگيز !24) انگشتان ظريف و صدای نازکش می گويند : ” با من ستيز مکن ! “25) هر وقت به تو شک کرد، با صداقت و مهربانی مطمئنش کن !26) اگه گفت : تو منو دوست نداری؛ من بدبختم که با تو ازدواج کردم به او بگو : عوضش من خیلی خوشبختم که با تو ازدواج کردم.27) به او بگو به اندازه دنيا دوستت دارم !۲۸) اگه گفت : دلم گرفته تو اين خونه ! بگو : در اولين فرصت روی دوشم سوارت می کنم تو آسمونا می-گردونمت !29) اگه گفت : تو خيلی بدی ! بگو : عوضش تو خيلی خوبی !30) اگه ناز کرد ! نازش را به قيمت گرون بخر !31) اگه گريه کرد ، خيلی دسپاچه نشو ! فقط نوازشش کن !32) اگه گفت : از دست بچه ها خسته شدم ! بگو : بهت حق می دم ! تو خيلی صبوری ! ازت متشکرم !33) اگه اخم کرد! بهش بگو:اخم نکن، زشت¬می-شی!34) اگه باهات قهر کرد ! بگو : قهرت هم مثل مهرت قشنگه !35) اگه از مادر و خواهرت شکايت کرد ، فقط شنونده خوبی باش !36) اگه گفت : من خواستگارای زيادی داشتم ! با لبخند بگو : پس من خيلی آدم خوش شانسی هستم که تو رو به چنگ آوردم.37) اگه گفت: تو زشتی ! بگو عوضش تو خوشگلی !38) اگه بازم گفت : زشتی ! بهش بگو : زيبايی مرد در عقلش است !39) اگه گفت : طلاق می خوام ! حتماً به مشاور مراجعه کن !40) دل آرامي كه داري دل در او بند !

-سایت بشیران، پایگاه فرهنگی

 

فصلنامه نجد شماره15 باییز94








فانوس

قمستهایی از وصیتنامه تعدادی از شهدای فرهنگی شهرضا

شهید
محمدابراهیم همت     تولد: شهرضا 1334     شهادت : جزیره مجنون 1362
وصیت نامه: امام مظهر صفا، پاکی و خلوص و دریایی از معرفت است. فرامین او را موبه مو اجرا کنید تا خداوند از شما راضی باشد. زیرا او ولی فقیه است و در نزد خدا ارزش والایی دارد. ملت ما، ملت معجزه گر قرآن است. سفارشم به ملت، تداوم بخشیدن به راه شهیدان و استعانت به درگاه خداوند است. تا این انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی (عج) وصل نماید و در این تلاش پیگیر مسلماً نصر خدا شامل حال مومنین است.

شهید
سیروس جهانمردی    تولد: دهاقان 1337       شهادت: شلمچه 1365
وصیت نامه: خدایا اقرار به گناه در برابر عملی است ناگوار. چون خود از همه چیز باخبری و در پیش تو هیچ چیز پنهان نمانده است. از تو ای خدای مهربان طلب مغفرت و گذشت را دارم و از این که نتوانستم بنده ای پرهیزکار و درستکار باشم، شرمسارم و اگر از در عدل با من در آیی، چیزی ندارم. اما تو را سوگند می دهم از در رحمت و مغفرت با من در آیی.

شهید
حسن مصدق    تولد: شهرضا 1331              شهادت : بیت المقدس 1361
وصیت نامه: امیدوارم برادران و خواهران عزیزم و تمام دوستان و آشنایان تا آخرین قطره خون از انقلاب اسلامی و رهبر کبیر انقلاب پشتیبانی کنند چون که این انقلاب یک انقلاب الهی است و خدانگهدار آن است. از تمام فرهنگیان عزیزم می خواهم تداوم بخش راه انقلاب باشند و در نماز- این سنگر الهی- بیشتر شرکت کنند.

شهید
عبدالعلی مطهر    تولد: شهرضا 1334           شهادت: شلمچه 1365
وصیت نامه: از شما می خواهم که تکلیف خود را فراموش نکنید و در خط مستقیم رهبری باشید و فرصت ها را از دست ندهید تا مبادا انقلاب به دست نامحرمان بیفتد.
شهید
اصغر یاوری        تولد: شهرضا 1337         شهادت: عملیات فتح المبین
وصیت نامه: از غرور و حس خودخواهی بپرهیزید که از ابواب شیطان است و هوای نفس که شما را آسیب پذیر و خوار می گرداند. بیشتر بر ایمان خود تکیه داشته باشید- که به حمداله دارید- زیرا اسلحه ای است که به غنیمت گرفته نمی شود. پیرو بلامنازع و بلاشک امام امت خمینی بت شکن باشید.

فصلنامه نجد شماره15باییز94

ولی خدا علی علیه السلام

شکر خدای را که به وجود علی بن ابیطالب(ع) بر ملائکه مباهات کرد، صلوات و درود خدا بر خاتم پیامبران(ص) که به ولایت علی(ع) به خدا تقرب جست و سلام و تحیت حق بر امیرمومنان، پیشوای روسپیدان، پناه بی پناهان، امید ناامیدان، دوای دردمندان، قوت محرومان، یار ستمدیدگان، دشمن ستمکاران، مقتدای عارفان، توشه سالکان، چراغ گمراهان، باطن قرآن، سنبل عابدان، حقیقت انسان، سید مظلومان، محبوب سیده نساء عالمیان حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام که نامشان رمز آفرینش و وجود نازنین شان علت بقای هستی و ولایت و محبت شان امانتی که آسمان ها و زمین و کوه ها نتوانستند تحملش کنند و خداوند منان این گنج گران را در دل موالیان و محبانش به ودیعت سپرد.

دختربچه شیعه دوم ابتدایی در برابر مدیر سُنی مذهب خود گفت کلاس ما 24 نفر هست معلم ما وقتی می خواهد از کلاس بیرون برود به من می گوید: خانم محمدی شما مبصر کلاس باش تا نظم کلاس به هم نخورد و به بچه ها هم می گوید. بچه ها همگی به حرف مبصر گوش دهید تا من برگردم. حالا شما می گویید: پیامبر (ص) از دنیا رفتند ولی کسی را به عنوان جانشین خود انتخاب نکردند آیا پیامبر(ص) به اندازه معلم ما بَلَد نبودند که یک مبصر و جانشین بعد از خودشان تعیین کنند که نظم جامعه اسلامی بهم نریزد؟!
مدیر اهل سنت به دختربچه گفت برو فردا با ولی ات بیا مدرسه کارش دارم. او رفت و فردا با دوستش آمد، مدیر گفت: پس چرا ولی ات را نیاوردی؟ او جواب داد این ولی منه! مدیر عصبانی شد و گفت منظور من سرپرست توست یعنی پدر یا مادرت آن وقت تو رفتی و دوستت را آوردی؟! دختر بچه گفت شما می گویید ولی یعنی سرپرست اما وقتی پیامبر(ص) گفته اند علی ولی شماست شما می گویید معنی ولی می شود دوست!!!
در جواب این بچه شیعه تمام کارشناسان شبکه های وهابی جوابی جز سکوت نداشتند.
خدایا به همه ما توفیق ده تاکودکانی تربیت کنیم تا مدافعان واقعی اهل بیت و شیعیان آگاه و فهمیده مولا علی(ع) باشند.

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

هویت طلبه

شجره‏ نامه صنفی روحانیت، از مسیر عالمان ربانی دوره غیبت به امامان معصوم و از طریق آن ها به پیامبران الهی می‏رسد. عالمان ربّانی و مردان خدا در شمار پدران صنفی طلاب علوم دینی اند. طلبگی، سلسله ای است متصل به عالمان بزرگ، امامان و پیامبران. نسب نامه طلاب، به مردان بزرگ تاریخ منتهی می شود و صف طولانی روحانیتِ تاریخ، قافله سالاری مانند نوح (ع) و ابراهیم (ع) دارد.1
طلبه از نظر صنفی و شغلی از تبار پیامبران است و سلاله نوح«ع»، ابراهیم«ع»، موسی«ع»، عسیی«ع»، محمّد«ص» و وارث علی«ع» و فاطمه«س» و حسین«ع»، و این، بس افتخارآمیز و مسئولیت آفرین است. نیاکان صنفی طلبه، انبیا و اولیا هستند؛ یعنی وظایفی را که آن ها بر دوش داشته اند و خدمتی که آن ها در جامعه انجام می داده اند، طلبه، در شرایط امروز، بر عهده گرفته است. پیامبران خدا به واسطه وحی با پیام خدا آشنا شدند، طلبه نیز در دوره تحصیل خود با سخن خدا آشنا می شود. پیامبران، مردم را به خدا و تقوی دعوت می کردند، و سخن خدا را به مردم انتقال می دادند، طلبه نیز همین خدمت اجتماعی رابرگزیده است. پیامبران در راه دفاع از دین و تحقق ارزش های الهی کوشیدند، وظیفه طلبه نیز همین است. پیامبران به تعلیم و تربیت و هدایت مردم پرداختند. طلبه هم در همین مسیر گام برمی دارد، و البته پیامبران بدون توقع پاداش، در معرض آزار و توهین و تمسخر مردم قرار گرفتند، طلبه هم باید برای این امور آماده باشد.


می توان گفت که طلبه، همکار امام زمان (عج) است و دغدغه های آن حضرت وجود او را نیز فراگرفته است. دغدغه اسلام و کفر، دغدغه حق و باطل، دغدغه جهان اسلام، دغدغه تحقق جامعه ایدآل اسلامی و دغدغه تربیت انسان های صالح و مقرّب.


می توان گفت که طلبه سرباز امام زمان(عج) است و نیرویی برای تحقق آرمان های آن حضرت، یعنی در لشکر فرهنگی حضرت مهدی (عج) مسئولیت خاصی می پذیرد و سنگر خالی ای را پر می کند و به عنوان عضوی از یک مجموعه که امام زمان فرمانده و قافله سالار آن است انجام وظیفه می کند.
می توان گفت که طلبه سهم امام است؛ یعنی نه تنها درآمد نقدی طلبه، که تمام وجود او (تمام دارایی های معنوی، توانایی ها، استعدادها، و ظرفیت هایش) متعلق به امام عصر (عج) است و باید طبق فرمان آن حضرت خرج گردد.
طلبه از اینکه در زمره ذرّیه صنفی اولیای برگزیده خدا است، بر خود می بالد و با عنایت حق باید تلاش کند تا خلف صالحی برای آنان باشد.
خدمتی که طلبه به جامعه عرضه می کند، رفع مهم ترین و حیاتی ترین نیاز انسان ها است. نیاز انسان به

معنا، نیاز انسان به انسانیت، نیاز انسان به خدا، نیاز انسان به آسمان، و نیاز انسان به هدایت.. . و

آشناسازی آنها با مهم ترین حقیقت هستی (خدا)2 3

1. هویت صنفی روحانی، ص75
2. درآمدی برزی طلبگی، ص37
3. سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ص5

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

گفته هاونکته ها

هیچ می دانی ؟
در زندگی ساعت تفریحی نیست
که فقط با بازی
یا با خوردن آجیل و خوراک
بگذرانیم
هیچ می دانی آیا
ساعت بعد چه درسی داریم؟
زنگ اول دینی
آخرین زنگ حساب
«سلمان هراتی»

فصلنامه نجدشماره15 باییز94

 

راز قیام ورمز دوام

عاشورا، سقای تشنه کامان عزت است با مشکی پر از اشک بر دوش آزادگی!…
وکربلا، تکیه گاه سینه زنان حق و حسینیه ذاکران عدل. اشک چشمها علقمه عشقهاست و سوز دلها آتش شوق.
شوری که حسین(ع) در دسته دینداران انداخت، شریعت را با شریعه جاری ساخت و هر خانه ای تل زینبیه گشت و در هر چشمی فرات ماتم جریان یافت.
روز عاشورا، تیری که از کمان حرمله رها شد، نازکترین حنجره را درید و تیغی که از پشت دیوار کمین فرود آمد، علم دست های عباس را قلم کرد و اشک مشک را جاری ساخت.
آن روز، حبیب محبوب دلها شد و جان «جون» فدای امام گشت. دل مسلم تسلیم شهادت شد و سند حریت «حر» به امضای آزادگی رسید. کام تشنه ی شبه پیغمبر از دست جدش سیراب گشت. سهمی هم از سهم شهادت قسمت قاسم شد. آن روز، روز تقسیم و یا گزینش نام و ننگ بود.
پروانگان شمع حسین(ع) به عشق سوختن و شعله ور شدن، به قربانگاه آمده بودند، کسانی هم نان ننگ خورده و زاد یزید برده بودند و نمک گیر آل امیه شدند و بر صاحبان اصلی ولایت، تهمت خروج زدند و خون جاری در رگهای دیدن را هدر دانستند و شریح ها، به مباح بودن خون حسین (ع) فتوا دادند و کنار خوان خائنانه یزید، «هل من مزید» گویان، نعش حریت را زیر سم اسبهای قدرت و ریاست،لگد کوب کردند اما در آن طرف جبهه عاشورائیان می خواستند هستی خود را نذر اسلام کنند و وقف امام حسین(ع)، این بود که احسان عادت روزانه گشت، زیارت ترجیع بند ایام سال شد و گریه بهای عشق ورزیدن و دوست داشتن. در عاشورا پیکر دین زیر سم ظلم له شد و ذوالجناح سوگواری الظلیمه الظلیمه گویان فاصله قتلگاه و خیمه گاه را در موج اشک شنا کرد، آن روز فرات سرخ بود و زمان دریای خون و زمین و زمان حال و آینده را به گریه ترجمه کرد و معمار اشک، رواق چشمها را آینه کاری نمود و امروز قطرات خون دیده و دل، زبان بین المللی همه اهل دل است و بر سر در دلمان پرچمی نصب شده که بر آن نوشته اند:
«السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین»
و همچنان کربلا مانـدگار است چون حق پایدار است و محرم و عاشورا همیشه زنده است چون خـون و حماسه در رگهای غیرتمندان الهی همواره جوشان است و چون شهادت جلوه ای از حیات جاوید است و شهدا همیشه زنده اند پس دلیل ماندگاری عاشورا و رمز جاودانگی حسین بن علی(ع) هم همین است.

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

السلام علیک یا بقیة الله

ای نام خوشت ورد زبان شاه و گدا را
وی نور رخت مونس جان اهل ولا را

پیوسته پس از حمد و ثنای تو ستایم
پیدا و نهان نعت رسول دو سرا را

کو ناطقه را قوت تقریر معانی
تا عرضه دهد منقبت آل عبا را

در حلقه رندان جهان راه کسی یافت
کافکند ز سر خرقه سالوس و ریا را

هفتاد و دو وادی بود اندر ره تحقیق
بی پیر مرو این ره پرخوف و خطا را

کسی را نبود ره به یقین در حرم دل
مردانه اگر سر نبرد نفس و هوی را

پروانه صفت سوخته شمع جمالت
روشن کن از پرتو خود ارض و سما را

عالم همه گردیده پر از عنبر سارا
تا شانه زدی گیسوی مشکین دو تا را

امروز اگر جام بلای تو ننوشیم
در روز ازل بهر چه گفتیم بلی را؟

مادر غم هجران تو تا چند بنالیم؟
طاقت نبود دوری دیدار تو ما را

پیکان غمت را هدفی جز دل ما نیست
بیچاره کجا چاره کند تیر قضا را

خونین دل زاهد منما ای شه خوبان
بنما نظری بنده مسکین گدا را

شیخ محمدعلی زاهد (ابوالمعارف) - شاعر شهرضایی

فصلنامه نجدشماره15باییز94

به سوی امام (ع) ، به عشق امام (ع)

امام صادق(ع) فرمودند کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود، برای هر قدمی که بر می دارد خداوند یک حسنه برایش می نویسد و یک سیئه از او محو می کند وقتی اعمال را انجام داد و آهنگ بازگشت کرد فرشته ای در مقابل او قرار می گیرد و می گوید رسول خدا به شما سلام می رساند و پیغام می دهد که عمل را از سر گیر که گذشته ات بخشیده شده است. (کامل الزیارات، باب 49)
از وقتی آرام آرام محرم چهره از نقاب بیرون می کشد و به ما نزدیک می شود شال عزا و پارچه های سیاه ما را با خود به سمت کربلا می برند عده زیادی هستند که از سال قبل برای رفتن به کربلا در روز عاشورا برنامه ریزی کرده اند آن هم چه زیارتی، زیارت امام حسین(ع) که با پای دل و پای جسم با هم باشد، بله عده ای برنامه ریزی کرده اند با پای پیاده به امام عشق عرض ادب کنند از وقتی هم تصمیم گرفتند در پوست خود نمی گنجند تنها به زیارت فکر می کنند و زیارت. عده ای رسمشان این است که برای دیدار امام معصوم سختی ها به جان مادی بخرند و کوله باری از معرفت برای روحشان خریداری کنند. راستی وقتی قدم در راه می گذارند و می بینند امامشان این گونه آنها را دعوت کرده احساس غرور می کنند، اما چرا و چگونه است که عده ای سختی به جان می خرند؟ این سوالی است که باید جوابش را از کسی بپرسیم که میان انبوهی از جمعیت بین پیاده ها به سمت کربلا می درخشد وقتی تند تند با دستانش خود را به سمت جلو می راند، وقتی عرق های پیشانی او را می بینیم که قطره قطره بر یقه لباسش می ریزد، وقتی به لبهایش نگاه می کنیم ومی بینیم به ذکر الهی مشغولند، وقتی به پاهای نداشته اش نگاه می کنیم؛ آری آنکه بین تمام جمیعت درخشش خاصی داشت معلولی بود که با تمام سختی خود را بین جمعیت پیاده روی امام حسین انداخته بود و با دست راه می رفت از او که سوال شد چرا با این وضع و حال با چنین سختی به زیارت می روی با لبخندی معنادار جواب می دهد به خاطر محبت حسین(ع)، به خاطر مظلومیت حسین(ع)، می خواهم نشان دهم من عاشق امامی هستم که از تمام هستی اش گذشت تا اسلام زنده بماند او بود که از خون خودجویی ساخت و درخت اسلام را آبیاری کرد تا برای همیشه زنده بماند و چه زیبا نام خودش در کنار اسلام زنده ماند و من با پاهای نداشته ام به کربلا می روم اما قلب و روح من از دستهایم مشتاق ترند برای رسیدن به عشق چرا که با تمام قلبم درک کرده ام که بر امام چه گذشت. حال با این وضعم برای بیعت می روم برای تجدید میثاق با آرمانهای امام. باشد تا مرا بپذیرند.
وقتی یک معلول اینطور جواب سوال می دهد هرگز جای سوالی دیگر باقی نمی ماند و تنها باید گفت: «پیاده رفتن به سرزمین عشق برای دیدار امام عشق حسی است که غیرقابل توصیف است»الهه محمدیان

فصلنامه نجد شماره15 باییز94

 

فانوس راه

خدایا !
پرواز را به ما بیاموز تا مرغ دست آموز نشویم. از نور خویش آتش در ما بیفروز تا در سرمای بی خبری نمانیم.
خون شهیدان را در تن ما جاری گردان تا به ماندن خو نکنیم و دست آن شهیدان را بر پیکرمان آویز تا مشت خونین شان را برافراشته داریم.
خدایا ! چشمی عطا کن تا برای تو بگرید، دستی عطا کن تا دامانی جز تو نگیرد ، پایی عطا کن که جز راه تو نرود و جانی عطا کن که برای تو برود.

(شهید مهدی رجب بیگی)

فصلنامه نجد شماره 15 باییز94

فضیلت اشک ...

گاهی در فضای مجازی یا پیامک ها شاهد هدف قرار دادن کاملاً حساب شده ارزشها بطور موذیانه و پنهان هستیم. اگر بدون تعقل و تأمل در این جملات و عبارات دست به نشر و ترویج آنها بزنیم، ناخواسته و ناخودآگاه خدشه ای به ارزشها و دستورات دینی وارد کرده و باعث رواج شبهه افکنی و تلقین آن در اذهان شده ایم. برای مثال این عبارت ها:
«آگاه باشید که حسین تشنه اشک نیست که تشنه لبیک است» «محرم زمان بالیدن است نه فقط نالیدن» «عبرت هایش آموزه است نه موزه، تمرین خوب نگریستن است نه فقط خوب گریستن، نماد شعور مذهب است نه فقط شور،ای منتظران مهدی(عج) به هوش باشیم که حسین(ع) را منتظرانش کشتند!» تقدیم به آنها که پیرو اندیشه حسین اند نه وامانده لب تشنه او.


این عبارات در ایام محرم منتشر شده و دست آویزی برای اشکال تراشان و مروّجان ضد ارزشهاست زیرا هدف آنها زیر سوال بردن و بی ارزش نشان دادن گریه بر مصائب سیدالشهداء می باشد. بسیاری با شنیدن این مطالب آن را تأیید می کنند بدون آنکه نسبت به اهداف مغرضانه و شومی که در آن نهفته است توجه و دقت داشته باشند.
با توجه به تأکید و سفارش های مکرر و متعدد در روایاتی از ائمه اطهار و سخنان بزرگان دین بر اشک توأم با معرفت برای سالار شهیدان و اینکه چه کسی است که منتظر حقیقی باشد و محبوبی که در انتظارش به سر می برد به قتل برساند!، باید مراقب بود که با بازی با کلمات وعبارات، دستورات ظاهری و ابتدائی دین را بی ارزش جلوه ندهیم و به احادیث وارده دقت وتأمل بیشتری کنیم.


از آیت اله میرزا جواد تبریزی پرسیده شد چگونه ممکن است با زیارت امام حسین(ع) یا گریه بر مظلومیت آن امام خداوند متعال تمام گناهان ما را ببخشد؟ ایشان فرمودند: سیدالشهداء امام حسین(ع) هرچه داشت در راه خدا داد و خداوند متعال در مقابل آن همه ایثار که بقاء دین و احیاء سنت رسول گرامی اسلام(ص) مرهون اوست به زائرین و عزاداران و گریه کنندگان بر سیدالشهداء عنایتی ویژه فرموده است.
و اما دو حدیث در بیان فضیلت اشک بر اباعبدالله الحسین(ع):
امام صادق (ع) فرمودند: هر که در مرثیه حسین(ع) شعری بگوید و بگرید یا بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب می گرداند. (منتهی الامال، ج1، ص539)
شیخ صدوق از حضرت رضا(ع) روایت کرده که فرمودند: هر که روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیدگانش در بهشت به نور ما روشن شود. (منتهی الامال، ج1، ص540)
بارخدایا ما را از گریه کنندگان حسین بن علی علیه السلام و عارفان به حق آن بزرگوار و پویندگان راه ایشان و زائران قبر مطهر شان قرار ده. (آمین)

-سایت مسافر کربلا
-سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر

فصلنامه نجدشماره15باییز94

 

کلام رهبری

اگرچه درس خواندن و آشنایی به معارف و خودسازی و پرداختن به درون و باطن، خود یکی از فرایض مهم بلکه مهمترین فرایض است اما این فریضه مهم نبایستی ما را از جریاناتی که در کشور می گذرد و وظایفی که در مقابل این جریانات داریم و نیز از حضور در صحنه های اجتماعی و کمک به پیشرفت انقلاب و شناخت توطئه های دشمنان انقلاب و پیگیری شیوه هایی که این توطئه را خنثی می کند و لبیک گفتن به نیازهای عمومی جامعه و رفتن در جبهه های خطر و احیاناً جانبازی کردن و جان دادن، غافل کند.
ما نمی گوییم که شما به یک مدرسه بروید و درس بخوانید و فقط در و دیوار مدرسه و کتاب درس و استاد را ببینیدو دیگر کارتان به سیاه و سفید آنچه که در این برهه عظیم حساس در این مملکت می گذرد، نباشد، نه ما چنین توصیه نمی کنیم بلکه توصیه می کنیم که شما شیران روز و راهبان شب باشید*.

* حوزه و روحانیت، ج 1، ص208

فصلنامه نجد شماره15 باییز94