موضوع: "کیمیای سازندگی"

ذکرهای تاثیر گذار

آنچه دراین نوشتار میخوانید از کتاب کیمیای محبت از شیخ رجبعلی خیاط میباشد

شیخ به تأثیر چند ذکر برای غلبه کردن بر نفس تأکید داشتند:

1- مداومت بر ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»

2- ذکر «یا دائم ، یا قائم»

3- برای سرکوبی نفس های سرکش، صبح و شب 13 بار یا 100 بار گفتن ذکر «اللهم لک الحمد و الیک المشتکی و انت المستعان»

4- هر شب 100 بار گفتن ذکر «یا زکی الطاهر من کل آفه بقدسه»

1000 بار صلوات فرستادن تا چهل شب برای ایجاد دوستی خداوند متعال در دل مناسب است. خواندن صبحگاهی سوره صافات و تلاوت شبانگاهی سوره حشر برای دست یافتن صفای باطن مفید است. خواندن آیه 80 سوره اسرا «رب ادخلنی…» 100 بار تا 40 شب برای تشرف به محضر امام زمان«عج» توصیه می شود.

فصلنامه نجدشماره14 بهار94

کیمیای سازندگی

آنچه در این نوشتار می خوانید نکات آموزنده از شیخ رجبعلی خیاط از کتاب کیمیای محبت است.

 

به نظر حقیر اگر کسی طالب راه نجات باشد و بخواهد به کمال واقعی برسد و از معانی توحید بهره ببرد باید به چهار چیز تمسک جوید: اول: حضور قلب دائم، دوم: توسل به اهل بیت علیهم السلام، سوم: گدایی شب ها[عبادت شبانه]، چهارم: احسان به خلق.

دل هر چه بخواهد همان را نشان می دهد. سعی کنید دل شما خدا را نشان دهد. انسان، هرچه را دوست داشته باشد عکس همان در قلب او منعکس می شود و اهل معرفت با نظر به قلب او می فهمند که چه صورتی در بزرخ دارد.

تقوا مراتبی دارد. مرتبه نازله آن، انجام دادن واجبات و ترک محرمات است که البته بسیار خوب و به جاست؛ ولی مرتبه عالی تقوا، پرهیز کردن از غیر خداست بدین معنا که انسان، غیر از محبت حق، در دل چیزی نداشته باشد.

اگر مواظب دلتان باشید و غیرخدا را در آن راه ندهید آنچه را دیگران نمی بینند شما می بینید و آنچه را دیگران نمی شنوند شما می شنوید. اگر انسان چشم دل خود را از غیر خدا پرهیز دهد، خداوند به او نورانیت می دهد و او را به مبانی الهیات آشنا می کند.

فصلنامه نجد شماره14 بهار 94