موضوع: "واقعه طبس"

واقعه طبس

سراسر زندگی بشر پر است ازامدادهای الهی، تابش خورشید، حرکت ابرها، بارش باران، رویش گیاهان، این جهان و تمام آنچه در آن است، ار ذرات بسیار ریز تا کوه های سر به فلک کشیده و ستارگان عظیم در آسمان بیکران و موجودات جهان غیب، از فرشتگان الهی و بهشت که بلندایش در فکر و اندیشه آدمی نمی گنجد و عقل انسان از درک آن قاصر است و جز آن، همگی در پرتو فیوضات الهی چهره هستی به خود می گیرند و فعالیت می کنند. به تعبیری دقیق تر، جز حضرت حق آنچه عنوان هستی بر آن اطلاق می شود، فقر و نیاز محض است و محتاج به او.

بر این اساس و با این نگاه باید اذعان کرد که در هر تکاپویی از هر موجودی، فیضی از سوی خدا دیده می شود که بدون آن، هستی از جهان رخت بر می بنند. پس بایستی انسان در هر نفسی که می کشد هر قدمی که بر می دارد، افزون بر سپاسگزاری از خالق به دیده تفکر به آن بنگرد؛ چرا که منهای توجهات الهی، امکان هرگونه تحرکی از موجودات سلب می گردد.

شاید چون انسان در غفلت از خالق هستی به سر می برد و از امدادهای غیبی و گستره فیوضات غافل است و القائات شیاطین جن و انس، دیده حقیقت بین او را می بندد، خدای حکیم و قادر متعال اراده فرموده هر از چندگاهی، به تناسبی، با نشان دادن جلوه هایی از امدادهای چشمگیر و متفاوت خویش، پرده های غفلت را از دیدگان آدمیان بزداید و حجتش را بیش از پیش بر آنان تمام نماید.

بنگر: در جنگ بدر، چگونه در دیدگان مبارزان تصرف نمود وعده قلیل را بر کثیر پیروز گردانید. جنود ملائک را به معرکه فرستاد و ترسی در دل کافران افکند و بادهای

سرد را بر لشکریان احزاب گمارد. آتش هایشان را خاموش و خیمه هایشان را بر کند سپس نازل  کرد آرامش را بر رسولش و مومنین در جنگ حنین.

آری آنان که ایمان آورند و تقوا پیشه کنند، مجهز به سلاح دعا و استغفار باشند چون به عهد خویش با خدایشان وفا کنند، در معرکه جهاد اوست که عیر منتظره مدد می کند!

تاریخ تکرار شدنی است؛ این سپاه ابرهه بود که دیگر بار، ازحافظان کعبه حقیقت به تنگ آمد و نابود شد. همه چیز مهیا بود برای شبیخونی وحشیانه؛ اما خدا صدق وعده اش را عیان نمود. «ان تنصروا الله ینصرکم» بیابان خشک طبس، تبلور مرصاد الهی شد برای گرگ های در کمین نشسته ای که راوی سپاه مرگ بودند. آری تفسیر آیه «و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین» را باید از کویر تفتیده طبس پرسید.

 طبس :بهترین راوی معجزه ای است با نام «یدالله فوق ایدیهم»

فصلنامه نجد شماره14 بهار94