موضوع: "سلطانعلی بن محمد باقر"

مراسم قالیشویان اردهال

فرزند بزرگوار امام باقر«ع» معروف به سلطانعلی به دعوت مردم فین و کاشان برای هدایت و راهنمایی مردمان این خطه به ایران آمدند و بعد از چندین سال اقامت توسط حاکم وقت این مناطق که دشمنی دیرینه با خاندان امیرمومنان علی«ع» داشت به ایشان اعلام جنگ شد و در این جنگ سلطانعلی بن محمدباقر«ع» به همراه گروهی از مومنان و پیروانشان به شهادت رسیدند و سر از بدن ایشان جدا نمودند. به محض رسیدن خبر جنگ آن بزرگوار در دامنه کوه اردهال عده ای از یاران آن حضرت از اهالی فین و دیگر مناطق حومه کاشان به یاری ایشان می شتابند که با اجساد حضرت و یارانشان مواجه می شوند. لذا برای خاکسپاری جسد بزرگوار آن حضرت را درون قالیچه ای می پیچند وبه محل دفن کنونی می برند.

هر سال به مناسبت سالروز شهادت حضرت سلطانعلی«ع» در جمعه دوم مهرماه دوستداران امامزاده از جمله اهالی فین با حرکتی نمادین با در دست گرفتن چوبهایی به عنوان خوانخواهی آن حضرت در حالیکه به عزاداری و سوگواری مشغولند یکی از قالیهای متعلق به امامزاده را تحویل گرفته و در نهری در نزدیکی بقعه می شویند و دوباره با مراسمی ویژه به محل اولیه عودت می دهند.

مشهد اردهال محل دفن این امامزاده بزرگوار به کربلای ایران نام گرفته. امام صادق«ع» فرموده اند: هر کس قبر برادرم علی بن محمد باقر«ع» را در اردهال زیارت کند ثواب زیارت جدم حسین بن علی«ع» را دارد. بسیاری از وقایع و حوادث در شهادت ایشان همچون امام حسین«ع» بوده از جمله غریبانه به شهادت رسیدن ایشان و یارانشان، داشتن قتلگاه در نزدیکی محل دفن ایشان و جدا کردن سر ایشان و همچنین صدای ناله آمدن بعد از 50 سال از محل شهادت آن بزرگوار.

فصلنامه نجد شماره14 بهار94