موضوع: "کلام رهبری"

رهنمودی از امام خامنه ای به طلاب جوان

عزیزان! طلاب جوان! فضلا! توجه کنید که حوزه علمیه- همان طور که امام رحمه الله مکرر فرمودند- قاعده نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز روی این قاعده بنا شده و دوام خواهد یافت. این قاعده باید محکم باشد. استحکام این قاعده، با تضمین سه عنصر اصلی امکان پذیر است و هر کدام نباشد یا کم باشد این قاعده متزلزل خواهد شد و طبیعتاً همه آنچه بر این قاعده استوار است تکان خواهد خورد.
این قاعده برای استحکام خود سه عنصر لازم دارد:
اولین عنصر فقه است. فقاهت به همان معنایی که امام برای ما معنا می کردند. یعنی ترکیبی از متد علمی و دقیق فقاهتی و به تعبیر امام رحمه الله فقه جواهری. فقه صاحب جواهر، به معنای دقت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظم فروع از همان قواعدی است که در فقه و اصول مشخص شده است.
عنصر دوم، تهذیب و اخلاق است. ما اگر مهذب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم؛ ولی اگر مهذب نباشیم، آنچه که داریم ، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.
عنصر سوم، آگاهی سیاسی است. آگاهی سیاسی به مثابه چشمی است که اگر نداشته باشیم، آن دو عنصر دیگر در حرکت به ما کمک نخواهند کرد باید سه عنصر اصلی قاعده را حفظ کرد
.1

1. سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری، ص 50

فصلنامه نجد شماره12 پاییز93