موضوعات: "فصلنامه نجد شماره 12پاییز93" یا "السلام علیک یا بقیة الله" یا "کلام رهبری" یا "مقاله" یا "کربلا مشهد عشق" یا "قیمه ات قیمت نداردیاحسین" یا "متناسب با ظرفیت تجویز شود" یا "شهیدان خدا ایمان ما کو!" یا "پرسش هایی از آیت الله بهجت........" یا "کودکان آنگونه زندگی می کنند که می آموزند." یا "مقاله" یا "می روم که این بار جا نمانم!" یا "بیشتر بدانید ....." یا "آشپزی" یا "پزشکی" یا "مشاوره" یا "مهمترین ابزار شیطان" یا "ازدواج وتکامل" یا "روابط با فرزندان چگونه باشد ؟" یا "زمزم احکام" یا "گفته ها ونکته ها" یا "سلمان منا اهل البیت" یا "پیامهای اخلاقی عاشورا" یا "کودکانه"

شهادت امام حسن ع بر عموم مسلمین تسلیت باد

ماجرای غم انگیز شهادت و تدفین امام مجتبی علیه السلام

زمانی که لحظه شهادت امام حسن علیه السلام نزدیک شد. آن حضرت برادرش حسین بن علی علیهما السلام را طلب کرد و در آن لحظات پایانی به او گفت:

«یَا أَخِی إِنِّی مُفَارِقُکَ وَ لَاحِقٌ بِرَبِّی جَلَّ وَ عَزَّ وَ قَدْ سُقِیتُ السَّمَّ»؛

اى برادر! به زودى از تو جدا مى‏شوم و به دیدار پروردگار خود، نائل مى‏گردم. مرا مسموم کرده اند و امروز پاره جگرم در میان طشت افتاد؛ می دانم چه کسى این جفا را بر من کرده و این ظلم از کجا سرچشمه گرفته؛ من در پیشگاه خدا با وى دشمنى خواهم کرد؛ ولی سوگند به حقى که بر تو دارم از تو می خواهم که این پیش‏آمد و مرتکب آن را تعقیب مکن و منتظر قضای الهی درباره من باش.
امام حسین علیه السلام فرمود به خدا سوگند! اگر برادرم با من پیمان نبسته بود که در پاى جنازه او خونی ریخته نشود می دیدید که چگونه شمشیرهاى الهى از نیام بیرون مى آمد و دمار از روزگار شما درمی آوردند. شما همان روسیاهانی هستید که عهد میان ما و خودتان را شکستید و شرائط آن را باطل ساختید

«فَإِذَا قَضَیْتُ فَغَمِّضْنِی وَ غَسِّلْنِی وَ کَفِّنِّی وَ احْمِلْنِی عَلَى سَرِیرِی إِلَى قَبْرِ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ ص لِأُجَدِّدَ بِهِ عَهْداً ثُمَّ رُدَّنِی إِلَى قَبْرِ جَدَّتِی فَاطِمَةَ بِنْتِ أَسَدٍ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهَا فَادْفِنِّی هُنَاکَ»؛

هر گاه من از دنیا رفتم چشم مرا بپوشان و غسل بده و کفن کن و بر تختخه ای (تابوتی) گذارده؛ کنار مزار جدم رسول خدا صلی الله علیه وآله ببر تا تجدید عهدى کنم. سپس مرا به سوی قبر جده‏ام فاطمه بنت اسد (مادر امیرالمومنین) منتقل کن و در آنجا به خاک بسپار.

سپس فرمود:

به زودى خواهى دید جمعى به این گمان که مى‏خواهى مرا در کنار قبر جدم به خاک بسپاری براى جلوگیرى گرد هم مى‏آیند و مقابلتان می ایستند. اکنون به تو سفارش مى‏کنم براى خاطر خدا سعى کن در پاى جنازه من، خونی ریخته نشود.

پس از آن درباره خانواده و فرزندانش و آنچه از او باقی می ماند به امام حسین علیه السلام وصیت کرد و نیز آنچه را که امیرالمومنین علیه السلام هنگام شهادت و انتقال امامت به امام حسن علیه السلام به او وصیت کرده بود به برادرش امام حسین علیه السلام وصیت نمود.
پی نوشت:

1. الإرشاد ج‏2 ص 16

2. همان ص17-

آشپزی (دنت خانگی)

دنت_خانگی
مواد لازم:
شیر ۳ پیمانه
نشاسته ۱/۳ پیمانه
آرد برنج ۱/۵پیمانه
آب یک پیمانه
خامه زده شده پنج قاشق غذاخوری
شکر ۱ پیمانه
وانیل نصف قاشق چایخوری
نکته: برای طعم دار کردن دنت میتوانید از اسانس موز، زعفران ، پودر کاکائو ،نسکافه و … استفاده کنید
طرز تهیه :
نشاسته را با آب مخلوط کنید و کاملا هم بزنید تا یکدست شود
شیر را روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود
در این فاصله آرد برنج را دو سه بار الک کنید و بعد به شیر اضافه کنید و کامل هم بزنید تا در شیر حل شود
شکر ،مخلوط نشاسته و آب را هم اضافه کنید ،
نکته: مقدار شکر را بسته به ذائقه خود میتوانید کم و زیاد کنید.
ترجیحا از قابلمه نچسب استفاده کنید و مدام با لیستک هم بزنید تا ته نگیرد.
دقت کنید که مایه باید کاملا لطیف و یکدست شود.
وقتی مایه یه غلظت مناسب رسید، زیر شعله را خاموش کنید
۵ دقیقه بعد خامه را به مواد اضافه کنید.
در این مرحله میتوانید اسانس های مختلف را اضافه کنید.
ولی دقت کنید که مراحل را سریع انجام دهید تا مایه سرد نشود. البته در صورت سرد شدن میتوان دوباره مایه را گرم کرد ولی در این صورت مایه شما غلیظ تر خواهد شد.

اربعین تسلیت

کاروان می آید ازشهردمشق.
برسرخاک شه سلطان عشق.
کاروان باخود رباب آورده است.
بهر اصغرشیروآب آورده است.
کاروان آمدولی اکبرنداشت.
ام لیلا شبه پیغمبرنداشت.
کاروان آمد ولی شاهی نبود.
بربنی هاشم دگر ماهی نبود. اربعین حسینی را بر تمام شیعیان آن حضرت تسلیت میگم.التماس دعای ویژه.

فصلنامه نجدشماره14-جلد

روز زیبای خدا

محبوبه آفرین

در یک روز خیلی خیلی قشنگ کنار یک برکه زیبا اتفاق خیلی خوبی افتاد. از دور صدای زنگ کاروان شنیده می شد.
هیاهویی برپا بود، شتری سفیدرنگ در کنار برکه ایستاد و صدای مردی بسیار مهربان شنیده می شد که به همسفرانش می گفت: کنار این برکه توقف می کنیم. بعد از مدتی همه جمع شدند آنهایی که جلوتر رفته بودند برگشتندو خصبر کردند تا کسانی که عقب تر بودند به آنجا برسند. همه به یکدیگر می گفتند اتفاقی افتاده که پیامبر (ص) دستور توقف داده اند، هوا خیلی گرم است حتماً خبر خیلی خیلی مهمی است.
پیامبر (ص) بر بالای بلندی رفت و حضرت علی (ع) را همراه خود بالا برد. همه کسانی که آنجا بودند آن دو نفر را می دیدند.
پیامبر (ص) فرمودند: ای مردم من خوبی شما را می خواهم به حرفهای من گوش کنید.
فرشته¬ی خوب خدا «جبرئیل» از طرف خدای مهربان پیامی آورده که حتماً باید آن را به شما برسانم.
در این هنگام بود که نسیم خنکی وزید پیامبر (ص) دست حضرت علی (ع) را بالا برد و گفت: ای مردم! خدای مهربان دستور داده است که بعد از من علی (ع) فرمانروای شما باشد و دستورات خوب خدا را به شما برساند، ازاین به بعد هر کس من مولا و سـرور او هستم پس از مـن علی (ع) مولا و سرور اوست.
فرمود ایـن سخن را پیــامبـر خــوب مــا
ای مــردمان دنیــا دوست بدارید علی را

هیاهویی برپا شد، یکی می گفت: چه انتخاب به جا و شایسته ای، علی (ع) اولین کسی است که به اسلام ایمان آورد، او همیشه یاور پیامبر بوده است. آن یکی می گفت: علی (ع) همان کسی است که در مسجد در حالی که نماز می خواند به فقیر صدقه داد.
دیگری با صدای آهسته به اطرافیان علی (ع) رانشان می داد و می گفت: علی (ع) شایسته جانشین است، او کسی است که جان پیامبر را از شر دشمنان حفظ نمود و زمانی که می خواستند پیامبر را به قتل برسانند در بستر او خوابید. همه اعتراف می کردند که او بهترین جانشین است.
آن روز خیلی خیلی روز قشنگی بود، همه آمدند و به حضرت علی (ع) تبریک می گفتند، همه خوشحال بودند حتی فرشتگان مهربان خدا، ماهیان دریا، ستارگان آسمان، پروانه و همه و همه…
آن روز عید بزرگ همه مسلمانان است؛ «عید غدیرخم» و آن برکه زیبا به برکت وجود پیامبر و حضرت علی (ع) مشهور شد.

پیامهای اخلاقی عاشورا

پیام های اخلاقی عاشورا

اخلاق یکی از سه بُعد عمده دین است و اسلام بر سه بعد اصلی اعتقاد، احکام و اخلاق استوار است و تکمیل ارزشهای اخلاقی و جهت بخشیدن به صفات و رفتار انسان ها از اهداف عمده بعثت انبیا است.
حادثه کربلا و سخنانی که امام حسین (ع) و خانواده ایشان داشتند و روحیات و خلق و خویی که از حماسه سازان عاشورا به ثبت رسیده است منبع ارزشمندی برای آموزش اخلاق و الگوگیری در زمینه خودسازی، سلوک اجتماعی، تربیت دینی و کرامت انسانی است.
مسائلی هم چون صبوری، ایثار، جوانمردی، وفا، عزت، شجاعت، وارستگی از تعلقات، توکل، خداجویی، همدردی و بزرگواری نمونه هایی از پیام های اخلاقی عاشورا است و در گوشه گوشه این واقعه جاویدان می¬توان جلوه های اخلاقی را دید که در ادامه به گوشه ای از پیام های اخلاقی عاشورا اشاره ای می کنیم.

ادامه

صفحات: 1· 2

متناسب با ظرفیت تجویز شود

شخصی که از مشکلات روزمره خود به ستوه آمده بود محضر یکی از عرفا رسید و گره کار خود را از ایشان درخواست کرد ایشان نیز مدتی به او نگاه کرد و سپس پرسید در بین دعاهایی که می خوانی کدام دعا را بیشتر مقید به خواندن هستی؟ آن مرد فکری کرد و گفت من هر روز دعای صباح امیرالمومنین (ع) را می خوانم.
آن عارف وارسته بلافاصله به او فرمود دیگر نخوان.
آن مرد تعجب کرد و عرض کرد مگر ممکن است خواندن دعا باعث مشکل شود؟ ایشان فرمود: خودت می گویی دعای صباح امیرالمومنین! یعنی این دعا را امیرالمومنین (ع) می خوانده است و تو کجا و امیرالمومنین کجا؟آیا ظرفیت روح تو و امیرالمومنین یکی است؟ این دعا را کسی می تواند بخواند که روحش به بلندی روح حضرت باشد .
شاید این مطلب برای برخی سنگین به نظر برسد اما با یک مثال ساده می توان درکش را راحت تر کرد.
بادکنک کوچکی را فرض کنید که به اندازه کمی می توان آن را باد کرد حال اگر بیش از ظرفیت آن باد به درون آن بفرستیم قطعا می ترکد چرا که بیش از ظرفیتش باد شده است.
یا لیوانی را فرض کنید که به اندازه یک پارچ در آن آب ریخته شود قطعا مازاد بر حجم لیوان از آن بیرون می ریزد.
ظرفیت روحی هر کس به ایمان و عبادت او بستگی دارد هر قدر اهل عبادت و سحر خیزی باشد ظرفیت او وسیع تر شده و تحمل او نیز بیشتر می شود مانند قارچی که هر چه بیشتر آب بخورد بیشتر رشد می کند.
بنابراین ظرفیت های انسان ها متعدد و متفاوت است و استفاده خودسرانه از ذکر ها و دعا ها قطعا مشکلاتی را برای انسان ها ایجاد می کند و غالبا هم نمی دانند این مشکلات از کجا بر سر آنها وارد می شود.
باز هم اگر بخواهم مثالی در این زمینه بیاورم بهتر است از داروها یادی کنم .
همه شما می دانید دارویی که به نوزادان و کودکان می دهند با دارویی که به نوجوانان و یا بزرگسالان می دهند یکسان نیست
زیرا کودکان تحمل پذیرش داروی بزگسالان را ندارند و داروی کودکان هم برای بزرگسالان افاقه نمی کند بلکه هر کس را باید به اندازه سن و تحملش برای او نسخه پیچی کرد تا درد او درمان و مشکلش حل شود.
همانگونه که قبلا نیز اشاره شد ختوم و اذکار نیز دقیقا همانند داروها هستند که باید هر دارو را متناسب با ظرفیت و تحمل افراد تجویز کرد. اگر روایات اهل بیت علیهم السلام را بررسی کنیم می بینیم معمولا در هنگام سفارش به ذکر، تعداد را نیز مشخص می کردند به عنوان نمونه اذکاری که برای هر روز هفته از امام صادق علیه السلام وارد شده است یا ذکر روزانه لا اله الا الله را روزی صد مرتبه توصیه کرده اند نه بیشتر مثل اینکه به شما بگویند اگر از اینجا تا صد قدم شمرده و زمین را حفر کنی به گنجی خواهی رسید حال اگر به جای صد قدم نود و نه یا صد و یک قدم را حفر کنند نه تنها به گنجی نمی رسند بلکه دچار زحمت و سختی می شوند.
روزی در محضر علامه بزرگوار عارف کامل حضرت آیه الله کاشانی (ره) از تعداد ذکر های خاص بحثی به میان آمد و به ذکر لا حول و لا قوه الا بالله اشارتی شد ایشان فرمود افراد عادی نباید این ذکر را روزانه بیش از ۴۰ بار تکرار کنند وگرنه دچار مشکلاتی می شوند.
پس در استفاده از ذکر ها نیز چند چیز توصیه می شود:
1. هر ذکری را نباید خودسرانه استفاده کرد بلکه نیاز به تجویز متخصص دارد.
2. در گفتن ذکر نیز باید تابع دستورات اهل فن بود و هرگونه توصیه می شود عمل کرد.
3. حالات و شرایط ذکر گفتن هم متفاوت است1.

1. اینترنت

فصلنامه نجد شماره12پاییز93

سلمان فارسی که بود؟

8صفر سالروز رحلت سلمان فارسی

شناسنامه:

نام : سلمان نام پدر: خشنودان کنیه:ابوعبداله، ابوالحسن، ابو الاسحاق تاریخ تولد: نامعلوم وفات: 34 یا 35 هـ.ق(البته در اکثریت منابع معتبر درگذشت سلمان را سال 33 هـ.ق می دانند) مدت عمر: 300 سال، کمتروبیشتر هم گفته شده (مانند 250-350)
محل تولد: جی (از دهات اصفهان) یا (رامهرمز از شهرهای فارس) محل دفن: مدائن، شهری در نزدیکی بغداد شغل و حرفه: حصیربافی شغل پدر: دهقان1 نام اصلی: ماهو «یا» روزبهمعرفی:
در کودکی به دین عیسوی گرائید و چون از کشیشان شنیده بود که ظهور پیغمبر تازه نزدیک شده است، خانه پدر را ترک گفت و در پی یافتن پیغمبر به سفر پرداخت. چون به سوریا رسید مدتی در شام و موصل و نصیبین اقامت کرد تا آنکه در سرزمین عرب به اسارت بنی کلب افتاد و مردی از بنی قریظه او را خرید و به یثرب (مدینه) برد و در این شهر چون از ظهور پیغمبر اسلام آگاه شد اسلام آورد و پیامبر او را از خواجه اش خرید و آزاد کرد. در سال پنجم هجری پیامبر او را سلمان نامید و بین او و ابودرداء پیمان برادری بست از آن موقع سلمان همیشه ملازم رسول خدا (ص) بود و نزد ایشان منزلتی خاص یافت تا آنجا که پیامبر فرمودند: سلمان منّا اهل البیت (بحارالانوار، ج10، ص121)

ادامه

صفحات: 1· 2

کتاب زندگی

زندگی شما مثل یک کتاب است، صفحه عنوان آن به نام شماست؛ مقدمه آن معرفی شما به دنیاست؛ صفحات آن گزارش روزانه تلاش ها، کوشش ها،

لذت ها و یأس های شماست. هر روز افکار و اعمال شما در کتاب زندگی تان ثبت می گردد. هر ساعت تاریخچه ای بوجود می آید که باید برای همیشه

باقی بماند و روزی فرا می رسد که کلمه پایان،باید در انتهای کتاب شما نوشته شود.


پس کاری کنید که در مورد کتابتان بگویند: تاریخچه ای است از اهداف عالی، خدمات بی دریغ و کارکرد بسیار خوب.

فصلنامه نجد شماره12پاییز93

قانون دانه

نگاهی به درخت سیب بیندازید، شاید پانصد سیب به درخت باشد که هر کدام دارای ده دانه است خیلی دانه دارد، نه؟ ممکن است بپرسیم چرا این همه دانه لازم است تا

فقط چند تا درخت دیگر اضافه شود؟ اینجا طبیعت به ما چیزی یاد می دهد:


-اکثر دانه ها هرگز رشد نمی کنند. پس اگر واقعاً می خواهید چیزی اتفاق بیفتد بهتر است بیش از یک بار تلاش کنید.
-باید در بیست مصاحبه شرکت کنی تا یک شغل بدست بیاوری.
-باید صدبار بیفتی تا راه رفتن بیاموزی.
-باید ده ها بار غلظ بنویسی تا نوشتن را یاد بگیری.
-و بالاخره باید چندین بار شکست بخوری تا طعم موفقیت را بچشی.

فصلنامه نجد شماره 12پاییز93

این قافله عمر عجب میگذرد!

 

آیا می دانید که 70 سال عمر شما چگونه است؟


25 سال آن را می خوابید، 8 سال آن را درس می خوانید، 6 سال آن را در استراحت می گذرانید، 7 سال آن را صرف تعطیلات و تفریح می کنید، 5 سال آن را با

دیگران صحبت می کنید، 4 سال آن را غذا می خورید، 3 سال آن را در رفت و آمد می گذرانید بنابراین برای کار موثر 12 سال بیشتر باقی نمی ماند، چه بهتر که

کارهای مهم ترتان را در اولویت قرار دهید

فصلنامه نمجدشماره12پاییز93

بانکی که هرروز به حساب شما واریز میکند

فرض کنید که بانکی وجود دارد که هر روز صبح مبلغی معادل 86400 دلار به حسابتان واریز می کنند و بدون اینکه این مبلغ در روزهای مختلف

تغییر کند، به شما اجازه می دهد به میزان دلخواه از آن برداشت کنید و در پایان روز، هر آنچه را که از این مبلغ باقی مانده باشد از شما می گیرند.


چه کاری انجام خواهید داد؟
مطمئناً از تمام موجودی خود استفاده خواهید کرد. هر کسی چنین بانکی دارد نام این بانک «وقت» است. هر روز صبح به

شما 86400 ثانیه اعتبار می دهد و هر شب این اعتبار از دست می رود، حتی اگر نتوانسته باشید، از این اعتبار به شکل مفیدی استفاده کنید. این

اعتبار بدون تغییر است و هیچ تغییری در مقدارش به وجود نخواهد آمد هر روز برایتان حساب جدیدی باز می کند و هر شب تمام سوابق روزی را

که سپری شده می سوزاند. اگر شما نمی توانید از سپرده روزانه خود استفاده کنید، اشکال از خودتان است هیچ راه بازگشتی وجود ندارد. شما باید با

سپرده امروزتان و در زمان حال زندگی کنید. آن را به گونه ای سرمایه گذاری کنید که بیشترین سلامتی، شادابی و موفقیت را به دست آورید.

بیشترین استفاده از امروزتان ببرید.

فصلنامه نجد شماره12پاییز93

چندحکم عزاداری

آیا سینه زدن با بدن عریان جایز است؟
اگر در معرض دید نامحرم باشد و یا خوف مفسده وجود داشته باشد در این صورت نباید با بدن برهنه سینه بزنند. (کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع تقلید، ج4، ص203)

سینه زدن اگر موجب سرخ شدن، کبود شدن و خونریزی شود چه حکمی دارد؟
مادام که ضرر قابل توجه نداشته باشد اشکال ندارد. (استفتالات جدید امام، ج3، ص580)

آیا در سینه زدن، پریدن به بالا و پایین که هم اکنون مرسوم شده است جایز است؟
بالا و پایین پریدن در سینه زدن حرام نیست ولی بهتر است از روش های معقول و مناسب با این مجالس استفاده شود که بهانه به دست مخالفین داده نشود. (مسائل جدید، ج3، ص36)

کار کردن در روز عاشورا چه حکمی دارد؟
کار کردن در روز عاشورا مکروه است.

حکم اسراف در نذری دادن چیست؟
اسراف کردن در دین مبین اسلام رد شده و خداوند فرموده است «کلوا و اشربوا و لا تسرفوا» در مورد نذری ها هم که مورد توجه اهل بیت می باشد به هیچ عنوان حتی یک ذره نباید ریخت و پاش زیادی و اسراف کرد که در این صورت مرتکب کار حرام می شوید و اجر و پاداشتان از بین می رود.

فصلنامه نجد شماره12 پاییز93

پدر ومادر ،فرزندان

روابط با فرزندان چگونه باشد؟

رابطه دختران با پدرها


وقتی دختران مشکل دارند، پدران سعی می کنند سـریع راه حـل ارائـه دهند و یا آنها را نصیحت کنند. مردها متوجه نیستند که زنان وقتی ناراحت اند نیاز دارند حرف بزنند و احساساتشان را مطرح کنند. مردها فکر می کنند که وظیفه آنها رفع مشکلات است در صورتی که به عنوان پدر به یاد داشته باشید وقتی دختر شما ناراحت است او از شما توقع دارد که به او توجه کنید و به حرف های او گوش دهید.
اکثر پدران برای تأمین معاش زندگی خیلی مشغله دارند و وقت کمی را در کنار فرزندان می گذرانند، این امر به دختران القا می کند که پدرانشان به آنها توجه نمی کنند، البته تلاش پدران برای کسب درآمد برای خوشبختی دختران است. اغلب پدران به نیازهای کلی دختران خود توجه می کنند در صورتی که برای دختران اهمیت زیادی دارد که پدرانشان به نوع لباس، مدل مو و جزئیات رفتاری آنها توجه کنند. بنابراین پدران برای داشتن رابطه ی بهتر با دخترانشان باید به مسائل جزئی آنها توجه کنند و به احساسات و حرف های آنها گوش فرا دهند.

رابطه پسران با مادرها


مادران اصولاً خیلی به پسرانشان راه حل ارائه میدهند و وقتی پسران تمایل ندارند به زور می خواهند با آنها همکاری کنند. مادران همچنین پسرانشان را خیلی نصیحت می کنند، بنابراین پسرها با آنها همکاری می کنند. پسران نسبت به دختران به استقلال بیشتری نیاز دارند بنابراین سعی کنید بگذارید آنها خودشان کارهایشان را انجام دهند.
اگر مادران سعی کنند بر فرزند پسرشان دلسوزی کنند و برای آنها سخنرانی کنند، پسران دیگر به حرف آنها گوش نمی دهند. معمولاً پسران بدخلقی می کنند بنابراین وقتی آنها بدخلقی کردند از آنها بخواهید مدتی در مکان خلوتی بنشینند، به یاد داشته باشید هرگز منتظر نباشید تا پدر فرزندتان به خانه بیاید و به او شکایت کنید که اگر این کار اشتباه را انجام دادید دیگر نمی توانید رفتار فرزندتان را کنترل کنید.
البته رفتار پدران با مادران هم روی رفتار پسران با مادرشان تأثیر دارد. اگر پدران به مادران احترام بگذارند، فرزندان پسر هم از آنها تقلید می کنند. بنابراین والدین باید به خاطر داشته باشند که هیچ گاه جلوی فرزندان به هم بی احترامی نکنند1.


1. شیوه های نوین تربیت فرزندان بین 3 تا 18 سالگی، فصل ششم

فصلنامه نجد شماره12پاییز93

ویژگی های خانواده خوشبخت

انسان اصالتاً موجودی است اجتماعی و نخستین بستر فعالیت یافتن این ویژگی برترین مخلوق الهی به طور قطع کانون مقدس خانواده است. خانواده، اولین، مهمترین و پر برکت ترین نهاد اجتماعی در تاریخ و فرهنگ و تمدن انسانی است. خانواده، کانونی است که باید برای حفظ حرمت و کرامت انسان و تأمین سلامت جسمانی و روانی و رشد معنوی او استحکام یابد. قوام خانواده به منظور تداوم، انسجام جامعه و تأمین محیطی سالم برای زیستن انسان هاضرورتی انکار ناپذیر است.
از دیدگاه اسلام برای پیمودن نردبان صعود و رسیدن به کمال انسانی، ازدواج و تشکیل خانواده جایگاه ویژه ای دارد. در محیط و کانون خانواده ای که بر اساس معیارهای اسلامی و انسانی تشکیل شده است. آسایش تن و آرامش جان و روان انسان تأمین می شود و با تحقق صفا، صمیمیت، همدلی و هماهنگی زنگارهای پریشانی و ناامیدی، خستگی روحی و جسمی زدوده می شود و همسران می توانند با سازگاری در محیطی نورانی و معنوی، مراتب سعادت را یکی پس از دیگری بپیمایند.
خداوند در سوره روم آیه 21 می فرمایند: از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان بر شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد.
پس اولین معیار سعادتمندی همسران، احساسی است که از آرامش روان و شکوفایی وجود دارد

مهمترین آثار و فواید ازدواج:
1. نجات از سرگردانی و بی پناهی
2. تکامل اجتماعی
3. ارضای غریزه جنسی
4. تداوم نسل
ویژگی های یک خانواده خوشبخت
شاید شما هم در پی یافتن خانواده ای سعادتمند بوده اید و آرزو داشته اید جزو آنها باشید. اکنون دلائل خوشبختی و سعادت خانواده را بیان می کنیم با امید به اینکه جامعه ای خوشبخت داشته باشیم.

صفحات: 1· 2

مهمترین ابزار شیطان

می گویند روزی شیطان تصمیم گرفت که از کار خود دست بکشد بنابراین اعلام کرد که می خواهد ابزارش را با قیمتی مناسب به فروش بگذارد.
پس وسایل کارش را به نمایش گذاشت که شامل خودپرستی، نفرت، ترس، خشم، حرص، حسادت، شهوت، قدرت طلبی و غیره می شد.
اما یکی از این ابزار بسیار کهنه و کار کرده به نظر می رسید و شیطان حاضر نبود که آن را به قیمت ارزان بفروشد. کسی از او پرسید «این وسیله گران قیمت چیست؟» شیطان گفت: «این نومیدی و افسردگی است» پرسیدند: چرا این همه گران است؟ شیطان گفت: زیرا این وسیله برای من بیش از ابزار دیگر موثر بوده است هرگاه سایر وسایلم بی اثر می شوند فقط با این وسیله می توانم قلب انسان ها را بگشایم و کارم را انجام دهم. اگر بتوانم کسی را وادارم که احساس ناامیدی، یأس، دلسردی، مطرود بودن و تنهایی کند می توانم هرچه که می خواهم با او بکنم.
من این وسیله را روی همه انسان ها امتحان کرده ام و به همین دلیل این همه کهنه است.1

1. شما عظیم تر از آنی هستید…، ج1، ص186

زندگی بالا و پایین دارد ؟ !
ولی
لا یتأسوا من رحمه الله
«از رحمت خدا ناامید نباشید»

فصلنامه نجد شماره12 پاییز92

مشکلات خانواده ودوپرسش

در کتاب گلبرگ زندگی 3 از استاد حسین دهنوی سوالاتی پرسیده شده جهت رفع مشکلات خانواده ها که در این بخش از مجله دو سوال که شاید بیشتر مبتلا باشد به همراه پاسخ هایش مطرح می شود.
سوال: پس از ورود به زندگی مشترک متوجه شده ام که در موارد گوناگون با شوهرم اختلاف سلیقه دارم و این مسأله مشکلاتی را پدید آورده است. آیا باید از سلیقه های خود چشم پوشی کنم و با او سازش کنم؟
جواب: اختلاف سلیقه بین زن و شوهر کاملاً طبیعی است و حتی گاهی در ویژگی های اخلاقی و شیوه رفتار هم با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلاف ها غیر از تربیت، محیط و ژن لطف خداوند است. حضرت علی(ع) فرمودند: خیر مردم پیوسته در تفاوت های آنان است و اگر مساوی بودند، نابود می شدند. (امالی شیخ صدوق، ص446)
همین سلیقه های مختلف و روحیه های متفاوت است که انسان ها را به کارهای متنوع می کشاند نیازهای جامعه برآورده می شود؛ پس این تمایزها مفید است و البته سبب اختلاف هم می شود که باید راه تنش را بست.
راه پیشگیری از اختلاف، این نیست که از سلیقه های خود صد در صد دست بردارید و سازش را به این معنا برگزینید؛ چرا که رفتار پسندیده ای نیست و در روایات ما با تعبیر «مداهنه» از آن نهی شده است. بطور مثال اگر زنی می داند درامد همسرش از راه حرام است، چشم پوشی مطلوب نیست.
راه درمان یا پیشگیری از اختلاف، سازگاری است که در احادیث با تعبیر رفق و مدارا آمده است این همان قدرت انطباق است به این معنا که انسان بتواند خود را با زندگی تطبیق دهد و تا حد امکان، خود را با خواسته ها و سلیقه های همسرش هماهنگ کند و اجازه ندهد اختلاف سلیقه ها، کشمکش های جدی را رقم بزند. این انطباق باید به وسیله هر دو طرف صورت گیرد و زن و مرد، هر دو باید در این مهم بکوشند.
خصلت مدارا آنقدر مهم است که روایات زیادی در این زمینه وارد شده از جمله: امام کاظم فرمودند: سازگاری نیمی از زندگی است. (کافی، ج2، ص120)


سوال: با این که شب و روز برای رفاه و آسایش همسرم می کوشم، نمی دانم چرا در زندگی نشاط کافی ندارد به نظر شما علت چیست؟
جواب: انسان ها نیازهای گوناگونی دارند. در طبقه بندی ها از جمله طبقه بندی مزلو (پدر روان شناسی انسان گرا) یکی از نیازهای جدی انسان در کنار نیازهای فیزیولوژیک مانند آب، غذا، هوا و غریزه جنسی، نیاز به امنیت و محبت است که در زن بیشتر وجود دارد. شاید شما به همان نیازهای دسته اول توجه کرده و از نیازهای دسته دوم یعنی محبت غافل شده اید. تأمین نیازهای مادی زن، برای او رفاه و آسایش می آورد اما آرامش نمی آورد و آسایش با آرامش بسیار متفاوت است.
آسایش، با تأمین نیازهای مادی ایجاد می شود و آرامش با علاقه ورزیدن و تأمین نیاز زن به محبت. جالب است بدانید که برای زن، رفاه و آسایش در کنار آرامش معنا می یابد؛ یعنی اگر دنیا را به پایش بریزید ولی احساس کند که او را دوست ندارید، این همه نعمت برایش هیچ ارزشی نخواهد داشت. زن حاضر است با بسیاری از کمبودهای مادی زندگی بسازد اما احساس کند شوهرش به او علاقه مند است؛ پس اگر می خواهید همسر با نشاطی داشته باشید، به این نیاز قلبی او توجه کنید. برنارد شاور می گوید: اگر زن در چهل سالگی جوان است به این علت است که شوهرش او را دوست دارد.
سفارش ما به آقایان این است که اگر می خواهید همسرتان به پیری زودرس، سردمزاجی و جذب مرد بیگانه و… دچار نشود، به او محبت کنید چرا که بی توجهی شما باعث فشار روحی و فشار روحی سبب کاهش هورمون های جنسی و در نتیجه سردمزاجی می شود و امکان دارد همسرتان با کم ترین توجه عاطفی مرد بیگانه به خطا رود.

فصلنامه نجد شماره 12 پاییز93

سرماخوردگی و...

شاید شما هم با شروع فصل سرما به پزشک مراجعه کرداه باشید به دلیل سرفه کردن و سرماخوردگی اما هر بار یک نوع قرص و شربت به شما می دهند که اثرات هر کدام را در سایت داروخانه دکتر حسین حلاجیان این چنین نوشته است:


گایافنزین: خلط آور


برم هگزین: حل کننده خلط


اکسپکتورانت : ضد احتقان- خلط آور


دیفن هیدرامین: آنتی هیتسامین


دیفین هیدرامین کامپاند: آنتی هیستامین، ضدسرفه


توسیان: خلط آور، ضدالتهاب، ضدعفونی مجاری تنفسی


کلداکس: ضددرد، ضد تب، ضد احتقان، آنتی هیستامین


کلداستاپ: ضد درد، ضد تب، ضد احتقان آنتی هیستامین

کتوتیفن: آنتی هیستامین

تیمکس: خلط آور، ضد التهاب، ضدعفونی مجاری تنفسی

هیدروکسی زین: آنتی هیستامین

فصلنامه نجد شماره12پاییز93

تلفن همراه وکودکان

 

مضرات استفاده از تلفن همراه برای کودکان
هراز نیوز: رئیس نظام پزشکی آمل گفت: ارتعاشات تلفن همراه برای نوزادان خطر دارد
منوچهر مجد گفت: نوزادان از چهارماهگی مانند یک انسان کامل احساس شنوایی دارند و هر صدایی را می شنوند و درک می کنند، وی با بیان اینکه وابسته شدن انسان امروز به این وسیله ارتباطی و میزان تولید امواج و ارتعاشات آن در حال افزایش است تصریح کرد: زنگ های وقت و بی وقت و ارتعاشات تلفن همراه، سیستم عصبی نوزادان را دچار اختلال می کند وی بیان داشت ارتعاشات موبایل موجب می شود کودکی که به دنیا می آید عصبی، کج خلق و دچار مشکلات رفتاری باشد وی به زنان توصیه کرد با تلفن همراه حداقل دو متر فاصله داشته باشند.

بولتن نیوز نوشت: محققان معتقدند تلفن های همراه خطر ابتلا به تومورهای مغزی را در کودکان و نوجوانان افزایش می دهد.
صراط نیوز درباره مضرات استفاده از تلفن همراه در بچه ها نوشت:امواج الکترومغناطیسی این دستگاه برای کودکان کمتر از 10 تا 12 سال خطرناک است و باعث مشکلات خواب و کاهش تمرکز و توجه و افت عملکرد تحصیلی، اتلاف وقت، کاهش خلاقیت، اضطراب و نگرانی و مشکلات عدیده دیگر بر کودکان می شود.

و اما چند نکته در استفاده از تلفن همراه
-حمل کردن تلفن همراه به خاطر وجود امواج و تشعشعات آن خطرناک است.
-خطر تلفن همراه زمانی که با آن عکس فرستاده می شود (MMS) هزار برابر بیشتر است.
-تا آنجا که ممکن است در محط باز و خارج از ساختمان یا کنار پنجره ازموبایل استفاده کنید.
-زمان مکالمات را کوتاه کنید یا از SMS استفاده کنید.

انار پلو

انـارپلو
با توجه به فصل پاییز و وجود انار فراوان در شهر، صلاح دیدیم طرز پخت انار پلو را با هم مرور و خوردن این غذای خوشمزه را تجربه کنیم.
مواد لازم:
برنج: 2 لیوان
دانه انار: 1 لیوان
سینه مرغ : 1 عدد
گشنیز خرد شده : 1 لیوان
پیاز: 2 عدد متوسط
زعفران دم کرده: 3 قاشق غذاخوری
خلال پسته : نصف لیوان
نمک : به میزان لازم
سینه مرغ را با یک عدد پیاز و نمک آب پز می کنیم بعد از پخت گوشت مرغ را ریش ریش شده و گشنیز خرد شده و خلال پسته و دانه های انار را اضافه می کنیم و 5 دقیقه همه را با هم تفت می دهیم و از روی حرارت بر می داریم.
برنج را که قبلاًَ خیس کرده ایم در آب جوش می ریزیم و می جوشانیم تا نرم شود بعد آبکشی می کنیم.
قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم کمی روغن ته ظرف می ریزیم و برنج و مایه آماده شده از برنج و دانه انار و گشنیز و پیاز را به صورت لایه ای برنج لایه ای مایه انار می ریزیم داخل قابلمه در ظرف را می گذاریم تا بخار کند آن وقت زعفران دم کرده و چند قاشق روغن را همراه نصف لیوان آب روی برنج ها می ریزیم و تا 1 ساعت صبر می کنیم تا کاملاً دم بکشد سپس غذای آماده شده را با دانه انار و خلال پسته تزیین می کنیم. (می توانید این غذا را همراه بلدرچین یا جوجه ی کباب شده سرو کنید)

فصلنامه نجدشماره12پاییز93

درمان دردها با انار

انار یک میوه پاییزی است و نام آن بارهادر قرآن تکرار شده، معصومین علیهم السلام در روایات متعدد به فواید استفاده از آن اشاره کرده اند و به خوردن این میوه بهشتی سفارش داشته اند.
امام صادق (ع) فرموده اند: میوه، صد و بیست گونه است و سرآمد همه آنها انار است.
امام صادق(ع) فرموده اند: بر شما باد انار شیرین، آن را بخورید چرا که هیچ دانه ای از آن در معده فرد مومنی در نمی آید، مگر اینکه بیماری ای از آن ریشه کن می کند و شیطان وسوسه را از او دور می سازد.
پیامبر (ص) فرموده اند: هر کس یک انار بخورد، چهل پگاه، شیطان خویش را به خشم آورد.
امام صادق (ع) فرموده اند: روایت شده بر شما باد انار، چرا که هیچ گرسنه ای آن را نمی خورد مگر اینکه برای وی کافی است و هیچ سیری آن را نمی خورد مگر اینکه غذا را بر وی گوارا سازد.
امام رضا (ع) فرموده اند: خوردن انار شیرین مایع (منی) مرد را افزون می کند و فرزند را نیکو می سازد.
انار ترش و شیرین (ملس)
امام رضا (ع) فرموده اند: انار ترش و شیرین بخور چرا که انسان را نیرو می دهد و خون را تازه می کند.
امام صادق (ع) فرموده اند: انار ترش و شیرین در شکم سازگارتر است.
خوردن انار با پیه ی آن
امام صادق (ع) فرموده اند: انار را با لایه های سفید آن بخورید چرا که معده را می پالاید. همچنین فرموده اند: انار را با لایه های سفید درون آن بخورید چرا که ذهن را افزون می کند.
خوردن انار پس از حجامت
امام حسن عسکری (ع) فرمودهاند: پس از حجامت، انار شیرین بخور، زیرا خون را فرو می نشاند و خون را در درون صاف و پاک می کند.1

منبع تمامی روایات ، الکافی ج6، بحارالانوار، ج 66 و 67
1. غذا و تغذیه در آموزه های دینی و یافته های علمی، مصطفی آخوندی


درمان دردها با انار
مصرف انار برای درمان بسیاری از دردها مفید است که در زیر به تعدادی از موارد درمانی انار اشاره می شود.. آب انار یا رب انار برای استفراغ مفید است.

ادامه »

قیمه ات قیمت نداردیاحسین

حتماً شما طرز تهیه قیمه پلو را می دانید. می دانید که ما برنجهایی را که خیس کرده ایم آبکش می کنیم و دم می اندازیم و برای تهیه خورشت قیمه اول گوشت و پیاز را در روغن تفت می دهیم و به میزان لازم آب و نمک را به آن اضافه می کنیم و مهلت می دهیم تا گوشت ها بپزد لپه ها را هم که قبلاً خیس کرده ایم در ظرف جداگانه ای به همراه نمک و ادویه جات لازم می پزیم. سیب زمینی ها را هم که خلال کرده ایم در روغن سرخ می کنیم بعد گوشتهای پخته شده را به لپه ها اضافه می کنیم. رب گوجه و لیمو عمانی را می ریزیم دست آخر هم سیب زمینی ها و کمی زعفران و آبلیمو به خورشت اضافه می کنیم. خورشت که مقداری جوشید و جا افتاد به همراه برنج دم کشیده میل می کنیم.
اما یک مسئله، حتماً همه خورشت قیمه نذری امام حسین را خورده اید می دانید رمز و راز طعم و مزه متفاوت آن با غذای خودمان چیست؟ مگر این غذا غیر از گوشت و لپه و پیاز و سیب زمینی و برنج چیز اضافه تری دارد؟ مگر با غیر از آب و آتش ما پخته می شود؟ مگر ادویه ای غیر از ادویه جات ما داخل آن می ریزند؟…
اگر سری به هیأت و محل پخت نذری ها بزنید به جواب این سوالات خواهید رسید. وقتی از مسئول هیئت بپرسید راز خوشمزگی این غذا چیست می گوید: نیت است آقا نیت…
وقتی بانی مجلس به نیت امام حسین پول کنار می گذارد و جنس می خرد برای نذری، وقتی که با سلام و صلوات لپه و برنج پاک می کنند، وقتی با صدای روضه و سینه زنی امام حسین (ع) پیاز و سیب زمینی خرد می کنند، وقتی به نیت هیئت امام حسین (ع) گوسفند قربانی می کنند و گوشت هایش را خرد می کنند، وقتی با نام و یاد حسین (ع) هیزم ها را آماده می کنند و آب جوش می آورند و با صلوات برنج ها را آبکش می کنند، وقتی با حسین حسین گفتن قیمه را آماده می کنند، وقتی برای جا افتادن غذا در آن را می گذارند و پای دیگ ها عزاداری می کنند، وقتی با صدای زیارت عاشورا غذا را داخل ظرف ها ریخته و آماده می کنند برای توزیع و وقتی نذر مورد قبول امام حسین (ع) واقع می شود. می خواهید این غذا مثل غذاهای دیگر باشد؟

فصلنامه نجد شماره12پاییز93

کربلا مشهد عشق

کربلا ، مشهد عشق
امیرالمومنین علی (ع) نزدیک به یک ربع قرن قبل از حادثه عاشورا، هنگام عبور از کربلا، خطاب به همراهانشان فرمودند: اینجا قتلگاه شهیدان عاشق است؛ «و

مصارع عشاق شهداء» طبق این گفته امیرالمومنین (ع) همه کسانی که در صحنه کارزار کربلا در جبهه توحید پیکار می کردند و شمشیر ایمان و عرفان بر فرق

عصیان و طغیان می کوبیدند؛ عاشق خداوند بودند و امام حسین (ع) سردار سپاه عشق بود که درس عشق و عاشقی به پروردگار را به لشکر خود می آموخت و

آیندگان نیز درس عاشقی را در مکتب آنها فرا گرفتند. تمام عشقهای عالم که نمونه هایی از آن در شعر شاعران و مناجات عارفان و راز و نیاز سالکان آمده است،

شراره ای از آن شعله مشتعل برافروخته و سر به آسمان کشیده است، حتی اگر راست و دروغهای آن را نظیر لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، فرهاد و شیرین،

یوسف و زلیخا و… که در فرهنگ و ادب فارسی زبانان به عنوان نمونه ها و سمبل های عشق یاد می شود و در ساختن و پرداختن آن استعدادهای شعر و شاعری

شکوفا می گردد- جمع کنیم؛ باز هم در مقایسه با مظاهر عشق کربلا ذره ای ناچیز است. چون فداکاری و از خودگذشتگی هر یک از اینها در مقام عمل محدود بود.

اما امام حسین (ع) هنگام حرکت به کربلا جانهای شریف را برای نثار و مالهای نفیس را برای ایثار جمع کرد و وقتی که به کربلا رسید، دامن خود را از همه آنها

تکان داد و هر چه داشت، خالصانه فدای رضای محبوب کرد و در پایان کار سر خویش را سخاوتمندانه در طبق اخلاص نهاد و تقدیم معشوق نمود .


افزون بر این می دانست پس از شهادت نیز باید با سر بریده همراه اهل بیت خویش به اسارت حقه و کینه دیرینه امویان در آید و از کربلای عشق تا شام شوم اموی را بپیماید.
از این رو با اینکه تاریخ حوادث فراوانی را در سینه خود ضبط کرده- که دربعضی از آنها سبعیت بیشتر و کشته و اسیر افزونتر بوده است، اما حافظه تاریخ هرگز

حادثه ای را با این خصوصیات عشق و عاشقی به یاد نمی آورد. چون نه قبل از سال شصت و یک هجری چنین چیزی را دیده و نه پس از آن رخ داده است.
والسلام

بسیجی ولایت: محمدحبیب جهانمردی

فصلنامه نجد شماره 12پاییز93

کودک شما چگونه زندگی میکند؟

 

کودکان آن گونه زندگی می کنند که می آموزند


اگر کودکان با انتقاد زندگی کنند، می آموزند که محکوم سازند.
اگر کودکان با عناد و دشمنی زندگی کنند، می آموزند که ستیزه جو باشند.
اگر کودکان با ترس زندگی کنند، می آموزند که همواره بیمناک باشند.
اگر کودکان با احساس ترحم زندگی کنند، می آموزند که درباره خود احساس تأسف کنند.
اگر کودکان با شرمندگی زندگی کنند، می آموزند که احساس گناه کنند.
اگر کودکان با حسادت زندگی کنند، می آموزند که حسود باشند.
اگر کودکان با آگاهی از توانایی هایشان زندگی کنند، می آموزند که اعتماد به نفس داشته باشند.
اگر کودکان با تأیید زندگی کنند، می آموزند که خویشتن را دوست بدارند.
اگر کودکان با بینش و شناخت زندگی کنند، می آموزند که در زندگی هدف داشته باشند.
اگر کودکان با بخشش زندگی کنند، می آموزند که سخاوتمند باشند.
اگر کودکان با صداقت و انصاف زندگی کنند، می آموزند که راستگو و درستکار باشند.
اگر کودکان با احساس امنیت زندگی کنند، می آموزند که به خود و اطرافیانشان اعتماد داشته باشند.
اگر کودکان با دوستی و مهربانی زندگی کنند، می آموزند که زندگی را زیبا ببینند.
اگر کودکان با بردباری زندگی کنند، می آموزند که صبور باشند.
راستی کودک شما چگونه زندگی می کند1؟

«دورتی ال. نولت»
1. شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید، ص175

فصلنامه نجد شماره 12پاییز93

سوالات شما پاسخهای آیت الله بهجت

سوال: برای درمان عصبانیت چه کنیم؟
جواب: با عقیده کامل زیاد صلوات بفرستید

سوال: جهت علاج غرور چه راهی را توصیه می فرمائید؟
جواب: اکثار حوقله ]زیاد گفتن : لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم[ علاج غرور است.

سوال: برای درمان ریا چه باید کرد؟
جواب: با عقیده کامل، اکثار حوقله «یعنی زیاد بگوید: لا حول و لا قوه الا بالله»

سوال: ما آلوده به پستی های درونی و بیرونی هستیم، ما را طبابت کنید؟
جواب: زیاد بگوئید: «استغفر الله» و خسته نشوید و خاطرجمع باشید این علاج است. [دائکم الذنوب و دوائکم الاستغفار ]درد شما، گناهان است و دوای شما، استغفار

سوال: برای رفع سوء ظن چه کنیم؟
جواب: سوء ظن داشتن به خود که همان دشمن داخلی است مانع از سوء ظن به دیگران است.

سوال: اینجانب به وسواس مبتلا هستم، لطفاً جهت برطرف شدن آن مرا راهنمایی فرمایید!
جواب: اکثار تهلیل ]زیاد گفتن: لا اله الا الله[، علاج وسواس است.
سوال: برای رفع تنبلی و کسالت در عبادات چه باید کرد؟
جواب: در اوقات نشاط، مشغول به عبادت مستحبه شوید، و در اوقات کسالت، فقط واجبات را انجام دهید.
سوال: زن و شوهری که بینشان خیلی اختلاف است چه باید بکنند؟
جواب: هر کدامشان که می خواهد رفع اختلاف شود یا فرد دیگر، صدقه متعدد به افراد متعدد به دفعات زیاد بدهند و برای اصلاح ذات البین زیاد هم دعا بکنند

فصلنامه نجد شماره 12پاییز93

صفحات: 1· 2

شهیدان خدا ایمان ما کو !

مرضیه جلالی

شهیدان خدا، ایمان ما کو
بسیجی قامتان بی ریا کو
قناعت، سادگی، ایمان ما کو
هوای شهرمان مسموم گشته
غباری از ربا بر نان نشسته
ز مردان غیرت، نسوان حیا رفت
برکت از میان سفره ها رفت
شهیدان خدا ، ایمان ما کو
کنار حادثه صبر و وفا کو
به چادرهای بر سر خنده کردند
دل و ذهن کودکان را قبضه کردند
ریا جولان دهد در کوی و بَرزن
لب تیر عذاب است روی گردن
شهیدان خدا ، ایمان ما کو
بسیجی قامتان بی ریا کو
به هنگام خطر، استخاره کردیم
ز پاکی  شقایق  شِکوه   کردیم
همه خوبی به خود تفسیر کردیم
بدیها را ندیده، تکذیب   کردیم

فصلنامه نجد شماره12 پاییز 93

می روم که این بارجا نمانم!

نرجس زارع
می روم که این بار جا نمانم!
سلام… سلام ای مسافران جاده های آسمانی… سلام ای ستارگان شبهای پر زمزمه …
سلام ای واژه های پر تلألو بندگی.
سلامی به رنگ طلوع، طلوعی از پشت پنجره های دیدار، پنجره هایی که خودتان به رویمان گشودید.
جا مانده ایم… از شما… که در پی ندای الرحیل رفتید و ما دلخستگان را میان غصه های پر دود شهر جا گذاشتید.
دلهامان جا مانده است !
جا مانده در هر موج اروند که بوی دست ساقی کربلا می دهد.
دلهامان هوایی شده در هوای شلمچه ای که بوی یاس خاکی شده می دهد.
دلهامان پر از عطش شده در میان زمزمه العطش رمل های روان فکه.
و دستهامان!
لمس خاک کیمیائی طلائیه را کم دارد.
و نفس هامان !
تشنه ی قطره قطره اشکهائی است که در جستجوی شما بر خاک رد پایتان افتاده است.
اینجا زمان به وقت دلتنگی ست… پائیز… بوی خنکای نسیم اول صبح مهر تمام وجودت را می لرزاند.
قلم بردار و بنویس! آ… ب… آب… بابا… بابا آمد؛ اما همبازی همیشگی نبود فرشتگان اطرافش را گرفته بودند! بابای رشید قامت و مشتی استخوان… بی جمجمه… آری بابا سرش می رفت قولش نمی رفت!
گوش بسپار… بانگ الرحیل می آید. سرآغاز رهایی است! آرام پلک هایت را بر هم بگذار…
بوی لبخند خسته مادر می آید، بوی تنهائی، بوی دلشوره، بوی ترس، بوی سنگینی کلام، بوی اضطرابی که از صبح اول مهر تا ابد در جانت رخنه کرده و با تو بزرگ می شود:
آنان از هر چه بود گذشتند
پروردگارا توانی بخش که از هر چه بودیم نگذریم !

فصلنامه نجد شماره12پاییز 93

رهنمودی از امام خامنه ای به طلاب جوان

عزیزان! طلاب جوان! فضلا! توجه کنید که حوزه علمیه- همان طور که امام رحمه الله مکرر فرمودند- قاعده نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز روی این قاعده بنا شده و دوام خواهد یافت. این قاعده باید محکم باشد. استحکام این قاعده، با تضمین سه عنصر اصلی امکان پذیر است و هر کدام نباشد یا کم باشد این قاعده متزلزل خواهد شد و طبیعتاً همه آنچه بر این قاعده استوار است تکان خواهد خورد.
این قاعده برای استحکام خود سه عنصر لازم دارد:
اولین عنصر فقه است. فقاهت به همان معنایی که امام برای ما معنا می کردند. یعنی ترکیبی از متد علمی و دقیق فقاهتی و به تعبیر امام رحمه الله فقه جواهری. فقه صاحب جواهر، به معنای دقت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظم فروع از همان قواعدی است که در فقه و اصول مشخص شده است.
عنصر دوم، تهذیب و اخلاق است. ما اگر مهذب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم؛ ولی اگر مهذب نباشیم، آنچه که داریم ، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.
عنصر سوم، آگاهی سیاسی است. آگاهی سیاسی به مثابه چشمی است که اگر نداشته باشیم، آن دو عنصر دیگر در حرکت به ما کمک نخواهند کرد باید سه عنصر اصلی قاعده را حفظ کرد
.1

1. سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری، ص 50

فصلنامه نجد شماره12 پاییز93

السلام علیک یا بقیة الله

یعقوب«ع» در انتظار یوسف «ع» سالهای سال صبر کرد، اشک ریخت و دعا کرد، تا عاقبت به یوسف «ع» رسید اما من و تو، بی خیال و آرام نشسته ایم! نه کوششی نه تلاشی نه دعایی، نه …
اما ما عاشق و دوستدار امام زمانیم، باید دست به کار شویم، باید به دستورات خداوند و اهل بیت عمل کنیم. مگر وجود نازنین امام زمان نفرمودند: هر یک از شما باید کاری کند که وی را به صحبت و دوستی ما نزدیک سازد و از آنچه خوشایند ما نیست و باعث کراهت و خشم ماست، دوری گزیند. (احتجاج، ج9، ص 323)
اگر منتظر او هستی، باید اقدامی عملی انجام دهی؛ چون که انتظار خود عمل است، بلکه افضل اعمال است.
امام صادق «ع» فرمودند: هرکس دوست دارد از اصحاب قائم باشد منتظر بماند و تقوا پیشه کند و به محاسن اخلاقی پای بند باشد و در همان حال انتظار بکشد. (بحار، ج 52، ص140)
یا صاحب الزمان دعای عهد تو را هر صبح زمزمه می کنیم تا عهد دیرین خویش را تازه و دست بیعت خود را در زلال دستانت معطر سازیم. با تمام وجود بی تاب آمدنت هستیم تا با نگاه مهرگستر و شمیم عاطفه ات حلاوت ظهور را در بیکران هستی، جاری سازی.

اللهم عجل لولیک الفرج

فصلناممه نجدشماره12پاییز93