موضوع: "گزارش"

سندرم های متابولیک-گزارش

   در روز یکشنبه 17/2/96 جلسه ای با حضور دکتر محمدجعفر طالب پور (پزشک عمومی و متخصص طب سنتی) در معصومیه برگزار شد، در این جلسه آقای دکتر درباره سندرم متابولیک مطالبی بیان داشتند. بر اساس گفته ایشان سندرم به مجموعه ای از بیماریها گفته می شود که علائم متنوع و علت های متعدد دارد که دقیق نمی توانیم بگوییم چه نوع بیماری است و کسانی دچار سندرم متابولیک می شوند که سه معیار از این چهار معیار را با هم داشته باشند:

1- داشتن چاقی یا اضافه وزن

2- داشتن چربی خون بالا

3- داشتن دیابت یا همان مقاومت به انسولین

4- داشتن فشار خون بالا

ایشان در مورد چاقی افزود کسانیکه BMI (نمایه توده بدنی) شان بین 20 تا 25 باشد اضافه وزن دارند و کسانی که BMI 25 به بالا داشته باشند چاق هستند و بین 15 تا 20 نرمال و BMI زیر 15 لاغر است. اما اینکه چطور نمایه توده بدنی را مشخص کنیم وزن را تقسیم بر اندازه قد به توان 2 می کنیم.

در مورد چربی خون بالا دکتر فرمودند که ما دو نوع چربی خون داریم: کلسترول و تری گلیسیرین که کلسترول به دو بخش HDL و LDL تقسیم می شود و اگرچه نیاز به چربی در خون لازم است ولی زیاد شدن آن ازحد طبیعی موجب گرفتگی رگها و سکته و بیماریها و مشکلات دیگر می شود که با بالا بودن LDL این مشکلات ایجاد می شود.

دکتر اضافه کرد داشتن چاقی، کاهش وزن بی دلیل و داشتن ارث و ژنتیک و علائم مشکوک (پرخوری، پرنوشی و پر ادراری) از نشانه های کسانی است که در معرض ابتلا به قند خون یا همان بیماری دیابت و مقاومت به انسولین می باشند که با ورزش کردن، کنترل یا کاهش وزن و رژیم صحیح می توانند این بیماری را از قبل یا موقع بروز کنترل کنند.

دکتر در ادامه به بالا بودن فشار خون اشاره کرد و گفت فشار 10 روز 7 برای خانم ها و 11 روی 8 برای آقایان نرمال است. اما فشارهای 140 به بالا نشانه داشتن فشار خون می باشد.

دکتر در ادامه افزودند: درمان بیماری های متابولیک خیلی دارویی نیست وبیشتر به سبک زندگی ما مربوط می شود و اشکالاتی که در رفتار و زندگی ماوجود دارد همچون عدم تحرک و پرخوری کردن و مصرف غذاهای فرآوری شده وفست فودها، قند و نمک ها بیش از اندازه و خوردن میوه ها و غذاها خارج از فصل خودش و همچنین وجود گازهای گلخانه ای و خوردن غذا بیشتر از نیاز بدن همه از عواملی هستند که باعث بوجود آمدن بیماری و مشکل در بدن ما می شود و سندرم متابولیک را در بدن ایجاد می کند که همین سندرم باعث بوجود آمدن کبد چرب می شود البته خوردن سالاد همراه غذا، خوردن غذاهای خیلی چرب یا شیرین و مصرف غذاهای غلیظ مثل الویه، مصرف بیش از اندازه برنج خصوصاً برنج های خارجی و خصوصاً ساده بودن این برنج ها، مصرف آب همراه غذا و خوردن آب سرد و خصوصاً ناشتا از عوامل ایجاد کبد چرب هستند و در مقابل مصرف غذاها با طبع گرم و مصرف دارچین و زعفران در غذاها و استفاده از شوید، گشنیز و ماش در پخت برنج و مصرف کردن سالاد قبل از غذا کمک می کند به کار بهتر کبد.

دکتر در پایان بیان داشتند اگر ما بتوانیم روش و سبک زندگی هایمان را تغییر دهیم و مثل زمانهای گذشته بیشتر کار و فعالیت داشته باشیم بدنی سالم و زندگی ای سرشار از شادابی و نشاط خواهیم داشت.

فصلنامه نجد شماره بیستم96