موضوع: "کودکانه"

کودکانه

با توجه به شروع فصل امتحانات چند سوال و جواب در این رابطه که در فلش کارت های مرکز مدیریت مشاوره و راهنمایی موسسه امام خمینی(ره) آمده را با هم مرور می کنیم:

1- درس خواندن چگونه باشد تا به موفقیت در امتحان برسد؟

مراحل زیر به کودک کمک می کند تا درصد موفقیتش در امتحان بالا برود. پیش خوانی مطالب درس- قبل از مطالعه سوال هایی مرتبط با مطلب طرح کند- مطالعه درس به گونه ای که پاسخ سوالاتش را در متن درس بیابد- ربط دادن مطالب جدید با مطالب قبل بوسیله فکر کردن- مطالبی را که می خواند با عباراتی خودمانی برای خود توضیح دهد- مطالب حفظ کرده را ابتدا با صدای بلند و بعد به صورت ذهنی از حفظ بگوید یا بنویسید- چند ساعت قبل از امتحان همه درس را با سرعت مرور کند.

2- اگر فهمیدیم کودکی تقلب کرده چه کنیم؟

از او نپرسید تقلب کردی یا نه؟ بلکه خونسرد و محکم به او بگویید این راه خوبی برای رسیدن به نتیجه نیست. در اولین تقلب محترمانه ولی با بزرگنمایی مسأله را پراهمیت جلوه دهید، دادن نمره مردودی یا مجبور کردن به اضافه تکلیف مناسب است. در تقلب چند باره افزودن بر مرحله قبل، بخواهید از جمع یا کسی که از او تقلب کرده معذرت خواهی کند- بدون دشمنی، سرزنش و زخم زبان بررسی کنید چرا این راه را رفته است و به دنبال درمان ریشه ها بروید- تحقیر کودک در کلاس به دلیل نمره پایین انگیزه تقلب را بالا می برد.

3- با کودکی که موقع امتحان دچار اضطراب امتحان می شود چه کنیم؟

درس ها را برایش به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و هر روز قسمتی را به کودک برای مطالعه بدهید. به کودک بگویید اندکی از نگرانی و اضطراب عادی است و سعی کنید افکار منفی او قبل از امتحان را به وسیله نفس عمیق کشیدن و بیان افکار مثبت برطرف کنید.

روزهای قبل در همان ساعت امتحان از او امتحان آزمایشی بگیرید.

-  به نمره کم کودک واکنش منفی افراطی نشان ندهید و در فضایی دوستانه دلیل ناکامی اش را بررسی کنید. اگر کودک با نهایت تلاشش، باز هم نمره کم گرفت او را تشویق کنید.

فصلنامه نجد شماره بیستم بهار 96